تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۷۶۶۳۹

اخبار ویژه روزنامه ها 3 تیر


روزنامه کیهان **

مرد باشید و فردا ننه من غریبم بازی در نیاورید!

ارگان حزب کارگزاران، نظام را به فتنه جدید تهدید کرد.

به گزارش مشرق، هفته‌نامه صدا تهدید کرد در صورت پافشاری منتقدان بر موضع خود، باید منتظر فتنه‌ای دیگر باشند. گردانندگان این نشریه تندرو اصلاح‌طلب که از فعالان فتنه 88 هستند، در قسمت «اتاق فکر» باشگاه اصلاح‌طلبان نوشتند «گویندگان این سخنان و عموم دلواپسان و مخالفان دولت باید رفتارها و گفتارهای امروز خود را در حافظه نگاه دارند و به خوبی ثبت و ضبط کنند تا اگر فردا روزی ‌بار دیگر اعتراضی در کشور برخاست و فضا غبارآلود شد؛ بدانند «ریشه فتنه» از کجاست. نمی‌توان باد کاشت و انتظار توفان نداشت.»

دست‌اندرکاران این نشریه تندرو نیز تهدید امروز را به حافظه بسپارند که فردا اگر در بحبوحه فتنه‌انگیزی و آشوبگری گریبانشان را گرفتند، این بار ننه من غریبم بازی و مظلوم‌نمایی در نیاورند و پای مسئولیت خیانت‌شان بایستند.

 

تقلای ناکام عربستان برای ایجاد بی‌ثباتی در ایران

اسناد لو رفته از وزارت خارجه عربستان و سفارت این کشور حاکی از دخالت این رژیم در دامن زدن به اغتشاش است.

به گزارش وال‌استریت ژورنال و ایندیپندنت به نقل از اسناد ویکی‌لیکس عربستان سعودی برای تداوم دشمنی با ایران و ریختن روغن بر آتش نارضایتی در ایران تعمد داشته است.

به گزارش ویکی‌لیکس کادر دیپلماتیک عربستان سعودی در تلاش برای دامن زدن به ناآرامی در ایران بوده است.

وال‌استریت ژورنال با اشاره به پیشنهادهای سفیر عربستان در تهران به دولت ریاض در مورد برجسته کردن بحران‌های داخلی ایران و کمک به بخشی از فعالان و نیروهای اپوزیسیون ایرانی تلاش سیستماتیک سعودی‌ها در این راستا را مورد تأکید قرار داده است.

برپایه این گزارش، سفیر عربستان در تهران در مکاتبات خود از جمله بر لزوم حمایت از شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی مانند فیس‌بوک و توئیتر برای بهره‌برداری از نارضایتی‌های سیاسی و اجتماعی در ایران تأکید کرده بود.

در مکاتبات داخلی سعودی در سطوح بالا همچنین راه‌اندازی شبکه تلویزیونی ماهواره ای با حمایت مالی عربستان به عنوان یکی دیگر از راهکارها در مقابله با ایران مطرح شده بود.

در این گزارش به این رهنمود عربستان به سفارتخانه‌های خود در جهان نیز توجه شده که در آن پیگیری تماس‌های میان ایران با شیعیان در کشورهای مختلف توصیه شده بود.

همچنین برقراری محدودیت‌هایی برای کادر دیپلماتیک ایران در عربستان از جمله راهکارهای دیگر سعودی برای رصد نمایندگان ایران و مانع‌تراشی برای آن‌ها بوده است.

همچنین در یکی از اسناد افشاء شده عربستان هزینه 4 سال تحصیلات علی مهاجرانی فرزند عطاءالله مهاجرانی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در یکی از دانشگاه‌های بریتانیا همراه با پرداخت هزینه مسکن را به میزان سالانه 16 هزار پوند به عهده گرفته و این مبلغ را به عنوان هدیه پرداخت کرده است.

 

مشروعیت بمب اتمی و اتهام نداشتن آن!

وبسایت وابسته به سازمان سیا در تحلیلی مضحک مدعی شد دارندگان بمب اتمی به دلیل مشروعیت داشتن بمب‌های اتمی‌شان و اینکه دارای بمب اتمی هستند، از بازرسی‌های بیشتر معاف هستند.

وبسایت رادیو فردا در تحلیلی به قلم رضا تقی‌زاده نوشت: بزرگ‌نمایی پیرامون مخاطرات امنیتی اجرای پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی، آخرین حربه اصولگرایان جمهوری اسلامی برای پیشگیری از به نتیجه رسیدن نهایی مذاکرات اتمی در پایان ماه جاری میلادی است.

رادیو فردا افزود: از سال 1997 که چارچوب اصلی این پیمان به تصویب سازمان ملل رسیده تاکنون بیش از 125 کشور مفاد کلی این پیمان را پذیرفته‌اند و کشورهای دارای بمب اتمی به دلیل نبودن ضرورت پیوستن به پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان-پی-تی) طبیعتاً از شمول آن معاف شده‌اند.

نویسنده می‌افزاید: چارچوب اصلی پروتکل الحاقی برای همه کشورهای فاقد بمب اتمی، یکسان است. در عین حال کشورهای عضو ثابت شورای امنیت که دارای بمب اتمی هستند به دلیل مستثنی بودن از معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی، مشمول مفاد جامع پروتکل الحاقی (که طبیعت «الحاق» به یک پیمان دیگر را دارد)، نمی‌شوند. کشور هند (مانند پاکستان و اسرائیل) به ان‌پی‌تی ملحق نشده ولی بخش‌هایی از پروتکل الحاقی را در بخش ضوابط حفاظتی به موقع اجرا می‌گذارد.

رادیو فردا همچنین نوشت: دلیل تفاوت تعهدات کشورهایی مانند بریتانیا و یا آمریکا در قبال ضوابط پروتکل الحاقی، با کشوری مانند ایران که هنوز به بمب اتمی دست نیافته است، مشروعیت داشتن زرادخانه اتمی آنها است، در عین حال که سازمان ملل کشورهای دارای بمب اتمی مجاز را از کمک دادن به کشورهای فاقد بمب اتمی، برای دست یافتن به بمب اتمی پرهیز می‌دهد.

نویسنده مدعی شد: بهانه نظامیان جمهوری اسلامی برای بسته نگاه داشتن پارچین و یا چهار سایت دیگر در اطراف تهران که در آنها نظامیان فعالیت می‌کنند، به روی بازرسان آژانس، نه به دلیل دفاع از اسرار نظامی جمهوری اسلامی، که تنها بهانه‌ای برای به شکست کشیدن مذاکرات اتمی است، چنانکه پیشتر و در فاصله سال‌های 2003 تا 2005 اجازه انجام دو نوبت بازرسی از این سایت داده شده و گلایه‌ای برای فاش شدن اسرار نظامی جمهوری اسلامی مطرح نبوده است.

مواجب‌بگیر ارگان سازمان سیا توضیح نمی‌دهد که چرا داشتن بمب اتمی از سوی قاتلان مردم هیروشیما و ناکازاکی «مشروع» و موجب مستثنا شدن آنها از بازرسی است، اما فقدان بمب اتمی موجب «اتهام» و «الزام به بازرسی‌های بیشتر در سطح پروتکل الحاقی» است؟! او همچنین توضیح نداده که چرا با وجود 2 بار بازرسی از پارچین در دو نوبت مجزا، غربی‌ها حاضر به بستن پرونده مدعایی فاقد سند خود در این باره نشده‌اند و چرا حاصل برخی بازرسی‌ها و مصاحبه‌ها، لو رفتن فهرست دانشمندان هسته‌ای ایران و ترور برخی از آنها بوده است.

یادداشت رادیو فردا در حالی است که بنا بر گزارش همین رادیو به نقل از انستیتو پژوهش‌های بین‌المللی استکهلم، آمریکا با 7500 کلاهک دارای بزرگ‌ترین زرادخانه سلاح‌های اتمی دنیاست.

 

هشدار روزنامه دولت درباره رکود بازار مسکن

روزنامه رسمی دولت نسبت به تداوم رکود در بازار مسکن هشدار داد.

این روزنامه از قول رئیس انجمن انبوه‌سازان نوشت: وام 80 میلیون تومانی برای خانه اولی‌ها باید با سپرده‌گذاری یک ساله باشد و تابع شرایط خاص است. همچنین قرار شده تسهیلات بانکی در هر سال به 84 هزار نفر از متقاضیان اختصاص پیدا کند. بنابراین این عدد با توجه به نیاز سالانه یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی کافی نیست و نمی‌تواند به نیاز تمام متقاضیان پاسخ دهد.

وی می‌افزاید: اگر بخواهیم به این مقوله خوشبینانه نگاه کنیم وام 60 میلیون تومانی می‌تواند بخشی از خلأ مالی متقاضیان خرید ملک را پر کند، اما زمانی که سازندگان این وام‌ها را دریافت کنند به دلیل نرخ سود بالای 21 درصد قیمت خانه (نرخ نهایی ساخت مسکن) افزایش خواهد یافت. لذا در بحث تولید مسکن در صورتی که دولت تسهیلات را با نرخ سود پایین‌تری پیش‌بینی کند، تأثیر مثبتی در بخش مسکن خواهد داشت.

با توجه به وضعیت پیش آمده به نظر می‌رسد سال 95 بازار مسکن تکاپوی بیشتری داشته باشد به هر ترتیب طی چند سال اخیر بخش مسکن رکود عمیقی را تجربه کرد و از آنجا که اقتصاد کشور در این سال‌ها در رکود به سر می‌برد و قدرت خرید مردم هم کاهش یافته بود، زمان تولید و دسترسی مردم به مسکن افزایش یافت.

ایرج رهبر معتقد است: در مقطع فعلی با انباشت تقاضا در این بخش مواجه هستیم که اگر این درخواست‌ها پوشش داده نشود باعث برهم خوردن تعادل بازار مسکن و عرضه و تقاضا خواهد شد. سنوات گذشته نیز به علت رکود دو تا سه ساله جهش قیمت ملک رخ داد. برخی‌ها بر این باور هستند که رکود حاکم بر بازار مسکن دلیل ثبات قیمت‌ها شده است، ولی چنین صحبتی قابل قبول نیست. در رکود فرد متقاضی خرید ملک از خانه‌دار شدن صرفنظر نمی‌کند، بلکه خرید خود را به تعویق می‌اندازد و اگر هم نتواند مساحت مورد نیاز خود را خریداری کند به سراغ واحدهای مسکونی کوچک‌تر می‌رود، از این رو رکود مانند فنر عمل می‌کند هر زمان که فنر از حالت عادی خود خارج شود دیگر قابل کنترل نیست. هجوم خرید ملک توسط مردم هم خیلی خطرناک است، چرا که قیمت‌ها سیر صعودی به خود می‌گیرد.

رئیس انجمن انبوه‌سازان می‌افزاید: انباشت تقاضا برای هر اقتصادی آفت است به همین دلیل همیشه باید میزان عرضه و تقاضای مسکن با هم هماهنگ باشد. ثبات فعلی که در قیمت مسکن رخ داده همیشگی نخواهد بود. اگر وضعیت بازار شرایط طبیعی خود را داشته باشد باید متناسب با نرخ تورم حرکت کند به دولت توصیه می‌کنم برای کنترل عرضه و تقاضای مسکن برنامه جدی داشته باشد و نحوه پرداخت وام‌ها به گونه‌ای باشد که بتواند مسکن را از رکود خارج کند. متأسفانه طی سه سال اخیر در تولید مسکن هم با رکود روبه‌رو بوده‌ایم. طبق آمارهای اعلام شده میزان صدور پروانه ساخت در سال جاری نسبت به سال گذشته 30 درصد کاهش داشته است و سال 93 نسبت به 92 هم کاهش 30 درصدی تجربه شد. لذا رکود در ساخت و ساز هم باید با سیاست‌های تشویقی حل شود.

 

غیر از بدگویی علیه دولت سابق کار دیگری هم بلد هستید؟!

معاون اول رئیس‌جمهور می‌گوید می‌خواهیم از دولت گذشته حرف نزنیم اما نمی‌شود!

اسحاق جهانگیری در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی آزادراه آبیک - چرمشهر (کنارگذر جنوبی تهران) که از سوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء احداث شد، گفت: هرچند که بارها گفته شده راجع به گذشته حرف نزنیم اما آن‌قدر فشار روی دولت وجود دارد که نمی‌توان راجع به گذشته و سیاست‌هایی که در آن دوران انجام شده، حرفی نزد. دولت گذشته در شرایطی که اوج فروش نفت را تجربه کرد، دولتی را به کابینه یازدهم تحویل داد که بیشترین بدهی ممکن به پیمانکاران و بانک‌ها را داشت.

جهانگیری در بخش دیگر از سخنان خود با تاکید بر این که قرارگاه خاتم‌الانبیاء نباید رقیب بخش خصوصی شود اظهار کرد: قرارگاه خاتم‌الانبیاء نباید در جاهایی که بخش خصوصی حضور دارد ورود و برای بخش خصوصی کشورمان مزاحمت ایجاد کند.

درباره بخش اول اظهارات آقای جهانگیری باید گفت که ترک عادت - آن هم از نوع شدید - بسیار سخت است به ویژه آن که اگر بنا باشد برخی دولتمردان به دولت قبلی بدگویی نکنند و همه مشکلات را گردن آن دولت نیاندازند، دیگر هیچ حرفی برای گفتن ندارند و از این جهت، تابوی دولت قبل یک بهانه کامل برای جبران سوء مدیریت‌ها و بی‌تدبیری‌های مدیرانی است که اکنون سر کار هستند و باید برای امروز خود پاسخگو باشند، که اگر نمی‌توانند پاسخگو باشند، نباید مسئولیت و مدیریت را بپذیرند.

اما درباره بخش دوم گفتنی است که برخی مدیران دولتی هم پروژه‌های بزرگ انجام شده از سوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) را - از جمله در پارس‌جنوبی و اتوبان قم به گرمسار - افتتاح می‌کنند و پز آن را می‌دهند، هم پروژه‌های ضروری را که بر زمین مانده و کسی برعهده نمی‌گیرد به دوش آن قرارگاه می‌گذارند اما آخرالامر کنایه و طعنه‌ای هم به قرارگاه سازندگی می‌زنند که نوعی ناسپاسی است.

شبیه این رفتار در قبال برخی پروژه‌های آغاز شده از سوی دولت قبل تکرار شده است به نحوی که مثلا هم به مسکن مهر بدگویی مطلق شده و حتی آن را «مزخرف» دانسته‌اند و هم به وقت مناسب، همین پروژه‌ها را افتتاح کرده و ژست خدمتگزاری گرفته‌اند و سوال این است که مگر با پروژه مزخرف می‌شود ژست کار و آبادانی و خدمت گرفت؟!

 

الگوبرداری مدعیان اصلاحات از سلطنت‌طلبان

پس از انتشار بخشی از اسناد وزارت خارجه عربستان سعودی توسط  سایت ویکی‌لیکس و افشای تأمین هزینه تحصیل و اقامت فرزند وزیر فرهنگ دولت اصلاحات توسط دولت عربستان، با تأیید سند سایت ویکی‌لیکس توسط یکی از نمایندگان مجلس این رسوایی اکنون وارد مرحله تازه‌ای شده است. صبح دیروز اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این سند را موثق اعلام کرد و گفت: «سند تأمین هزینه تحصیل فرزند مهاجرانی توسط عربستان معتبر است.» مطابق این سند وزارت خارجه عربستان سعودی به درخواست عطاءالله مهاجرانی مبلغ 65484 پوند را برای اقامت و تحصیل فرزندش در دانشگاه وارویک انگلستان به وی اهدا می‌کند. این در حالی است که نشریات زنجیره‌ای و اصلاح‌طلب در مواجهه با این خبر سکوت پیشه کرده و حاضر به موضع‌گیری نشده‌اند. اما علیرغم نشریات اصلاح‌طلب این خبر در فضای مجازی با واکنش‌های مختلفی همراه شد. در همین رابطه یکی از کاربران اصلاح‌طلب در صفحه شخصی‌اش در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «آن وقت‌ها که داور ]ابراهیم[ نبوی در ایران بود و هنوز نظریه‌پرداز پروژه‌های احمقانه‌ای از قبیل «اسب تروآ» نشده بود، لاطائلاتی را به اسم طنز به خورد خلق‌الله می‌داد که بعداً در کتاب‌هایی چون «ستون پنجم»، که اگر اشتباه نکنم نام ستون روزانه‌اش در روزنامه «جامعه» بود، هم گردآوری و منتشر شد.

حسین شریعتمداری، که شدیدتر از حالا، به کوبیدن اصلاح‌طلبان و، در واقع، هر که به تمامی با جمهوری اسلامی نبود، مشغول بود، یک بار از پول‌هایی نام برد که برخی اصلاح‌طلبان از عربستان گرفته‌اند. در آن فضا، این قضیه دستمایه تمسخر نبوی قرار گرفت: تقریباً در تمام یادداشت‌های روزانه‌اش به نحوی به آن می‌پرداخت و مسخره‌بازی درمی‌آورد.

تا همین لحظه هم، شخصاً آن خبر را واهی می‌دانستم؛ ]...[ با همه این توصیف‌ها، این سند مرا تکان داد؛ اگر مهاجرانی اکنون که به قول این سند وزیر سابق است، توانسته بدون وجود هیچ دلیل روشنی از عربستان پول بگیرد، چرا همان زمان که وزیر بوده به طرق دیگر پول نگرفته باشد؟ از کجا معلوم دیگران در گذشته و حال چنین پول‌هایی به جیب نزده باشند؟ از پاک‌دستی بگذریم؛ از کجا معلوم سایر مدعیاتی که در همه این سال‌ها تحویل‌مان داده‌اند درست باشند؟ چه دلیلی برای تأییدشان در اختیار داریم؟ آدم به خیلی چیزها می‌تواند (و باید؟) شک کند، خیلی چیزها.»

گفتنی است پیشتر نیز در بحبوحه آشوب‌های سال 88؛ وبسایت روزنامه گاردین خبر از کمک 50 میلیون دلاری یک بازرگان عرب به نام صائب عریقات به میرحسین موسوی داد. کمکی که با هماهنگی جرج میشل فرستاده ویژه آمریکا در غرب آسیا انجام شد.

لازم به ذکر است اخذ کمک مالی از عربستان برای مقابله با جمهوری اسلامی سابقه‌ای دیرینه دارد. احمد علی مسعود انصاری مشاور مالی رضا پهلوی در خاطرات خود می‌نویسد: «در سال 1981 عربستان سعودی توسط ملک حسن پادشاه مراکش 10 میلیون دلار به چند تن از سلطنت‌طلبان داد و پیش از آن هم عربستان دو میلیون دلار نقداً به خود او داده بود.» با این اوصاف به نظر می‌رسد پس از سلطنت‌طلبان اکنون اصلاح‌طلبان به مشتریان پر و پا قرص کمک‌های مالی رژیم مرتجع عربستان سعودی تبدیل شده‌اند.

*********************************

روزنامه قدس **

هدیه دولت ترکیه به رضا ضراب

 روزنو: رضا ضراب، تاجر ایرانی که متهم به پولشویی در کشور ترکیه بود و در جریان عملیات دسامبر 2013 دستگیر و مدتی را در زندان استانبول گذراند، جایزه گرفت. رضا ضراب این جایزه را در بخش صادرات و از سوی مقامهای ارشد حزب حاکم عدالت و توسعه دریافت کرد.

 

 تریبون تبلیغاتی مؤسسه مالی غیرمجاز

تسنیم: در حالی که موج جدید برخورد با مؤسسه‌های غیرمجاز توسط بانک مرکزی و قوه قضاییه آغاز شده، تریبون تبلیغاتی یکی از مهمترین ویژه‌برنامه‌های ماه رمضان رسانه ملی، یعنی «ماه عسل» در اختیار یک مؤسسه فاقد مجوز قرار داده شده است.

 

 هواپیمای جدید برای مقابله با ایران!

قدس آنلاین: رژیم صهیونیستی به منظور مقابله با تهدید ایران، حزب‌ا... و سوریه، به آموزش خلبانان خود با هواپیمای جدیدی با نام «لاوی» اقدام کرد.

 معاون فرمانده اسکادران آموزشی «هاتزریم» اعلام کرد این هواپیمای جدید به خلبانان این امکان را می‌دهد که برای رویارویی با موشکها و هواپیماهای ایران اقدام کنند.

 

 عملیات نابودی 2 ساعته داعشی‌ها

 جهان: پلیس اروپایی تصمیم مهمی علیه داعشی‌ها در فضای مجازی گرفت. بر این اساس، یوروپل ضمن اعلام جنگ رسمی با داعش، نیروی ویژه‌ای را در نظر گرفته تا حساب کاربری داعشی‌ها یا طرفداران آنها را در فضای مجازی ظرف دو ساعت از بین ببرد.

 

 ۴۰۰ هزار خانه خالی درتهران!

 واحد مرکزی خبر: آخوندی، وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از یک میلیون خانوار در یک اتاق زندگی می‌کنند و وضع بد مسکن در بسیاری از شهرها بسیار ناراحت‌کننده است. این اظهارات در حالی است که فقط در شهر تهران ۴۰۰ هزار خانه خالی وجود دارد، اما از طرف دیگر خیلی ها در حسرت اختیار یک چهاردیواری مانده اند.

 

 مسؤولان شهرداری جوگیر شده‌اند

 ایسنا: شاکری، رئیس کمیته نامگذاری شورای شهر تهران با بیان اینکه مدیریت شهری به منظور پاسداشت خبرنگاران، خیابان، بوستان و فرهنگسرایی به نام آنها نامگذاری کرده، گفت: حالا مسؤولان شهرداری جوگیر شده و نام برخی ایستگاه‌های مترو را تغییر دادند.

 

 وزارت بهداشت: زولبیا و بامیه ضرر دارد!

عصر ایران: مهندس زهره پوراحمد، کارشناس ارشد تغذیه سازمان غذا و دارو گفت: مضرات استفاده از زولبیا و بامیه بیش از فواید آن است.

 

  دادستانی پیگیری می‌کند

تسنیم: خبرها حاکی است که به‌دنبال انتشار خبر تجاوز چند مرد معتاد به دختربچه‌ای ۱۱ساله، مراجع قضایی از جمله دادستانی تهران پیگیر مستندات این خبر هستند.

 

 تخریب ویلای غیرقانونی یک چهره ورزشی

 مهر: قباد افشار، رئیس سازمان امور اراضی کشور، گفت: هفته قبل در کرج اقدام به تخریب ویلای یکی از چهره‌های ورزشی کردیم که به شکل غیرقانونی ساخته شده بود.

 

  درخواست استاندار تهران از وزارت اطلاعات

قدس آنلاین: سیدحسین هاشمی، استاندار تهران با اشاره به ورود 60 درصد کالاهای قاچاق به استان تهران، گفت: وزارت اطلاعات باید تحقیقی در این مورد انجام دهد تا جلوی کالاهای قاچاق در استانهای منتهی به استان تهران یعنی در مبادی ورودی گرفته شود.

 

 اجرای جیره‌بندی آب در برخی روستاها

تابناک: سید مهدی ساداتی، فرماندار خمین گفت: در حال حاضر هفت روستا با تانکر آبرسانی می‌شود و در11 روستا نیز آب جیره‌بندی شده و این تعداد روستا و مشکل آنها در حوزه آب روند افزایشی خواهد داشت.

 

 70 درصد مردم یک استان زیر خط فقر مطلق

 ایسنا: حمیدرضا پشنگ، نماینده مردم خاش در مجلس ضمن انتقاد از وضعیت توسعه نیافتگی سیستان و بلوچستان، گفت: بیش از 70 درصد مردم این استان زیر خط فقر مطلق زندگی می‌کنند.

 

  پرونده احمدی‌نژاد در حال رسیدگی است

 فرارو: غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران در رابطه با پرسشی مبنی بر وضعیت پرونده رئیس جمهور سابق، گفت: پرونده وی در حال رسیدگی است و طی مراحل قانونی انجام می‌شود.

 

 ۲۵۰۰ میلیارد تومان بدهی بانکی ایران خودرو؟

 تسنیم: هاشم یکه‌زارع، مدیر عامل ایران خودرو با اعلام اینکه این شرکت بزرگترین شرکت بدهکار بانکی نیست، گفت: این شرکت سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی داشت که این رقم با کاهش ۱۲۰۰ میلیارد تومانی به ۲۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

 

 تعطیلی بسیاری از صنایع همدان

 مهر: سرهنگ عزت ا... مهرافروز مسؤول سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن استان همدان با بیان اینکه همه مشکلات در بخش صنعت به دلیل نقدینگی نیست، گفت: بسیاری از صنایع همدان به دلیل مشکل مدیریتی تعطیل هستند.

 

 واکنش اینستاگرامی فرزند قالیباف به شایعات

 تابناک: الیاس قالیباف، فرزند ارشد محمدباقر قالیباف شهردار تهران در واکنش به برخی شایعات و اتهامات مطرح شده در صفحه شخصی خود در اینستاگرام واکنش نشان داد. در بخشی از این متن آمده است: هموطن عزیز! من الیاس قالیباف، دانشجوی رشته مدیریت فرهنگی هستم كه در یك مجتمع آموزشی فعالیت می كنم. زندگی اعیانی ندارم. نه خارج از كشورم و نه زندان. نه دزدی كرده ام نه اختلاس. من یقین دارم كه افراد بسیاری نادانسته این شایعه سراسر كذب را در گروه های مختلف منتشر كرده اند و امیدوارم این درخواست جسارت نباشد كه از آنها تقاضا كنم كه به همان میزان برای انتشار این متن توضیحی بنده نیز وقت و انرژی بگذارند. خدا همه ما را مورد رحمت و مغفرت خود قرار دهد.

 

 دکل 78 میلیون دلاری را بردند؟!

مشرق: بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت با بیان اینکه موضوع مفقود شدن دکل نفتی 78 میلیون دلاری در دولت گذشته صحت دارد، گفت: با پیگیری و شکایت پرونده ای در خصوص موضوع مفقود شدن دکل نفتی در دولت گذشته، تشکیل شده است.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* قطع شدن یارانه یکی از داروهای بیماری ‌ام اس در خوزستان، برای مبتلایان به این بیماری مشکل آفرین شده است. به گزارش عصر ایران، یکی از بیماران‌ام اس در نامه‌ای نوشت: «تا ماه پیش هزینه آمپول‌های خارجی که از داروخانه هلال احمر استان می‌گرفتم پس از 140 کیلومتر رانندگی خودم را به مرکز استان رسانده تا نامه 50 درصد تخفیف این داروها را از دفتر مدیرکل غذا دارو استان به داروخانه هلال احمر هر ماه می‌گرفتم و داروهایم که 700 هزار تومان بود عملا 350 هزار تومان می‌دادم و داروهایم را می‌گرفتم. امروز اول تیر ماه موقع مراجعه به من گفتند که نامه تخفیف داروهای خاص استان خوزستان قطع شده به دلیل نبود اعتبار و عدم ابلاغ اعتبار از استانداری. به استانداری که مراجعه کردم فرمودند اعتبار هر ماه داروهای بیماران خاص استان 200 میلیون بوده و تاکنون برای سال 94 از تهران تخصیص نرسیده و هرچه تاکنون دادیم از مانده اعتبارات پارسال بوده.» وزیر محترم بهداشت رسیدگی نماید.

* استفاده از ادبیات نامناسب توسط برخی مداحان و بحث‌برانگیز شدن این مساله در روزهای اخیر، صدای شخصیت‌های علمی و سیاسی و حتی برخی مداحان را هم در آورده است و آنها هم به هم صنفان خود اعتراض کرده‌اند. به گزارش پایگاه خبری «تیک» (Tik.ir)، حسین هوشیار، یکی از مداحان تهران به «شبکه مجازی آستان» گفته است: رهبری فرموده‌اند مراسم ائمه، محل تسویه حساب سیاسی نشود. براساس همین گزارش، حجت الاسلام والمسلمین اختری رئیس مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز گفت: در مجالس مذهبی، حرکت‌های جناحی انجام نشود. امیر احمدی – از مداحان مسجد ابوذر نیز گفت: با فحاشی وتوهین، نمی‌شود از دین صیانت کرد. همین گزارش می‌افزاید: عباسعلی منصوری آرانی، نماینده کاشان در مجلس شورای اسلامی گفت: آلوده شدن مجالس معنوی به بحث‌های جناحی و سیاسی خطرناک است. همچنین علی اکبر عرب زاده، مداح مسجد امام رضا گفته است: سیاسی بازی مداحان، مردم را از دین زده می‌کند.

* گردنبند اهدایی همسر اردوغان به سیل زدگان پاکستانی نزد نخست‌وزیر سابق این کشور پیدا شد. به گزارش ایسنا، روزنامه «پاکستان تودی» در وب‌سایت خود گزارش داد، آژانس تحقیقات فدرال پاکستان به یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر سابق اخطار داد گردنبندی را که پس از سیل‌ سال 1389 در پاکستان از سوی همسر نخست‌وزیر وقت ترکیه به این کشور اهدا شد، به خزانه دولت بازگرداند. به نوشته روزنامه «پاکستان تودی»، امینه اردوغان که در حال حاضر بانوی اول ترکیه است در سال 1389 هنگامی که همسرش رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر بود گردنبندی را برای مردم سیل‌زده پاکستان اهدا کرد. بعدها گزارش شد که این گردنبند ناپدید شده است. نثار علی خان، وزیرکشور پاکستان به «آژانس تحقیقات فدرال» دستور داد درباره این مساله تحقیق کند و در جریان این تحقیقات یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر سابق این کشور اعتراف کرد که گردنبند را نگه داشته است. آژانس تحقیقات فدرال در اخطاریه‌اش به گیلانی سه روز فرصت داده تا این گردنبند را به خزانه دولت باز گرداند، در غیر این صورت با یک پرونده قضایی مواجه می‌شود. گیلانی گفت: پس از آنکه این گردنبند از سوی بانوی اول ترکیه اهدا شد، به کمپ سیل زدگان در ایالت سند رفتم و هشت دختر که در همان روز ازدواج کرده بودند به استقبال من آمدند و تصمیم گرفتم تا این گردنبند را نزد خودم نگه دارم و در عوض به هر یک از این هشت زوج 200 هزار روبل کادو دادم. فاجعه سیل سال 1389 در پاکستان سبب شد 20درصد از این کشور زیر آب رود و نزدیک به 200 تن کشته شدند و 20 میلیون تن دیگر نیز تحت تاثیر قرار گیرند.

*********************************

روزنامه خراسان**

درخواست برخي مسئولان براي لغو مصوبه دولت سازندگي

در حالي که بر اساس مصوبه 1375 دولت هاشمي رفسنجاني، مقرر شده بود ‌حق استفاده از يک خانه تاريخي در شمال کشور که آن زمان در مالکيت نهاد رياست جمهوري قرار داشت، به يکي از فرهنگستان ها واگذار ‌‌شود، بر اساس نامه تعدادي از مسئولان اجرايي به مديران نهاد رياست جمهوري، پيشنهاد شده است با لغو مصوبه مذکور، اين خانه به سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري واگذار شود.

 

دستور جديد دولت درباره استفاده از تسهيلات مالي خارجي

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول مهم اجرايي به اعضاي کابينه، با اشاره به رد شدن برخي درخواست هاي ارسالي به شوراي اقتصاد براي استفاده از فاينانس، اعلام شده است که بر اساس تصميمات اتخاذ شده، دبيرخانه شوراي اقتصاد موظف شده است نسبت به تهيه و تنظيم «دستورالعمل اختصاص تسهيلات مالي خارجي (فاينانس)» به طرح ها و پروژه هاي مورد درخواست دستگاه هاي اجرايي اقدام و آن را براي تصويب به مسئولان مربوطه در دولت ارائه کند.

 

پارس نيوزخبرداد

الياس قاليباف، فرزند ارشد محمدباقر قاليباف شهردار تهران در واکنش به برخي شايعات و اتهامات مطرح شده درباره وي در صفحه شخصي خود در اينستاگرام نوشته است: من الياس قاليباف، دانشجوي رشته مديريت فرهنگي هستم که در يک مجتمع آموزشي فعاليت مي کنم. زندگي اعياني ندارم. نه خارج از کشورم و نه زندان. نه دزدي کرده ام نه اختلاس.... کساني که اين شايعات را منتشر مي کنند که با توضيح من از کرده خود پشيمان نمي شوند آنها ماموريتي فراتر از الياس قاليباف دارند و امروز من هدف آنها هستم و فردا داستان چيز ديگري است چرا که خواب زده بيدار نمي شود.

 

 صراط نيوز مدعي شد

کوچک زاده نماينده مردم تهران در مجلس در صفحه اينستاگرام خود نامه اي را خطاب به وزير خارجه درمورد وقايع غير علني مجلس در روز سوم خرداد و فيلم لو رفته منتشر کرد ودربخشي از آن ظريف را به داشتن رفتاري سلطنت مآبانه متهم کرد.

 

پايگاه 598 خبر داد

عبدالرضا شيخ الاسلامي رئيس دفتر رئيس جمهور سابق در سال 88 با صدور اطلاعيه اي ادعاي گم شدن نامه رهبر انقلاب در دفتر محمود احمدي نژاد را که به نقل از آيت ا... ري شهري در برخي پايگاه هاي خبري بازتاب يافت،تکذيب کرد.

 

صراط نيوز مدعي شد

محمدرضا زائري در صفحه اينستاگرامش در واکنش به نظر آيت ا...هاشمي در باره مقصر بودن روحانيت در مورد روي کار آمدن دکتر احمدي نژاد نوشت: آري ، حضرت آقاي هاشمي ، واقعا راست گفتيد که روحانيت در روي کارآمدن احمدي نژاد مقصر است. مطمئن باشيد در همان نماز جمعه آخر اگر بدون غرور و تکبر و با فروتني و تواضع به زباني ساده و صميمي به کاستي ها و کج رفتاري ها اعتراف مي کرديد و از مردم پوزش مي خواستيد من يکي حتما به جاي احمدي نژاد به شما رأي مي دادم.

 

 آفتاب مدعي شد

بر اساس اسنادي که سايت ويکي ليکس اخيرا منتشر کرده، چارلز ناس، کاردار سفارت آمريکا در تهران در گزارشي محرمانه درباره آتش سوزي سينما رکس آبادان در 28 مرداد 1357، به نقل از يک «منبع آگاه در ميان اپوزيسيون مسلح» نوشت که حکومت پهلوي به طور ضمني اجازه چنين کاري داده است.

 

 صراط نيوزمدعي شد

افطاري هاي رئيس جمهوردر حالي مانند سال گذشته برگزار خواهد شد که مجلس شوراي اسلامي امسال بيش از هر سال ديگري بر حذف ضيافت هاي اينچنيني توسط دولت تاکيد داشته و حتي افطاري سالانه مجلس براي خانواده هاي نمايندگان هم لغو شد.

 

 پارس نيوزنوشت

وب سايت ويکي ليکس اين هفته با انتشار 60 هزار سند مرتبط با کشور عربستان فصل جديدي را پيرامون اين کشور رقم زده است. گفته مي شود گروهي از هکر هاي يمن مسئوليت درز اين اوراق مهم به سايت ويکي ليکس را بر عهده داشته اند.

*********************************

روزنامه ایران**

حمایت امریکایی‌های ایرانی‌تبار از توافق هسته‌ای با ایران

اتحادیه روابط عمومی امریکایی‌های ایرانی‌تبار (PAAIA) گزارش خود را درباره نگرش امریکایی‌ها به مذاکرات هسته‌ای و همچنین روابط ایران و امریکا منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در این گزارش آمده است: «نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد هم امریکایی‌های ایرانی تبار و هم خود رأی‌دهندگان امریکایی از دستیابی به توافقنامه هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند.» بر اساس این گزارش، حدود دو سوم (64 درصد) امریکایی‌های ایرانی‌تبار از دستیابی به چارچوب توافقنامه هسته‌ای با ایران با هدف محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران حمایت کردند.

همچنین بیش از دو سوم امریکایی‌های ایرانی‌تبار (68 درصد) می‌گویند تحریم‌های اقتصادی اعمال شده بر ایران مشکلات بسیاری برای خانواده‌ها و دوستان‌شان در ایران به وجود آورده است. از این منظر، هفت نفر از هر 10 نفر از اقدام دولت امریکا به استثنا قرار دادن ارسال وجوه، ارسال مواد غذایی و دارو و ابزارهای ارتباطات شخصی برای خانواده‌ها در ایران حمایت کردند. «لیلا آستین» مدیر اجرایی اتحادیه روابط عمومی امریکایی‌های ایرانی‌تبار اعلام کرد: «آنچه ما دریافته‌ایم، این است که جامعه امریکایی‌های ایرانی‌تبار روابط قوی خود را با دوستان و خانواده‌های‌شان در ایران حفظ کرده‌اند و دیدگاه‌های آنها منعکس کننده نگرانی‌های‌شان برای مردم ایران است.»

 

جایزه دولت ترکیه به رضا ضراب

دولت ترکیه به رضا ضراب جایزه صادر کننده برتر جواهرات ترکیه  اعطا کرد.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روزنامه زمان ترکیه،حضور اردوغان در مراسم اهداء جایزه به وی  خشم مخالفان را برانگیخت.رسانه های وابسته به احزاب جمهوری خلق و ملی گرا در این رابطه حضور رجب طیب اردوغان در مراسم اهدای جایزه به رضا ضراب را برجسته کرده و این حرکت او را زیر سوال برده اند.گفتنی است نام این تاجر ایرانی الاصل در پرونده بابک زنجانی نیز مطرح است.

 

«آنتی 2500» ؛ جایگزین «اس300»

سامانه «آنتی 2500»  به جای سامانه ضدهوایی «اس300 » به ایران می‌آید. به گزارش «خبرآنلاین» به نقل از دیپلماسی رسانه‌ای سفارت ایران در مسکو، رسانه‌های گروهی نوشته‌اند ایران و روسیه قرارداد تحویل 5 آتشبار سامانه «آنتی 2500» به جای سامانه ضدهوایی «اس300 پ ام او-1»  را امضا می‌کنند. منبع روزنامه «کامرسانت» گفته است قطع بررسی دادگاهی این مسأله نخستین قدم به سوی اجرای معامله خواهد بود.

 این امر ماهیت اصولی دارد. گفته می‌شود تمایل نداشتن کمپانی «آلماز آنتئی» برای از سر گرفتن تولید سامانه ضدهوایی «اس300پ ام او-1» به‌خاطر فقط یک قرارداد، هرچند قراردادی مهم، به طرف ایرانی بیان شده است. تهران مایل است این سامانه‌ها را بسرعت دریافت کند و این امر فقط در صورت تولید انبوه میسر می‌شود.

 

درخواست حکم اعدام در پرونده حادثه فرودگاه جده

حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزیر امور خارجه گفت: دادستان جده برای مأموران فرودگاه درخواست مجازات اعدام کرده است. به گزارش ایلنا، وی  در گفت‌وگو با «العالم» تضمین امنیت عمره گزاران و ایجاد فضای منطقی و معقول در ورود و خروج زائران ایرانی به عربستان را مهم‌ترین شرایط جمهوری اسلامی برای برقراری مجدد سفرهای عمره اعلام کرد.

*********************************

 روزنامه جام جم **

راهپیمایی روز قدس، جمعه 19 تیر

 رئیس ستاد انتفاضه و قدس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از برگزاری مراسم و راهپیمایی روز جهانی قدس، در جمعه 19 تیر مصادف با بیست و سوم ماه مبارک رمضان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رمضان شریف در حاشیه نشست تخصصی و هماهنگی سازمان‌ها و موسسات مردم نهاد پیرامون برگزاری مراسم روز جهانی قدس سال 1394 با اشاره به وضع خاص تقویمی ماه مبارک رمضان در سال جاری افزود: شرایط خاص تقویم کشور و تلاقی جمعه آخر ماه مبارک رمضان امسال با شب عید فطر و احتمال اختلاف در اعلام روز عید در کشورهای اسلامی، بررسی چگونگی برگزاری روز جهانی قدس در سال جاری را ضروری می‌کرد. شریف افزود: پس از بررسی‌های لازم و دریافت نظرات شخصیت‌ها و نهادهای مرجع و مرتبط با این موضوع مقرر شد که جمعه 19 تیر مصادف با بیست‌و سوم ماه مبارک رمضان به‌عنوان روز جهانی قدس اعلام و مراسم و راهپیمایی حمایت از ملت فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی در این روز برگزار شود.

 

دفتر ولایتی ادعای سایت ویکی‌لیکس را تکذیب کرد

دفتر علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در اطلاعیه‌ای ادعای منتشر شده در سایت ویکی‌لیکس را تکذیب کرد.

به گزارش فارس، دفتر ولایتی اعلام کرد: ادعای سایت ویکی‌لیکس مبنی بر این‌که در سال 2007 یک پزشک ایرانی (مجهول‌الهویه) در دیدار با یک دیپلمات آمریکایی از او برای فعالیت‌ انتخاباتی درخواست کمک مالی کرده است، از اساس دروغ بوده و قویا تکذیب می‌شود.

 

ضیافت افطار روحانی با حضور اصولگرایان

برخی نمایندگان و شخصیت‌های سیاسی اصولگرا فردا شب مهمان ضیافت افطاری رئیس‌جمهور هستند.

به گزارش فارس، برای برگزاری این مراسم دعوتنامه‌ای از سوی دفتر رئیس‌جمهور برای برخی شخصیت‌های سیاسی، حزبی و نمایندگان ارسال شده است.

سال گذشته نیز فعالان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب به طور جداگانه در ضیافت افطاری رئیس‌جمهور شرکت کردند.

 

ضرب‌الاجل مجلس برای پاسخ استعلام پرونده پرداخت‌های رحیمی

رئیس کمیسیون اصل 90 با بیان این‌که به علت عدم پاسخگویی دادگستری پیوست سوم برای درخواست استعلام اسامی 170 نامزد مجلس هشتم مجلس شورای اسلامی که از محمدرضا رحیمی پول دریافت کرده‌اند، زده شده است، گفت: اگر دادگستری تا مهلت زمانی مقرر پاسخ مناسب را ارائه نکند، کمیسیون اصل 90 از ابزار‌های قانونی خود برای دریافت پاسخ استعلام‌ها استفاده خواهد کرد.

محمدعلی پورمختار در گفت‌وگو با ایلنا، با انتقاد از ارائه نشدن پاسخ استعلام از قوه قضاییه در این زمینه تصریح کرد: تاکنون نس��ت به پاسخ این استعلام‌ اقدامی نشده و رئیس دادگستری استان براساس وظیفه قانونی خود هرچه زودتر باید پاسخ کمیسیون اصل 90 را بدهد.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس ادامه داد: پاسخ درخواست استعلام کمیسیون اصل 90 برای آنها لازم بوده و در قانون ضمانت اجرایی نیز برای آن پیش‌بینی شده است.

 

روایت توکلی از خیانت بنی‌صدر

احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس که یکی از مخالفان سرسخت بنی‌صدر به شمار می‌رفت و نخستین نماینده‌ای بود که در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وی سخنرانی کرد، در گفت‌وگویی به مناسبت 31 خرداد، سالروز صدور رای مجلس به بی‌کفایتی بنی‌صدر در سال 60 به فارس گفت: بنی‌صدر قدرت‌طلبی داشت و شاهد آن هم کارهایی بود که می‌کرد. دروغ می‌گفت و مبانی‌اش با مبانی انقلاب یکی نبود. یک مرتبه این اواخر وقتی به امام عرض شده بود که بنی‌صدر می‌گوید ما 12 امام بیشتر نداریم، امام خندیده و گفته بود او همان 12 نفر را هم قبول ندارد.توکلی مهم‌ترین عامل سقوط بنی‌صدر را خودپسندی و کبر بسیار او عنوان و تاکید کرد: بسیار ادعا داشت، در مجلس خبرگان می‌گفت اگر شما مجتهدید من اَجتَهدم! مثلا می‌خواست صفت تفضیلی بسازد! می‌گفت: «کشورداری 63 علم می‌خواهد که تمامی 63 مورد آن نزد من هست.»

این نماینده مجلس گفت: وقتی کسی قدرت‌طلب باشد، مدام اشتباه می‌کند. او با مردم و انقلاب صاف و صادق نبود، از دوش امام بالا رفت، اما لگد زد و این امانت را حفظ نکرد و از این منظر من می‌گویم که او خائن بود، اما این‌که بگوییم از خارج به او خط می‌دادند و او مزدوری می‌کرد، من این را قبول ندارم.

 

ادعای دوباره اتحادیه اروپا علیه ایران

اتحادیه اروپا با انتشار گزارش سالانه خود درباره حقوق بشر در سال 2014، بار دیگر ادعاهای خود را علیه ایران مبنی بر نقض حقوق بشر تکرار کرد.

به گزارش فارس، موضعگیری اتحادیه اروپا درباره وضعیت حقوق بشر امری است که قبلا هم سابقه داشته است. این نهاد اروپایی پیشتر بارها ادعاهای بی‌اساس و در مواقعی مداخله‌جویانه علیه ایران داشته و حتی به بهانه‌های حقوق بشری تحریم‌هایی ضدتهران اعمال کرده است. در بخشی از این گزارش ادعا شده است: «علی‌رغم نشانه‌های امیدوارکننده پس از انتخاب رئیس‌جمهور روحانی در سال 2013، هیچ پیشرفتی در سال 2014 درباره حقوق بشر صورت نگرفت.»

 

اخلالگران سخنرانی رئیس‌جمهور به‌قید تعهد آزاد شدند

 مدیرکل امنیتی وزارت کشور از یک روز بازداشت 11‌نفر از اخلالگران سخنرانی رئیس‌جمهور در حرم امام(ره) خبر داد و اعلام کرد که این افراد به قید تعهد آزاد شدند.

به گزارش تسنیم، جواد زرین‌کلاه در نشست خبری با اشاره به حادثه اخلال در سخنرانی رئیس‌جمهور در مرقد امام(ره) با تأکید بر این‌که این 11 نفر توسط سپاه شناسایی و بازداشت شدند، گفت: اینها خودسر بودند و هدایت شده از سوی هیچ جریانی نبودند. حدود پنج، شش سال است که از سال 88 به بعد در مراسم‌ ارتحال امام حواشی ایجاد می‌شود و ما تلاش می‌کنیم این حواشی را کاهش داده و در سال‌های آینده به صفر برسانیم.
*********************************** 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات