تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۷۸۵۹۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4178- چهارشنبه 4 شهریور 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) اگر مبارزه با استکبار نباشد ما تابع قرآن نیستیم. (20/4/94)

 

سرمقاله

یادآوری جنگ تمجید خوبی از برجام نیست

دکتر روحانی، رئیس‌جمهور روز گذشته در جمع مردم همدان در اثنای صحبت درباره مذاکرات هسته‌ای و «برجام» گفت: «بعد از 23 ماه تلاش و مذاکره پیگیر توسط فرزندان انقلابی و دیپلمات شما،‌ به نقطه‌ای رسیدیم که توانستیم سایه شوم جنگ را از سر مردم برداریم و امنیت واقعی را به این کشور بازگردانیم».

صحبت از مذاکرات هسته‌ای و تشریح هرچه بیشتر آن برای مردم و تمجید از دیپلمات‌هایی که به شکل خستگی‌ناپذیر این کار سخت را پیش بردند و آن را به مرحله «برجام» رساندند، بسیار پسندیده است؛ اما یادمان باشد حاصل این گفت‌وگوها، یعنی «برجام» در مرحله بررسی است و نقاط ضعف و قوتی دارد و به احتمالی هم ممکن است به مرحله اجرا نرسد؛ ازاین‌رو، برای تعریف و تمجید از آن باید زوایای مختلفی را درنظر گرفت که پیام‌های ناصواب منتشر نکند و درصورت اجرانشدن نیز التهاب‌هایی نیافریند که در تعریف و تمجیدهای پیشینی ریشه دارد. صحبت از برداشته‌شدن سایه شوم جنگ از سر مردم با «برجام» به این معناست که مشی گذشته نظام موضوع را به‌سمت جنگ پیش می‌برد؛ حال آنکه جورج بوش که سیاست منطقه‌ای‌اش بر جنگ استوار بود، از جنگ با ایران در اوج مناقشات هسته‌ای پرهیز می‌کرد؛ پس چگونه امکان داشت خلف وی، یعنی اوباما که سیاست منطقه‌ای‌اش پرهیز از جنگ و اصلاح اشتباهات بوش بود، به جنگ با ایران گرایش پیدا کند، افزون‌براینکه توان نظامی و پیشرفت هسته‌ای ایران زمان اوباما بیشتر از زمان بوش بود. پیامد بعدی چنین سخنی این است که چنانچه توافق حاصل نشد، مردم به ناگاه باید مضطرب و دل‌نگران جنگ باشند! نتیجه اینکه برای تعریف و تمجید واقعی و صادقانه از آنچه رخ داده، بهتر است به موضوعات عدیده‌ای پرداخت که مردم با آگاهی از آن و اشراف بر ابعاد کار انجام‌شده بتوانند درست و دقیق داوری کنند و به ارزش واقعی آن پی برند.


ترجمه

حمایت مخالفان سیاسی از توافق هسته‌ای

گروه ترجمه- روزنامه گاردین 26 آگوست 2015 (4 شهریور) در مقاله‌ای به حمایت برخی از فعالان سیاسی ایرانی از توافق هسته‌ای ایران و درخواست آنها از کنگره آمریکا برای حمایت از این توافق پرداخت و نوشت: تعدادی از ایرانی‌های برجسته که بسیاری از آنها به دلایل سیاسی در ایران زندانی بوده‌اند، با انتشار ویدئویی از مردم آمریکا درخواست کردند، به‌منظور به خطرنیفتادن توافق هسته‌ای در کنگره لابی‌گری کنند. در این پیام ویدئویی افرادی، مانند جعفر پناهی، فیلم‌ساز؛ شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل؛ نسرین ستوده، وکیل حقوق بشر و غنچه قوامی، فعال سیاسی ایرانی - بریتانیایی نیز حضور دارند. بسیاری از شرکت‌کنندگان در این پیام ویدئویی به‌دلیل عقاید یا فعالیت‌های سیاسی خود در ایران تحت پیگرد بوده‌اند یا به زندان‌های طولانی‌مدت و حتی زندان انفرادی محکوم شده‌اند؛ اما آنها حمایت خود را از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 ابراز داشته‌اند و آن را توافقی خوب خوانده‌اند که از تهدید جنگ جلوگیری می‌کند.

در ادامه مقاله آمده است: محمدرضا جلایی‌پور، یکی از سازمان‌دهندگان این کارزار گفت: این پیام ویدئویی با این هدف نمایش داده شده است که نشان دهد، «آنهایی که بالاترین هزینه‌ها را برای آرمان دموکراسی و حقوق بشر در ایران داده‌اند، از این توافق حمایت می‌کنند». این فعال سیاسی که پنج ماه در زندان انفرادی ایران بوده است، گفت: «این پیام‌های ویدئویی به‌منظور نمایش این واقعیت به جهان تهیه شد که [نشان دهد] نه‌تنها اکثریت مهم ایرانی‌ها، بلکه تقریباً تمام فعالان برجسته حقوق بشر و دموکراسی‌خواه، زندانیان سیاسی برجسته و صداهای مستقل جامعه ایران به‌طور تمام‌قد از توافق ایران حمایت می‌کنند». خانم قوامی در ویدئوی خود گفت: «من از توافق ایران حمایت می‌کنم؛ زیرا به‌شدت معتقدم تحریم‌ها، حقوق بشر مردم ایران را نقض می‌کند». این فعال سیاسی ایرانی ـ بریتانیایی که سال گذشته به‌دلیل حضور و تماشای والیبال مردان پنج ماه در زندان بود، گفت: «زمان آن است که آمریکایی‌ها با نمایندگان خود در کنگره تماس بگیرند و از آنها بخواهند به صلح رأی دهند. تمام جهان نظاره‌گر است».

در پایان مقاله آمده است: جعفر پناهی نیز که به‌دلیل حمایت از جنبش سبز به زندان افتاده بود، گفت: «من فیلم‌سازم و با تصویرسازی سروکار دارم؛ اما نه صرفاً تصویرسازی؛ تصاویر غرق در واقعیت‌ها هستند... آنچه در کنگره آمریکا و در میان سیاستگذاران آمریکایی رخ می‌دهد، تصویرسازی صرف و نه حس واقعیت است. آنها تفکر می‌کنند یا تصویرسازی می‌کنند که با تحریم‌ها و جنگ می‌توانند به اهداف خود برسند. این واقعیت کشور من نیست». مخالفان توافق هسته‌ای گفته‌اند، پیشینه ضعیف ایران در حقوق بشر دلیل محکمی است که مطابق آن کنگره نباید این توافق را تأیید کند؛ اما بخش مهمی از فعالان سیاسی و مخالفان دولت ایران معتقدند، تحریم‌ها به مردم عادی صدمه زده و جامعه مدنی ایران را ضعیف کرده است. برخی از حامیان این توافق را می‌توان نام برد؛ از جمله محمدتقی کروبی، پسر مهدی کروبی؛ سعید شریعتی، فعال سیاسی؛ ابراهیم یزدی، وزیر امور خارجه سابق ایران و عماد بهاور، زندانی سیاسی سابق که پنج سال در ایران زندانی بوده است.

اخبار و تحلیل‌ها: به نظر می‌رسد، مخالفان نظام با «برجام» کاملاً فرصت‌طلبانه برخورد کرده‌اند تا به‌نحوی هم ابراز وجود کنند و هم در برابر مردم خود را مردم‌دوست جلوه دهند؛ درحالی‌که شخصیت‌های مطرح در آمریکا به‌شدت درگیر فعالیت و موافقت و مخالفت با «برجام» هستند و درخواست این افراد در کنگره آمریکا جایی برای طرح و توجه ندارد. این افراد اگر وطنخواه، مردم‌دوست و طرفدار دموکراسی بودند،‌ صحنه‌های کم‌نظیر حمایت مردم از نظام و جلوه‌گرساختن نشانه‌های برجسته دموکراسی را که مردم بارها و بارها آفریدند، به سخره نمی‌گرفتند و به آن نمی‌تاختند و آن را مخدوش نمی‌کردند. آنها با انتشار این ویدئو پرچم‌شان را بلند کردند تا پس از توافق نهایی احتمالی، آمریکا آنها را از یاد نبرد.

 

اخبار

فتنه‌گران به‌دنبال شبکه‌های مجازی و موبایلی...؟!

 اصلاح‌طلبان افراطی که در جریان فتنه 88 و به‌دلیل حضور بسیاری از آنها در آن، بدنه اجتماعی خود را از دست دادند، این روزها از همه وضعیت موجود، از جمله همراهی با برخی‌ها در دولت، استفاده می‌کنند تا شاید بتوانند کرسی‌های نمایندگی را تصاحب کنند. در همین زمینه، در یکی از جلسات اخیر اصلاح‌طلبان که با حضور چند تن از بزرگان اصلاح‌طلب برگزار شد، فعالان اصلاح‌طلب به این نتیجه رسیدند که باید برای شبکه‌های مجازی و موبایلی برنامه‌ریزی کنند. در این جلسه برخی چهره‌ها و سرشاخه‌های شبکه‌های موبایلی هم حضور داشتند که درباره انتخابات، تذکرهای لازم را ازسوی اصلاح‌طلبان دریافت کرده و برای اثرگذاری بیشتر توجیه شدند.

در این جلسه تعدادی از فعالان فضای مجازی که طرفدار دولت هم بودند، به علاوه برخی از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب هم حضور داشتند. در ادامه جلسه، این افراد موظف شدند برای دولت و اصلاح‌طلبان نظرسنجی‌های مختلف و متفاوتی را برای بررسی میزان مقبولیت انجام دهند.

 

اخبار کوتاه       

* همزمان با حضور رحمان فضلی، وزیر کشور در مرزهای شمال غربی ایران و عراق، رسانه‌های ترکیه این موضوع را به‌طور گسترده مورد توجه قرار دادند و نوشتند: وزیر کشور ایران، در ارتفاعات قندیل پرچم جمهوری اسلامی را در برابر مقرهای پ.ک.ک به اهتزاز درآورد.

* سعید حدادیان، مداح پیشکسوت و مشهور کشور، در مصاحبه‌ای از جریان‌های اصولگرایی خواست تا از انتخابات ریاست‌جمهوری درس عبرت بگیرند و با لحنی طعنه‌آمیز گفت: اگر اصولگرایان به وحدت نرسند، ما مداحان وارد انتخابات می‌شویم. روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد با واکنش به این جمله حدادیان که برای هوشیاری بیشتر اصولگرایان بیان شد، در یادداشتی با درج بخشی از سخنان حدادیان و بازنشر برخی انتقادات تند گذشته وی به دولت سعی کرد، افزون‌بر تخریب این مداح، جریان مداحی و جریان اصولگرایی را با هم مورد تخریب سیاسی قرار دهد. سیاهه‌ای که با بال و پر دادن به سخنان حدادیان تا اندازه تأسیس حزب مداحان! سعی در انتقام‌کشی از مداحان داشت!

* محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک در مجلس در تذکر شفاهی با اشاره به اینکه خانم ابتکار تمام وقت خود را صرف کارهای سیاسی می‌کند، گفت: در حال حاضر طاعونی در اراک آمده است که ۴۵۰ حیوان از حیات‌وحش اراک را از بین برده است و روزبه‌روز هم بر تعداد تلفات آن افزوده می‌شود. وی در ادامه یادآور شد: تالاب میقان اراک روزبه‌روز در حال نابودشدن است و همین روزها، مانند دریاچه ارومیه خواهد شد که بخشی از آلایندگی اراک نیز مربوط به همین منطقه است؛ اما هیچ اقدامی برای آن صورت نمی‌گیرد. آصفری اضافه کرد: خانم ابتکار هفته گذشته به اراک سفر کرد؛ اما نیامد و این مناطق را بازدید نکرد، ما باید به چه کسی تذکر داده و از چه کسی در این‌باره سؤال کنیم؟!

* به نوشته بلومبرگ، مخالفان نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، درحالی‌که از ردّ «برجام» در کنگره ناامید شده‌اند، در حال آماده‌کردن چندین طرح تحریمی علیه ایران هستند! تمامی این طرح‌ها سرمایه‌گذاری اصلی خود را روی مسائل غیرهسته‌ای متمرکز خواهد کرد که باراک اوباما، رئیس‌جمهور قول داده است فشارها علیه تهران را در آن حوزه‌ها، مانند مسائل حقوق بشر یا تروریسم حفظ کند. «پامپئو» می‌گوید، حتی اگر کنگره نتواند جلوی توافق اوباما با ایران را بگیرد طرح‌های جدید، شانس تصویب‌شدن دارند.

* «جروزالم پست» خبر داد: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان نشست شورای حکام گفت: ایران اطلاعات حساسی درباره فعالیت‌های گذشته خود برای ما ارسال کرده است. یوکیا آمانو در وین افزود: تهران اطلاعات حساسی برای کاستن از نگرانی‌های ما درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته خود ارسال کرده است، هرچند هنوز خیلی زود است که درباره آن نتیجه‌گیری کنیم.

* رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با فیلیپ هاموند گفت: رفتار دولت انگلیس در زمینه دخالت‌های گاه و بی‌گاه در امور داخلی ایران در گذشته، باید تغییر جهت پیدا کند و مردم ایران نباید احساس کنند که رویکرد بریتانیا نسبت به آنها غیردوستانه و مبهم است. لاریجانی با انتقاد از برخی کشورهای غربی در اتخاذ سیاست یک بام و دو هوا درزمینه موضوعات مهم، همچون مقابله با تروریسم،‌ قاچاق مواد مخدر، حقوق بشر و اشغال خارجی نیز افزود: برخورد با مقوله تروریسم نباید تاکتیکی و صوری باشد و کسانی که تروریسم تکفیری را به‌وجود آوردند و تسلیح و حمایت کردند، باید پاسخگوی سیاست‌های اشتباه خود باشند.

* آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد، برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران به بودجه بیشتری نیاز دارد.

پیشتر نیز «آسوشیتدپرس» با استناد به سندی محرمانه مدعی شد، اقدامات نظارتی ویژه آژانس درباره فعالیت تأسیسات هسته‌ای ایران هزینه‌ای سنگین برای این نهاد بین‌المللی دربر خواهد داشت. براساس این، بازرسی از تأسیسات ایران، سالانه 2/9 میلیون یورو معادل 5/10 میلیون دلار برای آژانس هزینه خواهد داشت.

* زامیر کابولوف، رئیس دپارتمان دوم آسیای وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، کارشناسان ایران و روسیه برای اجرای توافق به‌منظور انتقال اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه آماده می‌شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات