تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۷۹۲۲۳

یادداشت:بسترهای فعالیت دشمن درپسابرجام / محمد حسن ربانی


پایگاه بصیرت،امام صادق (ع )در کلامی نورانی فرموده اند: -العالم بزمانه لاتهجم علیه اللوابس –یعنی کسی که زمان شناس و درک کننده شرایط متحول زمان  باشد از هجوم شبهه ها و آنچه او را به اشتباه در تشخیص دوست و دشمن و درک اولویت ها می شود در امان خواهد بود.در واقع آنچه به انسان  و جوامع انسانی ضربه می‌زند هجوم آوردن شبهه ها و تشخیص اشتباه شرایط و دجار شدن به  خطای محاسباتی به تعبیر امروزی است؛ و چنین فرد گروه و یا جامعه ای دچار خطای راهبردی خواهد شد؛ بنابر این  باید توجه  کرد  در چه  موقعیتی قرار داریم و اقتضای این شرایط چیست. یکی از مسائل مهم امروز جامعه ما پرونده برجام و شرایط پسا برجام است. پرونده هسته ای بعد از گذشت دوازده سال به وضعیت کنونی : تهیه متن برجام که البت�� هنوز هم تصویب نهائی آن معلوم نیست رسیده  است. این روند طولانی و محتوای برجام و قطعنامه2231 خود نشان  می‌دهد غرب در راهبرد خودش که همان تسلیم  کردن ما بود با شکست مواجه شده است و به دلیل عدم توفیق در تحریم اقتصادی و موثر نبود و تهدید به ‌جنگ و آوردن فشار سیاسی و فرهنگی  به ناچار حاضر به پذیرش برجام شده است. و امتیاز های مهمی  داده است و البته داده های ما هم مهم بوده است.اما پذیرش حق هسته ای ما و... به معنای آن نیست که امریکا در تمام سیاست‌ها و نقشه‌هایی که درباره ایران داشته هم تجدید نظر کرده و تغییر رویه داده است اصلا این‌ گونه نبوده و نیست. آمریکا ی قبل از 23 تیر و بعد از آن  همان کشور با همان اهداف قبلی است. اما رویکردهای خود را تغییر داده است. لذا در این شرایط باید مراقب باشیم تا دچار خطای محاسباتی نشویم؛ یعنی تصور کنید امریکا دست از دشمنی با ما برداشته است یا این‌ که ما  در فضای مناسب برای تعامل با غرب هستیم و دیگر همه دشمنی‌ها تمام شده است،‌ بلکه چه بسا بیشتر باید نسبت به شرایط پسابرجام حساس‌تر باشیم. به همین خاطر هم مقام معظم رهبری  که رصد کننده و دیده‌بان نظام هستند فرمودند:- به نظرمن مسئله ی بعد از برجام از مسئله ی برجام مهمتر است.-دیدار باخبرگان-یعنی شرایط بعد از برجام  رامتوجه باشیم و درباره برنامه‌های استکباری تامل کنیم. بنابراین باید براساس چند محور پیش برویم.

 اول این‌که صحبت‌های غربی‌ها نشان می‌دهد برایشان پسابرجام  و افق سال های اینده برایشان مهمتر از برجام است و این را آمریکایی‌ها و اندیشکده‌های آنها بارها گفته‌اند که در صدد تغییر رفتار نظام ایران  و نهایتا تغییر نظام ما هستند. مقام معظم رهبری در نماز عید فطر،‌ دیدار با هیات دولت و اعضای مجلس خبرگان این برنامه دشمن را در فضای پسا برجام هشدار  دادند لذا باید هوشیارانه و با بصیرت شرایط و اقتضائات  جدید را درنظر بگیریم.

آمریکا چند هدف را برای پسابرجام دنبال می‌کند. اول هدف اقتصادی یعنی این‌که دست ازاقتصاد درون‌زا و مقاومتی برای خودکفا شدن  وخوداتکائی و قوی شدن و مصون گردیدن در برابر تحریم ها دست برداریم و به نظام اقتصادی  ناعادلانه حاکم برجهان بپیوندیم و مصرف کننده  محصولات آنها و صادرکننده مواد خام باشیم  و در چارچوب طرح انها عمل کنیم . دوم در عرصه فرهنگی دست از آرمان‌ها و مبانی انقلاب اسلامی بکشیم و فرهنگ سکولاریستی .لیبرالی و پلورالیستی  داشته باشیم.  سوم  بحث سیاسی است آنها  می ‌خواهند  ازحمایت فلسطین.حزب الله مظلوم و ملت‌های مظلوم منطقه دست برداریم و حتی خودشان در کشورحضور و بروز بیشتری داشته باشند و اول با تاسیس دفتر منافع  و بعد از آن سفارتخانه  جای پا باز کنند تا با کمک  جریان‌ غرب گرای  روشنفکر نما مدعی اصلاج طلبی و بعضا حتی وابسته بر سیاست‌های داخلی و خارجی ما تاثیر بگذارند و  کم کم  نیروهای ارزشی و انقلابی را  پس بزنند تا به اهداف خود دست یابند.

آنها دو بستر بالفعل و بالقوه  درکشور دارند که برایشان نقطه امید شده است. بستر بالفعل از نظر سیاسی قشرسیاستمداری است که ازهمان ابتدا تمایل به غرب داشتند مانند جبهه ملی و نهضت آزادی و...و دوم جریانی  سیاسی که زمانی شعار ضدامریکائی می داد و اکنون استحاله شده است  و حالا می‌خواهند زیر بیرق آمریکا رشد کنند و امریکا با این دو طیف احساس نزدیکی می‌کند و امید  دارد تا فرهنگ لیبرالیستی را توسط  آنان و قشر روشنفکرنما  در کشور تزریق کند .

 بستر دیگر نیروهای بالقوه داخلی هستند قشر قابل توجهی از نوجوانان و جوانانی که هنوز نگرش فکری و جهان بینی انها کاملا شکل نگرفته انقلاب و جنگ را درک نکرده‌اند و در حقیقت می توانند در اینده نقش نیروهای پیاده نظام غرب  را ایفاکنند. بهترین ابزار کنترلی و نفوذ بر آنها هم شبکه های اجتماعی و اینترنتی  و ماهواره ها هستند.

البته تجارب تاریخی از حضور و نفوذ آمریکا  و ایادی وی در دنیا زیاد است و به نظر می آ‌ید ما باید از تجربه‌های تاریخی بیشتر استفاده کنیم  مانند دوران ریگان و نفوذ در دولت شوروی  با بهانه مذاکرات کنترل تسلیحات اتمی یا بحث مصر و اسراییل  و پیمان کمپ دیوید که اسراییلی‌ها صحرای سینا را به مصر دادند ولی کل مصر را اشغال کردند و یا پیمان سازش اسلو. این قضیه برای کوبا هم  صدق می کند و خطر استحاله  به طور جدی وجود دارد که اگر مراقب نباشند نفوذ سیاسی تدریجی امریکا ایجاد می‌شود  هر چند تمام مسئولان کوبا موافق تغییر چشمگیر در ارتباط با امریکا نیستند  و یا تجربه چین و نقش واسطه گری کیسینجر و استحاله تدریجی چین. ما باید از این تجارب بیرونی بهره ببریم. البته در تاریخ خودمان هم موارد متعددی بوده است که نباید غافل شویم مانند زمانی که مصدق به آمریکایی‌ها اعتماد کرد و ماجرای کودتا را ایجاد نمودند یا بعد از قطعنامه 598 و دوران دولت سازندگی  که امریکائی ها تلاش برای نفوذ سیاسی داشتند و یا در دوران اصلاحات که شدت بیشتری به خود گرفت  اینها نشان می‌دهد  که باید مراقب بود و هوشیارانه  کار کرد تا دستخوش مشکلات و مسائل  ارتباط با آمریکا نگردیم هرچند امروز عده‌ای می‌گویند امام هم می خواست با امریکا  ارتباط داشته باشیم.! و به تحریف آشکا ر سیره استکبارستیز امام می پردازتد.

برنامه‌‌های اصلی دشمن در دوران پسا برجام است که نیاز به دقت و هوشیاری دارد ما باید مطالعات جدی و همه جانیه داشته باشیم روی نقاط ضعف و قوت دشمن  و شیوه های نفوذ او و برنقاط ضعف و قوت خودمان هم شناخت  کافی پیدا کنیم . شناخت  دقیق منفذ ها و بسترها ی نفوذ و زمینه هائی که ورود دشمن را تسهیل می کند. مانند واردات کالاهای مصرفی غربی، سفرهای انبوه تفریحی خارجی اقشاری از جامعه، حضور ماهواره ها درخانه ها، علوم انسانی با مبانی غربی، محصولات ضد فرهنگی غربی همچو ن بازی های رایانه ای  مبتذل و نظارت و مدیریت  بر انها ضروری است البته غرب نفوذ  بسیار کمتری روی حوزه‌های علمیه و یا نیروهای انقلاب دارد ولی اقشاری از جامعه هم نفوذپذیرتر هستند بر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی  هم تسلط خیلی خوبی دارند .ما باید ابزارها  و وسایل  ارتباطی را  به خوبی بشناسیم در عرصه رسانه ها و فضای مجازی نیز ورود  قوی داشته باشیم؛ یعنی با ابزار خودشان برای معرفی فرهنگ خودمان  کار کنیم. برای مثال فیلم «محمد رسول الله»  اقای مجیدی کار بسیار ممتاز رسانه‌ای است. درعرصه حاکمیتی و مدیریتی باید از نفوذ افراد مسئله دار و مرتبط با فتنه 88 در حوزه‌های تصمیم‌گیری جلوگیری  شود و داوطلبان تحت نظارت استصوابی شورای نگهبان تایید شوند. بین نیروهای انقلابی و ارزشی وحدت و یکدلی باشد چون تجربه نشان داده وحدت نیروهای انقلاب همیشه مانع خوبی برای جلوگیری از نفوذ دشمن  بوده است و بنا به توصیه رهبری کلید رسیدن به موفقیت و رفع مشکلات توجه به تولید  داخلی و اقتصاد مقاومتی است .میدان دادن به نیروهای جوان انقلاب و جلوگیری از تخریب و حذف انان نحت عنوان افراطی! و حفظ روحیه انقلابی و تلاش روز افزون  بر پیشرفت علمی و خلق  فناوری های نوین ازگام های ضروری دیگر است.درامورفرهنگی نیز رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی اهمیت زیادی دارند زیرا دشمن در این عرصه فعال است و یکی از راه های اصلی نفوذ دشمن به خصوص در عرصه سیاسی بستر سازی رسانه ای توسط همین شبکه های مجازی می باشد.رهبری معظم انقلاب هوشیارانه متوجه نیت دشمن هستند برای همین دستور جدی برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی در کنار شورای عالی انقلاب فرهنگی داده اند.بی تردید بستن منفذ های ورود دشمن و مقابله با بسترها ی ورود، دشمن را مایوس خواهد کر د و انقلاب شکوهمند اسلامی را مصون، پایدار و قدرتمندتر خواهد ساخت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات