تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۷۶۸۴۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4140- دوشنبه 8 تیر 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) باید در برابر عوامل مخدوش‌کننده استقلال قضا از جمله تهدید، تطمیع، رودربایستی و فشارِ جو عمومی ایستاد. (6/4/94)

 

سرمقاله

استقلال دستگاه قضا

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) روز گذشته در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه، ضمن تجلیل از مقام شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی و شهید قدوسی بر برخی از الزامات دستگاه قضا، از جمله بر بسیار مهم‌دانستن «استقلال و تأثیرناپذیری» دستگاه قضا تأکید کردند و فرمودند: «باید در برابر عوامل مخدوش‌کننده استقلال قضا، ازجمله تهدید، تطمیع، رودربایستی و فشار جو عمومی ایستاد و بر رفتار و روش صحیح قضا تکیه کرد».

به نظر می‌رسد، این دستور رهبر معظم انقلاب به دستگاه قضا اگرچه بر لزوم برخورداری این دستگاه از این ویژگی دلالت دارد؛ اما در عرصه عمل بیشتر متوجه پرونده‌های خاص است که افراد ذی‌نفوذ می‌کوشند با دخالت در روند رسیدگی به آن پرونده‌ها با تأثیرگذاری بر آن استقلال قوه قضائیه را مخدوش کنند. اگرچه در مقیاس‌های کوچک‌تر نیز امکان این خدشه واردکردن وجود دارد. معظم‌له «اقتدار» را از عوامل استقلال دستگاه قضایی برشمردند و افزودند: «اقتدارطلبی قوه قضائیه، قدرت‌طلبی متعارف سیاسی و جناحی نیست، بلکه به‌معنای قاطعیت و ایستادگی بر سر حرف حق است».

«اقتدار» در دستگاه قضایی زمانی معنا می‌یابد و متجلی می‌شود که رابطه‌اش با «عدالت و حق» مشخص گردد. هرگاه عملکرد دستگاه قضا به‌گونه‌ای باشد که هر متخلف و مدعی ناحقی یقین کند اگر طرفش برای دادخواهی به دستگاه قضا متوسل شود، حتماً به حقش می‌رسد و با هیچ ترفندی نمی‌توان دستگاه قضا را از حکم به «عدالت و حق» بازداشت، «اقتدار» قوه قضائیه تجلی پیدا می‌کند. چنین تجلی فواید فراوانی دارد که از جمله آن تقویت مقوله «پیشگیری» است. یعنی بسیاری از متخلفان با آگاهی از عملکرد غیرمنعطف و عدالت‌محور قضا میل به ارتکاب عمل خلاف پیدا نمی‌کنند و از مجموعه بزرگ اختلافات و منازعات تنها بخش مشکوک و نه‌چندان معلوم از نظر حق و عدالت، سهم قوه قضائیه می‌شود که از لحاظ کاهش تعداد پرونده‌ها کمک بزرگی به قوه قضائیه است.

 

ترجمه

ابعاد بازگشت ظریف به تهران؛ آیا توافق صورت می‌گیرد؟

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال 29 ژوئن 2015 (8 تیر) در مقاله‌ای به ابعاد پیچیده روزهای آخر گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای آنچه می‌تواند مشورت‌های حیاتی باشد، یکشنبه شب به ایران بازگشت. یک مقام ارشد آمریکایی گفت: در حال حاضر، تمام طرف‌ها انتظار دارند گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی فراتر از ضرب‌الاجل 30 ژوئن تمدید شود. یک مقام ارشد ایرانی تأیید کرد، آقای ظریف به ایران رفت و صبح سه‌شنبه به وین بازخواهد گشت. آقای ظریف تشریح نکرد که وی در بازگشت به ایران با چه کسی دیدار و مشورت خواهد کرد؛ اما به گفته مقامات غربی، این سفر می‌تواند دربرگیرنده بحث میان رهبران ایران باشد که درباره سرنوشت گفت‌وگوها تصمیم می‌گیرند.

در ادامه مقاله آمده است: مقامات غربی از ارائه نتیجه‌گیری‌های مشخص درباره تصمیم آقای ظریف برای بازگشت به ایران امتناع کردند و گفتند، وی احتمالاً نیازمند گرفتن دستورهای تازه و بررسی بحث‌های اخیر است؛ اما متذکر شدند همچنان نامشخص است که وی با انعطاف کافی برای مصالحه درباره نکات برجسته نهایی بازگردد. با بازگشت آقای ظریف به وین مشخص می‌شود که آیا گفت‌وگوها فراتر از ضرب‌الاجل سه‌شنبه تمدید خواهد شد یا خیر؟ این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: «تصور می‌کنم منصفانه است بگوییم طرف‌ها سرگرم برنامه‌ریزی برای تمدید فراتر از ضرب‌الاجل 30 ژوئن هستند». وی گفت: «دشوار است بگوییم چه مدت زمان به‌منظور تکمیل توافق نیاز خواهد بود؛ اما طی چند روز گذشته پیشرفت‌هایی در گفت‌وگوها به وجود آمده و.... مسائل مهمی باقی مانده است». مقامات آمریکایی، غربی و ایرانی همگی به‌تازگی گفته‌ بودند، گفت‌وگوها می‌تواند فراتر از ضرب‌الاجل تمدید شود. گفت‌وگوها بر سر میزان دسترسی بازرسان سازمان ملل به مراکز حساس نظامی و سایر مراکز مطابق توافق نهایی با اختلاف نظر همراه بوده است. زمان لغو تحریم‌ها و تحقیقات هسته‌ای ایران مطابق توافق نیز باید حلّ‌وفصل شود.

در پایان مقاله آمده است: درحالی‌که دو طرف بر تمدیدنشدن گفت‌وگوها تأکید کرده بودند، تاریخ 30 ژوئن را کم‌اهمیت نشان داده‌اند و گفته‌اند، پس از یک دهه گفت‌وگو درصورت ضرورت، چند روز تمدید را درنظر خواهند گرفت. گفت‌وگوها تاکنون دو بار در ماه‌های ژوئیه و نوامبر 2014 تمدید شده است. درصورتی‌که گفت‌وگوها از 30 ژوئن فراتر برود، آمریکا و اتحادیه اروپا نیازمند تمدید لغو نسبی برخی تحریم‌هایی خواهند بود که مطابق توافق اولیه اوایل 2014 مصوب شده بود؛ اما به گفته مقامات غربی، این اقدامات به آسانی انجام می‌شود. گفتنی است، درصورت به‌نتیجه‌نرسیدن توافق تا 9 ژوئیه، کاخ سفید با خطرات سیاسی و دیپلماتیک روبه‌رو خواهد شد. قانون جدید آمریکا از کاخ سفید می‌خواهد، مفاد توافق را طی پنج روز امضای توافق به کنگره ارائه کند. اعضای کنگره آمریکا 30 روز برای اصلاح آن فرصت خواهند داشت. درصورتی‌که این توافق پس از 9 ژوئیه به کنگره ارائه شود، زمان بررسی‌های کنگره به 60 روز تمدید خواهد شد. فردریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس گروه 1+5 گفت: وزرای خارجه طی روزهای آتی امیدوارانه به‌منظور پایان‌دادن به گفت‌وگوها بازخواهند گشت. روز یکشنبه نیز بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل[رژیم صهیونیستی] به کابینه خود گفت: قدرت‌های جهانی از خطوط قرمزی که در ابتدای گفت‌وگوها ترسیم کرده بودند، عبور کرده‌اند.

اخبار و تحلیل‌ها: چنانچه آمریکایی‌ها بدعهدی‌های خود را جبران کنند و از زیاده‌خواهی و تداوم خوی استکباری دست بردارند، امکان توافق تا 9 ژوئیه (10 تیر) وجود دارد، درغیراین‌صورت با تداوم مشی آمریکا، سرنوشت موضوع درصورت تمدید زمان مذاکرات نیز همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی می‌ماند.

 

اخبار

سیاستی مخالف سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی!

 براساس آمار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، تولید بنزین در داخل کشور در دو ماه ابتدایی امسال به 1/62 میلیون لیتر در روز رسید که نسبت به سال گذشته، 8/12 درصد کاهش داشته است.

کاهش تولید بنزین در داخل کشور در حالی است که روند افزایشی مصرف آن همچنان ادامه دارد و تا پیش از حذف سهمیه‌بندی از 5 خرداد، میانگین مصرف روزانه بنزین کشور نسبت به سال گذشته دو درصد رشد داشته و پس از حذف سهمیه‌بندی، این رقم افزایش یافته است. همزمانی رشد مصرف و کاهش تولید بنزین سبب افزایش واردات بنزین به کشور در سال جاری شده است.

در همین زمینه، حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد، نماینده مردم دشتستان درباره سیاست‌های اخیر دولت مبنی‌بر افزایش واردات بنزین و متناقض‌بودن این سیاست با سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی گفت: متأسفانه، یکی از استراتژی‌ها و اعتقادات جدی وزارت نفت و البته سازمان محیط زیست، اعمال سیاست‌های وارداتی است. بر همین مبناست که تمام مؤلفه‌ها، از جمله برداشتن سهمیه‌ها و کاهش تولیدات را فراهم کرده‌اند تا به هدف واردات بیشتر بنزین برسند. وی در ادامه تصریح کرد: وقتی که واردات بنزین افزایش پیدا می‌کند، به همان اندازه از فعالیت پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های کشور کم می‌شود. وی افزود: موضوع آلایندگی بنزین‌های وارداتی را در ماه‌های قبل نیز به‌دقت مورد تحقیق و تفحص قرار داده بودیم؛ اما متأسفانه از آنجایی که دستگاه‌های نظارتی در کشور بسیار مشکل دارد، هیئت‌رئیسه مجلس تا به امروز درباره رسیدگی به این موضوع مهم تعلل کرده است.

 

خبر کوتاه

* «دانلد ترامپ» نامزد ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا در انتقاد به رویکردهای اوباما در قبال ایران گفت: «در قیاس با مذاکره‌کنندگان ایران که بسیار ماهر هستند، دولت اوباما ما را به گداها شبیه کرده است. به گزارش وبگاه آمریکایی «دیلی کالر»، ترامپ گفت: «اوباما مذاکره‌کننده نیست. ما شبیه گداها شده‌ایم. ما انگار آنجا (محل گفت‌وگوها) نشسته و در حال گدایی هستیم، اما فارس‌ها (ایرانی‌ها) همان‌طور که می‌دانید، بسیار مذاکره‌کنندگان خوبی هستند. نمایندگان ایران در مذاکرات ماهر و کارآزموده هستند. آنها با احمق‌ها در حال معامله‌اند».

* یک چهره اصلاح‌طلب مرتبط با یکی از سران فتنه که عضو شورای مشورتی او نیز هست و ارتباطش با جن‌گیرها و رمال‌ها حاشیه‌ساز شده است، قرار است در خانه‌باغ‌های یکی از شهرستان‌های غربی کرمانشاه اولین جلسه خود را برگزار کند. گفتنی است، این مهره اصلاح‌طلب استان کرمانشاه که ارتباط نزدیکی با خاتمی دارد، همزمان با رمال و جن‌گیر کرجی در ارتباط است و همه برنامه‌ها را با وی هماهنگ می‌کند!

* پایگاه خبری «الخبر پرس» لبنان در مقاله‌ای به قلم «احمد کایا»، پشت پرده حمایت‌های ترکیه از تروریست‌ها در سوریه را افشا کرد. وی در مقاله خود شیوه‌ها و روش‌های کمک‌های مالی ترکیه به تروریست‌ها برای براندازی حکومت سوریه را به شرح ذیل فاش کرده است: فروش نفت‌خام از طریق شهرهای «باتمان» و «غازی عنتب» واقع در منطقه جنوب شرقی ترکیه و شمال شرق سوریه به شرکت‌هایی، همچون «کایالار»، «بیلعنلار»، «دوگولو» و «بارنتلی»؛ فروش آثار باستانی سوریه از طریق خاک ترکیه که تاکنون 7 میلیارد دلار درآمد ایجاد کرده است؛ فروش اعضای بدن کشته‌شدگان تروریست‌ها، مردم و مخالفان به تجار اروپایی از طریق ترکیه؛ انجام معاملات گزاف در مقابل آزادی گروگان‌ها و اسیران در خاک ترکیه؛ مرکزیت فروش کتب خطی و قدیمی به سرقت‌رفته از سوریه و عراق.

اخبار و تحلیل‌ها: هرچند تلاش می‌شود این واقعیت‌ها از چشم مردم ترکیه دور نگه داشته شود؛ اما آنها مطلع می‌شوند. شاهد آن هم شکست حزب اردوغان در انتخابات مجلس است.

* «رابرت هانتر» با انتشار یادداشتی در پایگاه لوب‌لاگ به تشریح منافع حصول توافق هسته‌ای با ایران پرداخته و نوشته است: دولت آمریکا در خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] باید منافع واشنگتن را در اولویت قرار دهد، نه آنچه متحدان این کشور می‌خواهند. وی تصریح می‌کند، منافع ایالات متحده و ایران اگر یکی نباشد، دست‌کم مکمل است که همین مسئله، واشنگتن را به بررسی امکان بهبود روابط با تهران واداشته است. به نوشته وی، هر دو کشور ایجاد ثبات در افغانستان، برقراری امنیت و آزادی در تنگه هرمز و همچنین نابودی داعش را خواستارند. اقدامات ایران در این زمینه در مقایسه با عربستان (به‌عنوان متحد واشنگتن در منطقه) مزایای بیشتری را عاید ایالات متحده کرده است.

* رحیم‌پور‌ازغدی، در مراسم «سی‌و‌چهارمین سالگرد شهدای فاجعه 7 تیر» گفت: امروز سال‌ها از انقلاب اسلامی گذشته و یک عده به اسم اینکه می‌خواهیم به‌روز باشیم اصول را کنار می‌گذارند و می‌گویند، انقلاب و مکتب تمام شد. ما باید اصول را به زبان جدید بگوییم. شهید بهشتی نیز در سخنان خود این مسئله را بیان می‌کند. شهیدبهشتی می‌گوید: «ما آمده‌ایم واقعیت‌ها را عوض کنیم، نیامده‌ایم واقعیت‌گرا باشیم». ما باید واقعیت را تغییر دهیم، همان‌طور که واقعیت از سال 56 تا 58 با تشکیل انقلاب اسلامی تغییر کرد. یک زمانی در واقعیت رژیم صهیونیستی شکست‌ناپذیر بود؛ ولی امروز واقعیت چیز دیگری است. زمانی همه از آمریکا می‌ترسیدند؛ اما واقعیت بعد از امام(ره) چیز دیگری بود و ایشان فرمودند، آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات