تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۷۶۴۱۱

گاردین: «تراژدی غواصان» بر شعله‌های بی‌اعتمادی ایرانی‌ها به آمریکا دمید

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی پیرامون مراسم تشییع پیکر غواصان جنگ تحمیلی، به حضور مردم ایران با سنین مختلف و با تفکرات مختلف سیاسی اذعان کرد. در گزارش «گاردین» با عنوان «وقتی ما درباره ایران حرف می‌زنیم، درباره چه حرف می‌زنیم»، به مراسم تشییع پیکر 175 غواص شهید جنگ تحمیلی پرداخت.

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی پیرامون مراسم تشییع پیکر غواصان جنگ تحمیلی، به حضور مردم ایران با سنین مختلف و با تفکرات مختلف سیاسی اذعان کرد.

در گزارش «گاردین» با عنوان «وقتی ما درباره ایران حرف می‌زنیم، درباره چه حرف می‌زنیم»، به مراسم تشییع پیکر 175 غواص شهید جنگ تحمیلی پرداخت.

کمک آمریکا به صدام

  این روزنامه با اشاره به کمکهای اطلاعاتی آمریکا به صدام حسین در جریان جنگ نوشت: «این اعتقاد وجود دارد که غواصان ایرانی سال 1986 در عملیات کربلای 4 با کمک سازمان اطلاعات آمریکا دستگیر و زنده به گور شدند».

در این گزارش تصریح شده است: «در جریان جنگ، آمریکا از صدام حسین حمایت حیاتی کرد و حتی بعدا چشمانش را به روی استفاده از سلاح‌های شیمیایی بست».

تکریم مردم به ویژه جوانان ایران به غواصان شهید

گاردین با اشاره به واکنشهای مردم ایران به موضوع 175 غواص شهید هم اذعان کرد: «تعداد زیادی از مردم ایران که جوانان را هم شامل می‌شود در یک ماه گذشته با خشم و انزجار به مرگ 175 غواص واکنش نشان دادند و به طور فزاینده‌ای در فضای اینترنتی با احترام از غواصان نوشتند».

در این یادداشت با اشاره به کمکهای اطلاعاتی و لجستیکی آمریکا از رژیم بعث و عملیات کربلای 4 آمده است: «جای تعجب نیست که چرا یک تراژدی که سه دهه قبل اتفاق افتاد همچنان بر شعله بی اعتمادی بین ایران و آمریکا می‌دمد».

روزنامه انگلیسی در ادامه این گزارش با اشاره به مراسم روز سه شنبه در تهران، به حضور اقشار مختلف مردم ایران با طرز تفکرهای مختلف سیاسی از احزاب چپ و راست در مراسم تشییع پیکر غواصان شهید اذعان کرد.

نویسنده این مطلب با اشاره به ادامه اقدامات ضد ایرانی غرب نوشت: «تحریمهای همه‌جانبه و کور آمریکا و متحدان اروپایی، همچنان در حال ایجاد اختلال در زندگی مردم عادی ایران است که این تحریمها مواردی چون دسترسی به داروهای با کیفیت بالا و مواد غذایی را هم دربر می‌گیرد».

تحریم‌های کور ایران، شرم‌آور است

گاردین با اذعان به تداوم سیاستهای خصمانه آمریکا ضد ایران ادامه داد: «در تازه‌ترین نمایش بر سر تحریمها، آمریکا درباره توقیف 9 هواپیمای مسافربری تازه خریداری شده توسط ایران تهدید کرد؛ هواپیماهایی که این کشور پس از دور زدن تحریمهای بین‌المللی برای نوسازی ناوگان فرسوده هوایی خود خریده است».

نویسنده یادداشت روزنامه چاپ انگلیس افزود: « تعداد زیادی از ایرانیها در سالهای گذشته به خاطر ناوگان هوایی قدیمی این کشور کشته شده‌اند اما آمریکا همچنان برای متوقف کردن چند هواپیمای جدید این کشور در تلاش است. این موضوع به طرز شوکه‌کننده‌ای  ننگ‌آور و غیرقابل قبول است».

البته در بخشهایی از این یادداشت منتشرشده در روزنامه غربی گاردین، ادعاهایی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران مطرح شده و حتی با دخالت در امور داخلی نسخه‌هایی درباره انتخابات پیچیده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات