تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۷۸۰۴۵
گزارش ابتکار از تشکیل «جبهه هماهنگی اصولگرایان» ساز و کار جدید همگرایی؛

راه چپ، نقشه وحدت راست


گروه سیاسی – هنگامی که در نیمه دوم سال گذشته، حرکت اصولگرایان برای رسیدن به وحدت و همگرایی آغاز شد، کمتر کسی فکر می‌کرد که این حرکت زودهنگام، با گذشتن ماه‌ها نه تنها برای اصولگرایان قدمی رو به جلو و به سمت وحدت برنداشته باشد، که حتی برخی اختلاف‌ها و افتراق‌ها را بیش از پیش علنی سازد. اصولگرایانی که به دنبال تجربه تلخ چندپارگی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 شکست سختی خوردند و تلاش می‌کردند که در انتخابات مجلس دهم، یکی از اصلی‌ترین عوامل شکست – به زعم خود – را جبران کنند، اکنون با چالش‌های جدی در این زمینه مواجه هستند.

اصولگرایان در چند جبهه دچار افتراق هستند. از یک سو برخی اصولگرایان همچنان سازوکار سنتی جامعتین را می‌پسندند و برخی با نیم‌نگاهی به این روش سنتی ساز خود را می‌زنند. نواصولگراها و جبهه‌های تندرویی هستند که با این روش‌ها میانه‌ای ندارند و می‌خواهند اثرگذاری خود را بر جریان اصولگرایی تحمیل کنند. اصولگرایان میانه‌رویی هستند که یا همراهی با اعتدال‌گرایان را برگزیده‌اند و یا منتظرند تکلیف حضور تندروها در ائتلاف اصولگرایی مشخص شود و بعد تصمیم بگیرند در کدام سمت بایستند. تعدادی از اصولگرایان سابق نیز ریزش کرده‌اند.

در نهایت یاران سابق محمود احمدی‌نژاد از یک سو و خود وی و یاران امروزش از سوی دیگر از معماهای اصولگرایان برای رسیدن به وحدت محسوب می‌شوند. با این همه، چهره‌های اصولگرا در فاصله حدود 7 ماه مانده به انتخابات مجلس دهم، همچنان تنها راهکار موفقیت را رسیدن به همگرایی می‌دانند. محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری که در اجلاس دبیران حزب موتلفه اسلامی سخن می‌گفت با اشاره به ضرورت وحدت اصولگرایان اظهار کرد: جریان‌های مختلف اصولگرایی به این جمع‌بندی رسیده اند که در این دوره از انتخابات با توجه به فضای کشور چاره‌ای جز وحدت و همدلی و همراه شدن با هم ندارند.

باهنر در ادامه افزود: در حال حاضر بیش از گذشته به وحدت عملیاتی و ائتلاف نیاز داریم. نقاط مشترک میان جریان‌های اصولگرایی باید بیشتر تقویت شود. دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری یادآور شد: سیاست راهبردی جبهه پیروان خط امام و رهبری و تشکل‌های عضو آن این است که مجلس آینده مجلسی اصولگرا باشد هر چند یک نفر از ما نیز در مجلس حضور نداشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سه دوره قبلی انتخابات مجلس اصلاح‌طلبان فرصت خودنمایی و روحیه و انرژی نداشتند و رقابت میان اصولگرایان بود گفت: تردیدی نیست که اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس آینده جدی و قوی کار خواهند کرد و وارد انتخابات می‌شوند و این نقطه تهدیدی است؛ زیرا سیاست‌های راهبردی تنظیم کرده‌اند. دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری اضافه کرد: رفتار اصلاح‌طلبان نسبت به گذشته عوض شده اما اعتقادات آنها عوض نشده است. وحدت و انسجام و همدلی توصیه‌های کلی آنها برای انتخابات است و در دستشان منشورهایی دارند که مورد به مورد در حال کار کردن هستند که اصولگرایان با همدلی و وحدت باید مراقب باشند.

استراتژی؛ پیروزی اصولگرایان با هر ترکیب و ترتیب ممکن

نگرانی از حضور اصلاح‌طلبان و برنامه‌هایشان برای انتخابات مجلس دهم تنها مختص باهنر نیست. چهره‌های دیگری از اصولگرایان نیز هستند که با نگرانی از حضور پرقدرت اصلاح‌طلبان در مجلس دهم، پیروزی در انتخابات آتی را برای اصولگرایان با تکیه بر وحدتی ایجاد شده به هر شکل و ترتیبی لازم می‌دانند. به نظر می‌رسد ماجرا برای اصولگرایان بسیار حیثیتی شده است. غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در اجلاس دبیران استان‌های حزب موتلفه اسلامی با اشاره به انتخابات مجلس آینده اظهار کرد: اصولگرایان باید همه توان خود را بر این بگذارند که مجلس آینده مجلسی اصولگرا باشد و مهم نیست از هر کدام از تشکل‌ها و جریان‌های اصولگرا چند نفر به مجلس بروند؛ بلکه مهم پیروزی اصولگرایان است.

اگر کسی دلش برای انقلاب می‌سوزد در شرایط فعلی نباید دم از اختلاف بزند. حداد عادل تصریح کرد: انتخابات مجلس آینده انتخاباتی بسیار حساس و مهم است و باید مراقب باشیم نتیجه‌اش مانند انتخابات مجلس ششم نشود و اصولگرایان نباید این موضوع را به هیج وجه ساده بگیرند. وی افزود: مجموعه اصولگرایان از انتخابات مجلس هفتم مجلس را در اختیار داشته‌اند. ما بهترین وحدت را در آن انتخابات داشتیم و متاسفانه پیکره وحدت اصولگرایان هر چند سال صدماتی دیده است. در سال 82 با وحدت توانستیم اکثریت مجلس را به دست آوریم. باید اگر اختلافاتی نیز وجود دارد کنار گذاشته شود. نباید برخی را تندرو و افراطی و برخی را کند رو خواند بلکه باید همه تلاش خود را برای وحدت اصولگرایان انجام داد.

روش اصلاح‌طلبانه برای وحدت اصولگرایانه

در حالی که نگرانی از شکست در غیاب وحدت و همگرایی در سخنان اصولگرایان مشهود است، سازوکار جناح راست سیاسی کشور برای «باید بزرگ همگرایی» هنوز معلوم نیست. با این حال به نظر می‌رسد که اصولگرایان به یکی از سازوکارهای اصلاح‌طلبان برای رسیدن به هماهنگی و در نهایت همگرایی و وحدت توسل کرده‌اند: تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایان! سید کمال‌الدین سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری از تشکیل شورایی تحت عنوان «شورای هماهنگی اصولگرایان» با محوریت انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داده است.

وی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در جلسه شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری که صبح امروز برگزار شد طرحی در راستای تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایان مدنظر قرار گرفت که در مسیر انتخابات سال جاری فعالیت داشته باشد. سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه این شورا بروزتر و کارآمدتر از جبهه متحد اصولگرایان خواهد بود، ادامه داد: ما از همه اصولگرایان دعوت می‌کنیم که به این شورا بپیوندند تا همگی در راستای انسجام و وحدت میان اصولگرایان حرکت کنیم. سجادی تاکید کرد: این شورا، همه اصولگرایان را دربرخواهد گرفت و در آینده از میان خود یک هیات مدیره انتخاب خواهد کرد، گفت: چگونگی عملیاتی شدن اهداف این شورا در آینده به صورت تدریجی اطلاع‌رسانی می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات