تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۷۵۶۳۵
سخنرانی هاشمی با وجود حاشیه‌سازی‌ها انجام شد

به یاد امیرکبیر


نسیم جلالی: شعارها متنوع است؛ از «حزب‌الله، حزب‌الله» و «مرگ بر فتنه‌گر» گرفته تا «درود بر هاشمی» و «دلواپس-اسرائیل پیوندتان مبارک». عده‌ای نیز آن‌سوی حیاط دانشگاه پلی‌تکنیک سرود «یار دبستانی من» سر داده‌اند. پیامک‌های تهدید و توقف سخنرانی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از همان روز گذشته روانه گوشی همراه مسئولان دانشگاه شده است؛ بااین‌حال، رئیس مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام سخنرانی‌اش را آهسته و پیوسته پیش می‌برد «امیرکبیر درد استعمار و استبداد را متوجه شد و برای مبارزه با آن تلاش کرد و در این راه جان خود را از دست داد. امیرکبیر، ناصرالدین شاه را از تبریز به تهران آورد اما اطرافیان ناصرالدین شاه، امیرکبیر را به شهادت رساندند. نام امیرکبیر برای این دانشگاه بسیار شایسته بود و استادان این دانشگاه سهم خود را در توسعه این کشور ایفا کردند».

به گفته هاشمی «این روزها از مسائل روز هم نمی‌توان گذشت»، بنابراین درباره مسائل منطقه و ایران نکاتی را مطرح کرد و بر همدلی و هم‌زبانی مردم تأکید بسیاری کرد. پیش از هاشمی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر از پیشینه و آینده دانشگاه گفت. پس از او نیز یکی از استادهای نسل اول دانشگاه امیرکبیر هم داستان تجربه سال‌های گذشته خود در امیرکبیر را تعریف کرد. از اینکه سال‌های اول، سلف‌سرویس نداشته‌اند و پس از آن با کلی تلاش توانسته‌اند فقط آبگوشت را به عنوان غذای‌ روزانه تهیه کنند و اینکه در هنگام حمله گارد شاهنشاهی، چگونه استادان به حمایت از دانشجویان می‌پرداخته‌اند. در ادامه مراسم با اهدای لوح تقدیر از استادان تقدیر شد، ولی این بزرگداشت بدون حضور دانشجویان برگزار شد و دانشجویان که بخت حضور در سالن را پیدا نکرده بودند، بیرون از سالن تجمع کردند.

تلاش برخی دانشجویان برای ممانعت از ورود هاشمی

برخی دانشجویان پیش از مراسم سعی داشتند از ورود هاشمی به دانشگاه ممانعت کنند. در حین سخنرانی او و پس از آن شعارهایی مثل «حزب‌الله» و «مرگ بر فتنه‌گر» می‌دادند و از آن طرف سایر دانشجویان با مچ‌بندهایی شعار حمایت از هاشمی می‌دادند و یار دبستانی من را زمزمه می‌کردند. به گزارش «مهر» این دانشجویان در شعارهایی خواستار رفع حصر بودند. همچنین به گفته یکی از شاهدان از چند روز قبل از مراسم، بسیج و انجمن اسلامی (دو تشکل اصولگرا) با ارسال پیامک‌هایی به رئیس دانشگاه؛ سعی در لغوکردن این مراسم داشتند. روز پیش از مراسم نیز عده‌ای در مخالفت با مراسم تجمع کرده و در مقابل، عده دیگری از حضور هاشمی‌رفسنجانی حمایت کرده بودند.

من و آیت‌الله خامنه‌ای حالت تهاجمی مبارزه را برعهده گرفته بودیم

رئیس‌ مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام به برخی مشکلات معلمان در کشور اشاره کرد: «متأسفانه مشکلاتی در کشور داریم که آنها باید حل شود. معلمان ما این روزها به خاطر اعتراض به حق خود، کلاس درس را تعطیل کرده و ابراز حق می‌کنند که البته کسی هم مزاحم آنها نیست، ولی من تأکید می‌کنم معلمان باید آن‌قدر شاداب باشند تا شادابی را به فرزندان ما هدیه دهند».

هاشمی در ادامه از مقام شهید مطهری و فعالیت‌های او برای پیروزی و حفاظت از انقلاب گفت و از اینکه قبل از انقلاب چگونه تقسیم وظیفه انجام شده بود تا انقلاب به پیروزی برسد: «در دوران مبارزات انقلابی شهید مطهری مسئولیت یافت تا بنیان‌های علمی، اسلامی و ملی را تبیین کند و پلی بین دانشگاه و مدارس دینی باشد. آیت‌الله بهشتی، باهنر و گل‌زاده غفوری هم مسئول فراهم‌کردن بخش‌های زیربنایی آموزش جامعه بودند. من و آیت‌الله خامنه‌ای هم حالت تهاجمی مبارزه را برعهده گرفته بودیم و مسئولیت آن بخش را داشتیم».

او با تأکید به نقش شهید مطهری در رسمیت‌یافتن شورای انقلاب، ادامه داد: «شهید مطهری پیش از پیروزی انقلاب به دیدار امام در پاریس رفت و درباره شورای انقلاب با ایشان صحبت کرد. امام(ره) در آنجا به شهید مطهری گفتند که باید این شورا رسمیت پیدا کند و حکم این شورا را هم همان‌جا به شهید مطهری دادند. ابتدا پنج نفر به عضویت این شورا درآمدند و سپس با پیشنهاد این پنج نفر، اعضای شورا به ١٥ نفر رسید. در روزهای نزدیک به پیروزی انقلاب، کشور از لحاظ رسمی بی‌صاحب شده بود، اما با پیش‌بینی امام(ره) و مبارزین، شورای انقلاب مسئولیت را برعهده گرفت و اجازه نداد کشور دچار تشتت شود. شهید مطهری در واقع واسطه آوردن حکم امام(ره) درباره شورای انقلاب به ایران بود».

نقشه غرب برای تجزیه کشورهای خاورمیانه

رئیس ‌تشخیص‌مصلحت‌نظام در ادامه با اشاره به مسائل منطقه تأکید کرد بین ملت و دولت باید همدلی و هم‌زبانی باشد تا کشور بتواند عزت خود را حفظ کند. او شرایط منطقه را بحرانی خواند. از طرفی به جنگ در سوریه، یمن و عراق اشاره کرد که «اکنون یمن هر روز بمباران می‌شود و حتی شایعه شده که نیروهای زمینی برای شناسایی وارد این کشور شده‌اند. در سوریه نیز مخالفان نظام سوریه به دنبال محاصره بیشتر دمشق هستند. داعش نیز در استان قندوز افغانستان به قدرت رسیده است، در عراق نیز مسئله تجزیه این کشور مطرح شده که البته سران عشایر و مسئولان این کشور با این طرح مخالفت کردند.

از طرف دیگر مصر که زمانی به عنوان دژی در مقابل خطرهای اسرائیل بود، اکنون در شرایط مناسبی نیست. پاکستان که درگیر مسائل داخلی است و عربستان نیز در خدمت استکبار است». همچنین او اهداف آمریکا و اروپا را این‌گونه توصیف کرد: «آنها همیشه می‌خواستند دنیا را طوری بسازند که می‌خواهند، اما حالا که دنیا آن‌گونه که آنها می‌خواهند نشده است، اهدافشان را به شکل دیگری دنبال می‌کنند و یکی از مهم‌ترین مسائل برای آنها این است که وجود کشورهای بزرگ و قدرتمند در منطقه خاورمیانه به نفعشان نیست، به‌ویژه که آن کشور آزادمنش بوده و به آنها وابستگی نداشته باشد». هاشمی از تلاش قدرت‌های بزرگ جهان برای تجزیه کشورهای خاورمیانه گفت: «از اقدامات کنگره این‌گونه برمی‌آید که آنها دنبال تجزیه عراق، سوریه و یمن هستند. البته این نقشه تجزیه یک‌بار قبلا درباره عثمانی اجرا شده است و حالا دوباره این مسئله مطرح شده است، اما درباره ایران هیچ‌وقت نتوانسته‌اند این حرف را بزنند؛ زیرا حداقل یک کشور باید شرایط خاصی داشته باشد که حرف آنها خریدار داشته باشد».

حاشیه‌سازی هنگام خروج هاشمی

هاشمی‌رفسنجانی سخنانش را با تأکید به همدلی و هم‌زبانی و تلاش برای وحدت رو به پایان برد: «ما نباید بگذاریم جامعه دچار تشتت شود. در همه‌جا تفاوت دیدگاه وجود دارد، ولی ما باید آن‌قدر هوشیار باشیم که وحدت، ائتلاف و همدلی را حفظ کنیم و کاری نکنیم که باعث تفرقه شویم، به‌خصوص اینکه در سال انتخابات هستیم».

او در ادامه تأکید کرد در سال‌های اول انقلاب و همچنین سال‌های جنگ همین همدلی مردم همراه با رهبری امام(ره) بود که کشور توانست از بحران‌ها عبور کند. وی همچنین با حمایت از عملکرد دولت، گفت: «دولت مبارزه خوبی را در دنیا شروع کرده است. امروز اکثر کشورها فهمیده‌اند منطق ما، منطق جنگ نیست. البته ما با موانعی مثل لابی اسرائیلی در آمریکا مواجه هستیم، بنابراین نباید در داخل کشور شرایط بدی برای کسانی که به دنبال گرفتن حقمان هستند ایجاد کنیم». او تأکید کرد البته که نباید اختلاف نظر را رد کرد، ولی اختلاف نظر باید با منطق ارائه شود. در این صورت است که نتایج خوبی دارد».

در سخن پایانی در مراسم بزرگداشت استادان، هاشمی در خطاب به جمع علمی کشور گفت: «وظیفه ما این است که برای مردم شرایط را توضیح دهیم. البته نشاط سیاسی را نگیریم و باعث نگرانی نشویم».هاشمی‌رفسنجانی همراه با استادان دانشگاه به آرامی از آمفی‌تئاتر بیرون می‌آید و بعدتر با پاترولی از دانشگاه خارج می‌شود. خروج هاشمی از دانشگاه نیز بی‌حاشیه نبود و صدای اعتراض برخی دانشجویان به گوش می‌رسید که «هاشمی در رفت!». آن‌سوی ماجرا دانشجویان با سردادن شعارهایی از هاشمی حمایت کرده و خواسته‌هایی ازجمله رفع حصر را مطرح می‌کردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات