تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۷۸۸۲۳

مخالفت با ستاد فرماندهی، چرا؟ /صمد حسن نیا سماکوش

دولت بعد یک سال و نیم از ابلاغ این سیاست‌ها، برنامه ای عملیاتی و زمان بندی شده ای برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی که قابل نظارت و رصد باشد، ارائه نداده است.

پایگاه بصیرت// گروه اقتصادی:  سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مشتمل بر 24 بند، 30 بهمن سال 1392 از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که مهمترین سند سیاستی مسئولان اجرایی جهت تدوین راهبردها و برنامه های عملیاتی برای پیشبرد اهداف عالیه نظام در حوزه اقتصادی است. ولی از زمان ابلاغ این سیاستها تا کنون که بیش از یک سال و نیم می  گذرد، اقدام در خوری جهت عملیاتی سازی این سیاستها صورت نگرفته است.

حمایت از تولید داخلی، فعال سازی ظرفیت‌های بالقوه فراوان در اقتصاد کشور، کاهش وابستگی اقتصاد به درآمد نفت، مقاوم سازی اقتصاد در برابر تکانه‌های داخلی و خارجی، فعال سازی شرکت‌های دانش بنیان، اصلاح سیستم بانکداری کشور، مبارزه با مفاسد اقتصادی، اصلاح الگوی مصرف و تشویق مصرف کالای ایرانی، کارآفرینی و سرفصل‌های دیگر بخشی از مهمترین اهداف و برنامه های اقتصاد مقاومتی بوده است که بنا بر اظهار اکثریت بدنه کارشناسی کشور در حوزه اقتصاد و سیاست، تاکنون محقق نشده و فاصله زیادی با اهداف داریم.

در آخرین جلسه ای که مقام معظم رهبری با اعضای هیات دولت به مناسبت هفته دولت داشته اند، مجدد بر عملیاتی شدن سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی تاکید کرده و ضمن اظهار تشکر از گزارشی که دولت در این خصوص داده، اما گفتند:" برخی از کارهای انجام شده مقدماتی است، برخی مربوط به اقتصاد مقاومتی نیست و برخی هم کارهای جاری دستگاه‌هاست که جزو فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی آمده است."

مهمترین نقدی که رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی بر دولت وارد دانستند این بود که هنوز بعد یک سال �� نیم از ابلاغ این سیاست‌ها، برنامه ای عملیاتی و زمان بندی شده از جانب دولت برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی که قابل نظارت و رصد باشد، ارائه نگردید.

ایشان در همین دیدار دولت را از دستور کار قراردادن برنامه‌هایی که غیرمنطبق با اقتصاد مقاومتی است، برحذر داشتند و پیشنهاد تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را دادند.

نگرانی از عملیاتی نشدن سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی البته پیشتر از سوی برخی کارشناسان و اقتصاددانان که از جهت گیری‌ سیاست‌گذاران اقتصادی دولت یازدهم مطلع بودند، ابراز شده بود، آنجا که همین کارشناسان تاکید می کردند، تیم اقتصادی و سیاسی دولت یازدهم بیش از پیش بر مذاکرات خارجی دل بسته و حل و فصل تمام مشکلات اقتصادی را به لغو تحریم‌ها گره زده است.

اطمینان از بی توجهی دولت یازدهم به اقتصاد مقاومتی که برگرفته از خط و مشی سیاسی این دولت هست، آنجا قوت می گیرد که بشنویم، برخی دستورها که این روزها علنی صادر شده اند، پیشتر در قالب پیشنهادهایی مطرح می شد ولی با مخالفت همین دولتمردان مواجه می گردید.

غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و اقتصاددان مجلس، در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه این هفته نهران اعلام کرد که تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پیش از این در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شده بود ولی برخی مسئولان دولتی با تشکیل این ستاد مخالفت کرده و به همین دلیل تشکیل ستاد راه به جایی نبرده است.

حال که رهبری دستور تشکیل چنین ستادی را در دولت داده اند، انتظار می رود، هر چه سریعتر این ستاد در هیات دولت یا شورای اقتصاد تعیین تکلیف و برنامه عملیاتی زمان بندی شده برای تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رئیس جمهور محترم ارائه شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات