تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۷۹۱۵۶
کارشناس ارشد اندیشکده وودرو ویلسون:

مخالفت نتانیاهو با توافق وین برای تشویق ایران به پذیرش آن است


نشریه آمریکایی-صهیونیستی الگماینر درباره مخالفت شدید نتانیاهو با توافق وین نوشت: این مخالفت های شدید سرمایه لازم را برای عرضه این توافق در داخل ایران داد و این منطق شکل گرفت که وقتی مخالفت اسرائیل تا این حد شدید است، حتما آنچه شکل گرفته برای ایران خوب است!

آرون دیوید میلر کارشناس ارشد موسسه وودرو ویلسون در مطلبی که نشریه الگماینر(نشریه ای آمریکایی-صهیونیستی) منتشر کرد، به تحلیل توافق وین پرداخت و نخست وزیر رژیم صهیونیستی را عاملی مهم در دستیابی به این توافق معرفی کرد. در این مطلب با عنوان «نتانیاهو برای توافق هسته ای باید جایزه نوبل بگیرد»! می نویسد: اگر این توافق اجرا شود، نخست وزیر اسرائیل است که باید جایزه صلح نوبل بگیرد.

وی در ادامه به مواضع جنجالی و شدید نتانیاهو علیه ایران از سال‌ها پیش پرداخته و معتقد است این جاروجنجال ها بود که باعث شد آمریکا متحدان خود را برای مذاکره و توافق با ایران پای میز بیاورد و در نهایت به توافق وین ختم شود.

کارشناس مؤسسه ویلسون همچنین در پایان به مخالفت شدید نتانیاهو با توافق ژنو، لوزان و نهایتا توافق وین پرداخته و می نویسد این مخالفت های شدید سرمایه لازم را برای عرضه این توافق در داخل ایران داد و این منطق شکل گرفت که وقتی مخالفت اسرائیل تا این حد شدید است، حتما آنچه شکل گرفته برای ایران خوب است!

علی رغم فضاسازی های رسانه‌ای درباره اختلاف و تیره شدن رابطه واشنگتن و تل آویو درباره توافق هسته‌ای، نتیانیاهو چندی پیش گفته بود: برای روحانیونی که در تهران حکومت می کنند، اسرائیل شیطان کوچک و آمریکا شیطان بزرگ است.آنها می گویند که اسرائیل همان آمریکا و آمریکا همان اسرائیل است.آنها در این مورد کاملا درست می گویند.ما در کنار آمریکا هستیم و آمریکا کنار ماست.

افزایش تحریم‌های غیرهسته‌ای

به گزارش تسنیم، کریس بک مایر معاون هماهنگ‌کننده سیاست تحریم‌ها در وزارت خارجه آمریکا و مشاور جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا، در نشستی در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی آمریکا درباره توافق وین گفت: «روسیه و آمریکا در برخی از حوزه‌ها اختلاف نظر دارند اما توانسته‌اند درباره توافق هسته‌ای ایران به اتفاق نظر برسند که نتیجه آن، رسیدن به نتیجه‌ای موفقیت آمیز بوده است. می‌توان از این فضا برای حرکت در مسیر مسائل و چالش‌های مطرح نیز استفاده کرد.»

وی در ادامه گفت: «توافقی که به آن دست پیدا کردیم بسیار پیچیده‌تر از توافق‌هایی است که دولت آمریکا تاکنون به آن دست یافته است. نگرانی کشورهای حوزه خلیج فارس این نیست که با توافق هسته‌ای، قدرت اقتصادی ایران بیشتر می‌شود. تحریم‌ها به اقتصاد ایران ضربه زیادی رسانده است و حفره‌های زیادی وجود دارد که باید پر شود. ایران نمی‌تواند در آینده نزدیک به مرکز اقتصادی منطقه تبدیل شود. دغدغه اصلی ما در حال حاضر این است که ایران گام‌هایی بردارد که به نگرانی‌های ما در حوزه منع اشاعه هسته‌ای مربوط است.»

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره نوع تحریم‌هایی که برداشته می‌شود گفت: «ما در طول مذاکرات همواره به طرف ایرانی می‌گفتیم که فقط درباره یک نوع از تحریم‌ها صحبت می‌کنیم یعنی تحریم‌هایی که در چند سال اخیر اعمال شده و به مسئله هسته‌ای ایران مربوط است. این مسئله را طرف ایرانی نیز کاملا درک کرده است. این سخن به معنای آن است که با توافق هسته‌ای همه تحریم‌های ما علیه ایران برداشته نخواهد شد. تحریم‌هایی وجود دارد که به علت حمایت ایران از تروریسم اعمال شده است. این تحریم‌ها به قوت خود باقی خواهند ماند. تحریم‌های مربوط به نقض حقوق بشر در ایران نیز همچنان باقی خواهند ماند. تحریم‌هایی وجود دارد که به حمایت ایران از رژیم بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه مربوط است و این تحریم‌ها نیز باقی خواهند ماند. بنابراین می‌بینیم که بسیاری از این تحریم‌ها همچنان باقی خواهند ماند.»

وی در ادامه افزود: «یکی از تحریم‌های اصلی که باقی خواهد ماند علیه اشخاص و نهادهایی است که وزارت خزانه‌داری آمریکا آنها را به علت حمایت از تروریسم در فهرست تحریم‌هایش قرار داده است. این تحریم‌ها یکی از اقدامات اصلی ما برای مختل کردن شبکه تروریستی ایران در سراسر جهان بوده است. این تحریم‌ها باقی خواهند ماند. مقامات و شخصیت‌های ایرانی که نام آن‌ها به علت حمایت از حزب‌الله و حماس و دیگر سازمان‌های تروریستی در فهرست تحریم‌ها قرار دارند همچنان در این فهرست باقی خواهند ماند. بانک‌های ایرانی نیز که به همین علت در فهرست تحریم‌ها قرار دارند همچنان تحریم خواهند بود.

بانک صادرات که به تامین مالی حزب‌الله مشغول بوده است همچنان در فهرست تحریم‌ها خواهد بود. براساس قانون تحریم‌های جامع ایران که در سال 2008  تصویب شد، اگر بانک‌های خارجی با این افراد و نهادهای تحریم شده ایران تعامل مالی داشته باشند و به انتقال پول از ایران به لبنان یا مکان‌های دیگر مرتبط با این فعالیت‌ها کمک کنند، دسترسی این بانک‌ها به شبکه مالی آمریکا قطع می‌شود حتی اگر پول مذکور به بانکی در لندن منتقل شده باشد. این نوع تحریم‌ها به قوت خود باقی خواهند ماند و طرف ایرانی کاملا این نکته را درک می‌کند. ما می‌توانیم پس از توافق هسته‌ای نیز به اعمال این تحریم‌ها ادامه بدهیم. ما در روند مذکرات نیز به صراحت اعلام کردیم که قصد داریم این تحریم‌ها را ادامه بدهیم و اگر بانک جدیدی در ایران بخواهد به تامین مالی حزب الله مبادرت کند، حتی اگر براساس توافق وین از فهرست تحریم‌ها خارج شده باشد، به علت حمایت مالی مذکور مشمول تحریم‌ها خواهد شد.»

مایر گفت: «گفته می‌شود اگر تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال شود، این کشور از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد. اما باید توجه داشت که این تحریم‌ها از نوعی متفاوت است. ایران می‌تواند هر استدلالی که برای خروج از توافق هسته‌ای بخواهد مطرح کند اما واقعیت این است که در توافق وین، هیچ التزامی برای خودداری ما از اعمال تحریم‌های جدید در این حوزه‌ها وجود نداردو طرف ایرانی کاملا این مسئله را درک کرده است. بنابراین تحریم‌های ما و اقدامات دیگر ما برای جلوگیری از حمایت ایران از تروریسم همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.»

وی در پاسخ به سوالی درباره ابعاد جدید توافق وین گفت: «یکی از نکات جالب توجه درباره توافق وین این است که دستیابی ایران به فناوری‌های هسته‌ای حساس ممنوع شده است. ما سازوکاری بوجود آورده‌ایم که اگر ایران بخواهد به فناوری‌های هسته‌ای حساس دست پیدا کند، باید موافقت کمیسیون مشترکی را به دست بیاورد که اعضای آن همه کشورهای حاضر برای رسیدن به توافق هسته‌ای وین بوده است. موافقت در این زمینه باید براساس اجماع باشد. با این اوصاف، آمریکا درباره دستیابی ایران به مواد یا فناوری‌های هسته‌ای حساس، حق وتوی یکجانبه دارد. اگر ایران در این مسیر حرکت نکند، نقض برنامه جامع اقدام مشترک خواهد بود و در این صورت ما می‌توانیم به اقداماتی ازقبیل اعمال سریع تحریم‌ها و امثال آن مبادرت کنیم.»

هدف نتانیاهو از جدال با «برجام» سخت کردن شرایط اجرای آن است، نه رد آن در کنگره

منابع صهیونیستی می‌گویند «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این رژیم به خوبی می‌داند مخالفتش با نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 راه به جایی نخواهد برد، اما او از این مخالفت به دنبال کسب منافعی در آینده است.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی روز پنجشنبه نوشت: تحلیلگران، یورش نتانیاهو به سند «برجام» و راه‌اندازی تبلیغات برای رد آن در کنگره را وضعیت «باخت - باخت» برای اسرائیل توصیف کرده‌اند، شرایطی که این رژیم را در وضعیت بدتر، و نه بهتر، قرار می‌دهد.

از دوره منع فروش تسلیحات به ایران به نفع متحدانمان بهره‌برداری می‌کنیم

«جان ولفستال»، مدیر ارشد امور کنترل تسلیحاتی در شورای امنیت ملی آمریکا می‌گوید واشنگتن از منع پنج ساله خرید سلاح‌های متعارف علیه ایران برای اعطای برتری نظامی به متحدانش استفاده خواهد کرد.

ولفستال درباره دوره پنج ساله منع خرید تسلیحاتی در سند «برجام» به خبرگزاری «اسپوتینک» گفت: «این دوره، دوره‌ای است که ما انتظار داریم از آن به نفع خودمان بهره‌برداری کنیم.»

دولت آمریکا در ماه‌های گذشته تلاش کرده نگرانی‌های متحدانش در خاورمیانه که به نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای به دید تردید می‌نگرند را با وعده فروش سلاح‌های بیشتر کاهش دهد.

او گفت: «این رقابتی است که ما برنده آن هستیم چون ایران به سلاح‌های متعارف پیشرفته دست نخواهد داشت.»

معماری تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران را حفظ کرده‌ایم

معاون سفیر انگلیس در آمریکا در یادداشتی نوشته معماری تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران حفظ شده و این اتحادیه در صورت عدم پایبندی ایران به مفاد برجام برای بازگشت تحریم‌ها، تردید نخواهد کرد.

پاتریک دیویس، معاون سفیر انگلیس در آمریکا در یادداشتی به دیدارهای روزهای گذشته‌اش با 35 قانونگذار کنگره آمریکا اشاره کرده و نوشته بسیاری از آنها درباره نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 درگیر افسانه‌پردازی هستند.

دیویس در این یادداشت در پایگاه «مدیوم»، سند نهایی مذاکرات هسته‌ای یا «برجام» را بهترین گزینه برای متوقف کردن آنچه «ساخت سلاح‌های هسته‌ای» توسط ایران عنوان شده، دانسته و بر حمایت کارشناسان هسته‌ای و متخصصان مسائل نظامی از این سند تأکید کرده است.

شکست فاجعه‌بار تبلیغات میلیون دلاری لابی‌های صهیونیستی علیه «برجام»

تحلیل‌ها حاکی از آن است که لابی‌های حامی رژیم صهیونیستی و در رأس آنها گروه پرنفوذ «آیپک» که از ماه‌های پیش میلیون‌ها دلار صرف تبلیغات برای مخالفت با نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 کرده‌اند در دست‌یابی به اهداف خود موفق نبوده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه در گزارشی در همین‌باره می‌نویسد قانونگذاران دموکرات آمریکایی که هنوز درباره رأی خود به سند پایانی مذاکرات هسته‌ای یا «برجام» تصمیم نگرفته‌اند توجهی به تبلیغات تلویزیونی لابی‌های صهیونیستی ندارند و بیشتر به دیدگاه‌های رأی‌دهندگان آمریکایی توجه دارند.

مطمئن باشید، توافق رد می‌شود

به گزارش جام نیوز، «کوین مک کارتی» رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا، در سفر به سرزمین اشغالی پیش‌بینی کرده که اکثریت کافی از آرای نمایندگان کنگره برای رد توافق جامع هسته‌ای وجود دارد.

وی همچنین در توئیتی نوشت: «طبق اطلاعاتی که ما داریم، من متقاعد شدم که این توافق بدی برای آمریکا و جهان است.»

مک کارتی گفت، با رد توافق، تحریم‌های یکجانبه آمریکا باقی می‌ماند و در آن صورت، کشور‌ها و کمپانی‌های جهانی به جای تلاش برای بازگشت به فعالیت تجاری با ایران، از ترس تحریم شدن از سوی آمریکا، از مراوده با ایران دوری خواهند کرد.

سخنان مک کارتی در حالی است که دولت آمریکا می‌گوید با رد توافق در کنگره، نه تنها ایران به مسیر مذاکرات بازنمی‌گردد بلکه کشورهای دیگر نیز حاضر به تمدید دوباره تحریم‌ها علیه ایران نخواهند بود.

اگر آمریکا به توافق پایبند نباشد، ایران دیگر پای میز مذاکره باز نخواهد گشت

به گزارش تسنیم، وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد اگر آمریکا به تعهد خود عمل نکند و حس نیت نشان ندهد ایران به پای میز مذاکره باز نخواهد گشت.

وی درباره مخالفت سناتور چاک شومر با توافق هسته‌ای ایران تصریح کرد: نمی‌شود که با کشورهای بزرگی مثل روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس در طی چند سال مذاکره کرد، توافق را اعلام کرد و آنگاه کنگره کشور آمریکا با توافق مخالفت کند و شما هم برگردید به این کشورها بگوئید که اگر شما آن چیزی را که ما به شما می‌گوئیم انجام ندهید ما شما را تحریم خواهیم کرد! همچنین این تصور وجود دارد که ایران بازخواهد گشت و مذاکره خواهد کرد اما چنین چیزی رخ نخواهد داد. هیچ کس باور ندارد که این اتفاق رخ دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات