تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۷۸۴۱۶
انتقاد یک عنصر جریان مقاومت از سیاستهای حماس

منطق هروله کردن خالد مشعل به سمت عربستان چیست؟


مسئول رسانه‌ای جبهه خلق برای آزادی فلسطین فرماندهی کل در دمشق، تاکید کرد جنبش حماس با دور شدن از محور مقاومت در منطقه مسئول فراهم شدن زمینه فعالیت گروه تکفیری صهیونیستی داعش در نوار غزه است.

به گزارش بولتن نیوز، «انور رجا» در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین، درباره انفجارهای روز یکشنبه خودروهای دو جنبش حماس و جهاد اسلامی در نوار غزه گفت: بدون شک این انفجارها تحولی خطرناک و حامل پیام‌های بسیار نگران‌کننده‌ای است. این انفجارها در واقع تاکید داعش بر حضور در نوار غزه بود. گفته خواهد شد موساد یا سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در این انفجارها دست دارند، اما واقعیت تلخ آن است که این انفجارها تحول امنیتی خطرناکی است.

وی افزود: حماس با دور شدن خود از محور مقاومت در منطقه و حمایت از قتل عام مردم در یمن و سر بریدن‌ها در سوریه، طبیعی است که با چنین شرایطی روبرو شود. حماس باید هدف‌گذاری دقیقی در کنار محور مقاومت داشته باشد. ما از این جنبش می‌خواهیم در این خط مشی تجدید نظر کند. ما به تاثیر گردانهای شهدای عزالدین القسام بر سران این جنبش امیدواریم. درگیر شدن جنبش حماس در این بهار آمریکایی که ویرانی کشورهای عربی را به همراه داشت، اشتباه بود. امت عربی امروز در برابر دوراهی خطرناکی قرار دارد که فرهنگ، ایدئولوژی و آینده آن را تهدید می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: نوار غزه پس از بهار عربی تنها گذاشته شد و امروز با فشارهای مصر روبروست. اگر حماس در سیاست خود تجدید نظر نکند، داعش خواهد توانست زیرساخت‌های لازم برای خود را در نوار غزه ایجاد کند. حماس به جای سفر شتابزده به عربستان و دویدن به طرف سعودیها باید به صراحت به محور مقاومت در منطقه بازگردد. حماس به جای عربستان باید در دمشق، تهران و جنوب لبنان حاضر باشد. حماس با ادامه این روند، حمایت مردم فلسطین را از دست خواهد داد و دچار دودستگی خواهد شد. حماس می‌خواهد همزمان حمایت ایران و عربستان را داشته باشد. حماس با دمشق دشمنی می‌کند، اما به دنبال نزدیک شدن به حزب‌الله است.

انور رجا گفت: ملت فلسطین شکستن محاصره را باید از ایران بیاموزد. تحریمهای آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران از زمان اشغال لانه جاسوسی آمریکا در تهران در ابتدای انقلاب آغاز شد. در طول این سالها تشدید تحریمها و فشارها بر ایران برای تحمیل سیاست مورد نظر واشنگتن بر تهران ناکام ماند و این کشور به ایستادگی ادامه داد. عربستان، قطر، مصر و ائتلاف کشورهای میانه رو عربی در محاصره نوار غزه دست دارند. در این شرایط چگونه سران حماس به عربستان سفر می‌کنند. بدون شک سعودیها خواسته‌های سیاسی دارند و سران حماس به این سفر رفتند تا هزینه حمایت عربستان را پرداخت کنند. ایران با وجود فشارهای اقتصادی در این مدت به حمایت‌های خود از مقاومت فلسطین بدون چشم داشت ادامه می‌داد.

حماس اکنون در اوج درگیری و در شرایط دشوار کنونی به ایران و محور مقاومت پشت کرد و سران این جنبش اکنون به عربستان می‌روند. عربستان برای کمک به حماس پیش شرط‌هایی دارد. آیا حماس می‌خواهد با پولهای عربستان که همراه با تحقیر و ذلت است، ملت فلسطین را سیر کند؟

این کار به بهانه شکستن محاصره غزه، شایسته نیست. ملت فلسطین با وجود همه ویرانیها و سختی‌ها در نوار غزه ایستادگی کرد. به ویژه که ایران به تدریج شرایط بهتری پیدا می‌کند و این مسئله سعودیها و صهیونیست‌ها را نگران کرده است. رهبر انقلاب اسلامی روزعیدفطر با صراحت تاکید کرد ایران دوستان خود را در فلسطین، سوریه، لبنان و عراق تنها نخواهد گذاشت. عربستان در این شرایط می‌خواهد با دادن رشوه سیاسی به جنبش حماس، آن را از محور مقاومت دور کند که در نهایت به ضرر آرمان فلسطین خواهد بود. خالد مشعل بارها سفر به تهران را به تعویق انداخت. هر بار که ایران از سران جنبش حماس دعوت می‌کرد، این جنبش پیش شرط‌هایی را برای سفر به تهران مطرح می‌کرد. اکنون بلافاصله پس از دعوت عربستان، خالد مشعل به ریاض رفت.

رجا افزود: ساکنان نوار غزه احساس می‌کنند مقاومت امروز سردرگم شده است. حماس در چند سال اخیر موضع گیری‌های نادرستی داشته است. پیروزی‌های مقاومت در نوار غزه بدون حمایت‌های سوریه، ایران و حزب‌الله امکان پذیر نبود. اما حماس امروز به یکباره ایران را به طایفه گرایی متهم و از حضور حزب‌الله در سوریه انتقاد می‌کند و سپس شاهد سفر خالد مشعل به عربستان بودیم. حماس امروز به طرف «سراب سعودی» هروله می‌کند.

عربستان فقط می‌خواهد از حماس به عنوان برگ برنده‌ای در برابر ایران و برای سرپوش گذاشتن بر شکست جنایات خود در یمن استفاده کند. عربستان جماعت اخوان المسلمین را گروه تروریستی می‌داند، جنبش حماس هم بخشی از این جماعت است. حماس نباید اشتباه گذشته را تکرار کند. چگونه 430 داعشی در عربستان به یکباره بازداشت شدند، این افراد در واقع دانش آموختگان مکتب وهابیت هستند. سفر خالد مشعل در این شرایط به عربستان، بخشی از تلاش ریاض برای مخدوش کردن توافقنامه هسته‌ای ایران است.

عربستان پول‌های هنگفتی به آلمان و فرانسه داد تا موضع آنها را در مذاکرات هسته‌ای با ایران تغییر دهد. ایران نشان داد مذاکره کردن هم راهبرد مشخصی می‌خواهد که می‌تواند درسی برای همه کسانی باشد که به دنبال مذاکره با غرب هستند. ایران 630 میلیارد دلار از تحریمها ضرر کرد، اما تسلیم نشد. غربیها تلاش کردند بین مردم ایران تفرقه ایجاد کنند، اما این کشور زانو نزد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات