تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۷۷۲۳۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4150- سه‌شنبه 23 تیر 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) آرمان‌ها امروز در اوج هستند. (21/4/94)

 

سرمقاله

توافق در آستانه ورود به مجالس ایران و آمریکا

بیشتر اخبار حاکی از آن است که امروز ظریف و موگرینی ساعت 13 به وقت تهران بیانیه مشترک توافق جامع هسته‌ای ایران با گروه 1+5 را قرائت می‌کنند. این بیانیه مشترک بازتاب بسیار کلی از محتوای توافقنامه جامع است که افزون‌بر دلالت بر پیشرفت مذاکرات، فشار سنگین چندماهه را از روی دوش دو طرف برمی‌دارد و به آنها فرصت تنفس می‌دهد؛ ولی با توجه به تجربه بیانیه مشترک لوزان که پس از قرائت، حرف و حدیث‌های چندگانه‌ای در پی داشت و درباره آن اخبار گوناگونی منتشر شد، بیانیه مشترک و پاره‌ای از اخبار موجود درباره محتوای آن نمی‌تواند مبنای محکمی برای اظهارنظر قطعی باشد و تنها در حد دریچه‌ای برای رؤیت بخش‌هایی از توافقنامه جامع است؛ اما در این میان، مهم مسیر ناهمواری است که توافقنامه جامع باید در ورود و خروج از کنگره آمریکا و مجلس ایران طی کند. نشانه‌های قطعی وجود دارد که اگر کنگره بخواهد بدون هرگونه چالشی به محتوای توافقنامه، آن را بررسی و تأیید کند، با حواشی آن حداقل به سه ماه زمان نیاز دارد؛ اگرچه مسیر بررسی محتوای توافقنامه در مجلس و شورای عالی امنیت ملی ایران هموارتر است؛ اما امکان مخالفت این دو نهاد با بخش‌هایی از توافقنامه وجود دارد؛ از این‌رو، به نظر می‌رسد با اینکه در روند گفت‌وگوها گام بلندی برداشته شده؛ اما توافق قطعی و عملی به عبور از گردنه‌های دیگر نیاز دارد که شاید زمان آن تا پایان سال به درازا بکشد.


ترجمه

تحقق توافق هسته‌ای جامع؛ شاید امروز

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال 14 ژوئیه 2015 (23 تیر) در مقاله‌ای به آخرین تحولات مربوط به امضای توافق‌نامه هسته‌ای جامع پرداخت و نوشت: مقامات تمام طرف‌های گفت‌وگو اعلام کرده‌اند، امروز (سه‌شنبه) دیپلمات‌های ارشد ایران، آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی، توافق هسته‌ای را امضا خواهند کرد. آخرین مورد اختلاف، زمان و نحوه لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل است. این تحولات درحالی صورت می‌گیرد که از چانه‌زنی شدید ایران و گروه 1+5 حدود دو سال می‌گذرد؛ طی این مدت مقامات از نزدیک‌بودن توافق سخن می‌گفتند. این توافق به‌دنبال جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است و یک متن اصلی و پنج ضمیمه مربوط به جزئیات دارد که در مجموع 100 صفحه است. مقامات آمریکایی و ایرانی گفته‌اند، توافق‌هایی درزمینه کاهش ذخایر سوخت هسته‌ای ایران، کاهش تعداد سانتریفیوژها و کاهش میزان پلوتونیم تولیدی رآکتور ایران صورت گرفته است.

در ادامه مقاله آمده است: واشنگتن و تهران نیز برای افزایش دسترسی بازرسان سازمان ملل به تأسیسات هسته‌ای ایران توافق کرده‌اند، ازجمله آنکه تمهیداتی برای بازدید آنها از تأسیسات نظامی و مصاحبه با دانشمندان ایرانی دیده شده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وظیفه دارد تا پایان سال، گزارشی درباره فعالیت‌های گذشته ایران برای ساخت پنهانی فناوری‌های تسلیحات هسته‌ای ارائه کند. اعضای کنگره از آژانس خواسته‌اند، هر زمان و هر مکانی به تأسیسات هسته‌ای ایران دسترسی داشته باشند. همچنین انتظار می‌رود، منتقدان آمریکا را متهم کنند که به حد کافی به ایران برای پاسخگویی درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته‌اش فشار نیاورده است. در واپسین ساعات منتهی به نشست وزرای خارجه در روز سه‌شنبه، یکی از نکات نهایی و مهم تحریم تسلیحاتی سازمان ملل است. دیپلمات‌ها روز دوشنبه گفتند، واشنگتن و تهران اختلاف‌های خود در این مورد و سایر مسائل کلیدی را به حداقل رسانده‌اند.

در پایان مقاله آمده است: منتقدان راهبرد کاخ سفید در قبال ایران هشدار می‌دهند که هرگونه گامی برای کاهش تحریم تسلیحاتی تنها مخالفت‌های کنگره با توافق نهایی را تشدید می‌کند. اعضای کنگره استدلال کرده‌اند، این مسئله سبب تشدید تنش‌ها در خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] و افزایش توانایی ایران در حمایت از متحدان خود در عراق، سوریه، لبنان و اراضی فلسطین می‌شود. سناتور مارک کرک گفته است: «این توافق در رژیم تحریم‌های بین‌المللی شکاف جبران‌ناپذیری ایجاد می‌کند... درصورتی‌که دولت آمریکا نتواند به توافق بد با ایران نه بگوید، کنگره باید اقدام جدی صورت دهد». امضای توافق‌نامه هسته‌ای بد سبب می‌شود، تأثیراتی منفی بر نزدیک‌ترین متحدان آمریکا در خاورمیانه، از جمله اسرائیل[رژیم صهیونیستی] و عربستان سعودی بگذارد.

اخبار و تحلیل‌ها: آنچه از هم‌اکنون توافق اعلام‌نشده را تهدید می‌کند، بهانه‌جویی‌های کنگره و نیز بهانه قراردادن نگرانی‌های رژیم‌های منطقه‌ای وابسته به آمریکاست. این موضوع و مسائلی از این‌دست نیازمند هوشیاری است و وظیفه مجلس شورای اسلامی را در نظارت بر محتوای توافق و تأیید آن و همچنین، رفع ضعف‌های احتمالی توافق سنگین می‌کند.

 

اخبار

منظور کدام اصلاحات است؟!

 اسدالله بادامچیان درباره سخنان غلامحسین کرباسچی در راستای تطهیر فتنه‌گران در مراسم افطاری رئیس‌جمهوری و رویکرد اصلاح‌طلبان گفته است: ایشان برای چه این حرف را زده است؟ پروژه دارد که این حرف را می‌زند. بنابراین، بحثی در اینجاست، ما می‌گوییم چرا این افکار را دارید؟ چرا جلسه ریاست‌جمهوری را دارید به هم می‌زنید؟ چرا تحمل ندارید. وقتی همه در جلسه آمدند به‌گونه‌ای حرف بزنید که قدر مشترکات مطرح شود. یک‌جوری حرف می‌زنید که تحریک شوند. ما هم اگر متانت‌مان را از دست می‌دادیم و یک‌باره 50 نفر بیرون می‌آمدیم، آیا بد نبود؟ قبول کنید که کار زشتی کرده است. چرا اسم‌شان را اصلاحات می‌گذارند، اصلاحات از زمان مشروطه آقای ملکم‌خان، آقای فتحعلی آخوندزاده و امثال آنها مطرح شد که مقابل دین باشد. می‌خواستند اصلاح کنند که در جامعه دین نباشد. رضاشاه هم می‌گفت که می‌خواهم اصلاحات کنم. می‌گفت ما اصلاحات همایونی می‌کنیم. حالا هم اینها می‌گویند اصلاحات. حالا آنها اول بگویند که می‌خواهند چه چیزی را اصلاح کنند؟ اصلاح اباعبدالله است؟ اگر این است که شما می‌دانید نتیجه‌اش چیست؟ چرا آمریکا و انگلیس برای شما کف می‌زنند؟ آنها چرا از اصلاح‌طلبان حمایت می‌کنند؟ چرا خانم کلینتون، آقای بوش و آقای اوباما از آنها حمایت می‌کنند؟

 

خبر کوتاه

* گفته می‌شود، یک شرکت ایرانی که یکی از فعالیت‌های آن تجارت فرآورده‌های نفتی بین کشورهای منطقه است، با هدف صادرات بنزین به عراق، به واردات این فرآورده نفتی از ترکمنستان اقدام کرده است که گفته می‌شود، غیراستاندارد است؛ اما به‌جای ارسال این محموله به عراق، به فروش آن به ایران مبادرت کرده است! باوجود تأکید مدیران وزارت نفت مبنی‌بر اینکه از تیرماه سال ۱۳۹۳، واردات بنزین به کشور مطابق با استانداردهای یورو۴ است، اما شواهد نشان می‌دهد، روند واردات بنزین‌های پاتیلی همچنان ادامه دارد.

اخبار و تحلیل‌ها: گفتنی است، وزارت نفت و رئیس سازمان محیط زیست، خانم ابتکار به بهانه آلودگی بنزین تولید داخلی و باوجود ردّ آن ازسوی مراجع ذی‌صلاح، مجوز ورود بنزین از خارج را دادند؛ بنزین‌هایی که بارها گفته شده است، فاقد استاندارد یورو4 و آلوده‌کننده است.

* آیت‌الله حائری‌شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری در سخنانی با انتقاد به برخی سیاه‌نمایی‌ها در دوره اخیر و با بیان اینکه برخی ادعای تقلب در انتخابات را مطرح کردند، درحالی‌که سندی نداشتند، گفت: خب حالا که دو سال است کشور دست شماست، چرا هیچ سندی ارائه نمی‌کنید؟! شماها که مسکن مهر و خانه‌دارشدن مردم را ندیده‌اید، چطور می‌گویید تقلب در انتخابات را دیده‌ایم؟!

* آخرین نظرسنجی‌های مؤسسه گالوپ نشان می‌دهد، تنها کمتر از نیمی از جوانان زیر ۳۰ سال آمریکا به کشور خود می‌بالند. خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» با انتشار این خبر نوشت: این میزان (افتخار به کشور) در قیاس با سال ۲۰۰۳ کاسته شده و به نظر می‌رسد، آمریکایی‌ها اعتقاد به کشورشان را بعد از سال ۲۰۰۸ از دست داده‌اند. برهمین اساس، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا از سال ۲۰۰۸، بعد از به قدرت‌رسیدن تلاش کرد تا آمریکایی‌ها به کشورشان افتخار کنند و تمامی قومیت‌ها و فرهنگ‌های آمریکا در آرامش زندگی کنند؛ اما با گذشت زمان، حس اتحاد میان مردم این کشور از بین رفت و مردم آمریکا فهمیدند، فرهنگ حاکم بر کشورشان یک‌شبه تغییر نمی‌کند.

* روزنامه اینترنتی «رای الیوم» به نقل از روزنامه انگلیسی «دیلی میرور» گزارش داد: «گردان جاسوسی زنانه داعش در «الرقه» که به گردان «الخنساء» معروف است، با فعالیت مخفیانه و جاسوسی سبب رعب و وحشت زنان عرب و بیگانه شده است». میرور نوشت: «یکی از فعالیت‌های این گردان، جاسوسی علیه زنان در الرقه سوریه است که از جمله این جاسوسی‌ها، مراقبت از رفتار زنان هنگام بیرون‌رفتن از منزل و پذیرفتن مشاغل گوناگون برای جمع‌آوری اطلاعات است». گردان جاسوسی زنان داعش در سوریه بخشنامه‌ای برای تعیین ویژگی لباس زنان بعد از سن بلوغ منتشر کرده و از آنان خواسته است، دو چادر به سر کنند تا جزئیات بدنشان کاملاً پوشیده بماند!

* فعال عربستانی که به علت افشای مسائل پشت پرده آل‌سعود در شبکه‌های اجتماعی معروف شده است، این‌بار فاش کرد که سعود الفیصل، وزیر خارجه سابق عربستان سعودی برخلاف ادعای سران این کشور، در بیمارستان نمرده است. «مجتهد» در صفحه خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: هیچ فردی، لحظه مرگ سعود الفیصل را ندید و هنگامی که می‌خواستند او را در منزلش در لس‌آنجلس از خواب بیدار کنند، دیدند که مرده است. وی می‌افزاید: مسئله مرگ سعود الفیصل، یادآور سرنوشت بسیاری از سران کشورهای عربی است که به آمریکا رفتند و در آنجا کشته شدند و اکنون این سؤال مطرح است که آیا الفیصل هم، چنین سرنوشتی داشته است؟!

* نتانیاهوی کودک‌کش همزمان با نزدیک‌شدن به توافق احتمالی ایران و 1+5 در وین، حساب توئیتری به زبان فارسی راه‌اندازی کرده است. وی اولین پست فارسی خود را هم با غلط املایی ارسال کرده است! کاربران ایرانی توئیتر با عبارات و جملاتی در حمایت از ایران و مذاکرات هسته‌ای، به این اقدام نتانیاهو واکنش نشان دادند.

* یک خبرگزاری انگلیسی از قول منبع خود مدعی شده، پیش‌نویس متن توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 خواستار دسترسی سازمان ملل به تمامی پایگاه‌های مشکوک ایران است. این منبع دیپلماتیک با اعلام این خبر به خبرگزاری رویترز افزود: این توافق پس از رایزنی‌هایی بین هیئت‌های دیپلماتیک ایران و گروه 1+5 حاصل شده است.

* خبرگزاری روسی ریانووستی مدعی است، هیچ نامی از برداشتن فوری تحریم‌ها در سند مربوط به توافق نهایی بین ایران و 1+5 آورده نشده است. به گفته این خبرگزاری، برداشتن تحریم‌ها تنها پس از آن میسر خواهد بود که مسئله ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران حل‌وفصل شود.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات