تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۷۷۹۳۸

کشمکش در مجلس سنای آمریکا بر سر توافق


 "وندی شرمن،" معاون وزیر امور خارجه آمریکا در کمیته بانکداری مجلس سنای آمریکا گفت: توافق هسته ای ایران هیچگاه براساس این انتظارها نبوده است که نظام ایران را تغییر دهد.
وی مدعی شد تحریم ها ایران را مجبور کرد بر سر میز مذاکره بنشیند.
وندی شرمن با ادعای اینکه اهداف تحریم ها محقق شده است از اعضای کنگره آمریکا خواست توافق را تصویب کنند و آن را توافقی خوب برای امنیت آمریکا، اسرائیل و همه دنیا خواند.
شرمن گفت: توافق هسته ای با ایران، توان آمریکا را برای مقابله با دیگر اقدام های مخرب این کشور در منطقه محدود نمی کند.
وندی شرمن درباره پرسش سناتور کورکر مبنی بر اینکه چرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اسناد مربوط به توافق با ایران در اختیار آنان قرار نمی دهد، گفت: آژانس سازمانی مستقل است و تشخیص داده که اسنادش محرمانه بماند.
معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ایران باید هر آنچه که سازمان بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت هسته ای این کشور طلب کند در اختیار آژانس قرار دهد.
 وی تاکید کرد تحریم‌ها هیچگاه برنامه هسته ای ایران را متوقف نخواهد کرد.
سناتور کورکر نیز در نشست پرسش و پاسخ کمیته بانکداری مجلس سنای آمریکا در مخالفت با توافق هسته ای با ایران گفت: با این توافق ، آمریکا با صنعتی شدن برنامه هسته ای ایران موافقت کرده و این قابل قبول نیست.
سناتور کورکر با اشاره به نظام بازگشت تحریم ها پرسید آیا اگر تحریم ها دوباره ضد ایران اعمال شوند شرکت کشورهای دیگر که با ایران قراردادهای تازه بسته اند از بازگشت تحریم ها پیروی خواهند کرد.
شرمن در پاسخ گفت: از شرکای آمریکا در اتحادیه اروپا قول گرفته ایم به نظام بازگشت تحریم ها وفادار بمانند.
آدام زوبین، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور مربوط به تحریم ها، در نشست پرسش و پاسخ کمیته بانکداری مجلس سنا تاکید کرد همه تحریم ها ضد ایران که با اقدام های این کشور در منطقه مرتبط است همچون کمک به حزب الله، همکاری با حوثی ها در یمن و کمک به رژیم اسد در سوریه، دست نخورده باقی خواهند ماند. اگر خزانه داری آمریکا دستگاهی را در ایران شناسایی کند که با کمک بانک های خارجی پولشویی می کند و حزب الله یا دیگر گروه های تروریستی را تامین مالی می کند ، این توانایی را دارد که به سرعت آن بانک ها را در سراسر دنیا به شدت تحریم کند.
شرمن گفت آمریکا به همراه شرکای ما در گروه 1+5 ( آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، چین ، انگلیس و آلمان ) و اتحادیه اروپا 14 ژوئیه به موافقتنامه ای تاریخی دست یافت، که در صورت اجرای کامل آن ، به گونه ای صلح آمیز و قابل تایید از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری خواهد کرد. این موافقتنامه نتیجه حدود 20 ماه مذاکرات فشرده بین ایران و گروه پنج به اضافه یک از زمان برنامه اقدام مشترک نوامبر 2013 دو طرف است.
  وی مدعی شد از همان روزی که این مذاکرات آغاز شد ، ما در این خصوص کاملا شفاف بوده ایم که هیچ چیزی جز یک موافقتنامه خوب را نخواهیم پذیرفت. یک موافقتنامه خوب عملا هر چهار راه دستیابی به ماده شکافت پذیر کافی را برای ساخت یک سلاح هسته ای مسدود خواهد کرد. این چهار راه شامل دو راه از طریق غنی سازی اورانیوم در نطنز و فردو ، راه پلوتونیوم در رئاکتور آب سنگین اراک و همچنین هرگونه راه مخفیانه احتمالی است. این معیار ما بود و برنامه جامع اقدام مشترک این معیار را محقق می کند. هدف مسدود شدن راه غنی سازی اورانیوم از طریق کاهش قابل توجه تعداد سانتریفوژها برای غنی سازی اورانیوم در مرکز نطنز ، پایان یافتن غنی سازی در مرکز زیرزمینی فردو و کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده ایران محقق می شود.
شرمن در ادامه ی ادعا های خود گفت ایران می بایست دو سوم از سانتریفوژهای نصب شده خود را برای مدت 10 سال کنار بگذارد ، ذخایر اورانیوم غنی شده خود را برای مدت 15 سال تا 98 درصد کاهش دهد و به 300 کیلوگرم برساند و همچنین برای مدت 15 سال غنی سازی اورانیوم خود را به سطح سه ممیز 67 صدم درصد محدود کند. این ترکیب تضمین خواهد کرد زمان فرار هسته ای ایران برای مدت دست‌‌کم 10 سال ، یک سال یا بیشتر باقی بماند. زمان فرار هسته ای به زمان مورد نیاز برای دستیابی به ماده شکافت پذیر کافی برای ساخت یک سلاح گفته می شود.
وی مدعی شد راه پلوتونیوم نیز از طریق بازطراحی رئاکتور آب سنگین اراک مسدود خواهد شد.با بازطراحی رئاکتور اراک این رئاکتور دیگر قادر به تولید پلوتونیوم تسلیحاتی نخواهد بود و پلوتونیوم تولید شده در آن بسیار کمتر از طراحی اولیه خواهد بود. این یک تبدیل موقتی نیست که در صورت تصمیم ایران به فرار و دستیابی به پلوتونیوم کافی برای یک سلاح، به راحتی تغییر شکل یابد.علاوه بر این سوخت مصرف شده در این رئاکتور برای دوره عمر این رئاکتور به خارج از ایران منتقل خواهد شد و ایران متعهد به استفاده از رئاکتورهای آب سبک در آینده شده است.
شرمن در ادامه گفت راه مخفیانه نیز به روش های مختلف مسدود می شود زیرا ایران برای تولید مخفیانه ماده شکافت پذیر کافی برای یک سلاح به تاسیسات متعددی نیاز خواهد داشت. پادمان های معمولی آژانس بین المللی انرژی اتمی همه زنجیره تامین اورانیوم را از معادن و کارخانه ها گرفته تا روند تبدیل و غنی سازی شامل خواهد شد تا اطمینان حاصل شود این ماده به یک مرکز مخفی منتقل نخواهد شد. یک کانال تهیه خاص ایجاد خواهد شد تا بر تهیه فناوری های هسته ای حساس مورد نیاز برای برنامه هسته ای ایران نظارت شود و آمریکا از توانایی تایید یا مخالفت با هرگونه تجهیزات برخوردار است. هرگونه تولید سانتریفوژ پیوسته زیر نظر خواهد بود و آژانس بین المللی انرژی اتمی قادر خواهد بود سانتریفوژها را از زمان تولید زیر نظرداشته باشد تا مطمئن شود که آنها به یک مرکزغنی سازی مخفی منحرف نخواهد شد.
شرمن در ادامه ی ادعاهای خود افزود نظارت های آژانس بین المللی انرژی اتمی برای مدت 20 تا 25 سال ادامه خواهد داشت.اگر ما شک کنیم که ایران درگیر فعالیت هایی مغایر با برنامه جامع اقدام مشترک در هرگونه مکان اعلام نشده در این کشور است، آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند درخواست دسترسی به آن مکان را ارائه کند و اگر ما و شرکای اروپایی ما توافق کنند که این دسترسی ضروری است، ایران باید امکان چنین دسترسی را برای آژانس فراهم کند.کل این روند نمی تواند بیش از 24 روز طول بکشد.
شرمن در ادامه ادعاهای خود افزود براساس موافقتنامه به دست آمده با ایران این کشور ملزم است هرگونه درخواست مورد اختلاف آژانس بین المللی انرژی اتمی را برای بازرسی از مراکز هسته ای مشکوک ظرف مدت 14 روز حل کند.اگر این اختلاف حل نشد ، این درخواست به کمیسیونی مشترک از نمایندگان گروه 1+5 ارسال می شود و کمیسیون مورد نظر نیز یک هفته فرصت دارد به این مسئله رسیدگی کند.
معاون وزیر امور خارجه آمریکا درباره ی "راستی آزمایی و شفاف سازی" گفت شما اغلب از ما شنیده اید که می گوییم این موافقتنامه بر پایه راستی آزمایی استوار است و نه اعتماد. اجازه بدهید بگویم که ما درمورد یک روند راستی آزمایی عادی حرف نمی زنیم که در مورد همه کشورهای عضو پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای ( ان پی تی ) که از تسلیحات هسته ای برخوردار نیستند، به کار می رود. ما از شروطی سخن به میان می آوریم که فراتر از آن است. همانطور که گفته شده است بازرسان بین المللی از نظارت مداوم و بی سابقه بر تاسیسات هسته ای اعلام شده ایران برخوردارخواهند بود که اجازه نظارت بر کل زنجیره تامین هسته ای از تولید اورانیوم و تولید سانتریفوژ گرفته تا روند تبدیل و غنی سازی را فراهم می سازد. آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین به مکان های اعلام نشده در صورتی که نگران فعالیت هایی مغایر با برنامه جامع اقدام مشترک در آنها باشد، دسترسی خواهد داشت. آژانس اجازه خواهد داشت از فناوری های پیشرفته برای نظارت بر فعالیت های هسته ای ایران استفاده کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات