تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۷۷۹۴۳

گزارش:ارزیابی آخرین مواضع ۱۰۰ سناتور آمریکایی درباره برجام+جدول نظرات

در حال حاضر برجام ۳۶ مخالف مطلق، ۱۹ مخالف نسبی، ۱۳ موافق مطلق و ۳۲ موافق مشروط در سنا دارد. البته باید به این نکته توجه داشت که لابی های ضد ایرانی تمام تلاش خود را برای عدم تصویب برجام بکار بسته اند.

به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین الملل، در گزارش تحلیلی مهر آخرین مواضع سناتورهای آمریکایی نسبت به برجام را ارزیابی کرده است که در ادامه می آید:
پس از پایان ماراتن نفس گیر مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ در وین که در نهایت منجر به جمع بندی متن برنامه اقدام مشترک ـ برجام ـ شد، مطابق قرار، بحث پیرامون تأیید یا رد آن در دو کشور طرف اصلی مذاکره یعنی ایران و آمریکا آغاز و اجرای آن منوط به این تأیید گردید.

در این سو مجلس شورای اسلامی و شورای امنیت ملی کماکان در قالب جلسات کارشناسی در حال تطبیق داده ها و ستانده های متن برجام با منافع ملی و ارزیابی آن هستند. در سوی دیگر نیز نمایندگان سنای آمریکا در حال ارزیابی مفاد برجام برای تصمیم گیری درباره آن هستند تا پس از آن برجام را برای تایید نهایی به کنگره بفرستند.

گزارش زیر با بررسی و تحلیل محتوای مواضع ۱۰۰ سناتور آمریکایی، فضای کنونی مجلس سنای آمریکا را در خصوص متن جمع بندی شده در وین ارزیابی کرده است. مطابق این ارزیابی که به صورت جدول نیز دسته بندی شده است، در حال حاضر متن برجام ۳۶ مخالف مطلق، ۱۹ مخالف نسبی، ۱۳ موافق مطلق و ۳۲ موافق مشروط در سنای آمریکا دارد.

سنای آمریکا

«هری رید» رهبر دموکرات های سنا

بر این اساس؛ از مجموع ۴۵ سناتور دموکرات مجلس سنای آمریکا، ۴ نفر مخالفت نسبی، ۲۸ نفر موافقت مشروط و ۱۳ نفر موافقت مطلق خود را با متن برجام اعلام کرده اند. در مقابل نیز از مجموع ۵۵ سناتور جمهوری خواه، ۳۶ نفر مخالفت مطلق، ۱۵ نفر مخالفت نسبی و ۴ نفر موافقت مشروط خود را با این متن اعلام کرده اند. نکته جالب در این خصوص اینکه هیچ یک از دموکرات ها اعلام مخالفت مطلق و هیچ یک از جمهوری خواهان اعلام موافقت مطلق نداشته اند.

بنابر این گزارش، درباره ارزیابی آرایش سناتورهای دموکرات و جمهوری خواه در قبال متن جمع بندی مذاکرات هسته ای با ایران، نکات زیر حائز اهمیت است:

الف) موارد منتشر شده بر اساس اظهارات علنی و اعلامی سناتورهای دو حزب بوده و آخرین مواضع آنها در قبال توافق هسته ای محسوب می شود.

ب) تاکنون تاکنون رای قطعی ۴۹ سناتور در قبال برجام مشخص شده است. بر این اساس تاکنون ۳۶ سناتور آمریکایی مخالفت مطلق و ۱۳ سناتور آمریکایی موافقت مطلق خود را با توافق نهایی صورت گرفته با ایران اعلام کرده اند. بنابراین آرای قطعی ۵۱ سناتور دیگر در قبال توافق نهایی هنوز مشخص نیست.

ج) اوباما جهت تضمین استفاده از حق وتوی خود در قبال رای منفی سناتورهای آمریکایی، نیاز به ۳۴ رای موافق سنا دارد. از این رو او باید از میان ۳۲ سناتوری که به صورت نسبی موافق برجام هستند دست به یارگیری بزند. با این حال با توجه به لابی گری های مستمر آیپک در کنگره، احتمال بازگشت سناتورهای خوشبین به توافق از رای خود و تبدیل شدن آرای «موافقت مشروط» به «رای مخالف» زیاد است.

د) «باب منندز»، «پتی مورای»، «باب کیسی» و «رون ویدن» چهار سناتور دموکراتی هستند که به صورت تقریبی با برجام مخالف هستند. این سناتورها در وضع تحریم های ضد ایرانی در کنگره نیز همکاری های مستمری با جمهوری خواهان داشته اند.

ه) «آنگوس کینگ» از ایالت «مین» و «برنی ساندرز» از ایالت «ورمونت» دو سناتور مستقلی هستند که نظر آنها نسبت به متن برجام به ترتیب «موافقت مشروط» و «موافقت مطلق» است. از این رو این دو سناتور مستقل ذیل دموکرات های سنا تعریف و دسته بندی شده اند.

سنای آمریکا

«میچ مک کانل» رهبر جمهوری خواهان سنا

و) «مایک انزی»، «راب پورتمن»، «سوزان کالینس» و «جف فلیک» چهار سناتور حزب جمهوری خواه هستند که موافقت خود با توافق نهایی را منوط به بررسی توافقنامه کرده و از ابتدا موضعی منفی در قبال توافقنامه نداشته اند. با این حال رای مثبت این سناتورها به توافق نهایی نیز محرز نخواهد بود، خصوصا آنکه حزب جمهوری خواه در تلاش است نظر مثبت مطلق و قطعی هیچ یک از سناتورهای این حزب در قبال توافقنامه نهایی اعلام نگردد.

ز) با توجه به مباحث چالش برانگیزی که حول موضوع توافق با ایران در سنای آمریکا مطرح می شود، احتمال ایجاد تغییر در آرای متغیر ـ آرای شامل موافقت مشروط یا مخالفت نسبی با توافق ـ وجود دارد، هر چند که گذشت زمان در کنگره از روز اعلام جمع بندی مشترک مذاکرات تا کنون به سود موافقان توافق در سنا نبوده است.

ح) اوباما نسبت به رای مثبت سناتورهای حزب جمهوری خواه به توافقنامه نهایی ناامید است. در چنین وضعیتی اصلی ترین دغدغه کاخ سفید، تبدیل موافقت مشروط ۲۸ سناتور حزب دموکرات به موافقتی قطعی است. اگر اوباما بتواند ۲۱ سناتور را در این مسیر با خود همراه سازد، قادر به استفاده از حق وتوی خود در مقابل سنا خواهد بود.

ط) در صورتی که ۲۸ سناتور دموکرات ـ که موفقت مشروط خود را با توافق نهایی اعلام و آن را منوط به بررسی های بیشتر کرده اند ـ جملگی به ۱۳ سناتور حامی قطعی توافق نامه نهایی بپیوندند، در مجموع ۴۱ سناتور آمریکایی به توافق رای مثبت خواهند داد که از کشیده شدن کار به رای گیری مجدد جهت استفاده از حق وتوی اوباما جلوگیری خواهد کرد. لازم به ذکر است که جهت رد اولیه توافق هسته ای، رای مخالف ۶۰ سناتور یعنی اکثربیت مطلق سنا ضروری است.

ی) قرار است در نیمه ماه سپتامبر ـ شهریورماه ـ رای گیری نهایی سنا و کنگره در قبال توافق نهایی با ایران انجام شود. اگر در یکی از دو مجلس تعداد مخالفان قطعنامه بالاتر از دو سوم تعداد کل هر یک از نمایندگان و سناتورهای این دو مجلس نباشد، اوباما قادر به وتوی رای مخالف کنگره خواهد بود.

بر اساس این ارزیابی، قاعدتا کاخ سفید و شخص باراک اوباما کار راحتی برای تصویب برجام در پیش ندارد، به ویژه آنکه باید به این نکته هم توجه داشت که قدرت پول و لابی جریانات افراطی و تندروی داخل آمریکا و همچنین لابی گسترده صهیونیست ها تمام تلاش خود را برای منفی کردن نظر سناتورها و نمایندگان کنگره به کار بسته اند.

ایالت

نام

حزب

آخرین اظهار نظر

موضع رسمی

آلاباما

Richard Shelby

ریچارد شلبی

جمهوریخواه

توافق هسته ای با ایران توافقی بد برای همه مردم آمریکاست. این توافق مانع از دسترسی به هدف واقعی پایان دادن به فعالیت های اتمی ایران خواهد شد.

مخالفت مطلق

آلاباما

Jeff Sessions

جف سسیونس

جمهوریخواه

هرگونه توافق هسته ای که در دوران اوباما با ایران تنظیم شود، می تواند با تصمیم رئیس جمهور بعدی آمریکا ملغی شود.

مخالفت مطلق

آلاسکا

Lisa Murkowski

لیسا موروسکی

جمهوریخواه

صرف نظر از اینکه توافق هسته ای صورت گرفته با ایران خوب یا بد است، این موضوع باید در کنگره آمریکا به صورت دقیق بررسی شود.

مخالف نسبی

آلاسکا

Dan Sullivan

دان سولیوان

جمهوریخواه

در توافق نهایی با ایران موضوع بازرسی های بی قید و شرط مورد نیاز ما لحاظ نشده است. این توافق ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای باز نمی دارد.

مخالفت مطلق

آریزونا

John McCain

جان مک کین

جمهوریخواه

توافق هسته ای با ایران بسیار خطرناک است. بر اساس این توافق ایران می تواند در عرض ۵سال انواع ادوات نظامی جنگنده را به دست آورد.

مخالفت مطلق

آریزونا

Jeff Flake

جف فلیک

جمهوریخواه

هنوز برخی نقاط ابهام در خصوص توافق نهایی برای من باقی مانده است، البته در خصوص برخی موارد مبهم نیز پاسخ های خود را دریافت کرده ام.

موافقت مشروط

آرکانزاس

John Boozman

جان بوزمن

جمهوریخواه

من همچنان مخالف توافق هسته ای صورت گرفته با ایران هستم، توافقی که اجازه خواهد داد ایران به فعالیت های اتمی غیر قابل قبول خود ادامه دهد.

مخالفت مطلق

آرکانزاس

Tom Cotton

تام کاتن

جمهوریخواه

من مطلقا مخالف توافق هسته ای با ایران هستم. ایران هسته ای برای ما از چین و روسیه هم خطرناک تر خواهد بود.

مخالفت مطلق

کالیفرنیا

Dianne Feinstein

دیانه فینستن

دموکرات

توافق صورت گرفته با ایران از آنچه تصور می کردم هم بهتر است. نتانیاهو مخالفت های خود با این توافق را متوقف کند.

موافقت مطلق

کالیفرنیا

Barbara Boxer

باربارا باکسر

دموکرات

جان کری در قبال مذاکرات هسته ای فردی باهوش بوده و توهین جمهوریخواهان به وی پذیرفتنی نیست. با این حال سوالاتی است که در این خصوص باید پاسخ داده شود.

موافقت مشروط

کلرادو

Michael Bennet

مایکل بنت

دموکرات

ما موضوع توافق هسته ای با ایران را به صورت کامل مورد بررسی و مداقه قرار خواهیم داد. یک معامله خوب می تواند منجر به تحقق صلح و آرامش در منطقه خاورمیانه شود.

موافقت مشروط

کلرادو

Cory Gardner

کری گاردنر

جمهوریخواه

اگر اوباما می توانست به تنهایی توافق را قبول می کرد اما هم اکنون ما به عنوان سناتورهای کنگره می توانیم این توافق بد را رد کنیم.

مخالفت مطلق

کنتیکت

Richard Blumenthal

ریچارد بلومنتال

دموکرات

من از توافق هسته ای با ایران، آن هم پس از مدتها مذاکره خرسند هستم اما هم اکنون زمان بررسی دقیق موضوع در کنگره است. باید ببینیم به اهداف خود در قبال فعالیتهای هسته ای ایران دست یافته ایم یا خیر.

موافقت مشروط

کنتیکت

Chris Murphy

کریس مورفی

دموکرات

توافق هسته ای ایران و اعضای ۱+۵ توافقی خوب و قابل دفاع است. کاهش میزان غنی سازی و پذیرش بازرسی های بین المللی از نقاط قوت این توافقنامه هستند.

موافقت مطلق

دلاویر

Tom Carper

تام کارپر

دموکرات

هم اکنون زمان بررسی دقیق و جزئی توافق هسته ای صورت گرفته با ایران است. من باید توافق نهایی را دقیقا مورد مطالعه قرار دهم.

موافقت مشروط

دلاویر

Chris Coons

کریس کونس

دموکرات

امنیت اسرائیل و خاورمیانه برای ما بسیار مهم است! من تنها در صورتی که عدم حرکت ایران به سوی ساخت سلاح هسته ای واقعا در آن محدود شده باشد، حاضر به تایید آن هستم.

موافقت مشروط

فلوریدا

Bill Nelson

بیل نلسون

دموکرات

ما در داخل کنگره به صورت جزئی توافق را بررسی خواهیم کرد. مسلما توافقی که در آن ایران به سمت سلاح هسته ای برود و بازرسی های بین المللی را نپذیرد تایید نمی کنیم.

موافقت مشروط

فلوریدا

Marco Rubio

مارکو روبیو

جمهوریخواه

ایران در سایه این توافق می تواند در طول ده سال آتی کالیفرنیا را بمباران هسته ای کند!

مخالفت مطلق

جورجیا

Johnny Isakson

جانی ایساکسون

جمهوریخواه

من بر اساس وظیفه ام توافق را مطالعه خواهم کرد اما اطمینان می دهم توافقی که بخواهد برای شریک ما اسرائیل دردسرساز شود را مورد حمایت قرار نخواهم داد.

مخالفت نسبی

جورجیا

David Perdue

دیوید پردو

جمهوریخواه

اگرچه اوباما و کری مدعی هستند توافق هسته ای با ایران آمریکا را امن تر می کند، اما در عمل شاهد چنین مسئله ای نیستیم.

مخالفت مطلق

هاوایی

Brian Schatz

بریان شاتس

دموکرات

باید متن توافق را مطالعه کنم تا ببینم آیا محدودیتهای لازم برای دستیابی ایران به سلاح هسته ای در آن در نظر گرفته شده است یا خیر. در این صورت از توافق حمایت خواهم کرد

موافقت مشروط

هاوایی

Mazie Hirono

مازیه هیرونو

دموکرات

من باید متن توافع جامع و تاریخی بدست آمده را مطالعه کنم تا بابت ایجاد محدودیتهای جدی در برنامه های اتمی ایران اطمینان حاصل کنم.

موافقت مشروط

آیداهو

Mike Crapo

مایک کارپو

جمهوریخواه

من واقعا از توافق نهایی با ایران و آنچه در آن آمده است ناامید هستم. واقعا نتانیاهو حق داشت که عدم توافق باایران را بهتر از توافق بد بداند!

مخالفت مطلق

آیداهو

Jim Risch جیم ریش

جمهوریخواه

پذیرش این توافق وحشتناک یعنی اینکه ما با ایران هسته ای زندگی کنیم و متحد نزدیک خود یعنی اسرائیل را از دست بدهیم.

مخالفت مطلق

ایلنویز

Dick Durbin

دیک دوربین

دموکرات

من متن توافق را مطالعه کرده ام، توافق جامعی است که اهداف ما را تامین می کند. بنابراین من از این توافق حمایت می کنم

موافقت مطلق

ایلنویز

Mark Kirk

مارک کرک

جمهوریخواه

این توافق منجر به راه اندازی جنگ اتمی در خاورمیانه علیه اسرائیل، متحد ما خواهد شد. این توافق یک تهدید بزرگ برای ما خواهد بود.

مخالفت مطلق

ایندیانا

Dan Coats

دان کاتس

جمهوریخواه

این توافق صرفا منجر به کند شدن فعالیتهای اتمی خطرناک ایران خواهد شد!کنگره باید این توافق را رد کند.

مخالفت مطلق

ایندیانا

Joe Donnelly

جو دانلی

دموکرات

ایران هسته ای یک تهدید برای امنیت ملی ما محسوب می شود. من در طول سالهای اخیر از تحریمها علیه ایران حمایت کردم. الان نیز موضوع باید دقیقا مورد بررسی ما قرار گیرد.

مخالفت نسبی

آیووا

Chuck Grassley

چاک گراسلی

جمهوریخواه

من هیچ گاه دید خوبی نسبت به توافق هسته ای با ایران و برداشته شدن تحریمهای این کشور نداشته ام. ایران کشوری حامی تروریسم است!

مخالفت مطلق

آیووا

Joni Ernst

جونی ارنست

جمهوریخواه

معتقدم توافق هسته ای صورت گرفته با ایران منجر به عدم حرکت این کشور به سوی تولید سلاح هسته ای نخواهد شد.

مخالفت مطلق

کانزاس

Pat Roberts

پت رابرتس

جمهوریخواه

من تنها در صورتی این توافق را خوب می دانم که ایران هسته ای را مهار کند و میلیاردها دلار را به سوی این کشور سرازیر نسازد!

مخالفت نسبی

کانزاس

Jerry Moran

جری موران

جمهوریخواه

این یک توافق ضعیف با ایران است. من دغدغه ها و نگرانی های زیادی در قبال آن دارم. در این توافق قابلیتهای هسته ای ایران از بین نرفته است.

مخالفت مطلق

کنتاکی

Mitch McConnell

میچ مک کانل

جمهوریخواه

ما روند سختی را برای بررسی توافق نهایی با ایران ترسیم کرده ایم. نگرانی های زیادی در این خصوص بین سناتورها وجود دارد.

مخالف مطلق

کنتاکی

Rand Paul

راند پال

جمهوریخواه

من به علت امتیازاتی که در حوزه توان موشکی، تحریمها و حفظ ظرفیتهای هسته ای ایران داده شده، این توافق را تایید نخواهم کرد.

مخالفت مطلق

لوئیزیانا

David Vitter

دیوید ویتر

جمهوریخواه

توافق هسته ای ایران و اعضای ۱+۵ توافقی خطرناک است. از دید من این توافق واقعا بد است.

مخالفت مطلق

لوییزیانا

Bill Cassidy

بیل کاسیدی

جمهوریخواه

ایران کشوری خطرناک است و ساخت سلاح هسته ای توسط آن قابل توجیه نیست! از این رو باید متن توافق به دقت مورد مطالعه و دقت کنگره قرار گیرد.

مخالفت نسبی

مین

Susan Collins

سوزان کالینس

جمهوریخواه

در عین اینکه معتقدم دیپلماسی بهترین راه برای حل پرونده هسته ای ایران است، نگرانیی هایی در خصوص توافق اخیر دارم که باید بررسی شود.

موافقت مشروط

مین

Angus King

آنگوس کینگ

مستقل

من از توافق هسته ای با ایران خرسند هستم اما باید این توافق را به صورتی دقیق بررسی کنم. این توافق نمی تواند و نباید بر پایه اعتماد به ایران شکل گیرد.

موافقت مشروط

مریلند

Barbara Mikulski

باربارا میکولسکی

دموکرات

الان زمان بررسی دقیق توافق توسط کنگره است. توافق خوب باید همه راههای دستیابی به بمب هسته ای از سوی ایران را مسدود کند!

موافقت مشروط

مریلند

Ben cardin بن کاردین

دموکرات

تلاش بسیار زیادی برای رسیدن به این مرحله (توافق با ایران) صورت گرفته است. حال نوبت کنگره است که به صورتی دقیق توافق را بررسی کند. مسئولیتی که باید متوجه آن باشیم.

موافقت مشروط

ماساچوست

Elizabeth Warren

الیزابت وارن

دموکرات

معتقدم توافق هسته ای صورت گرفته با ایران می تواند مانع از دستیابی این کشور به سلاح هسته ای شود. کنگره نیز باید متوجه این حقیقت شود.

موافقت مطلق

ماساچوست

Ed Markey

اد مارکی

دموکرات

من باید به دقت توافق صورت گرفته را مورد بررسی قرار دهم و به توضیحات مسئولین آمریکایی در خصوص دغدغه های موجود در قبال توافق گوش فرا دهم.

موافقت مشروط

میشیگان

Debbie Stabenow

دبی استابنو

دموکرات

کنگره باید در قبال توافق هسته ای نهایی با ایران حرفی برای گفتن داشته باشد. این توافق باید بررسی شود.

موافقت مشروط

میشیگان

Gary Peters

گری پترز

دموکرات

من باید توافق را به صورت جزئی مطالعه کنم تا درخصوص موضوعاتی مانند بازرسی های کافی، تحریم های قابل بازگشت و محدودیت فعالیتهای اتمی ایران اطمینان حاصل کنم.

موافقت مشروط

مینه سوتا

Amy Klobuchar

آمی کلاباکهار

دموکرات

نقاط تعیین کننده ای مانند نحوه بازگشت تحریمها و چگونگی محدود شدن تحقیق و توسعه دربرنامه هسته ای ایران باید دقیقا مورد ارزیابی ما قرار گیرد.

موافقت مشروط

مینه سوتا

Al Franken

ال فرانکن

دموکرات

من باید همه توافق و جزئیات آن را مطالعه کنم تا برایم اثبات شود توافق موجود توافقی خوب است.

موافقت مشروط

می سی سی پی

Thad Cochran

تاد کوچران

جمهوریخواه

من توافق را به صورتی جزئی مورد بررسی قرار خواهم داد اما واقعا تردید دارم که توافق اعلام شده بتواند قابل اثبات و اجرا باشد.

مخالفت نسبی

می سی سی پی

Roger Wicker

راگر ویکر

جمهوریخواه

هدف اصلی ما از توافق نهایی باید جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای باشد، حال آنکه من واقعا در خصوص عدم برآورده شدن این هدف در توافق موجود نگران هستم.

مخالفت نسبی

میسوری

Claire McCaskill

کلایر مک کاسکیل

دموکرات

جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هدفی مهم برای امنیت ملی ما محسوب می شود و اگر این توافق بتواند ما را به چنین هدفی برساند مطلوب و مورد قبول خواهد بود.

موافقت مشروط

میسوری

Roy Blunt

روی بلانت

جمهوریخواه

توافق صورت گرفته با ایران واقعا بد است. این توافق نمی تواند مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای شود و امنیت ما را تهدید می کند.

مخالفت مطلق

مونتانا

Jon Tester

جان تستر

دموکرات

مسلما یک توافق خوب که متضمن عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای باشد برای ما و متحدانمان مطلوب است اما باید اطمینان حاصل کنم که چنین توافقی حاصل شده است.

موافقت مشروط

مونتانا

Steve Daines

استیو داینس

جمهوریخواه

این توافق منجر به تقویت ایران به عنوان یکی از بزرگترین حامیان ترویسم! در دنیا می شود. من با این توافق مخالف هستم

مخالفت مطلق

نبراسکا

Deb Fischer

دب فیشر

جمهوریخواه

من با این توافق مخالف هستم. برقراری دوباره رژیم تحریمها علیه ایران (در صورت نقض توافق) سالها به طول خواهد انجامید.

مخالفت مطلق

نبراسکا

Ben Sasse

بن ساس

جمهوریخواه

متاسفانه باید بگویم که با این توافق، حکومت ما صرفا یک مسابقه تسلیحاتی خطرناک را در خاورمیانه استارت خواهد زد.

مخالفت مطلق

نوادا

Harry Reid

هری رید

دموکرات

من این توافق را توافقی تاریخی می دانم. اکنون نوبت کنگره است که به بررسی دقیق این توافق و جزئیات آن بپردازد و نظر خود را اعلام کند.

موافقت مطلق

نوادا

Dean Heller

دین هلر

جمهوریخواه

در طول بیش از سه دهه اخیر ایالات متحده آمریکا در مقابل ایران و حرکت آن به سوی سلاح هسته ای ایستاده و تحریمهایی را علیه ایران وضع کرده است. از این رو کنگره باید با دقت توافق نهایی را بررسی کند.

مخالفت نسبی

نیوهمپشایر

Jeanne Shaheen

جین شاهین

دموکرات

من در صورتی از توافق موجود حمایت خواهم کرد که برایم محرز شود این توافق جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته ای را خواهد گرفت.

موافقت مشروط

نیوهمپشایر

Kelly Ayotte

کلی آیوت

جمهوریخواه

ما باید آنها را وادار کنیم تا کل برنامه های هسته ای خود را متوقف کنند اما در این توافق ما در عمل شاهد رشد بحرانهای بیشتر در قبال منطقه(خاورمیانه) هستیم.

مخالفت مطلق

نیوجرسی

bob menendez باب منندز

دموکرات

در یک کلام باید گفت که توافق صورت گرفته برنامه هسته ای ایران را از بین نخواهد برد و آن را حفظ خواهد کرد. با این حال کلیت توافق را باید مورد بررسی قرار دهم.

مخالفت نسبی

نیوجرسی

cory booker کاری بوکر

دموکرات

ایران دارای سلاح هسته ای تهدیدی برای امنیت آمریکا و خاورمیانه است. از این رو باید اهمیت بررسی توافق نهایی را درک کرد.

موافقت نسبی

نیومکزیکو

Tom Udall

تام اودال

دموکرات

من از همکارانم می خواهم این توافق را مورد حمایت قرار دهند. انتخاب ما بین توافق و عدم توافق است و شانس دیگری نداریم.

موافقت مطلق

نیومکزیکو

Martin Heinrich

مایکل هنریچ

دموکرات

این توافق منجر به ایجاد خاورمیانه ای امن تر می شود. این توافق برای امنیت ملی ما نیز مفید خواهد بود.

موافقت مطلق

نیویورک

Chuck Schumer

چاک شومر

دموکرات

من طی روزهای آتی باید به صورتی دقیق و مورد به مورد توافق نهایی را با توضیحاتی که مسئولین دولت می دهند مورد بررسی قرار دهم.

موافقت مشروط

نیویورک

Kirsten Gillibrand

کریستن گیلیبراند

دموکرات

من باید توافق را مورد مطالعه دقیق قرار دهم،خصوصا مولفه هایی که نشان دهد توافق موجود خوب و قابل قبول است.

موافقت مشروط

کارولینای شمالی

Richard Burr

ریچارد بار

جمهوریخواه

من نگرانی های عمیقی در خصوص توافق هسته ای با ایران دارم آن هم در وضعیتی که ایران در حال حمایت از تروریسم است!

مخالفت مطلق

کارولینای شمالی

Thom Tillis

تام تیلیس

جمهوریخواه

دموکراتها و جمهوریخواهان در کنگره باید با یکدیگر متحد شوند و هر کاری را برای متوقف ساختن این توافق بد صورت دهند.

مخالفت مطلق

داکوتای شمالی

John Hoeven

جان هوون

جمهوریخواه

عدم توافق از توافق بد با ایران بهتر است. مخصوصا توافقی که در آن میلیونها دلار به سوی کشوری حامی تروریسم! سرازیر شود.

مخالفت مطلق

داکوتای شمالی

Heidi Heitkamp

هایدی هیت کمپ

دموکرات

اینکه توافق هسته ای بتواند مانع از دستیابی ایران به بمب هسته ای گردید هدف ماست، اما این موضوع باید به تصویب کنگره برسد و برای ما محرز شود.

مخالفت نسبی

اوهایو

Sherrod Brown

شرود براون

دموکرات

ما منتظر هستیم تا کار بررسی توافقنامه هسته ای روال قانونی خود را طی کند و جزئیات مورد بررسی قرار گیرد.

موافقت مشروط

اوهایو

Rob Portman

راب پورتمن

جمهوریخواه

کنگره وظیفه دارد توافق هسته ای را به صورتی دقیق مورد بررسی قرار دهد تا اطمینان یابد دغدغه های امنیتی آمریکا در آن لحاظ شده است.

موافقت مشروط

اوکلاهاما

Jim Inhofe

جیم اینهوف

جمهوریخواه

من به ایران به عنوان کشوری حامی تروریسم! اطمینانی ندارم! همچنین به توافق اخیر که قدرت تغییر رفتار ایران را ندارد نیز اطمینانی ندارم.

مخالفت مطلق

اوکلاهاما

James Lankford

جیمز لنکفورد

جمهوریخواه

من واقعا نگران این توافق هستم. در این توافق دسترسی های بین المللی به پایگاههای مشکوک در ایران محدود شده است.

مخالفت مطلق

اورگان

Ron Wyden

رون ویدن

دموکرات

من از ابتدا تردید داشتم که مقامات ایرانی حاضر به صرف نظر از برنامه هسته ای خود باشند باید توافق صورت گرفته را دقیقا مورد بررسی قرار دهم

مخالفت نسبی

اورگان

Jeff Merkley

جف مرکلی

دموکرات

توافق صورت گرفته یک نقطه عطف در جهت مواجهه با اهداف هسته یا ایران است. با این حال شیطان در جزئیات است و باید توافق را دقیقا بررسی کرد.

موافقت مشروط

پنسیلوانیا

Bob Casey, Jr.

باب کیسی

دموکرات

توافق نهایی باید امنیت متحدان ما در خاورمیانه مخصوصا اسرائیل را تامین کند. وضع این همه تحریم علیه ایران بی دلیل نبوده است.

مخالفت نسبی

پنسیلوانیا

Pat Toomey

پت تومی

جمهوریخواه

این توافق به ایران اجازه خواهد داد تا ظرفیتهای هسته یا خود را افزایش دهد. هر کاری را برای شکست این توافق صورت خواهم داد.

مخالفت مطلق

رودآیلند

Jack Reed

جک رید

دموکرات

این توافق نمودی از قدرت دیپلماتیک آمریکاست و اگر به خوبی اجرا شود برنامه هسته ای ایران را به خوبی کنترل خواهد کرد.

موافقت مطلق

رودآیلند

Sheldon Whitehouse

شلدون وایتهاوس

دموکرات

دولت ما با این توافق گام مهمی در حوزه دیپلماسی برداشته است اما باید توافق به صورتی جزئی مورد بررسی قرار گیرد.

موافقت مشروط

کارولینای جنوبی

Lindsey Graham

لیندسی گراهام

جمهوریخواه

این توافق از انچه که تصور می کردم هم بدتر است. توافق هسته ای صورت گرفته با ایران کابوسی برای منطقه محسوب می شود.

مخالفت مطلق

کارولینای جنوبی

Tim Scott

تیم اسکات

جمهوریخواه

اساسا این سخت است که با بازیگرانی بد توافقی خوب صورت دهیم. این توافق ما را وارد مسیر خطرناکی خواهد کرد.

مخالفت مطلق

داکوتای جنوبی

John Thune

جان تون

جمهوریخواه

اگرچه مشغول مطالعه دقیق متن توافق با ایران هستم اما همچنان تردید دارم که این توافق بتواند در مقابل ایران ایجاد محدودیتی جدی کند.

مخالفت نسبی

داکوتای جنوبی

Mike Rounds

مایک راندس

جمهوریخواه

بارها گفته ام که باید از هر روشی برای مهار ایران هسته ای استفاده کرد اما به نظر می رسد این توافق تنها منجر به افزایش جسارت ایرانیان خواهد شد.

مخالفت مطلق

تنسی

Lamar Alexander

لامار الکساندر

جمهوریخواه

من در خصوص توافق صورت گرفته با ایران تردید دارم اما متن آن را دقیقا مورد مطالعه قرار خواهم داد.

مخالفت نسبی

تنسی

Bob Corker

باب کورکر

جمهوریخواه

هم اکنون برای همه سناتورها سوالات و ابهماتی جدی وجود دارد. این توافق ایران را به سمت ساخت سلاح هسته ای خواهد برد.

مخالفت نسبی

تگزاس

John Cornyn

جان کارنین

جمهوریخواه

زمان آن رسیده است که توافق صورت گرفته را زیر میکروسکوپ بررسی کنیم! اگر این توافق مغایر امنیت ملی ما بود چاره ای جز رد کردن آن نداریم.

مخالفت نسبی

تگزاس

Ted Cruz

تد کروز

جمهوریخواه

توافق صورت گرفته به تمام معنا بد است. این توافق خطری بزرگ برای امنیت ملی آمریکا و شریکمان اسرائیل است.

مخالفت مطلق

یوتا

Orrin Hatch

اورین هاچ

جمهوریخواه

هر توافقی که منجر به برداشته شدن تحریمهای ایران، آن هم بدون خلع سلاح این کشور شود توافقی بد خواهد بود .

مخالفت نسبی

یوتا

Mike Lee

مایک لی

جمهوریخواه

برداشته شدن تحریمهای ایران و سرازیر شدن پول به این کشور منجر به افزایش حمایت ایران از گروههای تروریستی خواهد شد!

مخالفت مطلق

ورمونت

Patrick Leahy

پاتریک لیهی

دموکرات

پس از سالها مذاکرات فشرده با ایران، من توافق صورت گرفته با آن کشور از سوی آمریکا را مورد تحسین قرار می دهم.

موافقت مطلق

ورمونت

Bernie Sanders

برنی ساندرز

مستقل

این توافق پیروزی دیپلماتیک برای آمریکاست و ما را از جنگی بی پایان در خاورمیانه مصون نگاه می دارد.

موافقت مطلق

ویرجینیا

Mark Warner

مارک وارنر

دموکرات

من باید توافق موجود را مورد بررسی قرار دهم. این بررسی به صورتی دقیق و جزئی صورت خواهد گرفت.

موافقت مشروط

ویرجینیا

Tim Kaine

تیم کاین

دموکرات

من توافق هسته ای صورت گرفته میان ایران و اعضای ۱+۵ را تحولی چشمگیر در وضعیت موجود می دانم.

موافقت مطلق

واشنگتن

Patty Murray

پتی مورای

دموکرات

قبل از تصمیم نهایی در خصوص توافق صورت گرفته، باید همه ابعاد و تردیدهای موضوع را بررسی کنیم.

مخالفت نسبی

واشنگتن

Maria Cantwell

ماریا کانت ول

دموکرات

واقعا زمان حساس و سرنوشت سازی است و باید تصمیم نهایی خود در خصوص توافق موجود را زودتر اتخاذ کنیم.

موافقت مشروط

ویرجینیای غربی

Joe Manchin

جو مانچین

دموکرات

نظر من نسبت به توافق هسته ای صورت گرفته میان دو طرف مثبت است. این توافق می تواند ما را از خطرات دور کند.

موافقت مطلق

ویرجینیا غربی

Shelley Moore Capito

شلی مورکاپیتو

جمهوریخواه

مسلما توافقی که در آن اهداف امنیتی ایالات متحده آمریکا برآورده نشده و به ضرر امنیت ملی ما باشد از عدم توافق با ایران بهتر است.

مخالفت نسبی

ویسکانسین

Ron Johnson

رون یوهانسون

جمهوریخواه

به نظر من مذاکرات هسته ای با ایران از ابتدا نیز برای ما یک شکست بود. با این حال متن توافق را مورد بررسی قرار می دهم!

مخالفت مطلق

ویسکانسین

Tammy Baldwin

تامی بالدوین

دموکرات

من از اینکه آمریکا توانست مذاکرات با شش کشور دیگر جهان را مدیریت کند و به نتیجه برساند خرسند هستم. با این حال باید دقیقا متن توافق را بررسی کنم.

موافقت مشروط

وایومینگ

Mike Enzi

مایک انزی

جمهوریخواه

ایران نباید توان خود برای تولید سلاح هسته ای را توسعه دهد. کنگره نیز توافقی بد با ایران را نخواهد پذیرفت.

موافقت مشروط

وایومینگ

John Barrasso

جان باروسو

جمهوریخواه

ما باید با بحثهایی جدی اطمینان یابیم که این توافق به سود منافع آمریکاست نه به سود دولت اوباماlمخالف نسبی

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات