تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۷۶۴۵۵

توهین به دولت و تیم مذاکره کننده، واکنش ها را برانگیخت ای‌کاش با ‌شهدا کاسبی نمی‌کردند!

آفتاب یزد- مراسم تشییع 275 شهید بازگشته به وطن، روز سه شنبه حال و هوای دیگری به خیابان های پایتخت داد. مردم تهران از گوشه و کنار این کلان شهر، با وجود گرمای هوا خود را به میدان بهارستان رساندند تا شهدای غواص را به "بهشت" بدرقه کنند.

 

در این میان حضور گستره مردم در مهمانی شهدا، مورد سوءاستفاده عده ای دلواپس قرار گرفت. آنان از طرق مختلف و پخش پلاکاردهایی، تلاش کردند با چسباندن دلواپسی های خود به حضور بی شمار مردم، مراسم تشییع شهدا را به نفع منویات خود مصادره کنند.

پلاکاردهایی چون "تحریمیم، می فهمی؟!"،

" شهدا شرمنده ایم که دکتر ظریف با قاتلان شما خوش و خندان است" و "این لاله های سرخ خط شکن های دیروزند، برخی مسئولین امروز خط قرمز شکن های امروز" تنها بخشی از دست نوشته های تخریبی علیه تیم

مذاکره کننده هسته ای کشورمان بود که در گوشه و کنار مراسم دیده می شد.

از سوی دیگر حضور مداحانی با جهت‌گیری های

خاص سیاسی که علنا به روسای دو قوه مقننه و مجریه تعرض می کردند، مزید

بر علت شد تا این افراد عرصه را برای فعالیت‌های

ضد منافع ملی خود باز ببینند.

جملاتی که در ادامه می آید تنها بخشی از سخنان مطرح شده از سوی یکی از سخنرانان این مراسم خطاب به رئیس جمهور است:"مردمی که در وسط جنجال هسته‌ای اینجا حاضر شده‌اند، آمده‌اند به کسی که می‌رود و می‌نشیند و می‌گوید توافق هسته‌ای کمتر از شهادت نیست، بگویند که اگر مردی یک ساعت بیا در شلمچه، اگر مردی یک ساعت بیا در هور،‌ اگر مردی یک ساعت بیا در

جزیره مجنون. اینجا می‌نشینی و توافق هسته‌ای و آب این مملکت را به تحریم ربط می‌دهی. اگر عرضه نداری برو کنار...."این سخنران همچنین در ادامه نسبت به دیدار علی لاریجانی با هیئت اروپایی واکنش نشان داد و گفت:" این جوانان آزاده ما، آن جوان 16 ساله ما،‌وقتی اسیر شد و در اسارت بود وقتی آن خانم خبرنگار با سر باز رفت جلو تا

با او مصاحبه کند، گفت بسم‌ا... الرحمن الرحیم. روح‌ا... به ما یاد نداده با آدم بی‌حجاب مصاحبه کنیم. «برو هر وقت حجاب بر سر کردی برگرد.» مسئولان ما چگونه به خود اجازه می‌دهید در نظام جمهوری اسلامی، حالا در بیرون هرکاری می‌کنید خودتان می‌دانید و خدای خودتان، آن هم اجازه نمی‌دهیم بهتان. مسئولی که در جمهوری اسلامی به خاطر پز دادن مقابل یک دیپلمات با هزار قلم آرایش و سر باز و فقط یک کلاه نمادین روی سر می‌روی و با او حال و احوال و مذاکره می‌کنی، خاک بر سرت بی‌غیرت..."

تعرض هایی که با اعتراض مردم حاضر نیز مواجه شد.

اما سخنران اصلی مراسم نیز دولت تدبیر و امید را از انتقادات خود بی نصیب نگذاشت. وی از اعضای تیم

مذاکره کننده خواست که صدای مردم را بشنوند و عنوان کرد که دوران قاجار و پهلوی دیگر تکرار نخواهد شد! در این میان حضور "محمود احمدی نژاد" در کنار سخنران اصلی مراسم در شرایطی که معاون اول رئیس جمهور سابق به جرم اختلاس و دریافت رشوه در اوین و معاون اجرایی او در بازداشت به سر می برد و هر روز گوشه جدیدی از فسادهای مالی رخ داده در دولت های نهم و دهم افشا می شود، به سیاسی شدن مراسم آن هم به نفع جریانی خاص، کمک شایانی کرد. حضور رئیس دولت نهم و دهم در جایگاه در شرایطی بود که مسئولان دولت فعلی در میان مردم بودند!

ای کاش شهدا مصادره به مطلوب نمی‌شدند

اما فضای ضد دولتی ساختگی در مراسمی که به نام شهدای 8 سال دفاع مقدس تشکیل شده بود، روز گذشته با انتقادات بسیاری از مسئولان دولتی و

چهره های مختلف سیاسی روبه رو شد.

در این میان محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، سردادن شعار علیه دولت در مجامع ملی را خلاف مصالح ملی عنوان کرد.

وی اتفاقات افتاده در مراسم تشییع پیکر شهدا را در تعارض با توصیه های رهبری دانست.

شهیندخت ملاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز در صفحه فیس بوک شخصی خود نوشت:" ای کاش شهدا توسط عده‌ای مصادره به مطلوب نمی‌شدند. در هیچ جای دنیا با این سرمایه‌ها چنین نمی‌کنند."

وی در ادامه مطلب خود آورده است:" بارها از خودم سوال کردم آیا شهدا و خانواده‌هایشان راضی هستند که دستمایه تسویه‌حساب‌های سیاسی و بازی با منافع ملی باشند؟ ای کاش عده‌ای حداقل با تشییع این پیکرهای مطهر کاسبی نمی‌کردند. ای کاش..."

همچنین پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

" شهدا ابزار نیستند؛ آرمان اند. اگر حرفی می‌زنیم و پوستری برای شهدا می‌سازیم، باید بر محور وحدت باشد. آن‌قدر بفهمیم که آن‌ها زنده‌اند و «زنده به گور» نشدند! بدانیم که باورهای سطحی و بهره‌برداری‌های عمیق، آن عزیزان را بدون ما به بهشت خواهد برد! و باور کنیم مصادره به مطلوب و استفاده از شهدا برای تسویه حساب‌ها و طعنه‌های سیاسی، بزرگترین خیانت به آن‌هاست."

وی در ادامه مطلب خود می نویسد:"بصیرت، یعنی راه شهدا از نام آن‌ها مهمتر است. یعنی پیروی از رهبر انقلاب. یعنی حواس‌مان باشد که جبهه یکی است و صحنه تغییر کرده. رهبری گفتند که فرزندان انقلاب و مردم در میدان مذاکره و در برابر دشمن حقا و انصافا و با منطق ایستادگی می‌کنند. چه بسا این 270 فرشته و 175 غواص آسمانی ما، امروز چنین گفتند: نگران نباش برادر ظریف! هر جا دست‌ها بسته می شود، تاریخ شکل می‌گیرد و گره‌ها باز می‌شود."

اسماعیلی در پایان آورده است:" دوباره سلام ای غریب‌های بهارستان. بعد از 29 سال آمده بودید تا ما را دور هم جمع کنید. ما را ببخشید. شرمنده‌ایم که مصادره‌تان می‌کنند. شرمنده‌ایم..."

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز

دو قطبی کردن جامعه را هدف مخالفان دولت از اقدامات

روز سه شنبه میدان بهارستان عنوان کرد. وی طراحان چنین اقداماتی را افرادی دانست که با هدف های انتخاباتی، سعی می کنند با افترا، تهمت زدن، دروغ گفتن و تخریب، دولت را تضعیف کنند.

رفتار برخی موجب آزردگی شهداست

از سوی دیگر علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز رفتارهای صورت گرفته در مراسم تشییع شهدای غواص را نوعی تندروی دانست و گفت: "مصادره شهدا برای رسیدن به هدف های سیاسی کار غلطی است. ما معتقدیم که شهدا زنده اند، قطعا این کارها موجب آزردگی آنهاست. اینکه ما به شکلی جلوه دهیم که اگر این شهدا بودند طرفدار فلان گروه بودند، غلط است، همان طور که امروز خانواده های شهدا گرایش های مختلف سیاسی دارند."

مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز در مجلس نیز با اشاره به اتفاقات روز سه شنبه گفت:" بعضی هستند که به هر قیمتی نمی خواهند دولت نه تنها در این مذاکرات که به طور کلی در اداره همه امور کشور موفق باشد."

وی در گفتگو با جماران با طرح این سوال که چرا نمایندگانی نظیر بنده که در مجلس نشسته یا در جاهای مختلف مسئولیت دارند، پاسخگوی مشکلات نیستند، تصریح کرد:" به نظر من، ما پیشرفتی نکرده ایم و اگر شهدا بودند شاید اول باید علیه ما قیام می کردند بعد علیه آمریکا؛ چون این روندی که ما در کشور درباره فقر، بیکاری و مسائل اخلاقی داریم نشان می دهد وضعیت بسیار بدی است و به این سادگی دنبال حل آن نیستیم."

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات