تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۷۶۰۵۵

استمرار زیاده خواهی غرب پشت میز مذاکرات هسته ای/فخرالدین اسدی

مقامات آمریکایی نیز به صورت صریح و مستقیم همچنان بر موضوع بازرسی از اماکن مختلف نظامی و هسته ای در کشورمان تاکید می کنند. این در حالیست که مکانیزم رفع تحریم ها نیز به عنوان نقطه ای مبهم در اجرایی شدن توافقنامه احتمالی باقی مانده است

پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: مذاکرات هسته ای ایران و اعضای 1+5 به صورت مستمر ادامه دارد. در حالی که دیگر کمتر از یک ماه تا رسیدن به تاریخ دهم تیرماه زمان باقی مانده است، زیاده خواهی های ایالات متحده آمریکا و تروئیکای اروپایی در خصوص مقولات و موضوعات اصلی مورد اختلاف به قوت خود باقیست. در این میان دو موضوع اصلی مورد اختلاف، یکی بازرسی های نظامی غیر متعارف و دیگری نحوه برداشته شدن تحریمهاست.

دولت آمریکا به همراه دولت فرانسه بازی متقارن و هدفمندی را در راستای تحت فشار قرار دادن کشورمان جهت پذیرش توافقی ناعادلانه آغاز کرده اند، این در حالی است که خطوط قرمز تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری اجازه اجابت این خواسته وقیحانه غرب را به هیچ عنوان نخواهد داد.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه طی روزهای اخیر سعی کرده است نقش اصلی خود در مذاکرات هسته ای را بیش از پیش عیان سازد و چنانچه مقامات و منابع غربی اذعان کرده اند، فابیوس از این پس تا حدود یک ماه آتی نقش نخست وزیر رژیم صهیونیستی را در مذاکرات هسته ای ایفا خواهد کرد. اظهارات اخیر فابیوس در مورد  لزوم پذیرش بازرسی های غیر قانونی از سوی ایران بیانگر همین مسئله است. وزیر امور خارجه دولت ناتوان فرانسوا اولاند در این خصوص عنوان کرده است : « اگر ایران بازرسی از مراکز نظامی را رد کند، پاریس با توافقنامه احتمالی مخالفت می‌کند!»

از آن سو، مقامات آمریکایی نیز به صورت صریح و مستقیم همچنان بر موضوع بازرسی از اماکن مختلف نظامی و هسته ای در کشورمان تاکید می کنند. این در حالیست که مکانیزم رفع تحریم ها نیز به عنوان نقطه ای مبهم در اجرایی شدن توافقنامه احتمالی باقی مانده است. در چنین شرایطی که غرب فعلا از خواسته های نامعقول خود در زمینه های مختلف عدول نکرده است، اساسا نمی توان از امضای توافق خوب سخنی به میان آورد. در این میان تنها راه پیش روی ایالات متحده آمریکا و اعضای 1+5 عقب نشینی از زیاده خواهی های وقیحانه و غیر منطقی و غیر قابل پذیرشی است که مذاکرات را به بن بست خواهد کشاند.

نکته مهم دیگر این که پارلمان اروپا نیز در این بازی وقیحانه همراه با آمریکا و تر��ئیکای اروپایی در صدد اعمال فشار و تاثیرگذاری بر معادلات جاری در مذاکرات ( به سود منابع غرب) است. در یکی از این موارد، اخیرا گروهی از نمایندگان پارلمان اروپا، که عمدتا ارتباط نزدیکی با گروهک منافقین دارند بیانیه‌ای ضد ایرانی صادر کردند. در این بیانیه که برای «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارسال شده، با ادعای نقض حقوق بشر در ایران خواستار توقف مجازات اعدام  و در عین حال آزادی زندانیان سیاسی شده است. نمایندگان پارلمان اروپا که بیشتر اعضا آن از حامیان گروهک تروریستی منافقین هستند، در این بیانیه که نخست نیز بر روی سایت این گروهک تروریستی قرار گرفت، از ایران خواسته‌اند به قطعنامه‌های شورای امنیت درباره برنامه هسته‌ای خود پایبند بماند، به همه سئوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دهد و در عین حال اجازه بازرسی‌های سرزده از همه سایت‌های نظامی و غیرنظامی خود را بدهد!

در چنین شرایط و فضایی، مذاکرات اخیر دوجانبه و شش ساعته ای که میان محمد جواد ظریف و جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده در ژنو  برگزار گردید، نشان از اختلافاتی دارد که همچنان میان طرفین پای میز مذاکرات باقی مانده است. نکته قابل تامل اینکه وزیر امور خارجه کشورمان بر باقی ماندن این اختلافات و لزوم کار فشرده برای حل آن ها تاکید کرده و در مقابل، جان کری از بسیار خوب و مثبت بودن مذاکرات سخن به میان آورده است! البته وزیر خارجه کشورمان در آخرین اظهار نظر در بازگشت از سفر مسکو نیز یادآور شد: « ادعا داریم که اگر از مباحثی که در لوزان مورد موافقت کلی قرار گرفت و راه‌حل‌هایی که به دست آمد، خارج نشوند؛ امکان رسیدن به توافق وجود دارد.»، اما این راه هنوز هموار نیست و با مشکل زیاده خواهی طرف غربی مواجه است.

آنچه مسلم است اینکه آمریکا و دیگر اعضای 1+5 در فاصله اندک باقیمانده تا دهم تیرماه، همچنان نگاه و اراده ای واقعی جهت امضای توافق نهایی ندارند. بدیهی است که اگر بنا بر هر دلیلی این اراده در طرف مقابل ایجاد نشود، جمهوری اسلامی ایران امضای توافقی بد را در این کارزار دیپلماتیک نخواهد پذیرفت. تا زمانی که اعضای 1+5 تصمیم به عقب نشینی از مواضع غیر عقلانی خود در مذاکرات نکنند، توافقی برای امضای نهایی در کار نخواهد بود؛ موضوعی که بارها از سوی جمهوری اسلامی ایران به همه اعضای 1+5 و در راس آن دو کشور کارشکن آمریکا و فرانسه گوشزد شده است./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات