تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۷۶۲۵۸

انحراف در کمین شخصیت امام(ره) / رسول سنایی راد

اما خطر اصلی آنجا است که برخی از انقلابیون و میراث‌داران امام برای توجیه اغراض خود و یا احیاناً انطباق شخصیت امام(ره) با ذائقه‌های سیاسی و اجتماعی دست به تحریف می‌زنند.

پایگاه بصیرت، مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) که همه ساله با حضور خیل عظیم مشتاقان ایشان در حرم مطهرش برگزار می‌شود، فرصتی برای بازخوانی و یادآوری مکتب و سیره امام است که امام خامنه‌ای در مقام شاگرد راستین و شارح چیره‌دست این مکتب نقش محوری را عهده‌دار بوده و به تناسب نیاز جامعه، ‌ابعاد،‌ ویژگی‌ها و شاخص‌های مکتب امام خمینی(ره) را برای مشتاقان و دلدادگان آن حضرت تبیین می‌فرمایند.
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در شروع و پایان سخنرانی خود به خطر تحریف شخصیت حضرت امام(ره) اشاره کردند و آثار زیانبار آن را نیز بیان فرمودند. معظم‌له ابتدا تحریف شخصیت را این‌گونه تعریف کردند که «ارکان اصلی شخصیت آن انسان بزرگ یا مجهول بماند یا غلط یا به صورت انحرافی و سطحی معنا شود.» پیامدهای خطرناک چنین تحریفی با توجه به جایگاه رفیع حضرت امام(ره) معنا می‌دهد. امام خامنه‌ای هم با نگاه به همین جایگاه تصریح فرمودند: «شخصیتی که الگو است، امام و پیشوا است، ‌رفتار او،‌ گفتار او برای نسل‌های بعد از خود راهنما و رهنمود است،‌ اگر تحریف شود، ‌زیان بزرگی به وجود خواهد آورد.» از این‌رو معظم‌له به صراحت تحریف شخصیت امام را مانع رسیدن به اهداف بلند برآمده از انقلاب اسلامی و مکتب امام معرفی کردند و هشدار دادند: «تحریف راه امام،‌ منحرف کردن مسیر صراط مستقیم ملت ایران است. اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم،‌ یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم،‌ ملت ایران سیلی خواهد خورد.»
حال این سؤال پیش می‌آید که این تحریف شخصیت را چه کسانی رقم می زنند؟
حتماً از جمله گروه‌هایی که انگیزه تحریف شخصیت امام(ره) را دارند،‌ مخالفان ایشان خواهند بود که سعی می‌کنند برای تخریب شخصیت حضرت امام با بزرگنمایی برخی ابعاد و شاخصه‌های این شخصیت و کتمان ابعاد و شاخصه‌های دیگر،‌ به اغراض پلید خود برسند. البته با توجه به دشمنی آشکار آنان،‌ آثار آن محدود و تنها موجب فریب موقتی افراد ناآگاه به شخصیت ایشان خواهد شد. اما خطر اصلی آنجا است که برخی از انقلابیون و میراث‌داران امام برای توجیه اغراض خود و یا احیاناً انطباق شخصیت امام(ره) با ذائقه‌های سیاسی و اجتماعی دست به تحریف می‌زنند.
برای نمونه برخی از شخصیت‌های سیاسی دارای سابقه انقلابی و همراهی با حضرت امام(ره) که امروز خط سازش با آمریکا را بر مبارزه و ایستادگی ترجیح داده و از انقلابی‌گری خسته شده و بریده‌اند، سعی می‌کنند با ذکر خاطراتی مجهول، امام را نیز اهل کوتاه آمدن و سازش معرفی کنند. یا برخی شخصیت‌های نزدیک به امام که امروز گرفتار جاذبه‌های لیبرالیسم شده‌اند، سعی می‌کنند امام را هم شخصی لیبرال معرفی کنند و چه بسا به‌گمان اینکه نسل امروز رفتار و ستیز انقلابی را بر نمی‌تابد برای جذاب ساختن امام(ره) و کاستن از دافعه احتمالی ایشان به تفسیری انحرافی از شخصیت امام(ره) بپردازند که نتیجه تمامی آنها ظلم به مکتب و راه امام است. باید بپذیریم که مکتب امام همان‌قدر که برای مستضعفان و محرومان جاذبه داشت برای مرفهان و مستکبران دافعه ��اشت. مکتب امام و شخصیت امام همان‌قدر که برای اهل جهاد و مبارزه جاذبه دارد، برای عافیت‌طلبان و دلدادگان به زندگی اشرافی و دنیاطلبی دغدغه‌آفرین بوده است و تولید دافعه می‌کند. شخصیت امام همان‌قدر که دلدادگان اسلام ناب را جذب می‌کند،‌ پیروان اسلام آمریکایی اعم از سکولارها و یا تکفیری‌ها دفع می‌کند. شخصیت امام همان‌قدر که برای ولایتمداران و دین‌باوران زیبا و جذاب است،‌ برای ولایت‌ستیزان و دین‌گریزان هیچ جذابیتی نداشته است و تولید دافعه نیز می‌کند.
شخصیت حضرت امام خمینی(ره) در امتداد مکتب علوی قابل تفسیر و تبیین است که به اعتقاد دقیق و عمیق شهید مطهری، صاحب این مکتب یعنی امیرالمؤمنین(ع) هم جاذبه و هم دافعه داشت،‌ اما این نفاق اموی و یا عقلانیت ابزاری برآمده از لیبرالیسم و اسلام سرمایه‌داری و نان به نرخ روز خور است که سعی دارد مطابق میل خود،‌ شخصیت امام(ره) را تحریف کند و از آن نردبان صعود به اهداف پلیدی بسازد که با اهداف برآمده از شخصیت واقعی آن پیر،‌ حکیم و عارف انقلابی فرسنگ‌ها فاصله دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات