تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۷۷۹۸۱

اخبار ویژه روزنامه‌ها 19 مرداد


روزنامه کیهان **

اگر افتضاح اصلاح‌طلبان در دوره دیگران رخ داده بود...

آیا اگر به جای مسئولیت آقای روحانی و اصلاح‌طلبان، کسان دیگری 12 سال پیش بر سر کار بودند و ماجرای واردات بسته‌های سانتریفیوژهای آلوده را به بار می‌آوردند، باز هم این طیف امروز با بی‌تفاوتی از کنار ماجرا می‌گذشتند؟!

رئیس‌جمهور در آخرین مصاحبه تلویزیونی خود بعد از 12 سال، از منشا و آغاز پرونده هسته‌ای ایران سخن گفت.

روحانی در پاسخ به سوال مجری برنامه گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهوری با مردم که پرسید: «ما دو تا سانتریفیوژ آوردیم و منشأ آلودگی داشت و چقدر بحران‌ساختگی برای جمهوری اسلامی ایجاد کردند و الان آژانس باز دوباره در چارچوب توافق مسئول شده که راستی‌آزمایی کند. شما هم حقوق‌دان و دیپلمات هستید چگونه این موضوع را تعقیب می‌کنید و چه تدبیری اندیشیده‌اید که آژانس مجددا از این موضوع به عنوان یک ابزار فشار در مسیر پیشرفت جمهوری اسلامی ایران استفاده نکند.» پاسخ داد «البته آن آلودگی برای دو تا سانتریفیوژ نبود ما چند صد سانتریفیوژ آورده بودیم و چند تا سانتریفیوژ آلودگی داشت و آن آلودگی همه جا را آلوده کرده بود و حتی همین نطنز را آلوده کرده بود چون ما نمی‌دانستیم آلوده است و دوستان ما در سازمان انرژی اتمی فکر می‌کردند نو است چون بسته‌بندی‌های نو داشتند، مشکل برای ما ایجاد شد. ما البته حواسمان باید جمع باشد، همیشه آژانس یا هر نهاد بین‌المللی که انجام وظایفی را به عهده دارد، اینجور نیست که در آنها آدم‌های ناجور نباشد، پیداست از ملیت‌های مختلف هستند. منشاء آن آلودگی هم کشوری بود که آن سانتریفیوژ را به ما فروخته بود. آلودگی در آنجا ایجاد شده بود.»

خبرگزاری دانشجو درباره این سخنان نوشت: بد نیست به یاد بیاوریم که این تجهیزات در دوران دبیری جناب روحانی در شورایعالی امنیت ملی و حاکمیت دوستان امروز ایشان بر دولت، خریداری شده و وارد کشور شد. یک مسأله مهم در ارتباط با سانتریفیوژهای آلوده بحث کنترل ورود، نصب و راه‌اندازی این دستگاهها در چرخه هسته‌ای کشور است؛ بطوری که در صنایع حساسی مثل صنعت هسته‌ای و آن هم با وجود الزام به رعایت تدابیر امنیتی و موقعیت حساس بین‌المللی ایران و سابقه توطئه‌های بی‌شمار دشمن، قطعاً در همه مراحل فرآیند خریدتجهیزات هسته‌ای باید دقت نظر و هوشیاری کامل نسبت به هر توطئه یا اشتباهی از جمله خرابکاری یا ناسالم بودن قطعات یا عدم تطبیق آن با مورد سفارش شده به بهترین شکل ممکن رعایت شود اما دکتر روحانی در مصاحبه اخیر خود با خرید سانتریفیوژهای آلوده در زمانی که ایشان بعنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی حضور داشتند؛ گفت: «دوستان ما در سازمان انرژی اتمی فکر می‌کردند نو است چون بسته‌بندی‌های نو داشتند، مشکل برای ما ایجاد شد. ما البته حواسمان باید جمع باشد». در این خصوص سؤالی که به ذهن می‌رسد این است چگونه ممکن است تجهیزات این چنینی برای صنعت هسته‌ای تنها با کنترل نوع بسته‌بندی آن تأیید شوند و به راحتی واردچرخه هسته‌ای کشور شوند بدون هیچ بررسی و آزمایشی؟؟

با توجه به اهمیت مسأله و بررسی عوامل داخلی و خارجی در بحران‌های مختلف کشور در سال‌های قبل از جمله پرونده‌های متعدد جاسوسی و همدستی عواملی در داخل کشور با معارضان و دشمنان نظام در خارج کشور، به نظر می‌رسد خیلی دور از ذهن نباشد که افرادی مطلع در آن زمان از داخل دولت با انگیزه‌هایی چون ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران یا ایجاد بحران برای به چالش کشیدن کشور و... آگاهانه و عامدانه دست به همکاری با دشمنان نظام زده باشند تا شاید این بار با موضوع هسته‌ای و پرونده‌سازی برای ایران، موضوع دیگری برای به خطر انداختن نظام داشته باشند تا نقشه‌های خود را عملی سازند. چه آنکه تجربه نشان داده برخی نمایندگان مجلس وقت- مجلس ششم- در ماراتن هسته‌ای کاملاً در زمین حریف بازی کرده و تمام همت خود را برای مقابله با صنعت هسته‌ای کشور به کار بردند. از جمله این افراد می‌توان از احمد شیرزاد نام برد که در روزهای آغازین مسئله هسته‌ای، در نطق پیش از دستور در مجلس، همصدا با دشمنان ملت ایران از بیرون بودن «دم خروس» هسته‌ای ایران سخن گفت.

خبرگزاری دانشجو می‌افزاید: باتوجه به اینکه در زمان دولت هشتم، آقای روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده و از مسئولان اصلی پرونده  هسته‌ای به شمار می‌رود؛ در مصاحبه اخیر خود بدون اشاره به کوتاهی مسئولان وقت و یا اشتباه آنان به این مساله می‌پردازد. شاید اگر آن موقع دولت دیگری بر سر کار بود و دکتر روحانی هم دبیر شورای عالی امنیت ملی نبود، امروز لحن و تعابیر و جملات رئیس جمهور بسیار متفاوت‌تر از این بود.

 

دبیرکل کارگزاران که از همه دلواپس‌تر است

یک عضو مرکزیت کارگزاران می‌گوید وقت صرف کردن برای دلواپسان، کار مملکت را پیش‌ نمی‌برد.

محمدعلی نجفی در بیستمین سالگرد تاسیس کارگزاران سازندگی ضمن سیاه‌نمایی علیه دولت سابق گفته‌است: خدا می‌داند که اگر این دولت بر سر کار نمی‌آمد چه وضعیت اسفناکی بر کشور حاکم می‌شد. دولت خیلی حرف‌ها را نزد تا دشمنان سوءاستفاده نکنند. الان نمی‌شود در مورد خیلی از مسائل صحبت کرد همان‌طور که دولت این کار را نکرد تا دشمنان از آن سوءاستفاده نکنند. از طرفی هم مخالفین داخلی تمام تلاششان را می‌کنند تا در حد امکان از شرایط سوءاستفاده کنند. فرصت حاصله از توافق هسته‌ای حاصل مجموعه تلاش کل نظام بوده است. در راس آنها هم اگر حمایت مقام معظم رهبری نبود مذاکرات به نتیجه نمی‌رسید و تیم مذاکره‌کننده نمی‌توانست از پس دشمنان داخلی و خارجی بربیاید.

وی گفت: اگر دوباره در 5 سال برنامه ششم هم وقتمان صرف دعواهای دلواپسان شود کار مملکت پیش نمی‌رود. دولت فرصتی لازم دارد تا بتواند مدیریتش را در دوران پس از تحریم اعمال کند. من فکر می‌کنم از سال 95 تغییرهای اساسی در شاخص‌های کلان اقتصادی رخ می‌دهد و وضعیت اقتصادمان بهتر خواهد شد.

نجفی جزو تصمیم‌گیران اصلی حلقه اصلاح‌طلبان در سال 92 بود و به صراحت اذعان کرده که روحانی اصلاح‌طلب نبوده و در زمره نامزدهای اصلاح‌طلبان قرار نداشته است. وی پس از انتخاب روحانی، به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد که رأی اعتماد نمایندگان را کسب نکرد و به معاونت ریاست‌جمهوری و ریاست‌ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رسید. نجفی مدتی بعد استعفا داد و از سوی روحانی، دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت شد. پس از استیضاح و برکناری فرجی‌دانا، محمدعلی نجفی به مدت 95 روز سرپرست وزارت علوم بود و ظلم فاحش به 3 هزار بورسیه- که مورد اعتراض شدید رهبر معظم انقلاب قرار گرفت- در همین دوره سرپرستی وی انجام شد.

ادعای نجفی مبنی بر اینکه نباید برای انتقادهای دلواپسان وقت صرف کرد، در حالی است که غلامحسین کرباسچی دبیرکل کارگزاران یکی از همین دلواپسان است چنان که اواخر فروردین امسال در مصاحبه با روزنامه شرق ضمن انتقاد شدید از بی‌تحرکی بخش‌هایی از دولت و گره زدن بی‌ربط همه مشکلات به تحریم‌ها تاکید کرد: «قطعاً بخشی از فعالیت‌های دولت، با رفع تحریم‌ها با کیفیت‌ بهتری انجام می‌شود، اما در شرایط تحریم‌ هم نباید این گونه باشد که مسئولیت‌ها را از دوش خودمان برداریم و تا بگویند که چرا فلان کار را نکردید، بگوییم تحریم هستیم. در هر شرایطی حتی در شرایط تحریم کارهایی هست که می‌شود انجام داد و نباید آن کارهایی که می‌شود را به بهانه تحریم از سر باز کنیم. دلمان باید برای اداره کشور شور بزند ... باید دلمان بیشتر از این چیزی که هست شور بزند. من البته مثال وزارت راه را زدم، اما بقیه وزارتخانه‌ها هم همین گونه است. ما همین حرف را در وزارت کار و امور اجتماعی و برخی وزارتخانه‌های دیگر داریم. دولت باید ابتکار به خرج دهد و فکری در این‌باره کند.»

دبیرکل حزب کارگزاران با انتقاد شدید از سالخورده و بی‌تحرک بودن دولت یازدهم گفته بود: «اینکه یک تعدادی آدم خسته و سالخورده بنشینیم و بلند شویم که نمی‌شود! اصلا فرض کنید که مناقشه هسته‌ای هم حل شد، بعد از آن چه؟  این بی‌تحرکی‌ها آدم را برای دولت نگران می‌کند. چشم بر هم گذاشتیم نصف مهلت این دولت گذشت. وزرا و شخص رئیس‌جمهور باید فکر کنند خروجی این دوره از دولت آن هم با همه امیدی که مردم به آن بسته‌اند، فقط در این خلاصه نشود که تحریم‌ها برداشته‌ شد. اگر هنگام تحریم‌ها، تحرک ما این‌گونه باشد لابد بعد از آن دیگر خیالمان راحت خواهد شد و می‌گوییم همه‌چیز هست، دیگر!»

 

آمریکا شاکله تحریم‌ها را مانند دوره پس از توافق ژنو حفظ می‌کند

دستورکار وزارت خزانه‌داری آمریکا پس از توافق موقت ژنو برای حفظ تحریم‌ها، بعد از توافق وین نیز در دستور کار آمریکایی‌ها خواهد بود.

به گزارش رجانیوز ایجاد اطمینان برای سناتورهای آمریکا مبنی بر حفظ سایه تحریم‌ بر سر ایران را می‌توان عصاره اظهارنظر جک لو وزیر خزانه‌داری اوباما در جلسه استماع مجلس سنا دانست. اطمینانی شبیه آنچه که بعد از توافق ژنو که با طراحی مدلی برای عملیاتی کردن وعده‌های خود نگرانی سناتورها را رفع کرده بود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در دوره پس از توافق موقت ژنو چهار برنامه اجرایی زیر را در دستور کار خود قرار داد تا به این وسیله ریسک ارتباط سایر کشورها با ایران را افزایش داده و همچنان تاثیر تحریم‌ها بر ایران را ادامه بخشد: 1- صدور دستورالعمل و اعلامیه‌های مشخص مبنی بر باقیماندن تحریم‌ها و ریسک معامله با ایران 2- مذاکره حضوری با شرکت‌ها و بانک‌ها برای پرهیز از معامله با ایران 3- استمرار مجازات و اعمال جرائم نقض تحریم‌ها 4- تشدید سایر تحریم‌های ایران و انتقال قطار تحریم از ریل هسته‌‌ای به تروریسم.

در همین راستا خزانه‌داری آمریکا در دوران پسا ژنو در کنار اعمال تحریم‌های جدید بر شرکت هواپیمایی ایران با توجیه تحریم‌های تروریستی، مجازات ناقضین و دورزنندگان تحریم را نیز ادامه داد و با دنبال کردن مذاکره حضوری با شرکت‌های خارجی و صدور اعلامیه از شکست تاثیر روانی تحریم‌ها ممانعت به عمل آورد.

این در حالی است که اکنون و بعد از جمع‌بندی مذاکرات وین به نظر می‌رسد همین چهار دستور کار مجددا توسط خزانه‌داری آمریکا در حال پیگیری است. در همین راستا لو در سخنان خود به سناتورهای کنگره آمریکا اطمینان داد که تحریم‌های ایران به زودی برداشته نخواهد شد و بعد از آنکه ایران تعهدات خود را اجرا نمود وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌ها را به صورت مرحله‌ای تعلیق خواهد نمود.

وی در این باره گفت: «روشن بگوییم، هیچ تغییر فوری در تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل وجود نخواهد داشت و فقط زمانی که ایران شروط اساسی هسته‌ای را به جا آورد، آمریکا شروع به تعلیق حریم‌های ثانویه هسته‌ای به صورت مرحله‌ای خواهد کرد. تحریم‌هایی که کشورهای طرف سوم را که با ایران تجارت می‌کنند، هدف قرار می‌دهد. شکی نیست که می‌بایست در برابر احتمال پای بند نبودن ایران به تعهدات خود در این توافق آماده باشیم. برای همین، اگر ایران در زمانی که تحریم‌ها را تعلیق کردیم، تعهدات خود را نقض کرد، می‌توانیم  خیلی سریع تحریم‌های سازمان ملل و آمریکا را بازگردانیم. با توجه به اینکه بازگردانده شدن تحریم‌های سازمان ملل نیازمند رای در شورای امنیت است، آمریکا این توان را دارد که اجرای دوباره این تحریم‌ها را صورت بدهد».

در همین راستا روزنامه فایننشال تایمز در مطلبی با بیان داشتن این که برای بسیاری از شرکت‌ها، توافق هسته‌ای با ایران نه فرصت طلایی که میدان مین است، عنوان کرد: «تحریم‌های اقتصادی و مالی آمریکا و اروپا تنها زمانی برداشته خواهد شد که ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای عمل کند و انتظار این است که این مدت زمان 6 تا 9 ماه باشد. حتی در توافق قید «الزام بازگشت سریع» تحریم‌ها در صورت تخلف ایران از عمل به تعهداتش پیش‌بینی شده است».

با انطباق سخنان جک لو با متن برجام به نظر می‌رسد فاصله زیادی با واقعیت وجود نداشته و بررسی‌ها حکایت از صحت این اظهارات می‌کند. در همین خصوص بند 21 متن نهایی مذاکرات که به تحریم‌های کنگره آمریکا اختصاص یافته است شاهدی برای صحت سخنان لو است. در این بند از متن توافق وین با بکارگیری کلمه ceasa که به معنی توقف موقت است به جای کلماتی مانند لغو terminate یا حتی تعلیق suspend  عنوان می‌دارد که آمریکا تحریم‌های خود را به طور موقت و آن هم بعد از راستی آزمایی صورت گرفته توسط آژانس متوقف خواهد کرد.

همچنین جک‌لو در ادامه سخنان خود به سناتورهای کنگره اطمینان داده است که حتی در صورت لغو تحریم‌ها، سایه آنها همچنان بر ایران نگاه داشته شود، به گونه‌ای که ریسک تجارت با ایران را برای کشورهای دیگر بالا نگه دارد.

جک‌لو در این سخنان با اشاره به باقی ماندن تحریم‌ها  به بهانه‌های دیگر از ابعاد تازه‌ای از توافق وین پرده‌برداری کرده است. در همین راستا اگرچه در متن برجام نام برخی از چهره‌های نظامی نظیر سردار قاسم سلیمانی و بسیاری از شرکت‌های وابسته به سپاه‌پاسداران در لیست خروج از تحریم‌ها قرار گرفته است اما سخنان جک‌لو حاکی از آن است که با بهانه‌های واهی دیگری نظیر حقوق بشری و حمایت از تروریسم همچنان این تحریم‌ها پا برجا خواهند ماند.

*************************************

روزنامه قدس ***

پیگیری دیدار خبرنگاران با رهبر انقلاب

تسنیم: علی‌اصغر کار اندیش، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به درخواستهای فراوان خبرنگاران برای دیدار با مقام‌معظم‌رهبری گفت: برای تحقق این موضوع درحال پیگیری هستیم.

 

نامه بابک زنجانی به روحانی

ایسنا: وکیل مدافع بابک زنجانی از مسؤولان و رسانه‌ها خواست به قوه قضاییه اعتماد کامل داشته باشند تا دستگاه قضایی در جوی آرام به پرونده موکلش رسیدگی کند. کوهپایه‌زاده گفت: مطالعه پرونده همچنان ادامه دارد، ضمن اینکه زنجانی نامه‌ای به رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس نوشته و در آن به طور مشخص خدماتی را که در زمان وجود تحریمها و مشکلات ارایه کرده، اعلام کرده است.

 

حج 5 ستاره ممنوع شد

تابناک: وزیر حج عربستان سعودی از ممنوع شدن حج تشریفاتی(مشهور به حج پنج ستاره)  که سرمایه دارها از مشتریان آن هستند، خبر داد و افزود: محدود بودن فضای مشعر و منا اجازه نشستن یک فرد در یک چادر جداگانه و انفرادی را نمی دهد.

 

داعش، ملکه انگلیس را تهدید کرد

فارس: روزنامه دیلی میل انگلیس مدعی شد، تروریستهای داعش تهدید کردند در مراسم بزرگداشت پایان جنگ جهانی دوم، ملکه انگلیس را ترور می‌کنند.

 

ماجرای تسبیح جان کری چیست؟

فردا: بتازگی انتشار تصویری جالب از تسبیح به دست داشتن جان کری، وزیر خارجه آمریکا در فضای مجازی، بحثهای جالبی به راه انداخته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این تصاویر مربوط به سفر یک سال قبل وزیر خارجه آمریکا به افغانستان است.

 

ساخت آسمانخراش توسط بنیاد مستضعفان

تسنیم: منوچهر خواجه دلویی، معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان با اشاره به برنامه‌ریزی برای بومی‌سازی فناوری احداث آسمانخراشها، از احداث آسمانخراش ۱۲۱ طبقه‌ای در تهران خبر داد، گفت: هم‌اکنون در حال بررسی ۱۱ نقطه برای ساخت این آسمانخراش هستیم.

 

انتقاد از برگزار نشدن رزمایش موشکی

مهر: بهرام بیرانوند، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: برخی از مذاکره‌کنندگان گفته‌اند، محدودیتهای موشکی الزام‌آور نیست، اگر الزام‌آور نیست، چرا رزمایش موشکی انجام نمی‌دهید؟

************************************

روزنامه جمهوری اسلامی ****

* آژانس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی از بازداشت یک عضو حزب‌الله در فرودگاه بن گورین در تل‌آویو خبر داد. به گزارش «رویترز» آژانس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی موسوم به «شین بت» مدعی شده این فرد سوئدی‌الاصل بوده و قصد جاسوسی برای حزب‌الله را داشته است. براساس این گزارش، فرد مذکور ماه گذشته در فرودگاه بن‌گورین بازداشت شد.

* عاملان انفجار سفارت نیجر در مصر گفتند: پیش از این علیه شیعیان عملیات انجام می‌دادیم. به گزارش پایگاه خبری الیوم السابع، یکی از این متهمان که نامش «یحیی حمدی»، 33 ساله است و در منطقه جنوب استان الجیزه سکونت دارد، افزود: پیش از این عملیات، شیعیان و افسران ریشدار را هدف قرار می‌دادیم. وی در ادامه اعترافات خود گفت: فیلم‌های داعش توجه ما را به خود جلب کرد و تصمیم گرفتیم به افکار آنها ایمان بیاوریم. دیگر متهمان حمله به سفارت نیجر نیز در اعترافات خود به وابستگی به گروه تروریستی داعش و انجام حملات تروریستی علیه شیعیان اعتراف کردند.

* مراسم گرامیداشت روز خبرنگار در کرمانشاه درحالی برگزار شد که خبرنگارانی که از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری به این مراسم دعوت شده بودند در بدو ورود به سالن شهدای دولت جهت حضور در مراسم خودشان توسط حراست استانداری بازرسی بدنی و سپس به جلسه راه پیدا می‌کردند که این اقدام باعث اعتراض و گلایه‌‌مندی جمعی از خبرنگاران شد. در پاسخ اعتراض خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی و طرح این پرسش که چرا خبرنگاران را برای حضور در مراسم خودشان بازرسی بدنی می‌کنید؟ مسئول مربوطه گفت: «بنده 21 سال است که کارم حراست است و کار خودم را بلد هستم!» مسئولین استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه پاسخ بدهند چه دلیلی دارد مراسمی که تنها در سال یک روز و آن هم در نهایت مظلومیت جامعه خبری و تنها جهت رفع تکلیف مسئولان ذیربط و به صورت نمایشی انجام می‌شود باید در مکانی برگزار شود که باعث توهین و بی‌احترامی به این قشر زحمت‌کش، کم توقع و مظلوم شود؟ اصحاب رسانه استان سئوال می‌کنند درحالی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خود دارای سالن اجتماعات است چرا مکانی را با دارا بودن شرایط امنیتی برای مراسم پاسداشت روز خبرنگار پیش‌بینی شده است؟

*************************************

روزنامه خراسان ***

سايت روز نو مدعي شد

گفته مي شود که در هفته گذشته اسفنديار رحيم مشايي به دادسرا احضار شده و چندين ساعت از وي بازجويي به عمل آمده است.بنا براين گزارش همچنين محمدرضا رحيمي ،معاون اول احمدي نژاد و (ر-الف) يکي ديگر از معاونان سابق رييس دولت دهم نيز به دادسرا احضار شده اند.شنيده شده است که دليل احضار اين افراد به دادسرا مرتبط با پرونده حميد بقايي مي باشد.

 

انتخاب نوشت

صلاح البردويل يکي از رهبران حماس گفت که رابطه اين جنبش و ايران قطع نشده است.وي به «النشره» گفت: برخي ها تصور مي کنند که رابطه حماس با ايران بدتر شده است و اين از سفر (خالد مشعل) رئيس دفتر سياسي حماس به عربستان سعودي برداشت مي شود، اما همه اين گمانه زني ها صرفا رسانه اي است و صحت ندارد. حماس روابط خود را با ايران قطع نکرده و قطع نخواهد کرد. حماس به دنبال روابط با همه کشورهاي حامي مقاومت و ملت فلسطين در عرصه سياسي و معنوي است.

 

پارسينه مدعي شد

با نزديک شدن به موعد برگزاري انتخابات مجلس، نشست انتخاباتي به عنوان "بصيرت" با هدايت مرتضي تمدن استاندار سابق تهران برگزار مي شود.پيامک هاي دعوت به اين همايش انتخاباتي را لاريجاني فرماندار سابق شميرانات مي فرستد و قرار است اين همايش در تالار ميثاق آجا برگزار شود.اين حلقه ياران شميراني احمدي نژاد را مي توان سومين حلقه انتخاباتي وي براي حضور در رقابت هاي مجلس دهم دانست.

 

تابناک خبرداد

همزمان با بررسى توافق هسته‌اى1+5 با ايران در کنگره آمريکا، ۸ نفر از عناصر فراري تجزيه‌طلبان که خود را نماينده اقوام ايراني! معرفي مي‌کنند به همراه چند سازمان نزديک به محافل تندرو و جنگ طلب آمريکايي، ديدارهايي را با شش نماينده کنگره از جمله چاک شومر، سناتور ارشد از حزب دموکرات، آغاز نموده و مخالفت خود با توافق هسته‌اي را رسما اعلام کردند!سايت فارسي شبکه العربيه نوشته است: اين هيئت ديدارهاى خود را از روز جمعه ۳۱ ژوئيه، با نمايندگانى از مجلس سنا آغاز و در اين باره با آنها بحث و گفتگو کردند.

 

ابلاغ تسهيلات جديد براي واردات لباس و پتو

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مقام مسئول به تعدادي از دستگاه هاي ذي ربط در امر واردات کالا، اعلام شده است که طبق تصميمات اتخاذ شده توسط دولت، گروه کالايي رديف تعرفه هاي فصل 61 شامل لباس و متفرعات لباس به صورت کشباف و قلاب باف و فصل 62 شامل لباس و متفرعات لباس از نوع غير کشباف و يا غير قلاب باف و نيز رديف تعرفه 6301 شامل پتو و زيرانداز سفري، تغيير يافته و از گروه 10 به گروه9 انتقال مي يابد.

 

مجوز دولت براي واگذاري زمين 140 هزار متري در تهران

بر اساس ابلاغيه يک مسئول ارشد اجرايي به آخوندي و نعمت زاده، اعلام شده است که حسب موافقت وزيران عضو کميسيون لوايح هيئت دولت، مالکيت 1/5 دانگ سهم مشاع زمين پلاک 27 اصلي بخش 11 تهران به مساحت بيش از 140 هزار مترمربع واقع در شميران تهران با رعايت قوانين و مقررات مربوطه از جمله ماده 117 قانون محاسبات عمومي کشور، از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت راه و شهرسازي واگذار مي شود.

************************************

روزنامه ایران******

ادعای وکیل درباره نامهنگاری بابک زنجانی

وکیل بابک زنجانی درباره آخرین وضعیت این پرونده گفت: موکلم نامه‌ای به ریاست محترم جمهوری، نمایندگان محترم مجلس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس نوشته و در آن به طور مشخص خدماتی را که در زمان وجود تحریم‌ها و مشکلات ارائه کرده اعلام داشته‌است. به گزارش ایسنا، رسول کوهپایه‌زاده افزود: بابک زنجانی در این نامه تأکید کرده که اگر بازداشت صورت نمی‌گرفت یا به نحو مقتضی او می‌توانست بیرون از زندان باشد، شاید در استرداد پول‌ها قدم‌های مؤثرتری برداشته می‌شد. وی با ابراز «تعجب» از سخنان افرادی که پرونده بابک زنجانی را نخوانده اما درباره آن اظهار نظر می‌کنند گفت: «حق موکل بنده در پیگیری کیفری مطالبی که حاوی توهین و افترا است، در مرجع ذی صلاح محفوظ خواهد بود.»

رمز گشایی از سخنان اخیر هاشمی

همزمان با به راه افتادن یک کمپین علیه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، شماری از رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی، اظهارات آیت‌الله مصباح یزدی را بازنشر داده‌اند.  آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اخیراً در گفت‌و‌گویی در واکنش به افرادی که در بحبوحه مبارزات انقلابی، عافیت گزیده بودند و امروز ادعای انقلابی بودن دارند گفته بود: «بعضی‌ها هم اصلاً آن موقع‌ها نبودند و در کوچه‌های روستاهایشان می‌گشتند. ولی الان آمده‌اند و انقلابی شده اند» به محض انتشار این اظهارات، شماری از رسانه‌های رسمی و سایت‌های خبری مخالف آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، بر پایه این سخنان ادعا کردند که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به «روستاییان» اهانت کرده است.  در همین راستا کمپینی نیز با عنوان «من روستایی هستم» در برخی رسانه‌ها راه افتاد. در واکنش به این کمپین بود که شمار دیگری از رسانه‌ها به رمز گشایی از سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پرداختند. از جمله «یک سایت» که دیروز سخنان آیت‌الله مصباح یزدی را به نقل از کتاب «گفتمان مصباح» با این مفهوم بازنشر داد که «اواخرسال 1345... به من پیغام دادند آقای منتظری از زندان پیغام داده‌اند که شما متواری شوید... 6 ماه طول کشید تا خودم را به انار برسانم. منطقه‌ای بین رفسنجان و یزد. مدتی آنجا بودیم، بعد رفتیم رفسنجان... درهمان وقت‌ها که ما در انار مخفی شده بودیم. آقای هاشمی به رفسنجان آمده بودند. منبر هم می‌رفتند... بعدها فهمیدیم خبر منبر آقای هاشمی در رفسنجان از جایی به ساواک رسیده بود و آمده بودند در ایام رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) آقای هاشمی را گرفتند و بردند، ما هم به یزد برگشتیم. منزل فامیل‌ها نرفتیم، منزل دوستان می‌ماندیم... همان زمان که آقای هاشمی را به زندان برده بودند، قرار شد ما هم مدتی در اطراف شهر تهران منزلی بگیریم و آنجا باشیم. هیچ‌کس از محل ما خبر نداشت. جز دوستان خیلی خصوصی‌مان. ماجرای آمدن ما از یزد به تهران این‌گونه بود که لباس مبدل پوشیدیم. با عمامه مشکی... به منزلی که در اطراف شهر برایمان گرفته بودند رفتیم. یکی دو ماه هم آنجا ماندیم. بعد مخفیانه به قم آمدیم. نه با دوستان رفت و آمد می‌کردیم، نه بیرون می‌آمدیم.»

حمایت 5 برنده نوبل فیزیک از توافق هسته‌ای

29 دانشمند امریکایی شامل 5 برنده جایزه نوبل فیزیک در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما از توافق هسته‌ای با ایران استقبال کردند. به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، پای این نامه امضای کسانی دیده می‌شود که مسئولیت اقدامات امنیت نظامی را در بالاترین سطح و مشاوره امنیت نظامی در کنگره، کاخ سفید و سازمان‌های ملی در امریکا برعهده دارند.

تحویل 100 نفر از محکومان ایرانی در اقلیم کردستان

100 نفر از محکومان ایرانی از اقلیم کردستان به مقامات جمهوری اسلامی ایران تحویل داده می‌شوند. حسن قشقاوی، معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه به «صدا و سیما» گفت: عمده جرایم این محکومان –که در زندان شهرهای دهوک، اربیل و سلیمانیه نگهداری می‌شدند- در خصوص مواد مخدر، عبور غیرمجاز و جرایم دیگر است. به گفته وی «18 نفر از محکومان عراقی نیز از ایران به کشورشان انتقال داده شدند.»

***********************************

 روزنامه جام جم *******

پورمحمدی: طرح شکایت مشایی را از رسانه‌ها شنیدم

 وزیر دادگستری در پاسخ به سوالی درباره شکایت اسفندیار رحیم مشایی از وی، گفت: هنوز شکایتی واصل و نسخه ای برای من فرستاده نشده است و من نیز این موضوع را از رسانه‌ها شنیدم.

 

مصطفی پورمحمدی دیروز در گفت‌وگو با ایرنا افزود: ما پاسخگو هستیم و خط قرمزی برای خودمان قائل نیستیم؛ حقوق همه محترم است و هر کسی حق دارد اگر حقش ضایع شده، شکایت کند و حتما پاسخ می‌دهیم.وی افزود: اگر بخواهند وارد گفت‌وگو شوند ما نیز آماده هستیم؛ هرچند مجادله را خوش ندارم، اما درعین حال آماده هستم.وزیر دادگستری اظهار کرد: البته اگر خیلی اصرار دارند خوب است؛ چون بخشی از پرونده که به وی مربوط می‌شود، زودتر رسیدگی خواهد شد. وی اضافه کرد: به‌دلیل حجم بسیار متهمان، مجلدات پرونده، تنوع موضوعات و وجود خط قرمز و فشارها، رسیدگی به پرونده وی مقداری کند شده بود و طرح این شکایت موجب می‌شود به پرونده وی نیز زودتر رسیدگی شود.

 

روستایی بودن، دستمایه رقابت‌های سیاسی

فارغ از رقابت‌های سیاسی گروه‌ها و شخصیت‌ها، ‌روستایی بودن نباید دستمایه رقابت‌ها قرار بگیرد، روستاییانی که چه قبل و چه بعد از انقلاب نقش بی‌بدیل در توسعه و حرکت رو به جلوی کشور داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مصاحبه یکی از شخصیت‌های سیاسی کشور با یک نشریه داخلی بازتاب‌های متفاوتی را در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور به دنبال داشته است.این انقلابی باسابقه که خاطرات زیادی را از قبل و بعد از انقلاب دارد، در واکنش به این سوال که آیا شما این افراد را انقلابی می‌دانید؟ گفته است که فرق می‌کند، بعضی از آنها انقلابی بودند و وقتی سختگیری‌های حکومتی زیاد شد، دیگر ادامه ندادند. بعضی‌ها هم اصلا آن موقع‌ها نبودند و در کوچه‌های روستایشان می‌گشتند ولی الان آمده‌اند و انقلابی شده‌اند.این پاسخ کنایه‌آمیز در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و برخی از رسانه‌ها بازتاب‌های زیادی داشته و برخی از فعالان سیاسی از سخنانی که به کنایه به روستایی بودن اشاره داشته و آن را نقص دانسته است، انتقاد کرده‌اند.

 

اوباما: توافق هسته‌ای، سیاست آمریکا در قبال ایران را تغییر نداده است

رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با نشریه نیویورکر اعلام کرد، توافق هسته‌ای با ایران نشان‌دهنده تغییر راهبردی در سیاست آمریکا در قبال ایران نیست.

به گزارش تسنیم، باراک اوباما در این گفت‌وگو اظهار کرد: رهبران ایران اگر بتوانند با اجتناب از هزینه‌های فاجعه‌بار، ضربه سختی به اسرائیل وارد کنند، مطمئن هستم که چنین کاری خواهند کرد. وی با بیان این‌که توافق هسته‌ای، نشان‌دهنده یک تغییر راهبردی در روابط ایالات متحده و ایران نیست، افزود: این یک تصمیم است که بر اساس محاسبات، تفکر عمیق و با چشمان باز اتخاذ شده است تا از بهترین فرصت خود برای مسدود کردن مسیر دستیابی ایران به بمب هسته‌ای، استفاده کنیم. هیچ چیزی در این توافق وابسته به تغییر و تحول در ماهیت نظام ایران نیست.

 

چمران: ساختمان میدان سپاه، باید 8 طبقه باشد

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران دیروز در نشستی خبری درباره آخرین وضع رسیدگی به موضوع ساخت و ساز میدان سپاه گفت: شورای عالی معماری و شهرسازی باید در این‌باره تصمیم نهایی را بگیرد، اما گروه کارشناسی تعیین شده تا حد طبقات را تعیین کند. به گزارش مهر، چمران افزود: بدنه سپاه، شورایعالی معماری وشهرسازی، سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران در این کارگروه نماینده دارند. به نظر می‌رسد با توجه به شیب، این ساختمان باید هشت طبقه ساخته شود.

 

ظریف بزودی به پاکستان می‌رود

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آینده نزدیک برای انجام گفت‌وگوهای دوجانبه و منطقه‌ای به اسلام‌آباد سفر می‌کند.

قاضی خلیل‌الله در گفت‌وگو با ایرنا گفت: فعلا نمی‌توان چیزی درباره زمان دقیق و دستور کار سفر ظریف به اسلام‌آباد گفت. دستگاه‌های ذی‌ربط دو کشور در تماس با یکدیگر برای نهایی کردن زمان انجام این سفر هستند. به نظر می‌رسد سفر قریب‌الوقوع ظریف به پاکستان که سومین سفر وی به این کشور همسایه از زمان آغاز کار دولت یازدهم است، بخشی از سفر دوره‌ای وی به برخی کشورهای همسایه و منطقه در هفته جاری باشد.رسانه‌ها در روزهای گذشته از سفر ظریف به کشورهای سوریه، ترکیه و لبنان در هفته جاری خبر داده بودند.

 

اشتاین‌مایر: توافق، راه را برای حل اختلافات منطقه‌ای هموار می‌کند

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان ابراز امیدواری کرد توافق هسته‌ای، راه را برای حل و فصل دیگر اختلافات در منطقه خاورمیانه از جمله در سوریه هموار کند.

به گزارش ایرنا، اشتاین مایر در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی راینیشه پست گفت: امیدوارم نتیجه مثبت مذاکرات هسته‌ای ایران در وین، چشم‌انداز دیپلماتیک جدیدی را برای همکاری در زمینه ازسرگیری روابط صلح‌آمیز در رابطه با دیگر اختلافات منطقه‌ای ایجاد کند.وی با بیان این که در سوریه اکنون می‌توان برای نخستین‌بار طی چند سال، شاهد کاهش مواضع سختگیرانه بود، گفت: این حقیقت که روسیه، آمریکا و دیگر کشورهای خلیج‌فارس اکنون در حال مذاکره با یکدیگر هستند، نشانه مهمی است و حمایت از چنین روندی به نفع همه ماست.

 

شرمن؛ از میز دیپلماسی تا کرسی دانشگاه

معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی اعلام کرد ماه اکتبر (مهر ـ آبان) وزارت امور خارجه را به قصد دانشگاه هاروارد ترک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی.ان‌.ان، وندی شرمن دو سال آخر کاری‌اش را به ترن هوایی تشبیه کرد و گفت: «چهار سال آخر زندگی کاری‌ام بسیار فشرده بوده است.»

از آنجا که شرمن یکی از افراد مورد اعتماد و نزدیک به هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست نام وی به‌عنوان وزیر امور خارجه احتمالی آمریکا درصورت پیروزی کلینتون در انتخابات مطرح است. شرمن که مدت زیادی را در قالب مذاکره به دیپلمات‌های ایرانی سپری کرده است، گفت: آنها را بهتر درک می‌کنم اما درباره پتانسیل بهبود روابط ایران و آمریکا واقعگرا هستم.

 

هاشمی: نبود احزاب نیرومند، از مشکلات اساسی است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، فعالیت احزاب در چارچوب قانون اساسی را برای احقاق حقوق مردم، مهم دانست و گفت: خاصیت قانون اساسی ما به مراعات و عمل به اصول اساسی آن است و هرکس اصول آن را مخدوش کند، دلسوز نظام نیست.

به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، هاشمی رفسنجانی در دیدار دبیران استانی سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار، نبود احزاب نیرومند را یکی از مشکلات اساسی کشور دانست.

 

عیادت رئیس مجلس از رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس

رئیس مجلس شورای اسلامی از کاظم جلالی، نماینده شاهرود و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس که هفته گذشته تحت عمل جراحی قرار گرفته بود، عیادت کرد. به گزارش اداره اخبار و رسانه‌های گروهی مجلس، علی لاریجانی ضمن اطلاع از روند درمانی جلالی، شفای عاجل و بهبودی کامل وی را از درگاه خداوند متعال مسالت کرد. بر اساس این گزارش، جلالی به دلیل عارضه جسمانی و کسالت، هفته گذشته تحت عمل جراحی قرار گرفت و اکنون به منزل منتقل شده و حال عمومی او مساعد است.

 

انتصاب سرکنسول جدید ایران در مونیخ

بنا به پیشنهاد محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و با موافقت رئیس‌جمهور، عبدالله نکونام‌قدیری، به‌عنوان سرکنسول جدید کشورمان در مونیخ منصوب شد.

نکونام پیش از این در پست‌های معاون مدیرکل دیپلماسی رسانه‌ای، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هنگ‌کنگ و ماکائو، رئیس و سردبیر بولتن سیاسی وزارت امور خارجه و بخش‌های اقتصادی کشور به خدمت اشتغال داشته است.

******************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات