تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۷۸۶۶۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4181- دوشنبه 9 شهریور 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) مشکلات فرهنگی، گاه خواب را از انسان می‌رباید. (4/6/94)

 

سرمقاله

پایان هفته دولت، آغاز برنامه‌ریزی‌های جدید

هیئت دولت عصر دیروز، پس از یک هفته پرکار که به‌مناسبت هفته دولت بیشتر صرف افتتاح طرح‌های گوناگون شد، تشکیل جلسه داد. دکتر روحانی بخشی از سخنانش در این جلسه را به یادآوری بیانات امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در دیدار هیئت دولت اختصاص داد و گفت: «مقام معظم رهبری تأکید کردند که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نباید تنها در بخش دولتی انجام شود و این اقتصاد مقاومتی برای کل کشور است و دولت هم در برنامه‌ریزی خود سایر بخش‌ها را مدنظر قرار دهد». وی درباره مسائل فرهنگی نیز که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید داشتند، گفت: «امیدواریم همه بخش‌های فرهنگی به این توصیه‌ها عمل کنند و ما همواره شاهد جامعه اسلامی و انقلابی در کشور باشیم».

واکنش امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در دیدار هیئت دولت به گزارش دکتر جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، درباره اقتصاد مقاومتی به‌گونه‌ای بود که برداشت می‌شد نظر معظم‌له را تأمین نکرده و عمده مباحث ارائه‌شده برنامه‌های جاری وزارتخانه‌ها و یا موضوعاتی کم‌ربط یا بی‌ربط با اقتصاد مقاومتی بود. با توجه به سخنان دکتر روحانی که تمایل وی را به شکل‌گیری بنیان‌ها و ساختار اقتصاد مقاومتی در کشور نشان می‌دهد، به نظر می‌رسد، بازگشت به مباحث مشخص‌شده اقتصاد مقاومتی و اصلاح روند پیش‌گرفته‌شده ضروری باشد. درباره مسائل فرهنگی هم توجه به اینکه امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) آن را از مسائل اقتصادی هم مهم‌تر می‌دانند، راهنمای انگیزه‌بخشی است که متولیان امر با لحاظ‌کردن آن برنامه‌ریزی کلانی در همه ابعاد مسائل فرهنگی انجام دهند؛ زیرا بر فرض رسیدن به دوره پساتوافق بیشترین تیرهای زهرآگینی که دشمن شلیک می‌کند، به‌سمت هدف‌های مختلف فرهنگی است. دولت باید رسماً اعلام کند برای چنین معرکه‌ای چه برنامه روشن و مدونی دارد.


ترجمه

هزینه‌های توافق هسته‌ای برای دولت اوباما

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی فایننشال‌تایمز 31 آگوست 2015 (۹ شهریور) در مقاله‌ای به بررسی ابعاد و پیامدهای توافق هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: آمریکا به دام دلجویی از رقبای جمهوری اسلامی ایران افتاده است. گویا کارزار لابی‌گری، تومارنویسی و تبلیغات علیه توافق هسته‌ای ایران از نفس افتاده و اثرگذاری آن پیشرفت چندانی نداشته است؛ زیرا دولت آمریکا احتمالاً در برنامه خود حمایت کافی برای زنده نگه‌داشتن توافق را خواهد داشت؛ اما هنگامی که گرد و غبارها فروبنشیند، پیامدها و هزینه‌های واقعی رخ می‌نمایند. دولت آمریکا با وجود مصالحه درباره برنامه هسته‌ای ایران در راستای نمایش بی‌میلی خود به دلجویی از جمهوری اسلامی ایران، به دام دلجویی از رقبای ایران افتاده است. بررسی پیچیدگی‌های مسئله دشوار خواهد بود.

در ادامه مقاله امده است: یکی از نقاط قوت دولت اوباما در توافق هسته‌ای ایران گستره محدود توافق بوده است؛ به این معنا که این توافق معکوس‌سازی برنامه هسته‌ای ایران برای دوره 15 ساله است و چانه‌زنی کلان به‌شمار نمی‌رود و به‌طور بنیادین، روابط تهران و واشنگتن را تغییر نمی‌دهد یا متحدان سنتی عرب خود را به یک دوست جدید ایرانی نمی‌فروشد. این پیام برای ترغیب مخالفان داخلی ضروری بود و بر این نکته تأکید می‌کرد که تهران همچنان محدود و مهار خواهد شد. همچنین، ضروری و حیاتی است که برای متحدان سنی در خلیج‌فارس شفاف‌سازی شود که به یک جمهوری اسلامی جسور، برای نمایش قدرت نظامی اختیار عمل داده نخواهد شد. اطمینان‌دهی مجدد به این کشورها نیز بهایی دارد. دولت آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران به‌طور غیرضروری اجازه داده است هزینه‌ها افزایش یابند؛ همچنین، اقداماتی صورت داده که منافع بلندمدت آمریکا را تهدید می‌کند. درواقع، تنها چند سال پس از خیزش‌های مردمی در سراسر منطقه، نظم اقتدارگرایانه عربی بازگشته است. سرکوب‌های امنیتی فصلی نوین ایجاد می‌کنند؛ اما تنها دستاورد آنها انفعال آمریکاست. مصر را در نظر بگیرید که در آن احیای بین‌المللی عبدالفتاح السیسی به‌طور فزاینده‌ای افزایش یافته است؛ هرچند دولت سیسی به سرکوب بی‌امان مخالفان ادامه می‌دهد و شدت و گستره این سرکوب‌ها همانند زمان حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مخلوع مصر است.

در پایان مقاله آمده است: سال جاری، آمریکا با از سرگیری کمک نظامی به مصر پیامی قوی فرستاد و تنها اهرم فشار آمریکا علیه آقای سیسی نیز از بین رفت. در بحرین نیز آمریکا در ماه ژوئن محدودیت‌های فروش تسلیحات را برداشت و مدعی شد، منامه پیشرفت چشمگیری در حقوق بشر داشته است. این اقدام آمریکا دو هفته پس از زندانی‌شدن علی سلمان (با محکومیت به چهار سال زندان)، رهبر حزب مهم شیعه بحرین صورت گرفت. آمریکا در بحرین و مصر با نیم‌نگاهی به عربستان سعودی گام برداشته است؛ سعودی‌ها خود را رهبر اردوگاه عربی- سنی می‌دانند. آمریکا از حملات سعودی‌ها در یمن نگرانی‌هایی دارد. اوباما خود نیز میزان مداخله ایران در یمن را کمتر از آنچه گفته می‌شود، توصیف کرده و اظهار داشته است، تهران شورشیان حوثی را برای تصرف صنعا گسیل نداشته است. به نظر می‌رسد، دیدگاه وی درباره مسائل منطقه تناقض‌هایی دارد. اوباما گفته است، بزرگ‌ترین تهدید پیش روی کشورهای خلیج‌فارس، ایران نیست، بلکه نارضایتی‌های داخلی در این کشورهاست؛ اما مخالفت اوباما با اقدامات کشورهای خلیج‌فارس هم‌زمان با تلاش وی برای قبولاندن توافق هسته‌ای ایران در آمریکا و خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] سبب شده است دولت وی آماج این اتهام باشد که در برابر ایران انعطاف به خرج داده و نسبت به متحدان عربی خود بی‌تفاوت است. این اوضاع سبب شده است تلاش‌های اوباما نتواند روابط آمریکا و عربستان را نزدیک‌تر کند. 

  

اخبار

1- مقایسه نظام با دوران طاغوت؟!

 «فائزه هاشمی» در مصاحبه با یکی از پایگاه‌های خبری ضدانقلاب در سخنانی تحیّرآور، جمهوری اسلامی را با رژیم پهلوی مقایسه کرد و اظهار داشت: «سی‌وچند سال از انقلاب گذشته و هنوز آیین‌نامه برگزاری دادگاه‌های سیاسی نوشته نشده و در مجلس تصویب نشده است. بنابراین، اگر ما نگاهی به اهداف اوایل انقلاب بیندازیم، متوجه می‌شویم که ما چقدر از اهداف انقلاب دور شده‌ایم و داریم همان کارهایی را انجام می‌دهیم که زمان شاه انجام می‌شده. این حرف مامان که می‌گوید، انقلاب از زندان اوین شروع شد، به اینجا هم برمی‌گردد». این در حالی است که هنوز چیزی از اجرای حکم مهدی هاشمی و روانه‌شدن او به زندان اوین با کارگردانی یک فیلم دراماتیک از بدرقه این مجرم بزرگ نگذشته است که فائزه هاشمی از برخی محدودیت‌ها برای مهدی هاشمی خبر داد. فائزه هاشمی از مواردی، مانند اجازه نداشتن مهدی هاشمی برای نوشیدن عرقیات گیاهی یا نبودن توالت فرنگی برای جلوگیری از درد کمر وی گلایه کرده بود.

اخبار و تحلیل‌ها: فائزه هاشمی با این حرف‌ها قصد دارد اذهان عمومی را از جرم اقتصادی و امنیتی برادرش به سمت سیاسی منحرف کند و وی را مبارز سیاسی جا بزند.

2- خوشا دزدی که از شاه‌دزد بدزدد...!

 حسابدار مالی داعش که مسئول چاه‌های نفتی در مناطق اشغال‌شده این گروه در حومه حسکه بود، پس از سرقت مبلغی حدود 100 میلیون لیره سوریه گریخت. به گزارش پایگاه اینترنتی العهد، این اقدام در نوع خود بی‌سابقه نیست؛ چراکه به‌تازگی نیز چنین رخدادهایی چندین مرتبه صورت گرفته است. در دیرالزور سوریه انس‌المطلق، معاون حسابدار میدان نفتی تیم و شخصی به نام احمد رحوم،‌ مسئول میدانی داعش در روستای البوعمر پس از سرقت اموال بسیاری به‌سمت ترکیه فرار کردند. همچنین عمار احداوی، مسئول قراردادها در گروه تروریستی داعش در دیرالزور در نیمه دوم ماه ژوئن گذشته به جنوب ترکیه گریخت. عامر النکلاوی، مسئول گروه جندالرحمن نیز که با داعش بیعت کرده است و چاه‌های نفتی در دیرالزور را تحت تصرف خود دارد، به همراه مبالغ مالی به ترکیه فرار کرد. فرار مسئولان مالی داعش با پول‌های دزدی گروهک تروریستی داعش به معضلی برای سران این گروه تبدیل شده است.

 

اخبار کوتاه 

* چند ماه مانده به انتخابات مجلس، وزیر کشور که مجری اصلی انتخابات است، در اظهار نظری عجیب، هشت‌ساله‌بودن دولت روحانی را قطعی عنوان کرد! رحمانی‌فضلی در مصاحبه با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت که به مناسبت هفته دولت داشته است، در پاسخ به این پرسش که «اشاره کردید که گزارش تفریغی از عملکرد دو ساله وزارت کشور آماده کرده‌اید. الآن که عمر دولت دهم به نیمه رسیده است، چقدر از اهداف و برنامه‌های‌تان عملیاتی شده است؟» گفت: «البته عمر این دولت، به نیمه نرسیده، یک‌چهارم آن سپری شده! آقای روحانی قرار است هشت سال رئیس‌جمهور باشند»!

* یک هیئت ترکیه‌ای قرار است این هفته برای اولین‌بار پس از حمله سال 2010 به کشتی «ماوی مرمره»، برای دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی به تل‌آویو سفر کند. به نوشته پایگاه «تایمز اسرائیل»، هیئت ترکیه‌ای قرار است در این سفر که به بهانه ساخت یک شهرک صنعتی در شمال شهر «جنین» کرانه‌باختری صورت می‌گیرد، با «ایوب کارا» معاون وزیر همکاری‌های منطقه‌ای این رژیم دیدار کرده و درباره این طرح بحث و گفت‌وگو کنند.

* هفته‌هاست که «کیت میدلتون» عروس خاندان سلطنتی انگلستان کمتر در دید عموم ظاهر می‌شود و در چند برنامه مهم که تصور می‌رفت در آنها حضور داشته باشد، غایب بوده است. این رفتار در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این، شایعاتی از اختلاف میان میدلتون و شاهزاده ویلیام، نوه ملکه انگلستان مطرح شده بود. گفته می‌شود، یکی از این اختلافات به شک میدلتون به ویلیام درباره روابط وی پیش از ازدواج و ارتباط او با «اولیویا هانت» برمی‌گردد.

* براساس اخبار رسیده، اصلاح‌طلبان برای جذب آرای بیشتر روی پنج حوزه دانشگاه، حوزه علمیه، کارگران، فرق و مذاهب، و احزاب متمرکز شده‌اند. این حوزه‌بندی به توصیه بزرگان اصلاحات در یکی از جلسات آنها مطرح شده است که براساس آن فعالان اصلاح‌طلب موظف شده‌اند در این حیطه‌ها به برنامه‌ریزی برای جذب نیروی بیشتر بپردازند.

* «الهام امین‌زاده» پس از جلسه روز گذشته هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره پرونده شکایت محمود احمدی‌نژاد از معاون اول رئیس‌جمهور، گفت: آقای جهانگیری خودشان در حال انجام دفاعیه خود هستند و دفاعیه مورد نظر خودشان را تهیه کرده‌اند و کار دفاع‌شان را انجام خواهند داد. معاون حقوقی رئیس‌جمهور همچنین، درباره پرونده‌ تخلفات در دولت گذشته نیز تصریح کرد: پرونده افرادی که در دولت قبل بودند و الآن در حبس هستند، در حال تکمیل است. همچنین، پرونده تخلفاتی که در گذشته در نهاد ریاست‌جمهوری اتفاق افتاده، درحال تکمیل است.

* در روزهای اخیر اتفاق جالب توجهی که در سطح شهر تهران افتاده، پاک‌کردن شعارهای مرگ بر آمریکا از دیوارهای شهر است. البته عملیات پاک‌سازی به دیوارهای سفارت سابق آمریکا (لانه جاسوسی) نیز رسید و شعارهای مرگ بر آمریکا از دورتادور دیوار سفارت پاک شد. گفتنی است، این شعارها در هفته‌های گذشته بر روی دیوار لانه جاسوسی و دیگر نقاط تهران نوشته شده بود.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات