تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۷۸۵۶۵
انتظار انتخاباتی بدون رقیب؛

استراتژی اصولگرایان در انتخابات مجلس چیست؟


اصولگرایان می دانند که اگر انتخابات آینده مجلس واقعا رقابتی باشد در مقابل نیور های اصلاح طلب و حامیان دولت امکان رقابت ندارند. از این رو تمام تلاش خود را در این حوزه بر این گذاشته اند که رقیب را از صحنه خارج کنند. با توجه به اقبال گسترده مردم درانتخابات ریاست جمهوری خرداد 92 به ائتلاف معتدلین و اصلاح طلبان این بار هم احتمال پیروزی این جریان بیش از گذشته مطرح است. به صورتی که از الان اصولگرایان به فکر آن افتاده اند که کاری کنند که کلا رقیب در صحنه نتواند با تمام قوا شرکت کند. آنان برای فتح مجلس روش ننه چندان تازه ای را در نظر گرفته اند.

متداول ترین روشی که همواره اصول گرایان برای پیروزی در نظر دارند همان حذف کردن رقیب است. در نتیجه آنان برای فتح مجلس دهم خواسته یا ناخواسته باز هم به این روش متوسل خواهند شد. این موضوع در اظهار نظر یکی از نمایندگان وابسته به جبهه پایداری بیان شده است؛ سنت خارج کردن رقیب قبل از شروع فرایند انتخابات، روشی که اتفاقا در مجلس هفتم و هشتم و نهم نیز مهمترین دلیل پیروزی اصولگرایان در انتخابات مجلس بود.

دوازده سال قانونگذاری اصولگرایان

وقتی تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس ششم رد صلاحیت شدند، بعضی احزاب تاثیرگذار اصلاح‌طلب تصمیم گرفتند به صورت جریانی وارد انتخابات نشوند و افراد شخصا وارد شوند. در آن انتخابات، اصلاح‌طلبان لیستی نصفه‌ونیمه در سراسر کشور منتشر کردند. آن دوره در تهران تنها رییس مجلس ششم، از لیست اصلاح‌طلبان رای آورد و در شهرهای دیگر نیز نزدیک به 50 نفر از اصلاح‌طلبان وارد مجلس شدند. در انتخابات مجلس هشتم نیز صلاحیت بسیاری از اصلاح‌طلبان توسط هیئت‌های اجرایی رد شد. آنگونه که چهره‌ای اصولگرا همچون احمد توکلی در نامه‌ای «کم‌تجربگی مسئولان اجرایی، ثبت‌نام رایانه‌ای بدون آمادگی کافی و اعمال سلایق تنگ نظرانه» را عامل رد صلاحیت‌ها و دلسردی مردم از حضور در انتخابات عنوان کرد.

وقتی تعداد اصلاح‌طلبان مجلس نهم از عددی یک رقمی فراتر نرفت

پیش‌بینی توکلی درست بود؛ در آن انتخابات، استان تهران با حدود ۳۰ درصد کمترین مقدار مشارکت را نشان داد و پس از تهران، اصفهان، کردستان، یزد و قم کمترین میزان مشارکت را داشتند. در آن انتخابات اصلاح‌طلبان در بسیاری از استان‌ها لیست انتخاباتی نداشتند و تعداد نمایندگان اصلاح‌طلب به نصف کاهش یافت. و جالب اینکه این اتفاق در انتخابات مجلس نهم به همان روند ادامه یافت تا در غیاب اصلاح‌طلبان و بدون هیچ رقابتی در آن، خبر عجیب پول گرفتن 170 نماینده توسط محمدرضا رحیمی و جابر ابدالی که از شگفتی‌های تاریخ جهانی پارلمان بود، از آن شنیده شود.

در این انتخابات، حوادث سال 88 موجب شد احزاب اصلاح‌طلب حضور جدی در عرصه انتخابات نداشته باشند و تنها چند نماینده دوره هشتم برای دوره نهم به رقابت پرداختند تا اقلیت اصلاح‌طلبان در مجلس نهم یک رقمی شود. همزمان با کمرنگ‌شدن حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس، اصولگرایان با فراغ بال از نتیجه به رقابت با یکدیگر پرداختند. اصولگرایان که در مجلس ششم و هفتم، با یک لیست انتخاباتی شرکت کرده بودند، در مجلس هشتم با دو لیست و در مجلس نهم با پنج لیست انتخاباتی حاضر شدند.

سبد رای اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان

از سال ٧۶ به بعد، در انتخابات‌هایی که انجام شده، ٢٠ درصد جامعه ایران طرفدار جدی اصلاح‌طلبان هستند و در تمام انتخابات هم بوده‌ و رای داده‌اند. ١۵ درصد هم متعلق به پایگاه اصولگرایان(اعم از میانه‌رو و تندرو) است که ما آن را هم ٢٠ درصد فرض می‌کنیم و گفتیم ٢٠ درصد هم که اصلا نمی‌آیند، پس ما معمولا در انتخابات‌ها با ۴٠ درصد آرای خاکستری مواجهیم که اینها روزهای انتخابات، دم‌دمای آخر تصمیم می‌گیرند که شرکت کنند یا نه و به چه کسی رای دهند. در سال ٧۶ هم این ۴٠ درصد به میدان آمد که با خط امامی‌ها (یا اصلاح‌طلبان بعدی) آن موج ۶٠ درصدی دوم خردادی برای اصلاحات ایجاد شد.

در انتخابات ٨۴ هم اصلاح‌طلبان با چند کاندیدا آمدند و رایشان شکست و احمدی‌نژاد در برابر هاشمی به مرحله دوم رفت. در دور دوم انتخابات سال ٨۴ هم آن ۴٠ درصد به احمدی‌نژاد رای داد، آنها گفتند انگار عده‌ای خورده‌اند و هاشمی را هم متاسفانه نماد فساد معرفی کردند و گفتند حالا یک نفر از ما پاکان آمده که این پول‌ها را از آنها بگیرد و به مردم فقیر دهد. در سال ٩٢ هم اتفاقا بخش محروم این ۴٠ درصد به روحانی رای دادند، چون دیدند تندروها کشور را به خطر انداخته‌اند و موج رای اصلاح‌طلبان و بخش خاکستری، باعث رخداد مهم انتخاب روحانی شد.

اصلاح‌طلبان دلواپس تایید صلاحیت‌ها!

اما این بار و پنج ماه قبل از انتخابات، همه جریان‌های اصلاح‌طلبی همزمان با فعالیت‌های دیگر، به مسئله تایید صلاحیت‌ها توجه ویژه دارند. در حالی که نمایندگان فعلی و مدیران عزل شده دولت قبل فعالیت سیاسی و انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند، جریان اصلاح‌طلب با نگرانی هنوز وارد فاز معرفی نامزدها نشده‌اند تا آنجا که یکی از چهره‌های اصلاح طلب به معاون اول رییس‌جمهور گفته بود برخی از دوستان پیش‌بینی می‌کنند که ردصلاحیت‌ها احتمالا در فرمانداری‌ها و بخش‌های اجرایی زودتر از هر نهاد مسئول دیگری صورت بگیرد، زیرا برخی از مدیران دولتی در شهرستان‌ها مقابل اصلاح طلبان سنگ اندازی می‌کنند.

آیت‌الله موسوی تبریزی نیز به ایلنا گفته بود که افرادی که به دنبال رد صلاحیت‌ اصلاح‌طلبان هستند، پشت‌پرده هم، ممکن است با برخی بتوانند لابی کنند، بروند و صحبت کنند و سعی کنند آنها را تحریک کنند؛ حالا برخی از اعضای شورای نگهبان هم ممکن است هم عقیده اینها باشند یا نباشند، ما به اینها کار نداریم؛ اما آنچه مسلم است این است که آنها، تنها هراسشان این است که با وجود یک میدان رقابت سالم بین گروه‌های مختلف، برنده آن میدان نباشند، که نیستند. در طرف دیگر ماجرا البته سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌و‌گوی کوتاهی که با ایلنا داشت، معتقد است شورای نگهبان اساسا تابع تقسیم‌بندی‌ها و داوری‌های جناحی نیست و در بررسی صلاحیت‌ها پرونده هر شخص را به صورت مستقل مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

رییس‌جمهور مذاکره کند

از سویی دیگر برخی فعالان سیاسی اصلاح‌طلب پیشنهاد داده‌اند که دولت موفق در مذاکرات بین‌المللی در مسائل داخلی نیز با شورای نگهبان مذاکره کنند تا اصلاح‌طلبان حضور پرشورتری نسبت به سه دوره قبلی انتخابات داشته باشند. به نظر می‌رسد جامعه امروز بیش از گذشته نظاره‌گر عملکرد شورای نگهبان در برخورد با احراز صلاحیت مفسدین اقتصادی است. تعدادی از مدیران دولت قبل که در دستگاه‌های قضایی پرونده دارند و برخی نمایندگان مجلس که از رحیمی پول گرفته بودند، از جمله افرادی هستند که باید بیش از اصلاح‌طلبان نگران تایید صلاحیت خود باشند، مسئله‌ای که محسن رهامی روی آن دست گذاشته بود و محمدرضا تابش نیز در گفت‌و‌گویی با ایلنا اظهار امیدواری کرده بود که این صلاحیت این افراد مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد.

تلاش برای وحدت برای وحدت در اردوگاه اصولگرایان

محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری اعلام کرد : شورای همگرایی اصولگرایان به دنبال وحدت صددرصدی در بین احزاب و تشکل‌های اصولگرا است. بحث وحدت اصولگرایان مدتها از سوی شخصیت‌های اصولگرا مطرح است که در همین راستا جامعه روحانیت مبارز تلاش های مضاعفی انجام داده است و با گروه‌های مختلف سیاسی و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی جلسات دو، سه و چندجانبه برگزار کرده است.وی با بیان اینکه جلسه همگرایی اصولگرایان که با حضور احزاب و جریانات سیاسی، به دعوت کمیته سیاسی جامعه روحانیت مبارز برگزار شده بود، جلسات احزاب و شخصیت‌های سیاسی قاعدتا ادامه‌دار خواهد بود.

در این جلسات نحوه و نظام‌نامه‌های همکاری در حال تدوین است.دبیرکل جبهه پیروان خط امام تصریح کرد: سیاست راهبردی جبهه پیروان حرکت زیر نظر جامعتین و هماهنگی با آنها است و در آینده هم راه همدلی، ‌هم‌زبانی و هم‌نظری با آنها را طی خواهیم کرد.در این دوره به دلیل وضعیت ویژه‌ای که وجود دارد هماهنگی، همدلی و احساس نیاز رسیدن به وحدت در بین همه احزاب و گرایش‌های اصولگرا وجود دارد و این فرصت مناسبی است تا این روند را با تمام توان جلو ببریم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات