تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۷۸۶۰۱

یادداشت: حمایت مخالفان سیاسی از توافق هسته‌ای


پایگاه بصیرت: گروه ترجمه- روزنامه گاردین 26 آگوست 2015 (4 شهریور) در مقاله‌ای به حمایت برخی از فعالان سیاسی ایرانی از توافق هسته‌ای ایران و درخواست آنها از کنگره آمریکا برای حمایت از این توافق پرداخت و نوشت: تعدادی از ایرانی‌های برجسته که بسیاری از آنها به دلایل سیاسی در ایران زندانی بوده‌اند، با انتشار ویدئویی از مردم آمریکا درخواست کردند، به‌منظور به خطرنیفتادن توافق هسته‌ای در کنگره لابی‌گری کنند. در این پیام ویدئویی افرادی، مانند جعفر پناهی، فیلم‌ساز؛ شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل؛ نسرین ستوده، وکیل حقوق بشر و غنچه قوامی، فعال سیاسی ایرانی - بریتانیایی نیز حضور دارند. بسیاری از شرکت‌کنندگان در این پیام ویدئویی به‌دلیل عقاید یا فعالیت‌های سیاسی خود در ایران تحت پیگرد بوده‌اند یا به زندان‌های طولانی‌مدت و حتی زندان انفرادی محکوم شده‌اند؛ اما آنها حمایت خود را از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 ابراز داشته‌اند و آن را توافقی خوب خوانده‌اند که از تهدید جنگ جلوگیری می‌کند.

در ادامه مقاله آمده است: محمدرضا جلایی‌پور، یکی از سازمان‌دهندگان این کارزار گفت: این پیام ویدئویی با این هدف نمایش داده شده است که نشان دهد، «آنهایی که بالاترین هزینه‌ها را برای آرمان دموکراسی و حقوق بشر در ایران داده‌اند، از این توافق حمایت می‌کنند». این فعال سیاسی که پنج ماه در زندان انفرادی ایران بوده است، گفت: «این پیام‌های ویدئویی به‌منظور نمایش این واقعیت به جهان تهیه شد که [نشان دهد] نه‌تنها اکثریت مهم ایرانی‌ها، بلکه تقریباً تمام فعالان برجسته حقوق بشر و دموکراسی‌خواه، زندانیان سیاسی برجسته و صداهای مستقل جامعه ایران به‌طور تمام‌قد از توافق ایران حمایت می‌کنند». خانم قوامی در ویدئوی خود گفت: «من از توافق ایران حمایت می‌کنم؛ زیرا به‌شدت معتقدم تحریم‌ها، حقوق بشر مردم ایران را نقض می‌کند». این فعال سیاسی ایرانی ـ بریتانیایی که سال گذشته به‌دلیل حضور و تماشای والیبال مردان پنج ماه در زندان بود، گفت: «زمان آن است که آمریکایی‌ها با نمایندگان خود در کنگره تماس بگیرند و از آنها بخواهند به صلح رأی دهند. تمام جهان نظاره‌گر است».

در پایان مقاله آمده است: جعفر پناهی نیز که به‌دلیل حمایت از جنبش سبز به زندان افتاده بود، گفت: «من فیلم‌سازم و با تصویرسازی سروکار دارم؛ اما نه صرفاً تصویرسازی؛ تصاویر غرق در واقعیت‌ها هستند... آنچه در کنگره آمریکا و در میان سیاستگذاران آمریکایی رخ می‌دهد، تصویرسازی صرف و نه حس واقعیت است. آنها تفکر می‌کنند یا تصویرسازی می‌کنند که با تحریم‌ها و جنگ می‌توانند به اهداف خود برسند. این واقعیت کشور من نیست». مخالفان توافق هسته‌ای گفته‌اند، پیشینه ضعیف ایران در حقوق بشر دلیل محکمی است که مطابق آن کنگره نباید این توافق را تأیید کند؛ اما بخش مهمی از فعالان سیاسی و مخالفان دولت ایران معتقدند، تحریم‌ها به مردم عادی صدمه زده و جامعه مدنی ایران را ضعیف کرده است. برخی از حامیان این توافق را می‌توان نام برد؛ از جمله محمدتقی کروبی، پسر مهدی کروبی؛ سعید شریعتی، فعال سیاسی؛ ابراهیم یزدی، وزیر امور خارجه سابق ایران و عماد بهاور، زندانی سیاسی سابق که پنج سال در ایران زندانی بوده است.

اخبار و تحلیل‌ها: به نظر می‌رسد، مخالفان نظام با «برجام» کاملاً فرصت‌طلبانه برخورد کرده‌اند تا به‌نحوی هم ابراز وجود کنند و هم در برابر مردم خود را مردم‌دوست جلوه دهند؛ درحالی‌که شخصیت‌های مطرح در آمریکا به‌شدت درگیر فعالیت و موافقت و مخالفت با «برجام» هستند و درخواست این افراد در کنگره آمریکا جایی برای طرح و توجه ندارد. این افراد اگر وطنخواه، مردم‌دوست و طرفدار دموکراسی بودند،‌ صحنه‌های کم‌نظیر حمایت مردم از نظام و جلوه‌گرساختن نشانه‌های برجسته دموکراسی را که مردم بارها و بارها آفریدند، به سخره نمی‌گرفتند و به آن نمی‌تاختند و آن را مخدوش نمی‌کردند. آنها با انتشار این ویدئو پرچم‌شان را بلند کردند تا پس از توافق نهایی احتمالی، آمریکا آنها را از یاد نبرد

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات