تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۷۷۲۴۶

واکنش‌های مقامات خارجی به پایان توافق نهایی ایران و 5+1

اعلام جمع بندی توافق نهایی میان ایران و ۵+۱ موجی از واکنش‌ها را در عرصه بین المللی در برداشته است که در این میان صهیونیست‌ها پیشتاز بودند.

به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از جامعه خبری تحلیلی الف، اعلام جمع بندی توافق نهایی میان ایران و ۵+۱ موجی از واکنش‌ها را در عرصه بین المللی در برداشته است که در این میان صهیونیست‌ها پیشتاز بودند.

* شیخ الصباح الاحمد جابر الصباح پادشاه کویت در پیام‌های جداگانه با خطاب قرار دادن مقام معظم رهبری و دکتر حسن روحانی، با تبریک توافق هسته‌ای ابراز امیدواری کرد که این توافق موجب ثبات و صلح در منطقه بشود.

* بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه جنگ روانی خود برای ناراضی نشان دادن خودش از توافق گفت: توافق ایران و ۵+۱ اشتباهی تاریخی است و حالا ۵+۱ درحال دادن میلیون‌ها دلار جایزه به ایران هستند.

* همچنین موشه یعلون وزیر جنگ صهیونیست‌ها نیز گفته بود که دیگر کسی نمی‌تواند جلوی ایران را در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای بگیرد.

* از سوی دیگر وزیر انرژی ترکیه نیز گفته که توافق ایران چشم اندازی خوب برای منطقه درپی خواهد داشت

* بان کی‌مون ضمن استقبال از توافق تاریخی در وین، تصریح کرد: به ایران و ۵+۱ بابت این توافق تبریک می‌گویم که این آزمونی برای دیپلماسی است. سازمان ملل آمادگی دارد با همه طرف‌ها در راستای اجرای این توافق همکاری کند. دبیرکل سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که این توافق منجر به فهم و همکاری بیشتر در راستای حل مشکلات خاورمیانه باشد.

* محمد البرادعی:گفت‌وگوی مبتی بر اعتماد سازی و احترام متقابل باردیگر ثابت کرد که تنها راه حل بحران‌هاست

* رئیس کمیسون اروپا ضمن استقبال از توافق میان ایران و ۵+۱ تصریح کرد که این توافق نقطه عطفی در روابط ایران با جامعه جهانی است. متن توافق بسیار محکم است و باید تلاش‌ها خود را برای پرداختن به مسائل حساس در منطقه کنار هم قرار دهیم

* سرگئی لاوروف بعد از پایان نشست وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ گفت که مذاکرات پس از سالها تلاش به نتیجه رسید و توافق هسته ای ایران موجب ثبات در منطقه خواهد شد. وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه پیش نویس قطعنامه و متن توافق تا چند روز آینده به شورای امنیت ارائه می‌شود گفت که فعالیتهای هسته‌ای ایران توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد نظارت قرار خواهد گرفت.

* ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در اولین اظهار نظر به حصول توافق هسته‌ای گفت که جهان با این توافق یک نفس بلند و راحت خواهد کشید.

* مخالفان دولت در پارلمان اسرائیل از بنیامین نتانیاهو خواستند تا به دلیل ناکامی در به شکست کشاندن مذاکرات هسته‌ای ایران و ۵+۱، استعفا دهد

* باراک اوباما گفت:‌ توافق جامع و بلندمدت با ایران مانع دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای می‌شود. این نشان می‌دهد که دیپلماسی آمریکا می‌توانن سبب تغییر واقعی و معنادار شود. بگذارید هیچ وقت از روی ترس مذاکره نکنیم و البته بگذاریم هیچ وقت از مذاکره نترسیم. در این توافق همه خطوط اساسی ما رعایت شده است. همه راه‌ها برای سلاح هسته‌ای مسدود شده است.

* بشار اسد رئیس جمهور سوریه هم توافق هسته‌ای را که میان ایران و کشورهای ۵+۱ حاصل شد، تبریک گفت.

* مشاور امنیت ملی و امور خارجی نخست‌وزیر پاکستان با استقبال از جمع‌بندی پایانی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ نسبت به تکمیل پروژه خط لوله صلح اظهار امیدواری کرد.

* جان بولتون نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل در توئیتر نوشت که توافق ایران و ۵+۱ یک فاجعه به تمام معناست

* اشتاین‌مایر هم گفته که توافق با ایران، توافقی خوب است و نشانه‌ایست که بر اساس آن می توان امیدوار بود مسیر برای گفت‌وگو در خاورمیانه هموار شود. امروز روزی تاریخی است که در پس آن ۳۵ سال بدون مذاکره سپری شد و ۱۲ سال هم در بحران شدید گذشت.

* «صائب عریقات» رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» ابراز امیدواری کرد توافق هسته‌ای ایران و غرب سرآغازی برای امنیت بیشتر منطقه و صلح باشد.

* «میشل عون» رئیس جریان مسیحی «ملی آزاد» و نامزد جریان ۸ مارس برای تصدی سمت ریاست جمهوری لبنان، توافق اولیه هسته‌ای را گامی به سوی صلح در منطقه خاورمیانه توصیف کرد.

* فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس که در جریان مذاکرات هسته‌ای در وین حاضر است در رابطه با توافق هسته‌ای گفت: بعداز ۱۰ سال مذاکرات سنگین، توافقی حاصل شد که محدودیت‌ها و بازرسی‌های سرسختانه‌ای بر برنامه هسته‌ای ایران تحمیل می‌کند. وزیر خارجه انگلیس در حساب کاربری خود در توییتر همچنین نوشت «امیدواریم و انتظار داریم این توافق گامی باشد در راستای تغییر در روابط ایران با همسایگانش در منطقه و جامعه بین‌المللی.

* سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا می‌گوید توافقی بسیار خوبی به دست آمده است

* الجزیره: کشورهای عربی در قبال توافق هسته‌ای دچار تحلیل اشتباه هستند

* سخنگوی نخست وزیر انگلیس در واکنش به حصول توافق میان ایران و گروه ۱+۵ گفت که این توافق فرصتی برای ایران است تا از مزایای اقتصادی آن بهره‌مند شود به شرطی که به تعهدات خود در این پروسه متعهد باشد

* جان کری هم گفته ما به توافق خوب با ایران رسیدیم و توافق با ایران فقط درباره مسئله هسته ای و نه چیز دیگر بود

* یک مقام سعودی به رویترز گفته است که اگر توافق منجر به افزایش حضور منطقه‌ای ایران شود، توافقی بد است.

* نانسی پلوسی رهبر اقلیت دموکرات در سنای آمریکا توافق اتمی با ایران را یک توافق تاریخی و محصول سالهای رهبری سخت، شجاعانه و با دید باز بود

* نبیه بری رئیس پارلمان لبنان نیز در واکنش به توافق هسته‌ای بین ایران و ۵+۱ گفت: بعد از توافق، همانند قبل از آن نخواهد بود.
* وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اجرای کامل توافق هسته‌ای میان ایران و ۵+۱ برای صلح، امنیت و ثبات در منطقه ضروری است

* جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به اینکه توافق هسته‌ای ایران و ۵+۱ رقابت تسلیحاتی در جهان را افزایش می‌دهد گفت: این توافق «غیرقابل‌قبول» است و این در حقیقت توافقی بد است؛ هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم تا جلوی (تصویب) آن را بگیریم

*‌ شیخ علی سلمان دبیرکل زندانی جمعیت الوفاق بحرین، توافق موفقیت‌آمیز هسته‌ای بین ایران و گروه ۵+۱ را به ملت ایران و جهان تبریک گفت

* رونالد لاودر رییس کنگره جهانی یهود توافق هسته ای ایران و ۱+۵ را کاغذ پاره ای غیرالزام آور خواند

* شیخ «حسن بغدادی» عضو شورای مرکزی حزب الله، توافق هسته‌ای بین ایران از یک طرف و آمریکا و کشورهای غربی از طرف دیگر را به سود همه این کشورها خواند و آن را «پیروزی اراده صلح بر جنگ و نابودی» توصیف کرد.
* شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان رئیس دولت امارات با بیان اینکه توافق هسته‌ای فرصتی برای باز شدن برگ جدیدی در خاورمیانه است؛ حصول توافق هسته‌ای بین ایران و گروه ۵+۱ را به رئیس جمهور ایران تبریک گفت‬‎.

* جنبش جهاد اسلامی فلسطین با بیان اینکه امدیواریم این توافق موجب خیر امت اسلامی و منطقه باشد، جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۱+۵ را تبریک گفت

* ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق: اجرای توافق هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ برای ثبات و امنیت منطقه ضروری است.

* ‫ارنست مونیز گفت که توافق هسته ای برای آمریکا، برای متحدانمان و برای امنیت جهانی خوب است‬

* دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس، در واکنش به حصول توافق میان ایران و ۱+۵ نسبت به مذاکره کنندگان و عوامل درگیر در این پروسه ادای احترام کرد. وی افزود: اکنون فرصتی واقعی برای ایران وجود دارد تا از این توافق در زمینه اقتصادی سود ببرد اما این اتفاق تنها زمانی می‌افتد که ایران همه اقدامات مورد توافق گرفته را که برای برای رفع کامل نگرانی‌های بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ایش لازم هستند عملی کند.

* تمام سلام نخست وزیر لبنان نیز در واکنش به توافق هسته‌ای، گفت: امیدواریم که این تحول تاثیر مثبتی بر اوضاع منطقه خاورمیانه داشته باشد و به کاهش تنش‌ها و استقرار صلح و آرامش کمک کند.

* ژان استولتنبرگ دبیرکل ناتو ضمن استقبال گرم از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ گفته که این توافقنامه،موجبات تقویت امنیت بین‌الملل را فراهم می‌آورد.

* وزارت خارجه مصر نیز اعلام کرد: امیدواریم که توافق هسته‌ای ایران از وقوع مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه جلوگیری کند.

* رون درمر سفیر رژیم اشغال‌گر قدس در ایالات متحده، طی حملاتی شدیداللحن به توافق احتمالی هسته‌ای بین ایران و شش کشور موسوم به ۱+۵، مدعی شد که توافق مزبور راه رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای را هموار خواهد ساخت.
‎* راب نیکلسن وزیر خارجه کانادا گفت: «ایران می‌تواند به طور بارزی تهدید علیه صلح و امنیت جهانی باشد.رژیم مشتاق به سلاح هسته‌ای ایران حمایت از تروریسم را تداوم داده و کماکمان خواهان محو اسرائیل است. دولت کانادا البته این توافق را قبل از هرگونه اقدام ویژه‌ای بررسی می‌کند.

* هیلاری کلینتون امروز در پشت درهای بسته با نمایندگان مجلس کشورش در خصوص توافق ایران و ۱+۵ سخن گفته و برخی انتقادات داخلی را برانگیخته است.

* جان آلن نماینده رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف ضدداعش پس از جمع بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در وین گفت که ایران همچنان برای بعضی از اعضای ائتلاف یک تهدید به شمار می‌رود.

* وزارت امور خارجه تاجیکستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: تاجیکستان توافق ایران با گروه ۵+۱ را دست‌آورد تاریخی و پیروزی اقدامات خردمندانه و دیپلماسی سازنده جمهوری اسلامی ایران و طرف‌های علاقه‌مند ارزیابی می‌کند.

*لیندسی گراهام هم درباره توافق گفت: «این توافق بسیار بدی است. این توافق اوضاع را بدتر خواهد کرد و با توجه به یک دهه هرج و مرج این امر باعث می‌شود من در بیم زندگی می‌کنم.»

* مارکو روبیو سناتور ایالت فلوریدا نیز گفت: «رییس جمهور بعدی باید تحریم‌ها را با شدت علیه ایران وضع کند تا این رژیم(ایران) از امیال هسته‌ایش دست بکشد و دیگر تهدیدی علیه امنیت جهانی نباشد.»

* کارلی فیورینا سناتور جمهوریخواه نیز در زمینه توافق هسته‌ای ایران گفت: «ایران ۳۰ سال است که رفتار بدی داشته و ما می‌دانیم که آن‌ها در تلاش برای فریبکاری هستند.ایرانی‌ها در نبردهای نیابتی سرمایه گذاری کرده‌اند و هدفشان بی‌ثبات سازی منطقه است.»

* کریس کریستی فرماندار جمهوریخواه ایالات نیوجرسی نیز گفت: « مراقب امنیت اسرائیل هستم و از کنگره می‌خواهم در مسیر دولت اوباما برای اقدام روبه جلو در این باره مانع تراشی کند.»

* اسکات واکر فرمانده جمهوریخواه ایالت ویسکانسین نیز گفت: «نگران امنیت اسرائیل هستم . این توافق جایزه‌ای به رژیم حامی تروریست ها با کمک های مالی گسترده بود. ایران در آینده از این موارد برای تهدید منافع متحدان کلیدی ما استفاده می‌کند.»

* دانلد ترامپ نامزد جمهوریخواه ریاست جمهوری آینده آمریکا با فریبکار نامیدن ایران گفت که بر این باور است ایرانی‌ها در این توافق تقلب خواهند کرد.

* سناتور باب منندز عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز در واکنش به توافق هسته‌ای ایران با گروه «۱+ »۵ گفت: «اصل مطلب این توافق این است که برنامه هسته‌ای ایران متوقف نخواهد شد و ایران آن‌را حفظ می‌کند. این توافق ایرانی‌ها را قادر می‌سازد تا غنی سازی‌شان را ادامه دهند. آن‌ها زیر ساخت‌های هسته‌ای را نیز حفظ کردند و تا ۱۰ الی ۱۵ سال بعد به بمب هسته‌ای خواهند رسید. ضرورت دارد تا به طور کامل توافق را نگریسته و تصمیم‌گیری کنیم.»

* آنگلا مرکل صدراعظم آلمان توافق میان ایران و ۵+۱ در زمینه هسته‌ای پیروزی بزرگ است و امیدوارم سریع‌تر عملی شود. موفقیت مذاکرات در این بود که ایران را در شرایطی که به سلاح هسته‌ای نزدیک بود از رسیدن به آن منع کرد. این توافق در راستای بهبود شرایط امنیتی در منطقه است و تمام طرف‌ها در روند اجرای آن باید تلاش کنند.

*ویکاس سواروپ سخنگوی وزات خارجه هند درباره توافق گفت: ما پایان موفقیت آمیز مذاکرات هسته‌ای ایران را تبریک می‌گوییم.هند همواره بر حل و فصل مسالمت آمیز این موضوع از طریق گفتمان تاکید کرده بود.

‎* سخنگوی دولت افغانستان نیز با تبریک در زمینه حصول توافق هسته‌ای ایران آن را مفید برای تقویت صلح و ثبات منطقه نامید.

* واتیکان نیز ابراز امیدواری کرد تا این توافق موجب نتیجه‌ای پربار شود.‎

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات