صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۸۵ - ۱۳:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۷۹۲

عضو ارشد مطالعات امنیت ملی آمریکا :انسجام مردم ایران در برابر اقدامات تحریک آمیز غرب


برخی تحلیلگران اعتراف می کنند که گزینه های تحریک آمیز بر ضد برنامه هسته ای ایران مردم این کشور را متحدتر می کند و البته در بین گروههای سیاسی آمریکا در چگونگی برخورد با برنامه هسته ای ایران اختلافاتی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در تحلیلی که بر سایت اینترنتی شورای روابط خارجی آمریکا منتشر شده است ، بدون توجه به ماهیت صلح امیز بودن برنامه هسته ای ایران و تسلیحاتی بودن برنامه هسته ای کره شمالی ادعا شده است : هم اکنون ما در توقف برنامه هسته ای کره شمالی شکست خورده ایم، جلوگیری از ایران در جهت طی همان مسیر برای ما لازم الاجراتر است .

"مکس بوت" (Max Boot ) عضو ارشد مطالعات امنیت ملی آمریکا و نویسنده این تحلیل به زعم خود مدعی می شود:" تنها تحریمی که ممکن است در واقع بر ایران تاثیرگذار باشد، تحریم صادرات نفت خام و واردات نفت تصفیه شده است، اما این امر نیازمند یک تلاش متمرکز بین المللی است. شورای امنیت ممکن است بخواهد تا قطعنامه هایی را در محکومیت ایران تصویب کند ، اما بعید است که به تحریمها به مسئله نفت توجه زیادی داشته باشند."

به گزارش مهر، راهکار بحث برانگیز نویسنده در حالی است که بسیاری به این حقیقت اشاره می کنند که تحریم نفتی ایران به بی ثبات شدن بازارهای نفتی منجر می شود و بهای نفت بسیار افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه با نادیده گرفتن حمایت جامعه ایرانی از برنامه هسته ای صلح آمیز خود به عنوان راهکار به زعم خود دو گزینه را پیشنهاد می دهد: "دیدگاههای " نرم" و" سخت" برای تغییر نظام!"

به گفته وی، دیدگاه نرم پیشنهاد یک معامله بزرگ با ایران است :" اگر شما برنامه هسته ای خود را به گونه ای قابل تایید کنار بگذارید، آمریکا تحریم ها را لغو می کند، روابط  دیپلماتیک خود را دوباره از سر می گیرد و از ورود ایران به سازمان تجارت جهانی حمایت می کند. به عنوان بخشی از این معامله ، آمریکا می تواند التزام دهد که از زور برای براندازی نظامی ایران استفاده نمی کند. در واقع با ایجاد یک سفارت در ایران و باز کردن روابط فرهنگی و اقتصادی بیشتر با غرب ، ما ممکن است بتوانیم اقدامات بیشتری را برای تغییر نظام انجام دهیم."

در ادامه این تحلیل ادعا شده است :" بنابراین ما باید در مورد یک دیدگاه سخت تر در جهت تغییر نظام فکر کنیم. آمریکا اخیرا کمک خود را برای توسعه دموکراسی در ایران از 3 میلیون دلار تا 76 میلیون دلار افزایش داده است. اگر ما جدی هستیم ، باید پول بیشتری را هزینه کنیم و باید امکان فراتر رفتن از اقدامها برای تغییر نظام را مد نظر داشته باشیم. اما شاید ما بتوانیم آنچه را که ایرانیها برای ما در عراق انجام می دهند در مورد خودشان انجام دهیم که همان ارسال سلاح و پول به گروههایی است که نیروهای ما را به کشتن می دهد."

به گزارش مهر، نویسنده در ادامه ادعاهای خود می نویسد:" یک حقیت در مورد ایران این است که تنها 51 درصد از جمعیت آن فارس هستند. بقیه جمعیت این کشور متشکل از اقلیتهای قومی است که بسیاری از آنها سرکش هستند، البته گروههای مخالف دیگری نیز وجود دارند. از زمان حمله آمریکا به عراق، نیروهای آمریکایی هزاران نفر از فعالان گروهک منافقین را بازداشت کرده اند؛ آمریکا می تواند آنها را آزاد کند تا جنگی را در مرزبه راه بیندازد."

نویسنده با اذعان به وجود موانع زیاد در این راه می نویسد:"مشخص نیست که حتی با حمایت کامل آمریکا، ما بتوانیم یک آشوب فعال را منسجم کنیم. حتی اگر بتوانیم چنین کاری را انجام دهیم، حمایت ما می تواند با واکنش روبرو شود و مردم ایران را در سراسر کشور متحد کند. همچنین چنین نتیجه ای در صورت حمله به تاسیسات هسته ای ایران محتمل است. این گزینه تنها گزینه جدی برای سیاست کنونی دولت بوش است که در صورتی مطرح می شود که مذاکرات از طریق قطعنامه های بدون استحکام سازمان ملل با شکست روبرو شود."

در پایان این مطلب آمده است:"گزینه های ارائه شده دراین تحلیل برای گروههای سیاسی مهم در آمریکا خوشایند نیست ؛ محافظه کاران نگرش نرم را رد می کنند و لیبرالها نگرش سخت را. "

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات