تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۷۸۳۲۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4172- سه‌شنبه 27 مرداد 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) هر کسی که با اسرائیل مبارزه کند و رژیم صهیونیستی را بکوبد و مقاومت را تأیید کند، همه‌جور حمایتی را که برای ما ممکن باشد از او می‌کنیم‌. (26/5/94)

 

سرمقاله

مسئولان هم صریح موضع بگیرند

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) روز گذشته در دیدار علما، صاحب‌نظران و میهمانان اجلاس مجمع جهانی اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، موضوعات گوناگونی را تبیین کردند و درباره تلاش آمریکا برای سوءاستفاده از نتایج مذاکرات هسته‌ای فرمودند: «آمریکایی‌ها می‌خواهند از توافقی که هنوز نه در ایران و نه در آمریکا تکلیفش و ردّ یا قبول‌شدنش معلوم نیست، وسیله‌ای برای نفوذ در ایران بسازند؛ اما ما این راه را قاطعانه بسته‌ایم و با همه توان بالای خود، اجازه نفوذ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی یا حضور سیاسی در ایران را به آمریکایی‌ها نمی‌دهیم». این بخش از بیانات امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) بیدارباش به مردم و مسئولان است تا هریک به نوعی در دام حساب‌شده آمریکایی‌ها نیفتند. آن‌گونه که از گفتار و رفتار مقامات آمریکایی و برخی در داخل برمی‌آید، طرحی در جریان است که در سایه مسائل مربوط به «برجام» و پیش از نهایی‌شدن وضعیت آن به برخی خواسته‌های ناکام‌مانده آمریکایی‌ها در سال‌های طولانی گذشته جامه عمل پوشانده شود. آمریکایی‌ها که پس از سال‌ها خصومت‌ورزی و فشل‌یافتن ابزار قدرت سخت‌شان در برابر ایران متوجه شده‌اند، ابزار اصلی قدرت‌شان در مواجه با ایران، نرم‌افزاری است که از طریق انواع روابط اقتصادی، سیاسی و به‌ویژه فرهنگی فعال و اثرگذار می‌شود، در جست‌وجوی راه‌های گوناگون برقراری این روابط هستند. عوامل داخلی جاهل و عالم نیز به روش‌های مختلف تلاش می‌کنند راه ورود آمریکایی‌ها را هموار کنند. سخنان رهبر معظم انقلاب(حفظه‌الله‌تعالی) اعلام رسمی سیاست نظام در وضعیت جدید است که مردم باید با هوشیاری، آن را دنبال کنند و مسئولان نیز باید درباره آنچه امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) هشدار دادند، مراقبت کنند و به‌کرّات در راستای آن سخن گویند و موضع بگیرند تا دشمن با دیدن یکپارچگی هوشیارانه در کشور، از تصوراتی که رفتار برخی در داخل برای آنها ایجاد کرده، به‌درآید و فکر جولانگاه‌کردن دوباره ایران را از سر خود بیرون کند. ان‌شاءالله


ترجمه

تأکید سناتور کورکر بر ردّ توافق بد ایران در کنگره

گروه ترجمه- روزنامه واشنگتن‌پست 18 آگوست 2015 (۲۷ مرداد) در مقاله‌ای به نظر باب کورکر، سناتور جمهوریخواه و رئیس کمیته روابط خارجی درباره ضرورت ردّ توافق هسته‌ای ایران در کنگره پرداخت و نوشت: کنگره با تصویب قانون بررسی توافق هسته‌ای ایران با آرای کافی برای غلبه بر وتو تضمین کرد، فرصت بررسی و رأی به توافق هسته‌ای با ایران را خواهد داشت. حال که دولت اوباما به آنچه از نظر وی توافقی قابل پذیرش است، رسیده، نوبت کنگره است که براساس مسئولیت خود تعیین کند، این توافق مطابق منافع ملی آمریکاست یا خیر؟ آیا این توافق، آمریکا را امن‌تر خواهد کرد و از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای جلوگیری می‌کند یا خیر؟ به نظر من، توافق هسته‌ای ایران مطابق منافع ملی آمریکا نیست؛ زیرا این توافق به جای پایان‌دادن به برنامه غنی‌سازی ایران، با گذشت زمان برنامه ایران را به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرو در حمایت از تروریسم، صنعتی می‌کند.

در ادامه مقاله آمده است: برای توافقی که باید براساس راستی‌آزمایی باشد و نه اعتماد، روند بازرسی‌ها عمیقاً نقص دارد. بسیاری در کنگره از سخنان آمانو درباره ابعاد احتمالی نظامی، به این نتیجه رسیدند که تمهیدات آژانس، دولت آمریکا و شرکای ما اشتباه است و به‌منظور پرهیز از دلخوری آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله‌العالی) صورت گرفته است. این توافق‌های عملی همچنان محرمانه هستند؛ اما می‌دانیم که در بهترین حالت غیرمعمول‌ترین نوع توافق است و تعهد گروه 1+5 برای حفظ پایبندی ایران جدی نیست. احتمالاً مسئله جدی‌تر، فراتر از گستره خود توافق است. این توافق که در آن موارد مربوط به یک سیاست مشخص برای منطقه وجود ندارد، به رکن مهم راهبرد خاورمیانه‌ای آمریکا بدل خواهد شد. ما برای دستیابی به اهداف خود در عراق، سوریه و احتمالاً سایر مناطق بر ایران متکی خواهیم بود. این متوازن‌سازی مجدد و ناگهانی می‌تواند تأثیر هدایت دیگران در منطقه به‌منظور خطرپذیری‌های بیشتر باشد و به بی‌ثباتی بیشتر بینجامد. ایران کاملاً از این موضوع آگاه است؛ این موضوع به رژیم ایران کمک کرد به‌طور مداوم توافق را به نفع خود به پیش ببرد و این مسئله هنگامی که بخواهیم علیه نقض توافق اقدام کنیم، مانعی جدی برای ما خواهد بود.

در پایان مقاله آمده است: از سوی دیگر، ایران راهبرد منطقه‌ای دارد که این توافق به شکوفایی و تقویت این راهبرد خواهد انجامید. از زمان آغاز گفت‌وگوهای هسته‌ای پس از انتخاب حسن روحانی، ایران بخش امنیتی عراق را به دست گرفته است، حمایت خود از بشار اسد را دوچندان کرده و حزب‌الله را به‌عنوان نیروی نظامی مؤثر تقویت کرده است. درک ایران از عدم تمرکز جدی آمریکا بر خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] در تابستان 2013 به اوج رسید؛ در آن هنگام باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم گرفت برخلاف خطر قرمز خود در سوریه عمل کند و از حمله محدود علیه رژیم اسد در سوریه در واکنش به حملات شیمیایی امتناع کرد. نوامبر آن سال، آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی با ایران در حالی توافق هسته‌ای موقت را به امضا رساندند که 100 هزار سوری کشته شده بودند. در حال حاضر، بسیاری معتقدند، حال زمان آن است که آمریکا علیه ایران اقدام کند. بهترین راه چنین اقدامی از طریق کنگره است تا توافقی را که طی دهه آینده، صدها میلیارد دلار نصیب ایران خواهد کرد، رد کند. اهرم فشار بیشتری داریم؛ اما مطابق این توافق اثرگذاری آن اهرم فشار تقریباً نُه ماه به‌طول می‌انجامد که طی آن مدت، تحریم‌های اصلی لغو می‌شوند. در عین‌حال، ایران نیز قدرت منطقه‌ای خود را تقویت خواهد کرد.

 

اخبار

1- حساسیت رادیو فردا به فرمایشات مقام معظم رهبری

 درپی سخنرانی روز گذشته مقام معظم رهبری در دیدار علما، صاحب‌نظران و میهمانان اجلاس مجمع جهانی اهل بیت(علیهم‌السلام) و اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، پایگاه خبری رادیو فردا با نقل این سخن رهبری که «نه نفوذ اقتصادی آمریکا را در کشور اجازه خواهیم داد، نه نفوذ سیاسی و نه نفوذ فرهنگی. با همه‌ توان-که بحمدالله این توان، امروز زیاد هم هست- با این نفوذ مقابله خواهیم کرد»، آورده است: «اظهارات (حضرت آیت‌الله‌العظمی) علی خامنه‌ای در زمانی بیان می‌شود که توافق اتمی ایران و شش قدرت جهانی هم‌اکنون در مجلس شورای اسلامی و کنگره آمریکا در دست بررسی است» و در ادامه در ادعایی بدون سند گفت: «با این حال، احتمال ضعیفی وجود دارد که نهادهای تصمیم گیرنده در ایران، به‌ویژه شورای عالی امنیت ملی این توافق را رد کنند.[!] این در حالی است که کنگره آمریکا احتمالاً این توافق را به‌دلیل مخالفت شدید جمهوریخواهان تصویب نخواهد کرد». این پایگاه خبری که به هزینه کنگره آمریکا اداره می‌شود، در ادامه آورده است: «به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر ایران، وی در بخش دیگری از سخنانش، همچنین آمریکا را متهم کرد که «می‌خواهد در منطقه نفوذ کند و به‌دنبال تجزیه عراق و سوریه است» و تأکید کرد که ما نخواهیم گذاشت».

2-نامه سرگشاده به هاشمی

 عباس سلیمی‌نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در نامه سرگشاده‌ای به هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به تمایل ویژه وی برای ارتباط با آمریکا و نسبت‌دادن آن به امام خمینی(ره) نوشت: جناب آقای هاشمی‌رفسنجانی! مطمئن باشید اگر در دوران امام بحث ضرورت رابطه با آمریکا را برای حل مشکلات کشور به‌صورت علنی مطرح می‌ساختید، با واکنش آن پیر دوران مواجه می‌شدید؛ اما نه‌تنها منویات خویش را به‌صورت آشکارا بیان نمی‌کردید، بلکه عکس آن موضع می‌گرفتید؛ برای نمونه، در مراسم سالگرد گرامیداشت روز ۱۳ آبان درباره سفر مک‌فارلین به تهران گفتید: «ما گفتیم بروید همانجا، اینجا جای این حرف‌ها نیست، ما با آمریکا قهریم، ما با شما در جنگ هستیم، شما آتش‌افروز این جنگ هستید، ما چطور بیاییم و با شما ملاقات کنیم و با شما حرف بزنیم، مگر ما یادمان رفته که برژینسکی با دولت موقت ما در الجزایر ملاقات کرد و دولت موقت را آب برد».


خبر کوتاه    

* آقای هاشمی‌رفسنجانی روز گذشته در دیدار با برخی آزادگان، ضمن ردّ مقاومت مردم علیه زورگیری‌های غرب به بهانه اینکه کشور فقیرتر خوهد شد! گفت: بعضی‌ها هم دل‌شان خوش بود که مقاومت می‌کنیم؛ اما اینکه کشور خود را فقیرتر کنیم، مقاومت نیست، مقاومت واقعی هشت سال دفاع مقدس بود که همه دشمنان یکجا شده بودند و می‌خواستند کشور را بگیرند و انقلاب را نابود کنند که موفق نشدند.

* یک روزنامه انگلیسی نوشت: عناصر مسلح (تروریست) سوری عضو لشکر 30 که آموزش‌دیده نظامیان آمریکایی هستند، با تروریست‌های النصره شاخه القاعده در سوریه قرارداد بستند. روزنامه دیلی‌تلگراف، چاپ انگلیس نوشت، به‌دنبال این قرارداد، جبهه النصره شاخه القاعده در سوریه، 7 نفر از عناصر مسلح لشکر 30 را که چند هفته پیش بازداشت کرده بود، آزاد کرد.

* سناتور «میچ مک‌کانل»، رهبر اکثریت جمهوریخواهان مجلس سنای آمریکا روز دوشنبه اعتراف کرد، قانونگذاران کنگره از آرای کافی برای ابطال حکم وتوی رئیس‌جمهور کشورش برخوردار نخواهند بود.

نمایندگان مجلس سنا با این فرض که تمامی ۵۴ عضو جمهوریخواه به «برجام» رأی منفی بدهند، به همراهی ۱۳ دموکرات (۶۷ رأی) برای ابطال وتوی اوباما با کسب دو سوم آرا (۶۷ رأی) و ردّ بازگشت‌ناپذیر آن نیاز دارند. از میان ۴۶ قانونگذار دموکرات در مجلس سنا، تاکنون ۱۹ قانونگذار موافقت خود را با «برجام» اعلام کرده‌اند.

* وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: ۲۲ میلیارد دلار به‌عنوان وثیقه تأمین مالی خارجی در کشور چین داریم که اگر تحریم‌ها نیز برطرف شود، این وجه قابلیت استفاده ندارد. وی اظهار داشت: وجوهی که برای بانک مرکزی و دولت قابلیت استفاده دارد، کمتر از ۳۰ میلیارد دلار است!

* شورای امنیت روز دوشنبه از طرح جدید صلح درباره سوریه که برای اولین‌بار تمامی کشورهای عضو دائم شورای امنیت از جمله روسیه با آن موافق بودند و تنها ونزوئلا برخی محافظه‌کاری‌ در قبال آن داشت، حمایت کرد. شورای امنیت سازمان ملل متحد تأکید کرد: تنها راهکار پایدار برای حل بحران سوریه تحقق روندی سیاسی به رهبری این کشور است.

*«پرویز فتاح» رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در دومین روز از نشست سالیانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان گفت: «ما برای حفظ و پایداری نظام در داخل و خارج نیاز به افرادی انقلابی، ارزشی و ولایی داریم. در بین قشر مرفه که می‌رویم می‌بینیم آنهایی که از نظام خورده‌اند و چاپیده‌اند، بیشتر علیه نظام هستند؛ اما یک مستضعف برای یک وام پنج میلیونی درگیر است؛ اما با اینکه نظام نتوانسته کاری برایش انجام دهد، پایبند به انقلاب است و این از عجایب نظام ماست». وی تصریح کرد: آنهایی که سال ۸۸ علم (امام) حسین(ع) را به آتش کشیدند، تهدید انقلاب هستند و آنهایی که در مقابل آنها ایستادند، همین فقرایی بودند که حامی انقلابند».

* ۵۵ نفر از نمایندگان مجلس در تذکری از وزیر کشور خواستند، با مسئولان شورای تأمین اصفهان که یک طلبه را به‌دلیل تهیه پلاکارد علیه استکبار بازداشت کردند، برخورد کند. گفتنی است، در جریان تشییع پیکر شهدا در اصفهان، مسئولان شورای تأمین این شهر که تحت نظارت استانداری فعالیت می‌کنند، به جرم شعار علیه آمریکا چند نفر را بازداشت کردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات