تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۷۸۴۵۷

اخبار ویژه روزنامه‌ها 1 شهریور


روزنامه کیهان **

پیچیده‌سازی برجام برای طفره از بررسی مجلس!

وزیر خارجه می‌گوید برجام، توافق بین‌المللی نیست که نیاز به تصویب مجلس داشته باشد.

محمدجواد ظریف در مصاحبه با سایت الف گفته است: من معتقد هستم برجام یک توافق بین‌المللی نیست که نیاز به تصویب مجلس داشته باشد. به عنوان یک فردی که چند وقتی حقوق درس داده است عرض می‌کنم که «برجام» در واقع نحوه مدیریت تعدادی از قطعنامه‌های شورای امنیت است که توسط یک قطعنامه دیگر، قطعنامه‌های قبلی را لغو کرده و نشان می‌دهد که الان باید چه کاری صورت گیرد.

وی می‌افزاید: برجام در واقع همان‌طور که اسمش مشخص است، برنامه جامع اقدام مشترک است به این دلیل که شما تعدادی قطعنامه دارید که حالا می‌خواهید آنها را کنار بگذارید، چگونه؟ به این روش که یک قطعنامه جدید آمده که بسیاری از قبلی‌ها را کنار گذاشته است و یک قسمتی از این روش‌ها که در برجام آمده مورد توافق هست و خود قطعنامه هم که خارج از این توافق است. ولی روشی است که این توافق را اجرایی می‌کند. لذا از نظر حقوقی یک توافق نیست. به همین دلیل است که همین دوستانی که می‌گویند این توافق بین‌المللی است، همان‌ها می‌گویند چرا این ترجمه فارسی ندارد! اول فرض کرده‌اند که این یک توافق بین‌المللی است. بله شما وقتی که یک معاهده دوجانبه دارید یک نسخه فارسی و یک نسخه به زبان دیگر دارید اما این که آن‌گونه نبوده. این یک معاهده نبوده که شما یک نسخه فارسی و یک نسخه انگلیسی داشته باشید. این برنامه‌ای بوده که شما با شش کشور خارجی دیگر نشستید و به تفاهم رسیدید مشکلی که در اجرای تعهدات قبلی شما به عنوان عضو سازمان ملل متحد و عضو ان‌پی‌تی وجود داشته (که ما آن مشکلات را غیرقانونی و نامشروع می‌دانیم) در قالب یک چارچوب حل کنیم. این چارچوب در واقع چارچوبی است برای حل مشکلات گذشته و یک توافقنامه بین‌المللی نیست که نیاز به تصویب مجلس داشته باشد.

ظریف همچنین در پاسخ این سؤال که «اگر درباره وضعیت موشک‌های بالستیک و آزمایش‌های موشکی در برجام و قطعنامه بفرمایید و این که اگر ایران بخواهد موشک‌های بالستیک را آزمایش کند امکان دارد با بهانه‌جویی‌های غربی‌ها مواجه شود؟ گفت: بسیاری از این حرف‌ها با مزه است! موشک‌های بالستیک مگر تازه ابداع شده است؟ قطعنامه 1929 در بند 9 را بروید بخوانید در مورد موشک بالستیک چه می‌گوید و همچنین ماده 3 نامه ضمیمه در مورد اعضای دائم موشک‌های بالستیک را بخوانید. در قطعنامه 1929 تحت فصل هفت، با عبارت فصل هفتی، آمده: «ایران نباید هیچ موشک بالستیک که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای داشته باشد طراحی یا آزمایش بکند»؛ اما در اینجا که اولاً خود قطعنامه تحت تأثیر فصل هفت نیست و عباراتی هم که می‌گوید از ایران خواسته می‌شود نه ایران باید و عبارات الزام‌آور بکار نمی‌برد.

این اظهارات در حالی است که مقامات وزارت خارجه بارها تصریح کرده‌اند که ضمن صدور بیانیه، بر عدم اجرای قطعنامه 2231 (جمع‌بندی 6 قطعنامه قبلی) تأکیدکرده‌اند و در عین حال اکنون می‌گویند برجام برای «نحوه مدیریت تعدادی از قطعنامه‌های شورای امنیت است» و «با آمدن قطعنامه جدید، قطعنامه‌های قبلی کنار گذاشته می‌شود». به عبارت دیگر مسئله این است که قطعنامه 2231 و برجام (به عنوان پیوست الف قطعنامه)، تعهداتی برای اجرا هست یاخیر؟ روشن است که هم برجام و هم قطعنامه‌ای که طبق توافق در برجام، به تصویب رسیده، برای اجرا می‌باشد و حاوی تعهدات مهمی برای کشورمان هست. بنابراین طبق اصل 77 قانون اساسی و استفساریه آن از شورای نگهبان، هر توافق خارجی که متضمن تعهد برای کشور باشد، باید در مجلس مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

درباره بند موشکی (بند 3 پیوست ب قطعنامه) نیز هر چند 2 تفسیر وجود دارد، اما تعبیه عبارت «تا 8 سال» معلوم می‌کند کدام تفسیر درست است. منتقدان معتقدند که بند موشکی شامل هر نوع موشک دوربرد می‌شود اما تیم مذاکره کننده می‌گویند ممنوعیت پرتاب موشکی، صرفاً مربوط به موشک‌های طراحی شده برای نصب و پرتاب کلاهک‌های هسته‌ای می‌باشد. اما آنچه نظر منتقدان را تأیید می‌کند «ممنوعیت 8 ساله» است. روشن است که اگر موشک‌های طراحی شده برای حمل کلاهک هسته‌ای مد نظر بود، این ممنوعیت دایمی بود و نه 8 ساله که پس از 8 سال مجاز باشد!

 

اعتراف وزیر اقتصاد فرانسه به نمایشی بودن سفر فابیوس

چند هفته پس از سفر نمایشی فابیوس به تهران، وزیر اقتصاد فرانسه از شرکت‌های این کشور خواست برای رفتن به ایران عجله نکنند.

به گزارش پایگاه اینترنتی نشریه لزاکو، امانوئل ماکران روز پنجشنبه تأکید کرد نباید ضعف نشان داد اما با توجه به شرایط موجود، شرکت‌های فرانسوی برای انعقاد قرارداد به شرکت‌های ایرانی عجله نکنند.

وزیر اقتصاد فرانسه تأکید کرد: «من نمی‌خواهم موضوع بانک ب.ان.پ پاریباس یک بار دیگر تکرار شود.» آمریکا سال 2014 این بانک فرانسوی را به علت نقض تحریم‌های ایران هشت میلیارد و 900 میلیون دلار جریمه کرد.

لزاکو در ادامه نوشت: هیئتی متشکل از نمایندگان 80 شرکت فرانسوی به ویژه در بخش‌های انرژي و خودروسازی قرار است اواخر ماه سپتامبر به ایران سفر کند.

لزاکو می‌افزاید: تعجیل در عزیمت شرکت‌های فرانسوی به ایران اشتباه است.

 

ماجرای بازدید فائزه هاشمی از مزار(!) شاه در مصر

فائزه هاشمی می‌گوید درحوادث تیرماه 78 به شکل خانوادگی در کوی دانشگاه حضور داشت. او همچنین می‌گوید برای آموزش زبان انگلیسی به انگلیس رفته و حضورش بر سر قبر شاه نیز در حاشیه سفر ورزشی‌اش به مصر بوده است.

وی در مصاحبه با یک روزنامه زنجیره‌ای درباره آشوب تیرماه 78 و ماجرای کوی دانشگاه می‌گوید: یادم است که ما هر شب خانوادگی به کوی می‌رفتیم. یکی از درگیری‌های گروه‌های فشار با من هم، همان‌جا بود. یادم است هر بار که به کوی دانشگاه می رفتیم، جمعیتی از موافق و مخالف، جمع می‌شدند و بحث در می‌گرفت. یادم است گروه‌های فشار آن‌قدر عصبانی بودند که وقتی در ماشین نشستیم، آنها دور ماشین را گرفته بودند و می‌خواستند ماشین را بلند کنند. ماشین را تکان می‌دادند و حالت  حمله داشتند. شرایطی بود که بچه‌های من از ترس زیر صندلی پنهان شده بودند. همه ترسیده بودند. یادم است یک بار که من رفتم، شلوار جین به پا داشتم.

عضو مرکزیت کارگزاران درباره سؤال خبرنگار مبنی بر «بازدید از مزار ]![ شاه» - که پس از توقیف روزنامه زن به خاطر چاپ پیام فرح پهلوی صورت گرفت- می‌گوید: من یک سفر ورزشی به مصر داشتم. یک سمینار درباره زنان بود و من هم یکی از سخنرانان آن بودم. به هر جای دنیا که سفر کنید، بالاخره به آثار تاریخی هم سری می‌زنید؛ مثلا مزار مائو در میدان تیان‌آن من چین یا مزار لنین در میدان سرخ مسکو. همه را رفته‌ام یا معابد در نپال و هند و... آن وقت شاه و تاریخ خودمان را نبینیم؟ این به معنی ارزش‌گذاری نیست. همان‌گونه که تائید مائو یا لنین هم نیست و بودایی هم نیستیم که به دیدن معابد می‌رویم. اما این موضوع برای آن زمان خیلی حرکت تندی بوده است. تاریخ زمان ندارد. جریان این بود که بازدید ما از مسجد رفاعی چند روز قبل از یکی از مراسم‌هایی که مربوط به شاه می‌شد؛ حالا یا تولد یا فوت او بود. یکی از افراد سلطنت‌طلب هم آمده بود تا آنجا را برای مراسم آماده کند.

فائزه هاشمی با بیان اینکه ترجیح می‌دهد درباره انتخاب نشدنش در انتخابات مجلس ششم صحبت کند و «به نحوی به خاطر رأی ندادن به من رنجیدم و تصمیم گرفتم فعالیت سیاسی را کنار بگذارم»، به نامزدی موسوی و حمایت از وی اشاره می‌کند و می‌گوید: احساس وظیفه و تکلیف بود. فکر کردم که دیگر جای قهر کردن و دل‌شکستگی نیست.»

او سپس در پاسخ این سؤال که «در مورد سفرتان به انگلیس توضیح دهید. شما آنجا مسکن ثابتی دارید؟ خیلی در این مورد حرف و حدیث هست» می‌گوید: نه؛‌ من در انگلیس جایی ندارم. جریان این بود؛ هنگامی که من در انتخابات مجلس ششم رأی نیاوردم و از بسیاری فعالیت‌ها کناره گرفتم. فرصت خوبی بود تا به خودم برسم. مسئولیتی نداشتم و فعالیت‌هایم کم شده بود. یکی از نیازهایی که همیشه احساس می‌کردم، یادگیری خوب زبان انگلیسی بود. به دلیل فعالیت‌هایم در فدراسیون اسلامی ورزش زنان که یک تشکیلات بین‌المللی بود خیلی نیاز داشتم. در ایران هم خیلی معلم خصوصی و کلاس زبان داشتم. ولی مفید نبود. فکر کردم فرصت خوبی است که به انگلیس بروم تا زبانم تقویت شود. علاوه بر این خواستم تا خارج از کشور در یک مقطع تحصیلی درس بخوانم و تجربه جدیدی کسب کنم. به این دلایل رفتم. هیچ جایی هم نداشتم. چهار سال و نیم بیرمنگام بودم. شش ماه کلاس زبان رفتم و بعد هم یک سال، فوق‌لیسانس حقوق بشر خواندم. خانه هم اجاره‌ای بود.

فائزه هاشمی ادامه می‌دهد: با پسرم رفتم. دختر و همسرم هم می‌آمدند و می‌رفتند. ما هم در رفت‌و آمد به ایران بودیم. بعد از آن وارد مقطع دکترا در رشته حقوق بشر شدم. اما نمی‌خواستم به لندن بروم. در لندن، ایرانی زیاد بود. رسانه‌ها فعال بودند و شناخته می‌شدم و نمی‌شد راحت زندگی کرد. بعد از اینکه پسرم دانشگاه قبول شد، لندن را انتخاب کرد. من باید بیرمنگام تنها می‌ماندم و لندن را هم دوست نداشتم. در ضمن، چیزی را که از انگلیس می‌خواستم، کسب کرده بودم. زبانم راه افتاده بود. فوق لیسانس را گرفتم و چون قابلیت انتقال رشته به ایران را هم داشتم، به ایران بازگشتم و دکترا گرفتم.

وی درباره  حضور مهدی هاشمی در انگلیس نیز گفت: مهدی مأموریت داشت برای سرزدن به دانشگاه‌های آزاد خارج از کشور، یعنی با این هدف از ایران خارج شد. وقایع بعد از سال 88 بود. شرایط حاد شد و حملات زیادی به او صورت می‌گرفت. بزرگان مشورت دادند که برنگردد. مهدی وقتی دید که قرار است برخلاف میل خودش بماند، از فرصت استفاده کرد و برای گرفتن دکترا وارد دانشگاه آکسفورد شد.

 

سقوط قیمت نفت به خاطر لفاظی نسنجیده مقامات مسئول

یک روزنامه اصلاح‌طلب اذعان کرد برخی لفاظی‌های بی‌جای مقامات دولتی عامل سقوط قیمت نفت بوده است.

روزنامه شرق دریادداشتی به قلم سیدمحمد علی خطیبی (نماینده سابق ایران در اوپک) نوشت: در نشست اوپک، همه اعضا سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه را پذیرفتند؛‌ اما عملا با اضافه تولید هم مخالفتی نشد. این در شرایطی است که نفت ایران هنوز به بازار عرضه نشده است و اعضا نیز قرار بود تلاش کنند جا برای ورود نفت ایران باز شود، اما دسته دوم از عواملی که بر قیمت نفت تاثیر زیادی دارند، عوامل روانی هستند. در اوضاع فعلی که عوامل بنیادین بازار نفت در شرایط نامساعدی به سر می‌برند، اظهارات مقامات نفتی کشورمان هم می‌تواند به روند نزولی قیمت نفت در بازارهای جهانی کمک کند. افزایش عرضه نفت ایران در حالی به عنوان یک عامل روانی مؤثر بر بازار نفت جهانی ظاهر شده است که هنوز نه تحریم‌های ایران لغو شده و نه تولید افزایش یافته، اما ساز آن کوک شده است.

خطیبی می‌افزاید: اظهارنظرهای پی‌درپی پیرامون ورود نفت ایران به بازار، اعلام اینکه هرچه شود و قیمت نفت به هر کجا برسد، به تولید نفت ایران اضافه خواهد شد و مسائلی از این دست هم به جو روانی موجود دامن می‌زند. چرا باید چند ماه جلوتر از اینکه این عامل بخواهد اثرگذار شود، بر آن اصرار کنیم تا بازار متأثر شود؟ این در حالی است که موعد لغو تحریم‌ها و اضافه‌شدن تولید نفت ایران، احتمالا به اواخر پاییز و اوایل زمستان می‌رسد و در آن زمان مطمئنا افزایش تقاضای فصلی، به راحتی می‌تواند اضافه تولید ایران را جذب کند. پس دلیلی برای این حجم اظهارنظر وجود ندارد. فراموش نکنیم نفت ایران هر سنت ارزان‌تر فروخته شود، برخلاف منافع ملی و به زیان مردم و کشور است. پس در شرایطی که همه عوامل بنیادین و روانی دست به دست هم داده‌اند تا قیمت نفت هر روز پایین‌ بیاید، حتما باید برای موضع‌گیری‌های کارشناسی مبتنی بر شناخت فضای روانی موجود، تدبیر داشت.

در همین حال وبسایت الف در تحلیلی خاطرنشان کرد: در حالی که قیمت نفت به 41 دلار رسیده و چشم‌انداز کاهش بیشتر قیمت آن نیز بر بازار سایه افکنده، خطر تشدید رکود اقتصادی بیش از گذشته احساس می‌شود. کاهش تقاضای جهانی، کاهش رشد چین، ورود ایران به بازار و بهبود تکنولوژی فرکنیگ که هزینه استخراج نفت شل را تا دامنه 30 دلار و کمتر از آن کاهش داده، خطر جدیدی را به وجود آورده است.

از سوی دیگر روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل در گزارشی نوشت: کاهش بهای نفت به نفوذ بیشتر غرب در خاورمیانه و اجرای سیاست‌های خود که در این منطقه منجر می‌شود. بسیاری از کارشناسان معتقدند که با برداشته‌شدن تحریم‌های ایران و عرضه نفت‌های انبارشده ایران، بهای نفت تا اندازه بسیار زیادی نیز کاهش یابد.

این روزنامه می‌نویسد: تولیدکنندگان نفت در خاورمیانه تنها کسانی نبودند که از افزایش بهای نفت در چند سال اخیر سود می‌بردند. اقتصاد روسیه پس از چند سال رکود روند افزایشی به خود گرفت و سبب شد ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه برای تحولات اقتصادی در کشور با دست باز عمل کند. اقتصاد دیگر کشورهایی که اقصاد آنها بر پایه فروش نفت استوار است مثل ونزوئلا نیز روند صعودی به خود گرفت.

در ادامه این گزارش آمده است: مدتی است که جامعه جهانی شاهد نقش کمرنگ کشورهای تولید و صادرکننده نفت درتعیین قیمت طلای سیاه هستند و این کاهش نفوذ، دست کشورهای غربی را برای ایفای نقش بیشتر در تنش‌های منطقه‌ای باز می‌گذارد. کاهش بهای نفت همزمان با تحریم‌های اقتصادی که غربی‌ها در نتیجه تنش‌ها درباره اوکراین سبب شده است اقتصاد روسیه وارد رکود شود. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که سال 2016 میلادی نقطه عطفی در رکود اقتصادی روسیه به شمار می‌رود.

این نشریه در پایان مدعی شد: کشورهایی مانند ایران و ونزوئلا نیز که اقصاد آنها به صادرات نفت خام گره خورده است، دوران سختی را پیش‌رو خواهند داشت.

*************************************

روزنامه قدس ***

سفر سردار سلیمانی به کربلا

عصرایران: شبکه های مجازی عراق از سفر سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس به کربلا خبر دادند. بتازگی تصاویر حضور سردار سلیمانی در بین الحرمین کربلای معلی در حالی که او را در کنار ابومهدی المهندس، معاون نیروهای مردمی موسوم به حشد الشعبی نشان می دهد، در برخی شبکه های اجتماعی عربی منتشر شده است.

 

حمایت شماری از سفرای سابق از« برجام»

خبرآنلاین: جمعی از سفرا و رؤسای سابق نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و مدیران سابق وزارت خارجه با صدور بیانیه ای توافق برجام را فصلی نو در عملکرد دیپلماسی ایران عنوان واز آن حمایت کردند.

 

خلیج فارس بدون ناوهای آمریکایی

فردا: پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) اعلام کرد که ناو هواپیمابر «یواس‌اس‌تئودور روزولت» در ماه اکتبر (مهرماه) از خلیج‌فارس خارج می‌شود و ناو «یواس‌اس‌هری‌ترومن» تا زمستان وارد این آب‌های راهبردی نخواهد شد و این اولین باری است که پس از 7 سال خلیج فارس برای یک دوره زمانی هرچند کوتاه‌مدت از ناو‌های هواپیما‌بر آمریکا خالی خواهد‌‌شد.

 

مقاومت نزاجا در دیاله

باشگاه خبرنگاران: امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: با اقدام به موقع نزاجا داعش که در منطقه جلولا و سعدیه استان دیاله بود، نتوانست به مرزهای ما نزدیک شود.

 

خط تفرقه در «الجزیره»

گروه سیاسی: شبکه الجزیره در خبری که آشکارا خط تفرقه را دنبال می‌کند، ادعا کرد: حزب الدعوه عراق به دو شاخه تقسیم شده، شاخه‌ای به رهبری حیدر العبادی- نخست وزیر- که پیرو آیت‌ا... سیستانی است و شاخه‌ای به رهبری نوری المالکی که از آیت ا... خامنه‌ای تبعیت می‌کند(!)

 

روابط با ايران همچنان ادامه دارد

فارس: خالد مشعل، رئيس دفتر سياسي حماس در گفت‌وگوي خود با روزنامه «العربي الجديد» امارات اعلام کرد که حماس روابط تاريخي با ايران داشته و اين روابط همچنان ادامه دارد.

************************************

روزنامه جمهوری اسلامی ****

* سردار احمدی مقدم هم علیه احمدی نژاد به افشاگری پرداخت. وی می‌گوید: آقای احمدی نژاد آدمی چالشی بود و حداقل دو جور شکاف درست کرده که یکی از این موارد، شکاف نخبه – توده بود. او از اول هم اعتقادی به نخبگان خاص نداشت و بارها به من گفته بود اینها 2 هزار نفرند که اگر بیرون‌شان کنیم، مشکلات نظام حل می‌شود. سردار اسماعیل احمدی مقدم در بخشی از گفت و گوی خود با ماهنامه رمز عبور در پاسخ به این پرسش که به عنوان فرمانده نیروی انتظامی برآوردتان از تحرکات آشکار و پنهان سال 88 چه بود؟ آیا فکر می‌کردید کار به اینجابرسد؟ گفت: «روزی از ساعت 6 در دفتر احمدی نژاد جلسه بود. رفتم دیدم هیچ کس نیامده است و فقط من بودم. بعد از من، آقای حسین طائب رسید. قبل از آمدن آقای طائب، ایشان گفت: «چه خبر؟» گفتم: «خیابان این جوری بود.» گفت: «خیلی خوب شد. دایره را تکان دادیم و اضافات و آشغال‌ها رو آمد. با آنها برخورد کنید و همه را جمع کنید ببرید. بروید خاتمی و بقیه را دستگیر کنید و شر همه را کم کنید و بروید.» گفتم: «مرد حسابی! چه می‌گویی؟ می‌روی مصاحبه و سخنرانی می‌کنی و می‌گویی خس و خاشاک و آت و آشغال. الآن همه به خیابان‌ها ریخته‌اند و بحران است و نمی‌شود قضیه را به این سادگی جمع کرد و حالا می‌گویی بگیرید ببرید و تمام؟!» خیلی ناراحت و تند شدم و گفتم: «حالا اینها به کنار، برای چه می‌روی آنجا مشایی را با خودت می‌بری؟» پرسید: «چرا؟» گفتم: «علما نسبت به او موضع دارند و با این کارت انگشت در چشم علما می‌کنی، چرا حالا که او را می‌بری وسط این فتنه، جلوی دوربین می‌بریش که همه او را ببینند؟ باید الآن اوضاع را آرام کنیم و‌داری برعکس عمل می‌کنی.»

* خودداری مردم از خرید خودرو باعث شده خودروسازهای داخلی با انباشت محصول در انبارهای خود مواجه شوند بطوری که هم اکنون 80 هزار خودرو در انبار یکی از کارخانه‌های خودروسازی موجود است. اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی در گفتگو با رادیو اقتصاد با اعلام این خبر گفت: هم اکنون کمبود عرضه وجود ندارد ولی به طور جدی با کاهش تقاضا مواجه هستیم. در هفته‌های اخیر خرید خودروهای صفر به طور جدی کاهش یافته بطوری که اکثر خودروهای موجود در بازار، نسبت به ماه گذشته کاهش قیمت داشته‌اند. با این حال خودروسازان قیمت رسمی خودروها را کاهش نمی‌دهند و متقابلاً مردم هم تمایل سابق به خرید خودرو را ندارند و همچنان در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها و ارتقاء کیفیت خودروهای داخلی هستند.

*************************************

روزنامه خراسان ***

الف نوشت

منابع موثق در قم اطلاع دادند که پس از ارسال نامه اي از سوي آيت ا... مکارم شيرازي خطاب به احمد الطيب، شيخ الازهر، وي به اين نامه پاسخ محترمانه اي داده است. آيت ا... مکارم شيرازي در ماه رمضان گذشته طي نامه اي به احمد الطيب شيخ الازهر، ضمن انتقاد از برخي سخنان احمد الطيب در برنامه تلويزيوني اش در مصر، بر حرمت سب و لعن صحابه بر شيعيان تاکيد کرده بود.

 

مشرق مدعي شد

برخي از اعضاي دولت سواي کار دولتي به کار حزبي و جناحي نيز مشغول اند و کاري دوگانه انجام مي دهند؛ به عنوان مثال خانم شهيندخت مولاوردي که رياست مرکز امور زنان رياست جمهوري را بر عهده دارد، روز پنج شنبه در همايش حزب اتحاد ملت يا به تعبير ديگر حاميان فتنه 88 شرکت کرد.به هر حال به نظر مي رسد، اين افراد در کنار پست دولتي خود، انتخابات مجلس را پيگيري مي کنند. از سوي ديگر، مجوز وزارت کشور به همايش حزب اتحاد ملت با حضور معاون امور زنان روحاني در اين ميتينگ، تحليلگران را به اين باور رسانده است که رابطه اي ميان حاميان فتنه و دولتمردان يازدهم وجود دارد.

 

الف نوشت

سرافراز رييس سازمان صدا وسيما گفت : رسانه در دور جديد مديريتي قائل به اين است که وضعيت خود را به ساختاري رسانه اي تغيير دهد، بنابراين در اولين گام، به اين نتيجه رسيديم که بايد ساختار سازماني خود را اصلاح کنيم، لذا بيش از ۷۰۰ پست مديريتي حذف شدند و اين روند اصلاح ساختار ادامه خواهد داشت.

 

تابناک نوشت

«٨٧ درصد افراد ١٨ تا ٢٩ساله در تهران، حداقل عضو يک شبکه اجتماعي هستند.» اين را نتايج يک نظرسنجي که در خردادماه امسال انجام شد، نشان داد. قائم مقام وزير کار با اعلام جزييات بيشتر از اين نظرسنجي، گفت: «نتيجه اين نظرسنجي همچنين نشان داد که ٦٣ درصد از کاربران اين شبکه ها مرد هستند.» «وضعيت تأهل شهروندان تهراني نيز با استفاده از شبکه هاي اجتماعي ارتباط معنادار داشته و  درصد بيشتري از مجردان، نسبت به ساير گروه ها عضو شبکه هاي اجتماعي بوده اند. بيشترين شبکه مورد استفاده شهروندان تهراني، شبکه وايبر بوده و شبکه هاي لاين، واتس آپ و تلگرام در رده هاي بعد جاي مي گيرند.»

 

دستور ويژه به زنگنه براي توسعه ميدان گازي کيش

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير دولت به وزير نفت، مقرر شده حق بهره برداري از 447 هکتار از اراضي واقع در منطقه گرزه و کلات شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان، با رعايت قوانين و مقررات مربوط جهت احداث تأسيسات پالايشگاهي طرح توسعه ميدان گازي کيش به اين وزارتخانه واگذار و وزارت نفت مکلف است ضمن اجراي طرح مذکور در اسرع وقت، نسبت به اختصاص بخشي از زمين هاي مذکور براي تأمين فضاهاي سبز و آب شرب روستاهاي واقع در محدوده اين ميدان گازي اقدام کند.

 

ابلاغيه دولت براي لغو تصميم نمايندگان ويژه احمدي نژاد

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي به تعدادي از اعضاي کابينه، اعلام شده حسب تصميم وزيران عضو کميسيون لوايح دولت که به استناد ماده 69 قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت اتخاذ شده، مقرر شده است ضمن لغو تصميم سال 87 نمايندگان ويژه رييس جمهور سابق، زمين 21 هزار متر مربعي موجود در بوشهر براي رفع نيازهاي اداري و توسعه شهري در اختيار استانداري قرار بگيرد.

************************************

روزنامه ایران******

سیل آگهی‌های 6 میلیون دلاری ضد توافق در تلویزیون‌های امریکا

لابی کشور‌های عربی به رهبری عربستان در کنار لابی صهیونیستی با صرف میلیون‌ها دلار نفتی، تمامی تلاش خود را برای رأی منفی کنگره امریکا به توافق هسته‌ای ایران به کار بسته است. به گزارش «انتخاب»، «فرست لوک»، ایستگاه‌های تلویزیونی در سراسر این کشور با سیلی از آگهی‌های تبلیغاتی شش میلیون دلاری از یک گروه موسوم به «ابتکار امنیتی امریکا» مواجه شده است که در آن شهروندان راتشویق می‌کند از سناتورهای امریکایی بخواهند با توافق هسته‌ای ایران مخالفت کنند گرچه گروه «ابتکار امنیتی امریکا» اطلاعات مربوط به حامیان مالی خود را فاش نمی‌کند اما رئیس این گروه، «نورمن کلمن»، سناتور سابق و جمهوری خواه از ایالت «مین»، فردی است که بیشتر برای عربستان سعودی لابی می‌کند.

 

ناگفته های فرمانده پیشین «ناجا» از رخدادهای سال 88

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم،  فرمانده پیشین «ناجا» درباره ملاقات خود با رئیس دولت سابق در روز دوشنبه 25 خرداد 88 به ماهنامه «رمز عبور»  گفت: « از ساعت 6 در دفترش جلسه بود. رفتم دیدم هیچ کس نیامده است و فقط من بودم. بعد از من، آقای حسین طائب رسید. قبل از آمدن آقای طائب، ایشان گفت: «چه خبر؟» گفتم: «خیابان‌ این جوری بود.» گفت: «خیلی خوب شد. دایره را تکان دادیم و اضافات و آشغال‌ها رو آمد. با آنها برخورد کنید و همه را جمع کنید ببرید. بروید خاتمی و بقیه را دستگیر کنید و شر همه را کم کنید و بروید.» گفتم: «مرد حسابی! چه می‌گویی؟ می‌روی مصاحبه و سخنرانی می‌کنی و می‌گویی خس و خاشاک و آت و آشغال. الان همه به خیابان‌ها ریخته‌اند و بحران است و نمی‌شود قضیه را به این سادگی جمع کرد و حالا می‌گویی بگیرید ببرید و تمام؟!» خیلی ناراحت و تند شدم و گفتم: «حالا اینها به کنار، برای چه می‌روی آنجا مشایی را با خودت می‌بری؟» پرسید: «چرا؟» گفتم: «علما نسبت به او موضع دارند و با این کارت انگشت در چشم علما می‌کنی. چرا حالا که او را می‌بری وسط این فتنه، جلوی دوربین می‌بریش که همه او را ببینند؟ باید الان اوضاع را آرام کنیم و داری برعکس عمل می‌کنی.» بعد از ما آقای طائب آمد و قدری آهنگ صدا و موضعم را تغییر دادم». وی افزوده است:« خودش را از پیش برنده می‌دانست. حتی به من گفته بود تلاش کنید خاتمی به میدان بیاید و یک بار برای همیشه پرونده‌اش جمع شود و برود پی کارش. نظرش این بود که آنها باید یک بار شکست بخورند، تمام شوند و بروند. گفتم آقای احمدی‌نژاد انتخابات پیش رویمان پر چالش است. اول اینها را رقیب نمی‌دانست و باور نداشت. وقتی موسوی شروع به سفر به استان‌های مختلف کرد... آقای احمدی نژاد دید قضیه دارد اوج می گیرد و خودش کاری نکرده است ... آقای احمدی‌نژاد آدمی چالشی بود و حداقل دو جور شکاف درست کرده که یکی‌اش شکاف نخبه- توده بود. از اول هم اعتقادی به نخبگان خاص نداشت و بارها به من گفته بود اینها 2 هزار نفرند که اگر بیرون‌شان کنیم، مشکلات نظام حل می‌شود. این کار را هم کرده بود و وزیر، معاون وزیر، استاندار و درشت‌ها را عوض کرده بود و می‌گفت اینها فرسوده و پوسیده‌اند و باید عوض شوند. بعد از سال 88 و در دور دوم نگاهش عوض شد».

 

واکنش‌ها به اشتباه گرفتن یک خیابان با یک روزنامه

«دویچه وله» نوشت: «روزنامه‌ کیهان»، روزنامه «وال استریت ژورنال» را با خیابان «وال استریت» نیویورک اشتباه گرفته‌ و بر مبنای ادعای طرح شده در مقاله‌ نشریه «فوربس»، همکار ایرانی روزنامه وال استریت ژورنال را رابط مقامات امریکایی با رهبران «جنبش سبز» قلمداد کرده‌اند. ماجرا به مقاله‌ای از «مایکل لدین» در نشریه «فوربس» بازمی‌گردد که در آن ادعا شده «چاک شومر»، سناتور امریکایی در زمان تظاهرات پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ ایران، از طریق فردی در «وال استریت» با سران جنبش سبز در ارتباط بوده است.

به گزارش «خبرآنلاین»، «وال استریت» خیابانی در منطقه «منهتن» نیویورک و محل استقرار بسیاری از شرکت‌های بزرگ مالی از جمله بورس نیویورک است. کیهان در ۲۱ مرداد نوشت: «اگرچه لدین اشاره‌ای به نام این رابط نمی‌کند اما اندکی دقت نشان می‌دهد به احتمال بسیار قوی این رابط کسی نیست جز همان خبرنگاری که در سال ۸۸ از سوی وال استریت ژورنال مأمور سفر به تهران و پوشش اخبار انتخابات ریاست جمهوری ایران می‌شود. این خبرنگار که فرناز فصیحی نام دارد دو ماه پیش از انتخابات وارد ایران شده و دست به کار می‌شود و پس از انتخابات نیز گزارش‌های متعدد و مغرضانه‌ای از آشوب‌های خیابانی فتنه‌گران تهیه و منتشر می‌کند. وی در حالی پس از انتخابات ایران را ترک می‌کند که پس از آن به دلیل دو تابعیتی بودن امکان سفر در پوشش عادی را داشته است.» بر اساس این گزارش،  روزنامه «وال استریت ژورنال» روز چهارشنبه (۱۹ اوت/۲۸ مرداد) با انتشار یک بیانیه نسبت به نشر زنجیره‌ای ادعاهای نادرست علیه همکار خود، واکنش نشان داد. در این بیانیه آمده که چنین اظهاراتی «کاملاً غلط» و «غیرمسئولانه» هستند: «در مقاله «فوربس» هیچ ارجاعی به «وال استریت ژورنال» یا خانم فصیحی وجود ندارد، اما برخی از رسانه‌های ایرانی، او را با دوست «وال استریتی» مقاله یکی گرفته‌اند.» مایکل لدین، نویسنده مقاله «فوربس» نیز به «وال استریت ژورنال» گفته که در مقاله‌اش هیچ ارتباطی از هیچ نوع با «وال استریت ژورنال» وجود نداشته است.»

************************************

روزنامه جام حم **

واکنش‌ها به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور

 اظهارات اخیر رئیس‌جمهور درباره برخی مباحث انتخاباتی و نقش و جایگاه شورای نگهبان در انتخابات، واکنش‌هایی را به دنبال داشت.

به گزارش تسنیم، محمدحسن ابوترابی فرد، نایب‌رئیس مجلس با تاکید بر ضرورت تقویت جایگاه شورای نگهبان در نظام اسلامی گفت: متزلزل کردن جایگاه شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی ایران سست کردن جایگاه مردم‌سالاری و هویت اسلامی ملت ایران است.

 

ادامه تلاش‌های اوباما در دفاع از برجام

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا همچنان مشغول قانع کردن اعضای کنگره برای دادن رای مثبت به برجام است. گفته می‌شود او تنها به رای هشت سناتور برای دفاع از حق وتوی خود در برابر رد احتمالی توافق وین در کنگره نیاز دارد و شاید برای کسب همین تعداد رأی، در نامه‌ای خطاب به جرالد نادلر، نماینده دموکرات نیویورک، به قانون‌گذاران دموکرات وعده داده واشنگتن، پس از تصویب توافق هسته‌ای نیز، فشارهای اقتصادی علیه ایران را ادامه داده و گزینه‌های نظامی را روی میز نگه خواهد داشت.

 

بزرگ‌ترین تهدید صلح جهانی کیست؟

نوام چامسکی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی و از منتقدان سیاست خارجی آمریکا در مقاله‌ای تحت عنوان «چه کسی بزرگ‌ترین تهدید صلح جهانی است؟»، به تحلیل و بررسی انتقادهای مطرح شده علیه توافق‌نامه هسته‌ای ایران و 1+5 پرداخت. چامسکی در این مقاله نوشت: این جمله کلیشه‌ای در محافل سیاسی آمریکا شنیده می‌شود که ایران بزرگ‌ترین تهدید برای صلح جهانی است. اما نتایج مهم‌ترین مراکز نظرسنجی (همچون گالوپ) نشان می‌دهد به نظر مردم، آمریکا بزرگ‌ترین تهدید به شمار می‌رود. بر این اساس، پاکستان با فاصله فراوانی در رتبه دوم قرار دارد. نوام چامسکی با بیان این‌که بزرگ‌ترین تهدید خاورمیانه اسرائیل است نه ایران، نوشت: در حالی‌که ایران معاهده ان‌پی‌تی را امضا کرده و بازرسان آژانس بین‌المللی بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور نظارت دارند، اسرائیل نه تنها این معاهده را امضا نکرده بلکه به هیچ بازرسی و نظارت از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم تن نمی‌دهد.

 **************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات