تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۷۶۳۷۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4131- سه‌شنبه 26 خرداد 1394

امام خامنه‌ای: امروز تجلیل از شهدا و حفظ یاد گرامی این عزیزان یک فریضه است. (14/2/94)

سرمقاله

1- دریاهایی در دل رود؟!

بیست‌ونه سال پیش در دوران دفاع مقدس در ایران اسلامی حادثه بزرگ و عجیبی رخ داد. صدها غواص رزمنده، شجاع و دریادل ایرانی، سوم دی‌ماه سال 65 شبانگاهان به دل رود زدند و اولین شگفتی خلق شد. رود چگونه توانست صدها دل دریایی را در خود جا دهد؟! عبور این دریادلان از رود پرخروش، دشمن بعثی سر نهاده بر آستان شیطان بزرگ را آن‌چنان به وحشت انداخت که پس از به اسارت درآوردن‌شان در شهیدکردن آنها لحظه‌ای درنگ نکرد، غافل از آنکه، هیچ خاکی توان فروکشاندن دریا را ندارد. چندی است که این دریادلان آسمانی‌شده بر مردم این دیار منت نهاده‌اند و برای مدت کوتاهی در ضیافت آنها حضور یافته‌اند و شب گذشته در دانشگاه تهران به کسانی که قدر، شأن و عظمت آنها را درک کردند، فرصت دادند تا در کنارشان باشند و با بهره‌گرفتن از حضور سرشار از معنویت‌شان لحظاتی آسمانی شوند و چشمان‌شان بر مسئولیت امروزشان، که میراث ارزنده این دریادلان است، پرفروغ‌تر باز شود و رمز بزرگی و جاودانگی آنها را که همانا ایستادگی و دفاع همه‌جانبه از ارزش‌های ناب است، دوباره مرور کنند. امروز، روز وداع آخر با این دریاهای درهم‌آمیخته است، جامانده‌ها، وامانده‌ها و آنهایی که زیرکانه دریافته‌اند گذرگاه سلامت‌بخش و مطمئن بین این دنیا و آن دنیا، این دریای درهم‌آمیخته است؛ امروز ساعت 16 برای توشه برگرفتن از مسافران واصل سرزمین ابدیت و راهی قرب الهی، در میدان بهارستان مقابل مجلس شورای اسلامی، کاروان نور را بدرقه کنند. ان‌شاءالله

2- ادامه جنایت آل‌سعود در عرصه سیاسی

نزدیک به سه ماه از حمله وحشیانه هواپیماهای آمریکایی آل‌سعود به مردم سرافراز، بی‌گناه و بی‌پناه یمن گذشته و مزدوران آل‌سعود با حمایت شیطان بزرگ، ارتجاع عرب، رژیم صهیونیستی و سر باز زدن سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی از انجام وظیفه‌شان، هزاران یمنی را شهید و مجروح کرده و تمام زیرساخت‌های این کشور را نابود ساخته‌اند. یکی از سازمان‌های اصلی و مهم بین‌المللی و به بیانی مهم‌ترین آنها که وظیفه دارد در چنین مواقعی مسئولانه وارد ماجرا شود، سازمان ملل متحد است که متأسفانه با این موضوع بسیار مهم و این کشتار آشکار ضدانسانی با تعلل و دفع‌الوقت برخورد کرد و با اینکه همه شواهد حاکی از رفتار جنایت‌آمیز آل‌سعود و تجاوز آنها به کشور یمن بود، هیچ‌گاه به این موضوع اشاره نکرد و آن را محکوم ننمود. این سازمان از چندی پیش اعلام کرد، قصد دارد با حضور طرف‌های درگیر در یمن نشستی در ژنو برگزار کند که برگزاری این نشست با کارشکنی و مانع‌تراشی رژیم پلید آل‌سعود به تأخیر می‌افتاد تا اینکه سرانجام روز گذشته تاریخ نهایی این نشست اعلام شد و بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل و عوامل دولت مستعفی و فراری منصورهادی به ژنو رفتند؛ اما عربستان با ادامه کارشکنی‌های گذشته که این‌بار رژیم سودان و مصر نیز با او همدست شده بودند، اجازه ندادند هواپیمای نمایندگان انصارالله به ژنو پرواز کند. این کارشکنی باعث شد بان کی‌مون با حضور کوتاه در نشست ژنو و درخواست آتش‌بس دو هفته در ماه رمضان و خروج نیروهای انصارالله از شهرها، ژنو را ترک کند و ادامه کار را برعهده نماینده سازمان ملل بگذارد. مطابق آخرین خبر، هواپیمای حامل نمایندگان انصارالله ساعت 10 صبح امروز وارد ژنو شد؛ اما باتوجه به درخواست بان کی‌مون که دقیقاً خواست آل‌سعود است که خروج نیروهای مسلح انصارالله از شهرها را خواستار شده بود، نتیجه امیدوارکننده‌ای بر این نشست مترتب نخواهد بود.


ترجمه

فشار بر اوباما برای عدم امتیازدهی هسته‌ای به ایران

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال 16 ژوئن 2015 (26 خرداد) در مقاله‌ای به فشارهای سنای آمریکا برای خروج دولت آمریکا از مذاکرات هسته‌ای پرداخت و نوشت: تنها دو هفته مانده به ضرب‌الاجل رسمی توافق، باب کورکر، رئیس روابط خارجی سنای آمریکا روز دوشنبه گزارشی تند درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران ارائه کرد و در آن از باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا مصرانه خواست، به یک توافق محکم برسد یا گفت‌وگوهای هسته‌ای را رها کند. آقای کورکر اقدام دولت آمریکا در پذیرش توافق ایران و گروه 1+5 را تنها مدیریت زرادخانه هسته‌ای ایران دانست که از برچیدن آن خبری نیست و در عین حال به «کشوری منزوی با سیاست‌های تبهکارانه» اجازه می‌دهد از طریق تحقیق و توسعه، فناوری پیشرفته موشکی خود را تقویت کند. 

در ادامه مقاله آمده است: آقای کورکر گفت: «گفت‌وگوکنندگان از توافقی بیست‌ساله به توافقی ده‌ساله راضی شدند که به ایران اجازه می‌دهد همزمان توسعه برنامه پیشرفته موشکی بالستیک و تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته را ادامه دهند». وی با ابراز تأسف از گزارش‌های مربوط به امتیازدهی‌ها در زمینه بازرسی‌ها تشریح کرد: «تنها شما و آنهایی که در میز مذاکره هستند، از صحت و سقم این اتهامات آگاهی دارید؟» دولت آمریکا چنین پاسخ داده است که بر بازرسی‌های مختلف و سایر کنترل‌ها درباره شرایط توافق تأکید خواهد کرد. ند پرایس، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: جزئیات رژیم بازرسی‌ها همچنان کامل نشده است، اما مذاکره‌کنندگان برای پایبندی به چهارچوبی که رهبران در ماه آوریل بر سر آن توافق کردند، تلاش می‌کنند. وی تشریح کرد: «با سناتور کورکر موافق هستیم که توافق‌نکردن بر توافقی بد اولویت دارد... رئیس‌جمهور به‌طور شفاف اعلام کرده، اگر درک و موضع‌گیری مقامات ایرانی در توافق نهایی با بنیان‌های خواسته‌های ما، از جمله بازرسی‌های شدید برای اطمینان از فریب‌کاری‌نکردن ایران و نیز ضرورت بازگشت تحریم‌ها در صورت نقض توافق همسو نباشد، ما توافق نخواهیم کرد».

در پایان مقاله آمده است: انتقاد آقای کورکر اهمیت دارد؛ زیرا وی معمار قانونی است که به کنگره قدرت می‌دهد توافق نهایی با ایران را بررسی و به‌طور بالقوه درباره آن رأی‌گیری کند. آقای اوباما پس از تهدید به وتو، قانونی را که در مرحله اولیه قرار داشت، امضا کرد. درصورتی‌که توافق بین‌المللی تا نهم ژوئیه محقق شود، کنگره 30 روز برای بررسی آن زمان دارد؛ در این دوره زمانی آقای اوباما نمی‌تواند تحریم‌های ضدایرانی را لغو کند؛ درصورتی‌که توافق پس از پایان این ضرب‌الاجل حاصل شود، دوره زمانی برای بررسی توافق 60 روز خواهد بود. حتی اگر اعضای کنگره درباره توافق با ایران رأی مخالف بدهند، آقای اوباما می‌تواند این رأی را وتو کند و انتظار می‌رود، منتقدان هرگونه توافقی، از آرای کافی برای چیره‌شدن بر وتوی اوباما برخوردار نیستند. سناتور کریس مورفی، دموکرات عضو کمیته روابط خارجی روز دوشنبه گفت: مهم است حتی اگر ضرب‌الاجل 30 ژوئن از دست برود، در نهایت توافقی خوب با ایران امضا شود. آقای کورکر با هشدار درباره «خطوط قرمز باقی‌مانده» که ایران نمی‌تواند از آن عبور کند، تأکید کرد، توافق‌نکردن بهتر از توافق بد است.

اخبار و تحلیل‌ها: آنچه کورکر گفته، در واقع فشار به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران است نه اوباما. همان‌طور که در متن بالا اشاره شده، باتوجه به ترکیب کنگره، هنوز تصمیم‌گیرنده اصلی درباره توافق، اوباماست و چنانچه در آینده اختلاف اوباما با کنگره بر سر نتیجه مذاکرات بالا بگیرد، همچنان اوباما دست برتر را دارد. از این‌رو، گروه مذاکره‌کننده ایرانی باید بدون توجه به سخنان امثال کورکر با رعایت خطوط قرمز ایران در پی استیفاء حقوق هسته‌ای مردم باشد و در هیچ موردی کوتاه نیاید.

 

اخبار

اصلاح‌طلبان رادیکال عبور از روحانی را کلید زده‌اند

 حجت‌الاسلام محمد زارع فومنی، دبیرکل جبهه مردمی اصلاحات از انتشار یک نظرسنجی در هفته‌نامه حزب کارگزاران که از کاهش رضایت مردمی از روحانی به زیر 50 درصد حکایت داشت، انتقاد کرد و گفت: این رفتار با روحانی، نشانه عناد حزب کارگزاران است. وی از زمزمه‌‌‌های تخریب رابطه میان دولت و حزب کارگزاران خبر داد و افزود: کارگزاران می‌خواهد دولت روحانی رادیکال باشد و رادیکالی عمل کند؛ اما آقای روحانی رادیکال‌ها را قبول ندارد و این امر، موجب اختلاف میان آقای روحانی و حزب کارگزاران شده است. فومنی تصریح کرد: ما نمی‌دانیم آقایان چرا برای تخریب آقای روحانی، نظرسازی می‌کنند، شاید از اینکه روحانی به مطالبات رادیکالی پاسخ نمی‌دهد، ناراحت باشند؛ اما اینکه ادعای کاهش رضایت مردمی از آقای روحانی را مطرح می‌کنند، نشانگر عبور از روحانی است. وی گفت: ممکن است برخی‌ها دل‌شان بخواهد با تخریب روحانی، گزینه‌ اصلاح‌طلب دیگری را برای کاندیداتوری 96 مطرح کنند که در این‌باره باید گفت: افراطیون و رادیکال‌های اصلاح‌طلب تخریب روحانی را با محوریت عبور از وی در دستور کار خود قرار داده‌اند.

 

خبر کوتاه    

* مدتی است تعدادی از دکل‌های شرکت حفاری شمال، بزرگ‌ترین دارنده دکل‌های حفاری دریایی ملکی، تعطیل شده و برخی کارکنان و نیروی انسانی آن در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند. این روزها تهدید جدی بیکارشدن دو هزار و 700 نفر از پرسنل حفاری شمال که بیشتر آنها خوزستانی هستند، اعتراضات برخی نمایندگان خوزستانی و غیره را به‌دنبال داشته است.

* احمد پورنجاتی، فعال اصلاح‌طلب در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک، مطلبی را به مناسبت 24 خرداد، دومین سالگرد روی کارآمدن دولت روحانی منتشر کرد. در بخشی از این یادداشت کوتاه آمده است:‌ شنیده‌ام که در زادگاه‌تان «سرخه» سمنان از تندیس شما رونمایی کرده‌اند و قرار است در میدان شهر نصب شود. اگر چنین باشد، به گمانم هر شیر پاک‌خورده‌ای که بانی این کار بوده، آگاه و ناآگاه به قصد خیر یا به انگیزه‌ای مرموز، جنابعالی را با «حاجی میرزا آغاسی» عوضی گرفته یا پوست خربزه‌ای نذر کفش‌های مبارک شما کرده است.

* غلامعلی حداد عادل گفت: امروز دشمنان به بهانه دروغین هسته‌ای، نفت ما را نمی‌خرند؛ اما نفت داعش را می‌خرند تا با پول آن، به نابودی بیداری اسلامی اقدام کرده و به نام اسلام، به آدم‌کشی دست بزنند. امروز کفر و استکبار با چهره زشت خود در منطقه ظاهر شده و در کشورهایی، مانند یمن جنایت می‌کند. در حقیقت، باید بر احوال این دنیا گریه کرد. حداد با تعجب از خوش‌بینی برخی به غرب، گفت: امروز برای کسی شبهه باقی نمانده که عربستان به دستور آمریکا در یمن نسل‌کشی راه انداخته است، اما همه ساکت هستند.

* اسدالله عسگراولادی با اشاره به نشست خبری دو روز قبل رئیس‌جمهور تصریح کرد: من فرمایشات آقای روحانی را کامل گوش دادم و به آن خندیدم؛ زیرا این فرمایشات یک گفتاردرمانی بسیار زیبا و جالب توجه بود، البته ما می‌خواهیم از دولت یازدهم، مانند دولت‌های دیگر حمایت کنیم و نمی‌توانیم حرفی بزنیم. عسگراولادی افزود: در دولت یازدهم واردات محصولات کشاورزی نه‌تنها کم نشده، بلکه بیشتر هم شده؛ زیرا امسال خشکسالی‌ها بیشتر شده است، به شکلی که گندم، برنج، روغن و سویا به میزان فزاینده‌ای به کشور وارد می‌شود، گوشت و شکر هم امسال به میزان بالایی وارد شده است.

* مجیدرضا حریری، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: ۶۰ درصد از واردات خودرو کشور از سه برند انجام می‌شود که دو مورد آن کره‌ای و یکی از آنها چینی است و واردات این سه برند در دست یک خانواده! است. وی در پایان، بار دیگر تأکید کرد: اگر اقتصاد ما شفافیت داشته باشد، بسیاری از مشکلات کنونی را که ناشی از نبود شفافیت است، شاهد نخواهیم بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات