تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۷۶۳۱۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4128- شنبه 23 خرداد 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) توافق‌نکردن شرف دارد به توافقی که منافع و عزت ملت از بین برود. (20/1/94)

 

سرمقاله

هدف جاسوسی صهیونیست‌ها از گفت‌وگوها

انتشار خبر جاسوسی اینترنتی رژیم صهیونیستی از گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 از موضوعات جدید و مهمی است که به اخبار حاشیه‌ای این گفت‌وگوها اضافه شده است. شرکت روسی امنیت سایبری «کاسپرسکی» روز چهارشنبه اعلام کرد، سه هتل اروپایی که محل انجام مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 در سال 2014 بوده، هک شده است. این شرکت، هک را به ویروس «دوکو نسخه2» نسبت می‌دهد که از ابزارهای سازمان‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی است. این درحالی است که «وال‌استریت ژورنال» در سوم فروردین ادعا کرده بود، رژیم صهیونیستی درحال جاسوسی از مذاکرات هسته‌ای است.

پس از انتشار این خبر که صهیونیست‌ها تلاش کردند، آن را رد کنند و نیز اظهارات برخی مقامات اتریش و سوئیس که هتل‌های محل مذاکرات در آنجا قرار دارد و تأیید تلویحی این جاسوسی، دیدگاه‌هایی درباره هدف از این جاسوسی رسانه‌ای شد که مهم‌ترین آن، این بود که صهیونیست‌ها قصد دارند با آگاهی از محتوای مذاکرات، آن را به بن‌بست بکشانند. این دیدگاه فارغ از میزان اعتبار واقعی‌اش، بیشتر نظر کسانی را جلب کرد و به ذائقه کسانی خوش نشست که مواضع ضدصهیونیستی دارند؛ اما با وجود اینکه این دیدگاه یکی از فرض‌های اصلی موضوع است، اما به‌سبب اهمیت مسئله نباید بدون توجه به فرض‌های دیگر کاملاً و تنها بر آن متمرکز شد؛ زیرا این اقدام می‌تواند تأمین‌کننده اهداف متعدد و تقریباً هم‌تراز باشد؛ از این‌رو، یکی از اهداف آن می‌تواند، سوق‌دادن شتاب‌زده ایران به‌سوی یک توافق بد باشد. منشأ این فرض که با اضافاتی می‌تواند تقویت شود، این است که صهیونیست‌ها با گمان اینکه ایران از به بن‌ست‌رسیدن مذاکرات بیمناک است، با آگاهی از تلاش صهیونیست‌ها برای به بن‌بست کشیدن مذاکرات، با فرار به جلو، شتاب‌زده امتیازات لازم را می‌دهد تا مذاکرات به بن‌بست نرسد. لحاظ‌کردن چنین فرضی در میان فرض‌هایی که برای هدف این جاسوسی متصور است، به تصمیم‌گیرندگان امکان شناخت همه‌جانبه و اتخاذ تصمیم درست را می‌دهد. ان‌شاءالله


ترجمه

احتمال تمدید ماراتن گفت‌وگوهای هسته‌ای

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی المانیتور 13 ژوئن 2015 (23 خرداد) در مقاله‌ای به گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: گفت‌وگوکنندگان هسته‌ای برای رسیدن به توافق نهایی بر ضرب‌الاجل 30 می متمرکز هستند؛ اما آنچه اهمیت دارد، نگارش دقیق جزئیات و رسیدن به توافق خوب است. برخی مقامات و کارشناسان آمریکایی گفته‌اند: احتمالاً گفت‌وگوها تمدید شود؛ در حال حاضر هر یک از طرف‌ها منتظرند ببینند، آیا طرف مقابل امتیازدهی می‌کند یا خیر. یک مقام آمریکایی گفت: «تمرکز ما همواره رسیدن به توافقی صحیح و خوب است... ما بر رسیدن به مؤلفه‌های کلیدی تمرکز کرده‌ایم». یک مقام ایرانی نیز مواضع ایران را با عباراتی مشابه توصیف کرد. یک مقام ارشد ایرانی دیگر گفت: «ما تمایل نداریم فراتر از ضرب‌الاجل پیش برویم. در عین‌حال، تحت فشار زمان نیز نیستیم... مصمم هستیم توافقی خوب داشته باشیم».

در ادامه مقاله آمده است: وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا، 11 ژوئن به وین آمد که در آنجا تیم‌های کارشناسی شش قدرت جهانی و ایران سرگرم نگارش جزئیات فنی توافق هسته‌ای جامع هستند. هلگا اشمیت، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا نیز با عباس عراقچی و مجید تخت‌‌روان‌چی دیدار کرد. پیشرفت در حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده از زمان توافق لوزان کُند بوده و گفت‌وگوکنندگان خیلی محتاطانه ابراز خوش‌بینی کرده‌اند. آنها می‌گویند، این شرایط به‌دلیل چانه‌زنی است و عادی به‌شمار می‌رود و در مراحل بعد توافق صورت می‌گیرد. نحوه حل‌وفصل پرسش‌های آژانس درباره ابعاد احتمالاً نظامی برنامه هسته‌ای ایران، از جمله مسائلی است که پس از توافق لوزان در کانون گفت‌وگوهاست. رهبر ایران آشکارا امکان دسترسی به دانشمندان و مراکز نظامی ایران را ممنوع اعلام کرده است. یک مقام آمریکایی گفت: «همان‌طور که انتظار داشتیم پس از لوزان، بخش بعدی گفت‌وگوها دشوار خواهد بود... حوادث سراسر جهان هر روز این گفت‌وگوها را به چالش می‌کشاند... هیچ زمانی بهتر از مقطع کنونی نمی‌توان این تصمیم‌های دشوار را گرفت».

در پایان مقاله آمده است: برخی از مقامات کنونی و سابق آمریکا معتقدند، احتمالاً گفت‌وگوها حداقل به ماه ژوئیه کشیده شود؛ به‌ویژه آنکه طرف‌های گفت‌وگو به‌دنبال آن هستند که با استفاده از فشار ضرب‌الاجل، طرف مقابل را برای امتیازدهی پیش‌قدم کنند. مقامات کنونی و سابق آمریکا می‌گویند، درحالی‌که آمریکا تمایل ندارد گفت‌وگوها به پاییز کشیده شود، ایرانی‌ها نیز باید تصمیم‌های نهایی لازم را به‌منظور تحقق توافق‌نامه بگیرند. رابرت اینهورن، مذاکره‌کننده هسته‌ای سابق آمریکا این هفته در نشریه نشنال‌اینترست نوشت: «با توجه به اینکه مسائل مهم، از جمله جزئیات فنی مهم همچنان حل‌وفصل نشده، بسیار دشوار است که تصور کنیم تا ضرب‌الاجل 30 ژوئن یک توافق‌نامه فراگیر حاصل شود... در واقع، ایران ممکن است روی زمان نهایی ضرب‌الاجل 30 ژوئن حساب کند تا بر آمریکا به‌منظور امتیازگیری درباره مسائل حل‌نشده و برخی جزئیات فشار آورد... اما تحقق الزامات آمریکا برای یک توافق خوب به‌طور مشخص مهم‌تر از ضرب‌الاجلی است که خود تعیین و تحمیل کرده‌اند».

اخبار و تحلیل‌ها: احتمالاً هر دو طرف گفت‌وگو از تمدید زمان گفت‌وگوها ابراز نارضایتی کنند؛ اما واقع امر این است که طولانی‌ترشدن زمان گفت‌وگوها به ضرر ایران است؛ هرچند ممکن است ایران بابت این تأخیر امتیاز مالی اندکی بگیرد؛ اما زمانی که از دست می‌هد، بسیار گران‌بهاتر از امتیاز اندکی است که می‌گیرد؛ بنابراین طرف ایرانی با اصرار بر پایان مذاکرات تا زمان تعیین‌شده، باید طرف مقابل را تحت فشار قرار دهد.

  

اخبار

1- قضاوت روزنامه شرق درباره روحانی

 روزنامه شرق در سرمقاله خود نوشت: اشتباه محاسباتی احمدی‌نژاد، اشتباه مزمنی است که همواره همه رؤسای جمهوری ایران را با خطر روبه‌رو می‌کند و آن هم چیزی جز کژتابی یا سوءبرداشت از رأی مردم نیست. رأی مردم فقط رأی است، درست است که نمی‌توانند آن را پس بگیرند؛ اما می‌توانند از آن بگذرند و هیچ تعهدی ندارند که چون رأی داده‌اند، نباید به رأی خود پشت‌پا بزنند یا پشت به آن کنند. حسن روحانی نیز از این بلا در امان نیست؛ او باید بداند مردم به او رأی داده‌اند و چشم‌انتظارند تا صحت رأی‌شان ثابت شود. این حق مسلم آنهاست که این‌گونه نگاه کنند، چون فقط یک فرصت و یک برگه رأی دارند. ماحصل صندوق رأی، رئیس‌جمهوری است که از دل این سازوکار مدرن بیرون می‌آید؛ پس بیعت معنا ندارد. مقاله‌نویس این روزنامه در پایان نیز می‌نویسد: حسن روحانی و اصلاح‌طلبان باید بدانند رأی فقط یک رأی است؛ این را تجربه هم ثابت کرده است. اگر مردم نخواهند یا نتوانند در یک یا دو دوره ریاست‌جمهوری رأی‌شان را پس بگیرند؛ اما در فرصتی مقتضی اثر خود را خواهند گذاشت و اثبات خواهند کرد، ممکن است بتوان آنها را در مدتی کوتاه فریب داد؛ اما در بلندمدت نه.

2- اعترافات انگلیسی!

 استراو، وزیر خارجه سابق انگلیس در سخنرانی در پارلمان ولز شمالی برقراری روابط عادی با ایران را خواستار شد. وزیر سابق انگلیس در این‌باره گفت: من امیدوارم که توافق میان ایران و گروه 1+5 صورت بگیرد. اگر این توافق انجام شود، مدیون شجاعت و دوراندیشی رؤسای جمهوری ایران و آمریکا خواهد بود. وی با بیان اینکه یک توافق خوب می‌تواند بحران کنونی در خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] را متعادل کند، هشدار داد که نرسیدن به یک توافق، عواقب خطرناکی خواهد داشت. جک استراو همچنین گفت، روابط کامل دیپلماتیک میان ایران و انگلیس پس از حوادث سفارت لندن در تهران، اکنون باید برقرار شود. وزیر خارجه سابق انگلیس در ادامه سخنرانی‌اش در تلاش برای بازگرداندن ایران به جامه بین‌المللی تأکید کرد: ایران کشور بسیار بزرگ و راهبردی است که هیچ‌گاه به حاشیه نخواهد رفت. جک استراو افزود، اکنون زمانی برای یک شروع تازه است. استراو همچنین سخنان جورج بوش در سخنرانی سالانه رئیس‌جمهور آمریکا در سال 2002 را درباره اینکه ایران محور شرارت است، یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات دوران ریاست‌جمهوری بوش عنوان کرد.

 

اخبار کوتاه   

* حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در کنفرانس نقش مدیریت انقلاب اسلامی در هندسه قدرت جهانی گفت: اینکه می‌گویند آب‌خوردن ما دست آمریکاست، ما را نابود خواهد کرد؛ فکر آقایی آمریکا ما را نابود می‌کند، نه خود آمریکا. وی افزود: انقلاب اسلامی مفهوم جدید قدرت را در سطح جهان اعمال کرد، قدرت نرم‌افزاری پس از انقلاب اسلامی ما در سطح جهان مطرح شد؛ چراکه ما قدرت سخت‌افزاری نداشتیم و با قدرت نرم اقدام کردیم. رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: عده‌ای می‌گویند برای اقتصادمان، شرف ملت را فعلاً قلم بگیریم؛ غافل از آنکه اگر شرف‌مان را کنار بگذاریم، شکم‌مان هم سیر نخواهد شد.

* الشرق‌الاوسط مدعی شد: حضور مشاوران ایرانی در قالب هیئت حوثی‌ها در کنفرانس ژنو، جهان را غافلگیر خواهد کرد. این روزنامه نوشت: با آغاز شمارش معکوس برای تشکیل نشست ژنو به‌منظور بررسی بحران یمن، خبر غافلگیرکننده‌ای منتشر شده است و آن همراهی مشاوران سیاسی و حقوقی ایرانی با مقامات حوثی در نشست ژنو است. الشرق‌الوسط افزود، مشاوران ایرانی توصیه‌هایی را در این نشست به حوثی‌ها ارائه خواهند کرد که نخستین توصیه آنان، ایجاد مانع بر سر راه رسیدن به نتیجه و به درازاکشاندن نشست و سپس به تأخیرانداختن نشست ژنو به نشست ژنو 2 خواهد بود. حوثی‌ها پس از مشورت با ایرانی‌ها و روس‌ها، به این نتیجه رسیده‌اند که باید گفت‌وگوهای سیاسی را تمدید کرد تا در نتیجه نشست دیگری، یعنی ژنو دو برگزار شود.

* خبرگزاری ایتارتاس روسیه به نقل از منابع آگاه گزارش داد، مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، «عملاً به بن‌بست رسیده» و این احتمال وجود دارد که ضرب‌الاجل 10 تیر به تعویق بیفتد. این منبع آگاه گفته است: «روند (پیشرفت مذاکرات) عملاً متوقف شده و این ریسک وجود دارد که ضرب‌الاجل بار دیگر به تعویق بیفتد». «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز گفت: «متأسفانه سرعت پیشرفت مذاکرات کُند شده است. این موضوع ما را بیشتر و بیشتر نگران می‌کند؛ چراکه زمان رو به پایان و ضرب‌الاجل نزدیک است».

* پس از آنکه سفیر عربستان سعودی در انگلیس مدعی شد، درصورتی‌که ریاض از توافق هسته‌ای راضی نباشد «تمام گزینه‌ها روی میز است» و ممکن است عربستان به‌سمت ساخت بمب اتم حرکت کند، «فرید زکریا» با انتشار یادداشتی در روزنامه «واشنگتن‌پست» این ادعا را رد کرده و نوشته است: ریاض به هیچ‌وجه توان فنی چنین کاری را ندارد. زکریا در این یادداشت با نقل قول از سفیر عربستان، نوشته است: «آه، خواهش می‌کنم! عربستان سعودی یک سلاح هسته‌ای نخواهد ساخت. عربستان سعودی نمی‌تواند یک سلاح هسته‌ای بسازد. عربستان سعودی تا الآن حتی نتوانسته یک خودرو بسازد. عربستان سعودی فقط می‌تواند در زمین چاله حفر کند و نفت استخراج کند یا کمی بیش از این». وی تأکید می‌کند، عربستان تحمل تحریم را ندارد و اگر مانند ایران تحریم شود، فروخواهد پاشید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات