تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۷۸۴۷۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4174- شنبه 31 مرداد 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) مشکلات اقتصادی اگر بخواهد حل شود، باید متمرکز روی مسئله تولید داخل شد. (9/2/94)

 

سرمقاله

روز صنعت دفاعی

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) فرمانده معظم کل قوا با نامگذاری 31 مرداد به «روز صنعت دفاعی» پرتویی از جنبه عملی آیه قدرت‌آفرین و مسئولیت‌آور برای نظام اسلامی، یعنی «واعدوا لهم ما استطتعم من قوه» را آشکار ساختند. به موجب این آیه و حکم نافذ الهی که ابعاد اهمیت آن در دفاع مقدس مشاهده شد و بخش‌های دیگری از آن نیز در حال حاضر در جریان است، باید چنین روزی به واقع گرامی داشته شود و با تلاش خستگی‌ناپذیر عرصه آن گسترش یابد. تحولات خونبار منطقه شاهد گویا و مؤید دو نکته اساسی در این‌باره است:

1- مسیر دفاعی که ایران از گذشته انتخاب کرد، مسیر کاملاً درستی بود و توانست ضمن ایجاد بازدارندگی مؤثر، حاشیه امنیتی قابل اتکایی برای ایران ایجاد کند و این ممکن نبود، مگر به پشتوانه «صنعت دفاعی» ایران که با دقت و هوشیاری نیازهای اساسی را شناسایی و تأمین کرد.

2- دشمنان نظام اسلامی از سویی با تجهیز عوامل و مزدوران منطقه‌ای‌شان و از سوی دیگر، با تمسک به روش‌های گوناگون، از جمله محتوای «برجام» می‌کوشند توان دفاعی ایران را کاهش دهند.

دفاع از جمله حقوق اولیه ملت‌ها و حاکمیت‌هاست و هیچ‌کس حق ندارد این حق را از آنها سلب کند. در جهان پرآشوب امروز، مهم‌ترین ابزار دفاع ملت‌ها و حاکمیت‌ها سلاح‌هایی است که در اختیار دارند، بنابراین طبیعی است که برای رسیدن به سلاح‌های پیشرفته‌تر تلاش کنند و هیچ قدرت و قانونی نیز حق ندارد مانع چنین تلاش مقدسی شود. درحال حاضر، دشمنان و مردم و نظام اسلامی به شکل مشترک اهمیت کاربردی موشک‌های ایران را درک کرده‌اند؛ بنابراین، دشمن نباید انتظار داشته باشد ایران از ارزش تولید و قدرت بازدارندگی آن چشم بپوشد، مردم و نظام نیز باید چنین اجازه‌ای را به دشمن ندهند و کوشاتر از گذشته در تقویت و پیشرفت آن تلاش کنند. امروز 31 مرداد «روز صنعت دفاعی» بر همه تلاشگران این عرصه مبارک باد و تلاش‌شان مأجور باشد. ان‌شاءالله


ترجمه

رویکرد متفاوت اتحادیه اروپا و کنگره آمریکا

گروه ترجمه- روزنامه واشنگتن‌پست 22 آگوست 2015 (31 مرداد) در مقاله‌ای به رویکرد متفاوت کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا در قبال توافق هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: جوهر توافقنامه هسته‌ای ایران هنوز خشک نشده بود که دولت آلمان هواپیمای حامل نخبگان اقتصادی خود را به تهران فرستاد. هتل‌ها و رستوران‌های تهران مملو از خارجی‌هایی شد که برای چانه‌زنی رقابت می‌کردند. این درحالی است که همچنان مشخص نیست آیا باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند بر مخالفت‌های کنگره درباره توافق هسته‌ای چیره شود یا خیر؟ افزایش بازدیدکنندگان از تهران آخرین نشانه شکاف عمیق میان آمریکا و اروپاست. اوباما و کری هشدار داده‌اند، کنگره درصورت توافق هسته‌ای ایران نخواهد توانست تحریم‌های تجاری چندجانبه را دوباره تحمیل کند. پنج کشور دیگر دخیل در این توافق نیز به کنگره گفته‌اند، به میز مذاکره بازنخواهند گشت. سفرهای مقامات عالی‌رتبه نشان می‌دهد، رهبران آمریکا حتی نمی‌توانند اروپایی‌ها را از سفر به تهران پیش از رأی کنگره بازدارند. قرار است رأی‌گیری کنگره 17 سپتامبر صورت گیرد.

در ادامه مقاله آمده است: جو کسر، مدیر اجرایی شرکت زیمنس ماه گذشته به تلویزیون آلمان گفت: «ما در آلمان 80 میلیون جمعیت داریم که به انرژی و مراقبت‌های بهداشتی نیاز دارند... فرصت‌ها و شانس‌هایی وجود دارد»؛ درحالی‌که مخالفت‌ها در کنگره آمریکا شدید است، ماه گذشته شرکت زیمنس یک مقام ارشد را به همراه معاون صدراعظم آلمان نیز به تهران فرستاد. آنها درست پنج روز پس از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به ایران سفر کردند. گابریل، معاون صدراعظم آلمان با به‌کارگیری عبارت گروه 3+3 گفت: «این توافقی که میان گروه 3+3 و ایران در وین به امضا رسید، بنیان‌های عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران را ایجاد کرده است». از زمان سفر گابریل به تهران، وزرای ارشد فرانسه و ایتالیا نیز از تهران دیدار کرده‌اند. فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز قرار است دستور بازگشایی سفارت کشورش در تهران را صادر کند. این درحالی است که تجارت بریتانیا در تهران از برخی دیگر از اعضای اتحادیه اروپا عقب افتاده است. اسپانیا، سوئد و لهستان نیز درنظر دارند فصل پاییز سفرهایی مشابه به ایران داشته باشند. ماه آینده نیز قرار است هاینس فیشر، رئیس‌جمهور اتریش به تهران سفر کند. یک هفته پس از امضای توافق، وین نیز میزبان کنفرانس تجاری ایران و اتحادیه اروپا بود. مایکل توکاس، رئیس اتاق بازرگانی ایران-آلمان گفت: «به محض برداشته‌شدن تحریم‌ها شرکت‌های بسیاری برای امضای توافق‌نامه با ایران آماده می‌شوند». وی گفت: اتاق بازرگانی ایران-آلمان هر هفته سفر شرکت‌های علاقه‌مند به توافق با ایران را سازمان‌دهی می‌کند. گفتنی است، درخواست برای مشاوره از زمان اعلام توافق سه‌ برابر شده است.

در پایان مقاله آمده است: شرکت‌های تجاری غربی همچنان با معمای ابهام‌های حقوقی روبه‌رو هستند که سبب شده است، این شرکت‌ها محتاطانه گام بردارند. شرکت‌های چندملیتی نیز که با آمریکا تجارت می‌کنند، به‌دلیل ترس از ردّ قاطع توافق در کنگره، نمی‌خواهند ازسوی آمریکا تحریم شوند. همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا نفوذ شدیدی بر نظام اقتصادی بین‌المللی دارد و این مسئله ورود و خروج پول به ایران را دشوار و حتی توافق‌هایی را که مطابق رژیم کنونی تحریم‌ها قانونی هستند، با چالش جدی روبه‌رو می‌کند.

اخبار و تحلیل‌ها: نویسنده پس از بیان رویکرد و اشتیاق شدید کشورهای اروپایی به تجارت با ایران در پایان به چند مانع نیز اشاره کرد؛ اما نتیجه نگرفت که آیا رویکرد و اشتیاق اشاره‌شده آنقدر قوی است که بتواند این موانع را کنار بزند یا خیر؟ با اینکه نویسنده از پرداختن به این موضوع پرهیز کرده، اما به نظر می‌رسد این رویکرد و اشتیاق اگر نتواند همه موانع را رفع کند، به احتمال زیاد بخشی از آن را کنار می‌زند که به همین میزان آمریکا ضرر می‌کند و ایران سود می‌برد، افزون‌بر آنکه حرکت رفع موانع ادامه می‌یابد.

 

اخبار

تفسیر اصلاح‌طلبانه از قیام امام حسین(ع)!

 تعابیر عجیب و غریب و تفسیر به رأی محمد شعله سعدی از قیام امام حسین(ع)، در تازه‌ترین نشست اصلاح‌طلبان در شیراز بار دیگر خاطرات توهین این گروه سیاسی به انگیزه امام حسین(ع) از قیام و عزاداری برای سیدالشهداء(ع) را در ذهن متبادر می‌کند. در اقدامی تازه شعله‌سعدی، در جلسه‌ای با شاخه جوانان حزب ندای ایرانیان شعبه فارس در شیراز گفت: «می‌گویند امام حسین‌(ع) انقلاب کرد و من چنین چیزی را باور ندارم، به‌دلیل اینکه امام حسین(ع) اصلاً قصد انقلاب نداشته است و داشت از جایی که جانش را تهدید می‌کردند دور می‌شد؛ اما به او اجازه ندادند و او نیز تسلیم نشد»! شعله‌سعدی با بیان اینکه متأسفانه در یک جامعه استبدادی زندگی می‌کنیم و فرهنگ چندین هزار ساله استبدادی در خون‌مان نهادینه شده است، گفت: «ما در تعزیه امام حسین(ع) و عمرسعد نیز مونولوگ و گفت‌وگوی یک‌طرفه داریم و یک طرف کامل حق است و طرف دیگر کامل باطل می‌باشد، درحالی‌که در دیالوگ هردوطرف باید همسنگ باشند و ممکن است بخشی از حقیقت در نزدیک یک طرف و بخش دیگری از آن، نزد طرف مقابل باشد.»!

اخبار و تحلیل‌ها: اینکه شعله‌سعدی حرکت امام حسین(ع) را انقلاب نمی‌داند، اصلاً مهم نیست؛ زیرا به خاطر یک بی‌نماز، درِ مسجد را نمی‌بندند. اما در حرکت امام حسین(ع) کلیدواژه‌هایی وجود دارد که از سر جمع آنها چیزی به غیر از مفهوم انقلاب افاده نمی‌شود، مانند بیعت‌نکردن با یزید، انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی، هیهات من الذله و... . درباره مونولوگی هم که وی مطرح کرده، باید گفت: شعله‌سعدی به‌جای دغدغه مونولوگ باید به فکر اصالت یک واقعه بزرگ تاریخی باشد، هیچ‌کس حق و وظیفه ندارد وقایع تاریخی را در ظرف و قالب خودساخته بریزد؛ بلکه باید در بیان حقیقی وقایع تلاش کند، نه با این بهانه‌ها آن را تحریف نماید.

 

خبر کوتاه 

* پایگاه خبری «فرست لوک» در گزارشی نوشت: شش میلیون دلار از طریق گروهی به نام «ابتکار امنیتی آمریکا» به شبکه‌های تلویزیونی این کشور تزریق شده است تا به شهروندان آمریکایی بقبولاند که از سناتورهای خود بخواهند با توافق هسته‌ای ایران مخالفت کنند. گفتنی است، رئیس این گروه یک سناتور سابق به نام «نورم کلمن» است که برای عربستان سعودی در آمریکا لابی‌گری می‌کند. شرکت کلمن با نام «هاگان لوولز» ماهانه ۶۰ هزار دلار از سوی عربستان حمایت مالی می‌شود.

* «صادق زیباکلام» در سرمقاله روزنامه اصلاح‌طلب «قانون» با عنوان نامه سرگشاده، ضمن اشاره به سخنان رئیس‌جمهور درباره انتخابات مجلس، با حمله تند به شورای نگهبان و متهم‌کردن این شورا، خطاب به حسن روحانی نوشت: «جناب آقای رئیس‌جمهور، تردیدی به خود راه ندهید که حسب وظایف و مسئولیت‌های‌تان در چهارچوب قانون اساسی، اصلاح انتخابات مجلس، اگر اصلی‌ترین و ضروری‌ترین اقدام‌تان محسوب نشود، یقیناً جزو عاجل‌ترین اقدام‌تان خواهد بود».

* حمید رسایی گفت: روز گذشته مقامات دولتی اظهارات عجیبی کرده‌اند. معاون وزیر امور خارجه گفته است، صلاح نیست مجلس درباره توافق هسته‌ای اظهارنظر کند؛ همچنین معاون رئیس‌جمهور هم روز گذشته گفته است، نظردادن مجلس درباره برجام خلاف قانون اساسی است؛ با توجه به این اظهار نظرات مقامات دولتی، به نظر می‌رسد بهتر است ما جای‌مان را با دولت عوض کنیم و دولت روی عملکرد مجلس نظارت کند. رسایی یادآور شد: اگر این توافق هسته‌‌ای یک بازی برد- برد است، پس چرا می‌ترسند از پشت تریبون مجلس مطرح شود. چرا لایحه برجام ارائه نمی‌شود و چه زمانی قرار است این لایحه تقدیم مجلس شود؟

* براساس اخبار به‌دست‌آمده، آمریکایی‌ها به نتیجه رسیده‌اند که راه حل‌وفصل مسائل آمریکا با عراق، سوریه، یمن، لبنان، فلسطین و ملت‌های قیام‌کرده‌ای، مانند ملت بحرین تنها در گروی غلبه بر تهران صورت می‌گیرد. براساس این‌، کاخ سفید تلاش خود را برای ایجاد روابط دیپلماتیک با ایران آغاز کرده است. این اخبار همچنین نشان می‌دهد، مقامات آمریکایی به‌طور مکرر در تلاش هستند با تهران تماس حاصل کنند.

* یک روزنامه انگلیسی در یادداشتی در روز پنجشنبه به «فیلیپ هاموند» وزیر امور خارجه انگلیس پیشنهاد کرد، در مراسم بازگشایی سفارت این کشور در تهران که روز یکشنبه انجام می‌شود، بابت رفتار لندن در قبال تهران، از جمله در کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ عذرخواهی کند. «لیندسی هیلسام» روزنامه‌نگار گاردین در این یادداشت، بازگشایی سفارت انگلیس در تهران را یک گام رو به جلو خوانده، اما افزوده است: «هاموند باید به رویدادهایی مانند کودتای مورد حمایت انگلیس در سال ۱۹۵۳ اعتراف کند». تحلیلگر انگلیسی با بیان اینکه «ایرانی‌ها به آسانی تاریخ را دور نمی‌اندازند»، ضمن اشاره به گرامی‌داشت سالروز کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ در ایران، از پنهان‌کاری انگلیس در اعتراف به نقشش در این واقعه، همراه با آمریکا انتقاد کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات