تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۷۵۶۷۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4118- چهارشنبه 6 خرداد 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) من اجازه نمی‌دهم بیگانگان بیایند با دانشمندان ما، با فرزندان برجسته و عزیز ملّت ایران بخواهند بنشینند حرف بزنند. (30/2/94)

 

سرمقاله

تقسیم‌بندی کمّی مشکل کیفی را حل نمی‌کند

حجت‌الاسلام والمسلمین، دکتر روحانی، رئیس‌جمهور روز گذشته در جمع مردم شهرستان‌های غرب استان تهران درباره رفتار ایران در تعامل با جهان گفت: «مردم ما به‌خوبی می‌دانند که با شعار و ادای جملات تند، مشکلات جامعه و کشور حل‌وفصل نخواهد شد، آنها با صدای بلند و رفتار مستحکم به همه جهانیان اعلام می‌کنند که دوران خشونت و افراطی‌گری به‌سر آمده و همه باید با منطق، استدلال و تدبیر راه آینده خود و مسیر توسعه آن را به‌خوبی طی کنیم». وی تلویحاً درباره کسانی که نسبت به برخی مسائل، نظر متفاوتی دارند نیز گفت: «باوجود اقلیت بسیار کوچکی که بلندگوهای بزرگ را از دیگران عاریه کرده‌اند، اکثریت قاطع ایران به‌دنبال مسیر صلح و آشتی و تعامل سازنده با جهان هستند».

گویا مخاطب دکتر روحانی، منتقدان دولت هستند که بدون ارائه هیچ سند و مدرکی اقلیت برشمرده شده‌اند. قطعاً چنین تقسیم‌بندی بدون پشتوانه روشن و معتبر کسی را قانع نمی‌کند؛ برفرض که چنین باشد، جنگ‌طلبی و عدم تعامل سازنده این اقلیت! که مفهوم سخن دکتر روحانی است، کجا اثبات شده و کدام رفتار آنها بر چنین نسبتی دلالت دارد؟ برفرض که چنین باشد، منطق پذیرش کلام حق، سنجیده و هوشمندانه که از بطن قلت و کثرت بیرون نمی‌آید! بر فرض که چنین باشد، در این‌صورت برای روشن‌شدن این مسئله مبهم که ذهن مردم را با پرسش‌های بی‌ربط و مرتبط درگیر می‌سازد، لازم است به موضوعات مشخصی که این اقلیت! به آن حساس است و نظرش برخلاف نظر اکثریت! است، اشاره شود تا معلوم گردد که آیا حرف و ادعای آنها ناصحیح و برخلاف نظر اکثریت است و نشانه‌های نسبت‌های رئیس‌جمهور به آنها در دیدگاه آنها وجود دارد یا خیر و درنهایت برفرض اگر وجود داشت، تازه باید حرف آنها را شنید و براساس کلام رئیس‌جمهور، منطقی و مستدل با آن برخورد کرد.


ترجمه

ابعاد جنگ نیابتی ایران و عربستان

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی نیویورکر 27 می 2015 (6 خرداد) در مقاله‌ای به جنگ نیابتی ایران و عربستان در لبنان پرداخت و نوشت: 9 می 2008 حزب‌الله لبنان صدها نیروی مسلح خود را به بیروت فرستاد و طی 12 ساعت، توازن سیاسی لبنان را تغییر داد. حزب‌الله و متحدانش به‌سرعت علیه برخی از رهبران سنی اقدام کردند. دولت لبنان فلج شد و ارتش این کشور در حاشیه قرار گرفت. این تحولات سرآغاز شدت‌گیری جنگ نیابتی عربستان سعودی و ایران بود. این جنگ نیابتی و فرقه‌ای در سراسر منطقه در سوریه، عراق، یمن و بحرین ادامه دارد. پس از سقوط صدام در سال 2003، ایران و عربستان تشخیص دادند که در عراق خلأ قدرت وجود خواهد داشت. رژیم‌های سنی همسایه از شورشیان و قبایل سنی حمایت کردند و در عین حال ایران نیز از شبه‌نظامیان شیعه و دولت مرکزی بغداد حمایت می‌کرد. در لبنان اتحاد میان واشنگتن و رژیم‌های اقتدارگرای عرب سنی به حمایت از دولت تحت رهبری سنی‌ها علیه حزب‌الله انجامید.

در ادامه مقاله آمده است: موفقیت سریع حزب‌الله در لبنان زنگ هشداری برای عربستان سعودی بود که میلیون‌ها دلار برای حمایت مالی از حزب سیاسی حریری هزینه کرده و متحدانش را در نیروهای امنیتی لبنان تقویت کرده بود. روز پس از تصرف بیروت به‌دست حزب‌الله، تیتر نخست روزنامه سعودی «الشرق‌الاوسط» این بود: «بیروت تحت دومین اشغال‌گری» که در واقع اشاره‌ای به اشغال و محاصره بیروت به‌دست اسرائیل[رژیم صهیونیستی] در سال 1982 بود. مطابق اسناد ویکی‌لیکس، رژیم سعودی بسیار نگران حزب‌الله و پیروزی ایران در لبنان بود؛ لذا رهبران سعودی، به‌منظور تغییر شرایط پیشنهاد نیروی نظامی عربی با حمایت واشنگتن و ناتو را مطرح کردند. مقامات آمریکایی به پیشنهاد سعودی‌ها تردید داشتند و این ایده خیلی زود از دستور کار خارج شد. عربستان سعودی این کشمکش میان خود و ایران را با لنز برد و باخت می‌بیند. در حال حاضر، عربستان سعودی پادشاهی جدید دارد که پس از مرگ برادرش به قدرت رسیده است. ملک سلمان بسیار مشتاق است که به‌طور مستقیم وارد جنگ‌های نیابتی با ایران شود؛ همچنان‌که در جنگ علیه شورشیان حوثی در یمن چنین کرده است.

در پایان مقاله آمده است: کشورهای عربی با تحریک عربستان سعودی در نشست ماه مارس توافق کردند نیروی نظامی مشترکی عمدتاً به‌منظور مقابله با ایران ایجاد کنند. این نیرو شبیه نیروی امنیتی عربی است که ملک سعود در می 2008 به آمریکا پیشنهاد کرد؛ اما با توجه به رویکرد تهاجمی جدید عربستان، این نیرو به نیروی هوایی و دریایی آمریکا و ناتو وابسته نیست و به پوشش سازمان ملل نیز تمایلی ندارد.

اخبار و تحلیل‌ها: فروافتادن سیاست خارجی عربستان در درگیری‌های فرساینده منطقه ناشی از رفتار ضداسلامی و ضدآرمانی دربار سعودی طی دهه‌های گذشته و خیانت آنها به اولویت‌های جهان اسلام و سوءاستفاده از موقعیت دینی جغرافیای سرزمین حجاز است. ملت‌های مسلمان منطقه که سال‌ها شاهد بودند سردمداران آل‌سعود به‌جای تبلیغ اسلام ناب محمدی افکار منحرف و قبیله‌ای وهابیت را ترویج و تبلیغ می‌کنند و در عوض مقابله با رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین، با خیانت به آرمان فلسطین، مسئله اول جهان اسلام و همدستی با رژیم کودک‌کش صهیونیستی عملاً به عمله استکبار و صهیونیسم تبدیل شده‌اند، از پیام رهایی‌بخش و منادی اسلام ناب محمدی انقلاب اسلامی، استقبال کردند و با روش‌های خاص خود با آن همراه شدند. عربستان نیز که دستش رو شده بود و موقعیتش را در خطر می‌دید، با انداختن نقاب تزویر و نفاق، به توطئه‌های خونین علیه مردم مسلمان کشورهای منطقه روی آورد.

  

اخبار

1- ایران از داعش وحشتناک‌تر است!

 «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر کودک‌کش رژیم صهیونیستی، در دیدار با «بیل کسیدی» سناتور ایالت لوئیسیانا آمریکا، در تل‌آویو با اشاره به لزوم تشدید فشارها به ایران برای جلوگیری از یک توافق بد تأکید کرد، باید اقدامات لازم برای متوقف‌کردن ایران اتخاذ شود. وی گفت: نباید به ایران اجازه داد تا مسیرش را در رسیدن به سلاح هسته‌ای دنبال کند و در مقابل، میلیون‌ها دلار برای مقابله با داعش هزینه کرد. نتانیاهو با اشاره به اینکه داعش باید فراموش شود و به‌جای آن ایران می‌بایست متوقف شود، ابراز داشت: وحشتناک‌تر از داعش، ایرانی است که سلاح اتمی داشته باشد که صدها بار مخرب‌تر از داعش است. سخنان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در شرایطی مطرح می‌شود که پیش از این هم ناظران بر دست‌داشتن این رژیم در طراحی و سازماندهی داعش و دیگر گروه‌های تروریستی فعال در منطقه سخن گفته بودند.

2- اعتراف به فروپاشی نظام تحریم‌ها

 سفیران کشورهای اروپایی در آمریکا که در «شورای آتلانتیک»، دیدگاه اروپا را نسبت به مذاکرات هسته‌ای ایران بررسی کردند، در اعترافی جالب اعلام کردند، اگر مذاکرات هسته‌ای به توافقی منجر نشود، تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران با خطر فروپاشی روبه‌رو خواهد شد. «پیتر وستماکوت» سفیر انگلیس در آمریکا در این نشست گفته است: تعدادی از کشورها همین الآن نیز تحریم‌ها را رعایت نمی‌کنند و از ایران نفت خریداری می‌کنند. وی می‌افزاید، نرسیدن به توافق ممکن است به ازهم‌پاشیدن تحریم‌ها منجر شود، مگر اینکه ایران به‌طور انکارناپذیری مقصر شکست مذاکرات قلمداد شود. «پیتر ویتیگ» سفیر آلمان نیز در جلسه شورای آتلانتیک، با طرح همین نظر، تأکید کرده است: درصورتی‌که دیپلماسی به نتیجه نرسد، نظام تحریم‌ها احتمالاً از هم می‌پاشد، البته «ژرار ارو» سفیر فرانسه در این نشست اعلام کرده است، حتی اگر توافق هسته‌ای تا پایان ماه ژوئن یا اوایل ژوئیه به‌دست آید، ممکن است مذاکرات هسته‌ای ایران پایانی «ناروشن» داشته باشد.

 

اخبار کوتاه    

* به‌تازگی، «جواد منصوری» از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران و سفیر ایران در پاکستان گفته است: سال ۱۳۶۴ اگر اشتباه نکنم، برای عید غدیر خدمت امام(ره) رسیدیم. ایشان سخنانی را مطرح کردند و پس از آن یکی از حضار تکبیر فرستاد. پس از پایان تکبیر حاضران، امام نخستین جمله‌ای که گفتند، این بود: شعار «مرگ بر آمریکا و مرگ بر شوروی» روزی تحقق خواهد یافت، تا اینکه شاهد فروپاشی شوروی در سال ۷۱ بودیم. در آن سال‌ها من سفیر ایران در پاکستان بودم. سفرای دیگر کشورها از من می‌پرسیدند، چگونه شما می‌دانستید برای شوروی این اتفاق خواهد افتاد. حتی سفیر آمریکا به‌واسطه یکی دیگر از سفرا این پرسش را از من داشت که آیا امام دستگاه اطلاعاتی ویژه داشته که توانسته بود، فروپاشی شوروی را پیش‌بینی کند.

* «صادق زیباکلام» از عناصر نزدیک به هاشمی‌رفسنجانی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس‌جمهور، از وی خواست که «توافق هسته‌ای» را به رفراندوم بگذارد. وی در نامه خود منتقدان بیانیه لوزان را گروهی آمریکاستیز خواند و تأکید کرد: پیداست که آمریکاستیزان مصمم هستند تا به هر نحو ممکن جلوی توافق هسته‌ای با آمریکا را بگیرند و حتی اگر در یک دست‌تان ماه و در دست دیگرتان خورشید را بگیرید، آمریکاستیزان با شما همراه نخواهند شد! وی در پایانِ نامه خویش تصریح می‌کند، اصل پنجاه‌ونهم قانون اساسی‌مان پیش‌بینی کرده است که «در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌توان مراجعه مستقیم به آرای مردم و همه‌پرسی نمود».

* «محسن رضایی» در بیست‌وچهارمین محفل انس پیشکسوتان جهاد و شهادت در واکنش به اقدامات عربستان در منطقه گفته است، عربستان باید مراقب باشد؛ چراکه ملت ایران یک صبر دارد و حفظ منافع ملی تنها به چهارچوب جغرافیای ایران تعریف نمی‌شود. منافع ملی، یعنی اینکه باید با منطقه در صلح و آرامش باشیم و همه وظیفه حفظ این امنیت را  داریم؛ اما اگر بخواهند امنیت ما را به هم بزنند، آنها را به دوران پیش از صنعتی‌شدن برمی‌گردانیم.

* طی هفته گذشته، در ابتدا با واریزنشدن سهمیه بنزین خردادماه به کارت‌های بنزین، شائبه تک‌نرخی‌شدن بنزین مطرح شد که در نهایت مسئولان در کش و قوس‌های فراوان اعلام کردند که بنزین از روز سه‌شنبه تک‌نرخی می‌شود. این تصمیم مهم بار دیگر اعتراضات زیادی را ازسوی مردم به‌دنبال داشت؛ چراکه افزایش قیمت بنزین قطعاً تأثیر زیادی بر روی قیمت کالاهای دیگر می‌گذارد. در این میان، رسانه‌های اصلاح‌طلب به‌دنبال القای بی‌تأثیربودن افزایش قیمت بنزین بر زندگی مردم هستند. روزنامه ابتکار بدون در نظرگرفتن تبعات تک‌نرخی‌شدن قیمت بنزین مدعی شده است، با این اقدام فقط 18 هزار تومان به هزینه‌های زندگی مردم اضافه می‌شود که چندان قابل توجه نیست!

* پایگاه خبری آلترنت آمریکا در گزارشی از دلایل خنده‌دار پلیس آمریکا برای دستگیری کودکان در این کشور انتقاد کرد. این پایگاه نوشت: کودکان آمریکایی برای سوءرفتارهای طبیعی از پرتاب پوست شکلات گرفته تا آروغ‌زدن، دستگیر می‌شوند! آلترنت می‌افزاید: سه دانش‌آموز دبیرستانی در نیویورک هنگامی که در انتظار رسیدن اتوبوس در پیاده‌رو ایستاده بودند، به جرم بستن راه عابران، به‌دست افسر پلیس دستگیر شدند و هنگامی‌که مربی آنها سر رسید و سعی در میانجیگری داشت، او نیز دستگیر شد. همچنین، پلیس آلبوکرک آمریکا نوجوان سیزده‌ساله‌ای را به بهانه اینکه در باشگاه با صدای بلند آروغ زده، دستگیر کرده و بدون اطلاع والدین وی، به مرکز بازداشت نوجوانان منتقل کرده و نمره جنایی دو از ده به او دادند!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات