تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۷۸۷۱۴

اخبار ویژه روزنامه‌ها 12 شهریور


روزنامه کیهان **

کارگزاران رکورددار بالاترین تورم آنهم بدون تحریم

یک روزنامه اصلاح‌طلب اذعان کرد بالاترین نرخ تورم در طول چند دهه اخیر مربوط به دولت سازندگی است.

روزنامه اعتماد با بررسی نرخ تورم در طول چند دهه اخیر نوشت: بالاترین نرخ تورم مربوط به سال 1374 با 49/4 درصد گزارش شده است.

سال 1374، پایان دومین سال از دولت دوم سازندگی به ریاست هاشمی رفسنجانی و تیم اقتصادی- سیاسی ائتلافی از جریان چپ و راست لیبرال است که با عنوان حزب کارگزاران به کشور معرفی شد و کسانی چون کرباسچی، مهاجرانی، مرعشی، جهانگیری، فائزه و محسن هاشمی، عطریانفر، الویری، محمدعلی نجفی، زنگنه، نوربخش، ترکان، جبارزاده، حسین هاشمی و... در آن حضور به هم رساندند.

رکورد بعدی مربوط به سال 1392 و آخرین سال از دولت دوم احمدی‌نژاد است که رقم آن 34/7 اعلام شده است؛‌ با این تفاوت که نرخ تورم 49/4 درصدی در سال 1374 بدون تحریم‌های شدید اقتصادی و صرفا به اعتبار تدابیر غلطی چون سیاست تعدیل اقتصادی و رهاسازی قیمت‌ها و گسترش اشرافیگری و تجمل‌پدید آمد.

هم‌اکنون برخی از اعضا و مشاوران و نظریه‌پردازان دولت سازندگی در دولت موسوم به اعتدال فعالند و بخشی از همان سیاست‌های رهاسازی اقتصادی را تجویز می‌کنند؛ هرچند که برخی دیگر از اعضای دولت با این رویکرد کاملا مخالفند.

 

راغفر: فرصت‌های اقتصادی موجود به خاطر بی‌برنامگی دولت هدر می‌رود

استاد اقتصاد دانشگاه‌الزهرا می‌گوید کاهش تورم به خاطر رکود شدید در اقتصاد بوده و فرصت‌های موجود اقتصادی به دلیل بی‌برنامگی دولت هدر می‌رود.

حسین راغفر در مصاحبه با روزنامه آفتاب یزد درباره کاهش تورم گفت: موضوعی که نباید آن را فراموش کرد این است که این کاهش چگونه صورت گرفته و یا قرار است بگیرد. چگونگی کاهش نرخ تورم موضوع اصلی بحث ما باید باشد. این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد کاهش نرخ تورم در دو سال گذشته به دلیل وجود رکود شدیدی بوده که وجود داشته است. در این موضوع که کشور ما ظرفیت کاهش نرخ تورم تا تک‌رقمی شدن را دارد شکی نیست اما نیازمند اصلاحات اساسی است که متاسفانه تاکنون شاهد تغییر و اصلاحات نبوده‌ایم.

وی می‌افزاید: اصلاح در نظام بانکی یکی از مهمترین پارامترها است.

این در حالی است که از دیدگاه من اصلاح نظام بانکی در حالی باید صورت گیرد که بانک‌های ما به مرز ورشکستگی رسیده‌اند. از سوی دیگر وجود موسسه‌های مالی غیرمجاز یکی دیگر از مشکلاتی است که دامن نظام بانکی را گرفته و در این میان نیز هزینه دسترسی به اعتبارات بانکی افزایش داشته است. تمام این معضلات دست در دست هم داده‌اند و در این میان بنگاه‌های کوچک و متوسط که می‌توانند در تولید کشور نقش بسزایی داشته باشند از دسترسی به اعتبارات بانکی محروم هستند. فضای کسب و کار کشور یکی دیگر از موضوعاتی است که نیازمند اصلاحات اساسی خواهد بود.

راغفر اضافه کرد: از دیدگاه من بسیاری از مباحث اقتصادی نیاز به اصلاحات اساسی دارد. این در حالی است که دولت هنوز هم استراتژی توسعه صنعتی ندارد و تمام فرصت‌هایی که در حال حاضر برایمان ایجاد می‌شود به دلیل نداشتن برنامه هدر می‌روند. اگر بخواهیم تا پایان دوران دولت یازدهم به تک رقمی شدن نرخ تورم فکر کنیم و آن را عملیاتی کنیم باید به چگونگی ایجاد اشتغال افراد در جامعه و کاهش رکود شکل گرفته بر سر اقتصاد کشور رسیدگی کنیم که تمام این گزینه‌ها باز هم نیازمند اصلاحات متناسب با شرایط موجود دارد.

روزنامه آفتاب یزد همچنین در گزارشی به «تناقض در شبکه بانکی» پرداخت و نوشت: در حال حاضر بانک‌های کشور خدمات مختلفی نظیر اینترنت بانک، موبایل بانک، ایمیل بانک و... را ارائه می‌دهند. رقابت بانک‌ها در بانکداری اینترنتی به حدی است که با هزینه‌های تبلیغاتی سرسام‌آور و ساخت تیزرهای تلویزیونی و تبلیغات از طریق بیلبوردها درصدد تشویق مشتریان خود به استفاده از این خدمات هستند اما موضوعی که کاملا در تناقض با این رویکرد بانک‌هاست، اشتهای سیری‌ناپذیر آنها در افزایش تعداد شعب خود است. سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که اگر واقعا فلسفه اصلی ارائه خدمات بانکداری اینترنتی، رفاه حال مشتریان و عدم نیاز به مراجعه حضوری به بانک‌هاست پس چرا بانک‌ها به صورت مداوم خواهان افزایش شعب خود هستند؟

 

روزنامه اصلاح‌طلب: برجام باید در مجلس بررسی شود

برجام قانونا باید به تصویب مجلس برسد و اجرای آن بدون تصویب در مجلس کم‌مهری میثاق حاکمیت ملی (قانون اساسی) است.

علی نجفی توانا حقوقدان با تأکید بر این مطلب در روزنامه اصلاح‌طلب آرمان نوشت: هدف از تصویب اصل 77 قانون اساسی حمایت، حراست و مراقبت از حقوق ملت است که نمایندگان مردم در خانه ملت روابط حقوقی تعهدآور برای کشور را با لحاظ منافع و مصالح ملی، مقتضیات داخلی و شرایط بین‌المللی در تصدیق با مقررات مادر نسبت به ارزیابی مصادیق مختلف حقوقی از جمله تعهدنامه، مقابله نامه‌ها و قراردادها اظهارنظر نموده و در صورت تضمین مصالح کشور و مردم نسبت به تصویب آن اقدام می‌نمایند. این اصل در واقع ریشه در استقلال قوا و نظارت بر قوای دیگر دارد چرا که مجلس به عنوان بالاترین قوه کشور و انعکاس سلایق و علایق مردمی بستر ساز فعالیت قوای دیگر و نوعی مغذی تقنینی قوای مجریه و قضائیه است و چون اعطای امتیاز و پذیرش تعهد از لحاظ مالی، سیاسی و معنوی برای مردم تکلیف و وظایف مختلفی ایجاد می‌کند، لازم است که با تصویب قانون این تعهدات و تکالیف با حدود و ثغور مشخص مقرر و اعلام شود. ناگفته پیداست که چنین نظارت تقنینی در اکثر کشورهای جهان وجود دارد که البته انواع و اشکال آن با لحاظ نوع حاکمیت متفاوت و احتمالا مختلف‌الشکل است. بنابراین اعتقاد داریم که برجام برای اجرایی شدن با عنایت به الزاماتی که برای حاکمیت، دولت و مردم به همراه دارد باید در مجلس بررسی و تصویب شود تا قابلیت اجرایی پیدا کند.

این حقوقدان تصریح کرد: فراموش نکنیم که حتی برای برقراری پرواز با کشوری دیگر نیاز به موافقت‌نامه هوایی داریم که قوه مجریه آن را توسط نمایندگان خود تدوین و امضا می‌نمایند و بین دو کشور به عنوان سند توافق، حاکمیت خواهد داشت. اما اجرای آن منوط به تصویب مجلس است. البته به این امر هم واقفیم که عدم تصویب مجلس از لحاظ سیاسی قدرت چانه‌زنی و مداخلات بعدی، اصلاح، تعدیل و تکمیل چنین توافقی را می‌تواند ایجاب کند. اینکه تصور کنیم بدون تصویب مجلس این سند قابلیت اجرایی داشته باشد اندکی کم‌مهری به قانون مادر، میثاق حاکمیت و ملت است. نظارت تقنینی مجلس تقویت اصل حاکمیت قانون و بسترساز تعمیق فرهنگ قانون‌پذیری در بالاترین رده‌های حاکمیتی خواهد بود. تفویض اختیار به نهادهایی مانند شورای عالی امنیت ملی در مواردی خاص میسر است اما با توجه به تعهدات مترتب بر توافق هسته‌ای به نظر ممکن نمی‌رسد.

پیش از این صادق زیبا کلام تصریح کرده پاسخ رئیس‌‌جمهور به سؤال کیهان و انکار الزام قانونی برای تقدیم لایحه برجام به مجلس قانع‌کننده نیست.

 

دولت به جای باشگاه سیاست اولویت را به اقتصاد بدهد

رئیس پیشین اتاق بازرگانی تهران می‌گوید در سومین سال فعالیت دولت، تخطئه دولت قبلی مسموع نیست و دولتمردان باید به جای سیاست‌زدگی برای مشکلات اقتصادی تدبیر کنند.

یحیی‌آل‌اسحاق که در دولت‌های سازندگی و اصلاحات در وزارت بازرگانی سکاندار بوده به روزنامه شرق می‌گوید: اقتصاد انتزاعی نیست. اگر تورم پایین آمده به این معنا نیست که اقتصاد سروسامان پیدا کرده؛ باید نگاهی جامع به اقتصاد داشت. چهار چرخ یک ماشین باید با یک دنده و سرعت جلو برود وگرنه آن ماشین می‌ترکد؛ اقتصاد هم همین طور است. رشد و حرکت متوازن بایدداشته باشد. اشکالی ندارد تورم به جای 13/5 درصد، 15 درصد باشد، اما اقتصاد باید متوازن باشد. اگر اقتصاد به صورت متوازن حرکت نکند، شک نکنید دو سال دیگر «اشتغال» وحشتناک‌ ترین مشکل دولت یازدهم خواهد بود. به این صورت که آماسی پشت‌سر دولت ایجاد خواهد کرد که آن آماس خطرناک است.

وی با بیان اینکه روحانی سوار بر مسائل اقتصادی روی کار آمد، می‌افزاید: اگر دولت روحانی متوجه خطر اشتغال نشود و آن را حل نکند، این روند هر روز دامنه بیشتری به خود می‌گیرد.

وی درباره شگرد تخطئه دولت سابق می‌گوید: در دو سال اول می‌توانستند از این حرف‌ها بزنند که ما اقتصاد را این‌گونه تحویل گرفتیم اما دیگر الان هرچه بوده، گذشته است. الان مشکل بیکاری است. ضمن اینکه قدرت خرید مردم به ویژه طبقات متوسط نیز از دیگر چالش‌های دولت روحانی است.

آل‌اسحاق با تاکید بر ضرورت تدبیر در دولت و پرهیز از نگاه سیاسی به اقتصاد گفت: مشکل ما تدبیر است. از نظر نیروی انسانی طبق آمارهای بانک جهانی، در منطقه اول هستیم: بنابراین اینجا از سایر رقبا جلوتر هستیم. منابع طبیعی ما هم نسبت به همسایگان‌مان بیشتر است. به جز بازار 70 میلیونی خودمان بازار 400 میلیونی اطراف را هم در اختیار داریم. از نظر جغرافیای اقتصادی، مرکز اتصال با 15 کشور همسایه هستیم و یک دروازه طلایی برای کشورهای شرقی و غربی و شمالی و جنوبی خود به شمار می‌آییم. در 30 سال گذشته 70 درصد از واردات ما کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای بوده است و فقط 30 درصد کالای مصرفی وارد کرده‌ایم؛ این بدان معناست که ما مقدار زیادی ماشین‌آلات و خط تولید وارد کردیم. در هر شهر چندین شهرک صنعتی وجود دارد که مملو از ماشین‌آلات است. این ماشین‌آلات فقط با 30 درصد ظرفیت کار می‌کنند.

وی می‌افزاید: مشکل فقط پول نیست، ما از داشته‌های خود مطابق اقتضائات اقتصادی نمی‌توانیم استفاده بهینه داشته باشیم. من معتقدم که می‌توان از داشته‌های موجود برای بهینه‌کردن اقتصاد استفاده کرد به شرط اینکه نظام تدبیر امور اقتصادی با سیاست‌های همخوان به درستی تنظیم شود. اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور را سروسامان بدهیم، باید اقتصاد از حاشیه به متن بیاید. نمی‌شود اقتصاد در حاشیه باشد و انتظار متنی از آن داشته باشیم؛ یعنی اولویت اول ما جریانات سیاسی در کشور باشد. همین الان می‌خواهند شش ماه دیگر رای مجلس را داشته باشند. دولت با دو مقوله روبه‌رو است، اول اینکه ذهن و فکر خود را در اقتصاد بگذارد و اقتصاد را سروسامان بدهد یا اینکه به فکر آن باشد که مجلس همراهی برای خود درست کند. دولت 40 هزار میلیارد تومان باید یارانه بدهد. عقل اقتصادی می‌گوید دولت بودجه عمرانی خود را تعطیل کرده و درآمد نفتی و مالیاتی هم کم شده. پس با کسری بودجه روبه‌رو است. طبق اذعان خودش هم 10 میلیون نفر بی‌خودی یارانه می‌گیرند. خود دولت به این نتیجه رسیده است که نباید به این افراد یارانه بدهد اما همچنان یارانه می‌دهد. چرا؟ چون این مسئله در رای آتی نقش دارد. این تدبیر برای سیاسیون قابل قبول است ولی اقتصادیون می‌گویند این تدبیر وحشتناک است دولت باید شهامت داشته باشد و اولویت را از باشگاه سیاست به اقتصاد بدهد. اما گیر کار اینجاست که دولت چقدر حاضر است خودش را به خطر بیندازد. یک زمانی می‌گفتم از اهالی سیاست خواهش می‌کنم برای یک مدت سایه مبارکشان را از سر اقتصاد بردارند اما به این نتیجه رسیدم که حرف بی‌خودی می‌زدم. الان به این نتیجه رسیدم که معتدل صحبت کنم. صحبت اعتدالی من خطاب به سیاسیون این است که اقتدار سیاسی شما به اقتدار اقتصادی وصل شده؛ یعنی اگر به فکر اقتدار سیاسی هستید، باید ابتدا به فکر اقتدار اقتصادی باشید وگرنه آن آماس‌ها کار را از دست شما می‌گیرد. اگر مسائل اقتصادی را حل نکنند، قطعا ضربه می‌خورند. پس 50 درصد به سیاست و 50 درصد به اقتصاد اولویت بدهید.

*************************************

روزنامه قدس ***

پهپادهای آمریکا برای شکار داعش

عصرایران: مقامهای آمریکایی اعلام کردند که سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا «سیا» و فرماندهی مشترک عملیات ویژه آمریکا برای تعقیب سران گروه مسلح داعش از هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) استفاده می‌کند.  به گفته مسؤولان آمریکایی، سازمان سیا و فرماندهی مشترک عملیات ویژه در حملات اخیر سرکردگان داعش در سوریه را هدف قرار داده است.

 

ماجرای هدیه مونیز به صالحی

خبرآنلاین: علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، درباره داستان تولد نوه اش و هدیه ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا به او گفت: «ماجرا از این قرار بود که گویا یکی از خبرنگاران در تهران با خانواده ما تماس می‌گیرد و خبر تولد نوه من را جویا می‌شود و اسمش را هم می‌پرسد.

بعد از آن خبر رسانه‌ای شد و من خودم هم از انتشار آن در رسانه‌ها متعجب شدم. بعد از انتشار آن خبر، آقای مونیز در یکی از جلسات دوجانبه عروسکی با آرم دانشگاه ‌ام آی تی به عنوان هدیه تولد نوه‌ام به من داد و گفت که باید هر دو کمک کنیم که او هم مانند پدربزرگش در ‌ام‌ای تی تحصیل کند».

 

انتقاد نماینده کویتی از اتهام به ایران

فارس: عبدالحمید دشتی، نماینده شیعه پارلمان کویت در پاسخ به این ادعا که ۲۴ تن از افراد بازداشت شده در این کشور، با ایران و حزب‌ا... ارتباط داشته‌اند، اعلام کرد که این جلسات بعدی دادگاه است که درست یا غلط بودن این ادعای کینه‌توزان را مشخص می‌کند.

 

برای خرید سوخو به مسکو نرفته بودم

عصرایران: سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: هدف از سفر اخیرم به مسکو، تبادل نظر در ارتباط با ارتقای سطح همکاری‌ها در عرصه فناوری بود و با مأموریت خرید هواپیمای سوخو به روسیه سفر نکردم.

 

ادعای مفتی سعودی

باشگاه خبرنگاران: مفتی کل عربستان سعودی در واکنش به فیلم محمد رسول‌ا... (ص) ساخته مجید مجیدی، مدعی شد که این فیلم ایرانی تحریف
 اسلام است!

 

ارتباط غیرعلنی با استکبار جهانی

ایرنا: آیت‌ا... مصباح یزدی،عضو مجلس خبرگان رهبری در جمع فرماندهان ارشد پلیسهای تخصصی استانهای کشور، با بیان اینکه سیر نزولی در معنویات، زنگ خطر را در خصوص آینده به صدا در آورده است، گفت: اگر قرار باشد چنین روندی ادامه داشته باشد و پای استکبار به صورت علنی به کشور باز شود ـ که البته هم اکنون نیز برخی گروه‌ها به صورت غیرعلنی با استکبار در ارتباط هستند ـ چیزی از انقلاب باقی نخواهد ماند.

 

توضیح معاون هاموند درباره بازگشایی سفارت

فارس: توبایاس الوود، معاون وزیر خارجه انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام کرد: بازگشایی سفارت این کشور در ایران به معنای تغییر سیاست لندن در قبال اعراب حاشیه خلیج فارس و حمایت نکردن از آنها نیست.

 

نامه ایرانیان خارج نشین به کنگره

مهر: یک رسانه غربی از نامه تعدادی از ایرانیان حاضر در خارج از کشور به کنگره آمریکا و درخواست آنها از قانونگذاران ایالات‌متحده برای حمایت از «برجام» خبر داد. این نامه توسط بیش از ۷۰ نفر امضا شده است.

 

مشروب بفروشید، ولی نخورید!

العالم: علی جمعه، مفتی سابق مصر در فتوایی عجیب ادعا کرد که خرید و فروش شراب برای مسلمان منعی ندارد، اما خوردن آن ممنوع است!

************************************

روزنامه جمهوری اسلامی ****

* مفتی سابق مصر ادعا کرد خرید و فروش شراب برای مسلمان منعی ندارد و فقط خوردن آن ممنوع است! به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از سایت روزنامه المرصد، «علی جمعه» در برنامه «والله اعلم» شبکه تلویزیونی «سی بی‌سی» مصر گفت: براساس مذهب حنفی قراردادهای فاسد در سرزمین‌های دیگر حلال است و فروش شراب برای فرد مسلمان در غیر از سرزمینش منعی ندارد، اما خوردن آن ممنوع است!

* سعید جلیلی با حضور در هجدهمین اجلاسیه خبرگان رهبری، ضمن بیان نقطه‌نظرات خود درباره برجام، گفت: زمانی که دولت یازدهم پروژه هسته‌ای را تحویل گرفت طرف مقابل به حقوق هسته‌ای ایران در چارچوب ان پی تی اذعان کرده و آمادگی عملی خود را برای شکل گیری معامله هسته‌ای و ورود به موضوع لغو تحریم‌ها از جمله تحریم‌های یک جانبه اعلام کرده بود. دبیر سابق شورای امنیت ملی با اشاره به روند دستاوردهای مذاکرات طی سال‌های 1386تا 1392 گفت: «زمانی که دولت یازدهم پرونده هسته‌ای را تحویل گرفت طرف مقابل به حقوق هسته‌ای ایران در چارچوب ان‌پی‌تی اذعان کرده و بر استثناء نبودن ایران در حقوق و تکالیف هسته‌ای اعتراف داشته و آمادگی عملی خود را برای شکل گیری معامله هسته‌ای و ورود به موضوع لغو تحریم‌ها از جمله تحریم‌های یک جانبه اعلام کرده بود.» جلیلی درباره اینکه چرا خبر پذیرش لغو تحریم‌ها و اذعان طرف مقابل به حقوق هسته‌ای ایران را همان زمان به اطلاع مردم نرساند، چیزی نگفت. علاوه بر این، معلوم نیست چرا در شرایطی که مسئولیت پرونده هسته‌ای با دیگران است از کسی که اکنون مسئولیتی در این زمینه ندارد برای سخنرانی در اجلاسیه خبرگان دعوت می‌شود!

* یک موسسه صهیونیستی با هدف بدنام کردن جمهوری اسلامی ایران، با ساختن یک فیلم تبلیغی درصدد است وانمود کند افراد وابسته به ایران ضمن اخاذی سعی در حمله به پلی معروف در آمریکا دارند. سازمان صهیونیستی «شورات هادین» که مدعی دفاع از حقوق بشر است و دفترش در تل آویو قرار دارد، این فیلم ویدئویی تبلیغی را با محوریت «تروریست نشان دادن ایران و خطرهای بالقوه پذیرش توافق هسته‌ای» به نمایش گذاشته است. به نوشته روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» این فیلم که از دوشنبه هفته جاری در یوتیوب به نمایش گذاشته شده است، سعی دارد ایران را خرابکار نشان دهد به طوری که چند نفر تروریست وابسته به ایران قصد حمله به آمریکا و پل معروف «گلدن گیت بریچ» را در سانفرانسیسکو و نیز اخاذی از اهالی این کشور دارند. نیت سانا دارشان لیتنز، مدیر این موسسه صهیونیستی درباره اقدام ضدایرانی اخیر مدعی شده است که هدف این هجمه تبلیغاتی افزایش بیداری نسبت به جایزه‌ بزرگی است که قرار است دولت آمریکا به دولت ایران بدهد و به خاطر توافق هسته‌ای 100 میلیارد دلار از سرمایه‌های مسدود شده ایران مجدداً به دست این کشور افتاده و آن‌ها نیز این مبلغ را در سرمایه‌گذاری و حمایت از سازمان‌های خرابکار بکار بندند.

*************************************

روزنامه ایران******

هیأت بلندپایه اسپانیایی 15 شهریور در تهران

هیأت بلندپایه اقتصادی-سیاسی اسپانیا هفته آینده به ایران خواهد آمد. به گزارش «خبرآنلاین»، این هیأت متشکل از 70 نماینده از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و سه وزیر امور خارجه، انرژی، صنعت و جهانگردی و وزیر زیرساخت اسپانیا خواهد بود. هیأت بلندپایه اسپانیا در نظر دارد تا در مدت سه روز حضور خود در تهران و همچنین اصفهان با چهار وزیر مربوطه در ایران دیدار کند. همزمان با ورود این هیأت به ایران، یک همایش بزرگ نیز برای بررسی همکاری‌های مشترک بین دو کشور برگزار خواهد شد.امور زیربنایی، صنعت نفت، گاز و انرژی از جمله مواردی است که دو کشور در نظر دارند برای همکاری‌های بیشتر در مورد آن مذاکره کنند.هیأت اسپانیایی از 15 تا 17 شهریور در ایران حضور خواهد داشت.

 

واکنش کاردار ایران به اتهام زنی کویت

کاردار ایران در کویت هرگونه ارتباط ادعایی میان ایران و گروهک مسلح تازه کشف شده در کویت را رد کرد. به گزارش«مهر» به نقل از «النشره»، حسن زرنگار تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران هیچ ارتباطی با گروهک «العبدلی» در کویت ندارد.  گفتنی است  حدود دو هفته پیش کویت از کشف مقادیر زیادی تسلیحات نظامی در منطقه «العبدلی»  که به دست سه شهروند این کشور انبار شده بود، خبر داد.

 

تدوین طرح برخورد با کشف حجاب بانوان در خودروها

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: «در قالب طرح عفاف و حجاب و صیانت از این مهم، کمیسیون فرهنگی مجلس به همراه کمیسیون قضایی در حال تدوین طرحی هستند که در قالب آن با خودروهایی که در آنها بانوان اقدام به کشف حجاب می‌کنند برخورد شود». نصرالله پژمانفر در گفت‌وگو با « تسنیم» افزود:« این طرح دارای 9 ماده است که بررسی اولیه در زمینه 2 ماده آن انجام شده است و بقیه موارد نیز در حال بررسی است». او  تأکید کرد:« قطعاً نهایی شدن این مسأله نیاز به زمان بیشتری دارد و قرار است در قالب این طرح علاوه بر جرایم مربوط به مجازات، جرایم ویژه‌ای نیز در نظر گرفته شود». گفتنی است مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی کارشناسی نسبت به این طرح انتقاد کرده است.

 

رونمایی از سنگ‌نوشته یکصد لقب امریکا

سنگ‌نوشته یکصد لقب دولت امریکا در کلام و سخنان امام(ره) مقابل دیوار سفارت سابق امریکا در تهران رونمایی شد.   به گزارش «تسنیم» در این مراسم، پرچم امریکا، انگلیس و اسرائیل به آتش کشیده شد و حاضران شعارهایی از قبیل «مرگ بر امریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و «سازشگری با شیطان خیانت است به قرآن» سر دادند.

 ************************************

روزنامه جام جم**

جلیلی و عباسی به کمیسیون برجام رفتند

 سعید جلیلی و علی باقری از اعضای تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای روز گذشته مهمان کمیسیون ویژه برجام در مجلس بودند تا با ارائه گزارشی از پیشینه این گفت‌وگوها به پرسش‌های نمایندگان پاسخ دهند.

سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون ویژه برجام به ایسنا گفت: جلیلی اشاره کرد که آمریکایی‌ها بارها درخواست گفت‌وگوی دوجانبه داشتند ولی ما نپذیرفتیم و گفتیم هر بحثی دارید در جمع و گفت‌وگوی با 1+5 مطرح کنید، چون این‌ها همیشه می‌گفتند ما همه با هم یکی هستیم و اختلافی با هم نداریم، از طرف دیگر در زمان اینجانب هیچ بازدیدی از پارچین نشد، ما در حالی شرایط را تحویل تیم جدید دادیم که 1+5 از تمامی خطوط قرمز خود عدول کرده بود، رویکرد مقابله‌ای خود را کنار گذاشته و گفت‌وگوی پیرامون حق هسته‌ای، حق غنی‌سازی و تثبیت صنعت هسته‌ای را پذیرفته بود و در مقابل ما توان 20 درصد غنی‌سازی و 19هزار سانتریفیوژ داشتیم، همچنین در آن دوران فردو وارد عملیات تولید شده بود و طرف مقابل آماده بود تا تحریم‌ها را لغو کند.

فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی نیز در نشست صبح دیروز کمیسیون ویژه برجام، در پاسخ به پرسشی درباره نقل قول مطروحه از وی در رسانه‌های غربی مبنی بر این‌که «ما زمانی روی سلاح هسته‌ای هم کار کرده‌ایم»، گفت: این موضوع بشدت تکذیب می‌شود و اگر افرادی نقل قول، مصاحبه، مکتوبه و چیزی دارند، ارائه کنند.

 

تاسیس شورای هماهنگی اصولگرایان تا اواسط مهر

محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در نشست خبری با موضوع ائتلاف اصولگریان درباره احتمال حضور علی لاریجانی، محمدباقر قالیباف و دیگر چهره‌های سیاسی شاخص در ترکیب شورای هماهنگی اصولگرایان گفت: قاعدتا همه را نمی‌شود دور هم جمع کرد البته آقایان لاریجانی و قالیباف حتما جزو ظرفیت‌های اصولگرایی هستند، طرفدار دارند و حتما دعوت هستند تا نهایتا به مجموعه شورای هماهنگی برسیم که امیدواریم تا اواسط مهر این شورا تاسیس شود. به گزارش ایرنا، او در پاسخ به سوالی درباره تشکیل گروه 5+10 در اصولگرایان برای دستیابی به وحدت گفت: منظور از 5+10 این است که تعداد پنج نفر از اعضای جامعتین باشند و ده نفر دیگر نیز شخصیت حقیقی یا حقوقی از فعالان جریان اصولگرایی؛ البته ممکن است این عدد بیشتر یا کمتر شود. او در بخش دیگری از این نشست درباره ارائه برجام به‌صورت لایحه به مجلس خاطرنشان کرد: به نظر من ضرورتی ندارد برجام به شکل لایحه به مجلس بیاید زیرا دست دولت در کم و زیاد کردن، اجرا و چانه‌زنی بسته می‌شود.

 

رونمایی از رادارهای «نذیر» و «بینا»

سامانه‌های راداری نذیر و بینا رونمایی شد. به گزارش فارس، سامانه راداری «نذیر» یک سامانه راداری برد بلند و کاملا بومی با دقت بسیار بالا در تفکیک است که توانایی آشکارسازی و شناسایی اهداف را تا سطح مقطع راداری پایین دارد و در برابر موشک‌های ضدرادار مقاوم است. همچنین سامانه رادار بینا که یک رادار کنترلی سه‌بعدی است دقت بسیار بالایی در تفکیک دارد و از قابلیت شناسایی اهداف تا سطح مقطع راداری پایین برخوردار است.

 

شکوری‌راد با قرار کفالت آزاد شد

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی که عصر دیروز بعد از مراجعه به دادسرای تهران بازداشت شده بود، دوشنبه‌شب با قرار کفالت آزاد شد. آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران در گفت‌وگو با ایرنا گفت: پس از تماس از دادسرای تهران با خانواده علی شکوری‌راد مبنی بر ارائه قرار کفالت، خانواده وی پیگیری‌های لازم را در این زمینه برای آزادی وی انجام دادند. فارس هم خبر داده که علی شکوری‌راد با تائید خبر بازداشت خود، علت این بازداشت را اتهام فعالیت در حزب مشارکت و عدم توانایی در تأمین وثیقه اعلام کرد.

 

عدد سناتورهای حامی برجام به 32 رسید

پاتریک مورفی نماینده دموکرات از ایالت فلوریدای جنوبی از توافق هسته‌ای ایران حمایت کرد و به این ترتیب تعداد اعضای دموکرات حامی برجام در کنگره آمریکا به 32 نفررسید. به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی هافینگتون پست، این سناتور گفته تصمیم حمایت از برجام، دشوارترین تصمیم در مدت خدمتش در کنگره بوده است.

 

شرط تازه مسکو برای تحویل اس 300

سایت انتخاب به نقل از اسپوتنیک نوشت که یک منبع عالی‌رتبه دولت روسیه گفته مسکو پیش از آغاز تلاش‌های خود برای تحویل سامانه‌های «اس 300» به ایران، منتظر صرفنظر کردن تهران از شکایت خود درخصوص تحویل نگرفتن این سامانه‌ها است.

 

امیرعبداللهیان: «اسد» بخشی از راه‌حل سوریه است

حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان که برای رایزنی با مقامات لبنانی به بیروت سفر کرده، در دیدار نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سوریه گفـت: بشار اسد بخشی از هرگونه راه‌حل سیاسی در آینده سوریه است. به گزارش ایرنا، وی افزود: برای ایران مبارزه با تروریست‌های منطقه و سوریه اهمیت دارد و معتقدیم همه ما باید به سوریه که در حال مبارزه با این پدیده خطرناک است، کمک کنیم.

 

رئیس‌جمهور اتریش 16 شهریور در تهران

هاینز فیشر، رئیس‌جمهوری اتریش، 16 شهریور برای انجام دیدار رسمی سه روزه به ایران سفر می‌کند. به گزارش ایرنا، سفر هاینز فیشر به دعوت رسمی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود و قرار است برای گسترش روابط دو کشور با حسن روحانی رئیس‌جمهور، آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی لاریجانی رئیس مجلس و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و دیگر مقامات عالی‌رتبه کشور دیدار و گفت‌وگو کند. حسن تاجیک سفیر ایران در اتریش، چندی پیش گفته بود: «فیشر در صدر هیاتی ۲۰۰ نفره از شخصیت‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، علمی و دانشگاهی و فرهنگی این کشور به تهران سفر خواهد کرد.»

 

مرکل درباره ایران چه گفت؟

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با استقبال از مشارکت ایران در حل بحران سوریه و مبارزه با داعش، مواضع کشورمان را در قبال اسرائیل غیرقابل پذیرش خواند. به گزارش عصرایران به نقل از روزنامه جروزالم پست اسرائیل، او که در نشستی خبری در برلین سخن می‌گفت، یادآور شد: به گمان من ایران نفوذ قابل ملاحظه‌ای در آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد، دارد و همه از حضور سازنده ایران در مذاکرات سوریه استقبال می‌کنند. او با این وجود تاکید کرد: این‌که ایران، تغییری در مواضع و لحن خود در قبال اسرائیل نداده و این رژیم را به رسمیت نمی‌شناسد، ناامید کننده است.

***********************************

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات