تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۷۹۰۷۵
هاشمي ‌رفسنجاني در ديدار با اعضاي شوراي مركزي نداي ايرانيان:

دامن زدن به اختلافات گناهي بس بزرگ است


آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، صبح ديروز در ديدار اعضاي شوراي مركزي حزب نداي ايرانيان، با تبريك مجدد ميلاد حضرت ثامن‌الحجج (ع)، گفت: خداوند با عنايت خاص خويش سهمي از بهره‌گيري از انفاس قديسه ائمه (ع) را براي ايرانيان در نظر گرفته بود كه سفر امام رضا (ع) به مشهد و بارگاه نوراني آن حضرت، يكي از توفيقات ايرانيان است.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تشريح تاريخ زندگاني آن امام همام، به خصوص مقطع مسافرت از مدينه و استقرار در خراسان، گفت: در سفرم به مشهد حالاتي از مردم ديدم كه تفسيري جز عشق راستين به اهل بيت پيامبر و به خصوص امام رضا (ع) نداشت.

به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در ادامه سخنان خويش، با تسليت شهادت مظلومانه شهيدان رجايي و باهنر و تبريك ايام هفته دولت به دولتمردان، به اهداف منافقين در حذف نيروهاي اصلي نظام و استوانه‌هاي انقلاب اشاره كرد و گفت: اگر چه جامعه از اين بزرگواران محروم شد، اما جوشش خون آنان باعث هوشياري مردم، رسوايي منافقين و بيمه شدن انقلاب اسلامي در گذر از انواع توطئه‌هاي خطرناك بود.

ايشان با يادآوري مقاطعي از تاريخ ايران از زمان اشغال كشور در جنگ جهاني دوم، استبداد رضاخاني، اتفاقات شهريور ١٣٢٠، فضاي باز سياسي، آغاز پهلوي دوم، ظهور و بروز جبهه ملي، نخست‌وزيري دكتر مصدق و بركناري آن، مبارزات آيت‌الله كاشاني، شعارها و برنامه‌هاي فداييان اسلام، مرجعيت آيت‌الله العظمي بروجردي، احياي مجدد حوزه علميه قم، بازگشايي مساجد و حسينيه‌ها پس از يك دوره تعطيلي، برگشت فرهنگ عزاداري براي سيدالشهدا در جامعه، حضور امام خميني به عنوان مدرس در حوزه علميه قم و آغاز نهضت روحانيت اشاره كرد و گفت: در تمام اين مقاطع آنچه براي اتفاقات تاريخي موثر بود، حضور و عدم حضور مردم بود كه هرجا آمدند، صحنه‌ها را به نفع افكار عمومي تغيير دادند و هرجا نيامدند، اگرچه شخصيت‌ها و اقشار خاصي از جامعه و همچنين احزاب و تشكيلاتي مشغول مبارزه بودند، اما استبداد و استعمار با همراهي هم، حركت‌ها را سركوب و تسمه از گرده مردم مي‌كشيدند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با تشريح چرايي و چگونگي شروع نهضت روحانيت، به دوران سخت مبارزه و شكنجه، تبعيد و زنداني شدن مبارزان اشاره كرد و گفت: در همين دوره مردم به‌تدريج آگاه شدند و وقتي از سال ٥٦ به خيابان‌ها آمدند، ديگر به خانه‌ها برنگشتند تا انقلاب به پيروزي رسيد. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در ادامه سخنان خويش براي تشريح نقش روحانيت در مبارزات انقلاب اسلامي، گفت: طلبه‌هاي جواني كه سالي چند بار از قم به سراسر كشور مي‌رفتند، بدون برنامه‌ريزي سياسي خاص، يك شبكه فراگير در سراسر كشور درست كرده بودند كه ضمن تبليغ اسلام ناب، كمك‌هاي مردم و همچنين اطلاعاتي از افكار اقشار جامعه را براي بزرگان مبارزه مي‌آوردند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با يادآوري شعارهاي حكومت ٢٥٠٠ ساله شاهنشاهي كه رژيم پهلوي با وجود رضايت مردم به آن مي‌نازيد، گفت: بخشي از مسوولان، حتي نمايندگان مجلس، انتصابي و گماشتگان استبداد و استعمار بودند و نيروهاي خارجي در ارتش، سازمان برنامه و بودجه، ساواك و ديگر سازمان‌هاي مهم، به ايرانيان امر و نهي مي‌كردند كه البته معلوم است به دنبال تامين منافع خويش بودند.

آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در اين بخش از سخنان خويش به همراهي تروريست‌هاي تندرو با عوامل استعمار و استكبار در جوامع اسلامي اشاره كرد و با ابراز تاسف از سرنوشت انقلاب‌هاي مردمي در كشورهاي ليبي، تونس، مصر و... گفت: تروريست‌هاي تندرو به عنوان ضلع سوم مثلث شوم استبداد و استعمار با از بين بردن امنيت اقتصادي، سياسي و اجتماعي مردم اين كشورها و همچنين خامي بعضي از گروه‌هاي به اصطلاح اسلامي چنان بلايي به سر مردم آوردند كه از كرده خويش پشيمان شدند و دوباره به نظاميان و بقاياي حكومت‌هاي سابق راي دادند.

وي فقدان رهبري آگاه و تاثيرگذار در اين كشورها را يكي از مهم‌ترين دلايل انحراف انقلاب‌ها و ميدان گرفتن تندروها دانست و گفت: عدم وجود رهبري هوشيار كه مقبوليت جامع داشته باشد، عدم حضور فراگير مردم و دامن زدن به اختلافات داخلي كه زمينه ميدان‌داري را فراهم مي‌كرد، سه عامل انحراف انقلاب‌ها از اهداف و آرمان‌ها بود. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، اوضاع امروز مصر را با تمام سوابق درخشاني كه به خاطر دانشگاه‌ الازهر در دنياي اسلام دارد و جايگاهي كه به عنوان دژ مستحكم مبارزان عليه صهيونيست‌ها داشت، مصداق سخنان خويش برشمرد و گفت: بعضي از انقلابي‌هاي افراطي، گروه‌هاي اسلامي موثر در مبارزه را گوشه‌نشين و بزرگان آنان را زنداني كردند. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، ارتباطات جهاني را ويژگي امروزه تروريست‌ها دانست و با ابراز نگراني به خاطر امكاناتي كه بعد از اشغال مناطقي از كشورهاي اسلامي به خصوص در عراق و سوريه به دست آوردند، گفت: اگر فكري به حال اين گروه‌هاي افراطي براي مهار تندروي آنان نشود، بعيد نيست ويروس تندروي با سوءاستفاده از نارضايتي ملت‌ها و به خصوص جوانان در ديگر كشورها نيز گسترده شود.

ايشان با تاكيد بر نقش رهبري‌هاي بي‌نظير امام در دوران مبارزه، پيروزي، تثبيت و تداوم انقلاب، به فراز و فرودهاي سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب و انواع توطئه‌هاي دشمنان براي شكست انقلاب اشاره كرد و گفت: پس از اشغال كلانتري‌ها و مسلح شدن منافقين، آنان با القاي تبليغات سوء تجزيه‌طلبي قومي، قبيله‌اي و مذهبي، دست به شورش‌هاي كوركورانه زدند كه اگرچه بسياري از مردم و مسوولان را در سطوح مختلف دولت، قوه قضاييه، مجلس شوراي اسلامي، ائمه جمعه و جماعات و فرماندهان متدين ارتش ترور كردند، اما حضور مردم و عنايت خداوند باعث دوام و بقاي انقلاب شده است. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با يادآوري خشم استبداد و استعمار از مردم و روحانيت، برخي منافع و همكاري‌هاي مشترك آنان را در مقاطع مختلف برشمرد و گفت: جالب است كه در كتاب آسماني قرآن هم بر كار مشترك استبداد و استعمار تاكيد شده و نسبت به چپاول منافع ملت‌ها هشدار داده و تاكيد كرده كه رستگاري مسلمانان در مبارزه با اين دو پديده شوم است.

وي در بخش ديگري از سخنان خويش به اختلافات داخلي بعضي از گروه‌ها در كشور اشاره كرد و گفت: اگر چه اصلاح‌طلب و اصولگرا يك نام است و اختلافات آنان بايد در سليقه و شيوه‌هاي اداره جامعه باشد، اما متاسفانه شاهديم كه بعضي‌ها اختلافات را به اصول رساندند و حرف‌هاي برخاسته از كينه مي‌زنند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين نكته كه هيچ اصولگراي راستيني نمي‌تواند اصلاح‌طلب نباشد و هيچ اصلاح‌طلب حقيقت‌جويي نمي‌تواند اصولگرا نباشد، گفت: اسلام كه دين خاتم است و اجتهاد را به عنوان نگين بر انگشتري خويش دارد، جامعه را با توجه به شرايط زمان و مكان و البته با رعايت اصول مسلم، هر روز به سوي بهتر شدن اصلاح مي‌كند و اين يعني اصلاح‌طلبي اصولگرايي.

ايشان با ابراز تاسف مجدد به خاطر گسترش بي‌اخلاقي‌ها در فضاي سياسي جامعه، گفت: يكي از بهترين مصاديق براي ارتقاي فرهنگ هر جامعه، پرهيز مردم و مسوولان از رذيلت‌هاي اخلاقي مانند توهين، تهمت و غيبت است كه اگر رعايت كنيم، انقلاب اسلامي با مجموعه ويژگي‌هايش مي‌تواند الگوي ملت‌هاي مظلوم باشد. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين جمله كه انقلاب ايران در تاريخ اسلام بي‌نظير و در جهان معاصر مظلوم است، بر تحقق وعده‌هاي خداوندي براي دفاع از مظلوم تاكيد كرد و گفت: مردمي كه با اخلاص وارد مبارزه شدند و با تحمل همه سختي‌ها از امام و روحانيت حمايت و جوانان خود را تقديم انقلاب كردند، نمي‌گذارند دشمنان خارجي و كساني كه مخالفان قسم‌خورده راه امام هستند، با استفاده از شرايط زمان، آرمان‌هاي امام و شهدا را به انحراف بكشند.

ايشان تاكيد كرد: كساني كه بويي از انقلاب نبرده بودند و مبارزه را به دليل سختي‌هاي آن حرام مي‌دانستند، امروز مدعي‌اند و وقتي از آنان مي‌پرسند كه چرا از مبارزه بريديد و آن را حرام مي‌دانستيد؟ يا چرا به دعوت بازگشت به مبارزه، پاسخ منفي داديد؟ به دروغ توجيه مي‌كنند براي همكاري با منافقين دعوت شده بوديم، در حالي كه در آن سال‌ها، سازمان منافقين اصلا شكل نگرفته بود و آنها فقط درصدد توجيه عافيت‌طلبي خود هستند غافل از اينكه مردم، هوشيارتر از تصورات آنها هستند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بر شمردن زحمات مبارزان كه در راه مبارزه خون‌دل مي‌خوردند كه بايد علاوه بر بازجويي‌هاي ساواك به نيش زبان‌هاي روحاني‌نماها پاسخ دهند، به سوابق درخشان حضرت آيت‌الله خامنه‌اي اشاره كرد و گفت: ايشان يكي از نزديك‌ترين افراد به امام بود و يك انقلابي واقعي، وارسته و زاهد است و هنوز نيز بر عهد خويش با امام و شهدا استوار است. ايشان با ابراز نگراني از تفكراتي كه با ادعاي حمايت از ولايت، راي مردم را زينت مي‌دانند و مي‌خواهند بين مردم و عمود خيمه انقلاب فاصله اندازند، گفت: امام، رهبري و همه دلسوزان واقعي انقلاب در همه مقاطع بر نقش راي مردم و حضور حماسي آنان در انتخابات تاكيد مي‌كردند كه البته برخاسته از اصول اسلام است و ريشه در سنت پيغمبر (ص) و ائمه معصوم دارد. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با بيان اين جمله كه حفظ اين انقلاب وظيفه همه ما است به شيوه‌هاي مختلف اداره جامعه در جوامع گوناگون اشاره كرد و گفت: يكي از شيوه‌هاي حكومت، سپردن حق انتخاب به مردم است كه اين شيوه با تقويت تحزب در جامعه نهادينه مي‌شود.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام بر تشكيل احزاب مختلف و جبهه‌ها براي نهادينه كردن فرهنگ تحزب تاكيد كرد و با توجه به فضاي تخريب رسانه‌اي كه اين روزها گسترش يافته، گفت: مهم حركت در مسير انقلاب و حفظ دستاوردهاي آن است، نامگذاري‌ها اولويت دوم در اين مسير است. وي با تاكيد بر سوابق دكتر صادق خرازي در انقلاب و به ويژه در وزارت امور خارجه اشاره كرد و با تاكيد مجدد بر پرهيز از تفرقه‌افكني گفت: در همه شرايط مخصوصا در اين زمان كه دوست و دشمن به ايران چشم دوخته‌اند تا ببينند آينده حضور جمهوري اسلامي در فضاي بين‌المللي و همچنين تاثيرگذاري‌اش بر كشورهاي منطقه چگونه است، دلسرد كردن نيروهاي انقلاب، كاري نابخشودني و دامن زدن به اختلافات گناهي بس بزرگ است.

در آغاز اين ديدار آقايان دكتر صادق خرازي و دكتر فراهاني، رييس شوراي مركزي و دبيركل حزب نداي ايرانيان، با ارايه گزارشي از فعاليت‌ها و برنامه‌هاي اين حزب، به بيان ديدگاه‌هاي خويش، در خصوص نقش آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني براي نهادينه كردن تحزب در انقلاب، حضور هميشگي رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام براي عبور انقلاب از گردنه‌هاي سخت اقتصادي و سياسي و اهميت انتخابات اسفند ماه امسال در آينده كشور پرداختند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات