تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۷۹۲۵۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4194- شنبه 28 شهریور 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) دشمن سعی می‌کند باورهایی که جامعه را سرپا نگه داشته، دگرگون، مخدوش و در آنها رخنه ایجاد کند. (25/6/94)

 

سرمقاله

پاسداران آگاه و بینای انقلاب

فرمانده معظم کل قوا روز چهارشنبه در دیدار با هزاران تن از فرماندهان، مسئولان و نیروهای سپاه ضمن تبیین چهار واژه «سپاه»، «پاسداران»، «انقلاب» و «اسلامی»، این کلمات را شکل‌دهنده تعبیر «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» دانسته و ابعاد و خصوصیات و الزامات آن را تشریح کردند. معظم‌له در ادامه، یکی از وظایف اصلی سپاه را رصد دائم مسائل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به‌منظور شناخت تهدیدها دانسته و فرمودند: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک سازمان سربه‌زیر و سرگرم کارهای اداری خود نیست، بلکه یک ناظر آگاه و بینا و متوجه مسائل داخلی و خارجی است». ایشان همچنین، دشمن‌شناسی را یکی از ابعاد پاسداری از انقلاب برشمردند و افزودند: «لازمه پاسداری از انقلاب، شناخت نقاط ضعف معرفتی و علمی دشمن و توجیه افرادی است که هنوز شناخت صحیح از دشمن ندارند.» معظم‌له با تأکید بر ضرورت توجه کامل سپاه به همه تهدیدها فرمودند: «نفوذ اقتصادی و امنیتی البته خطرناک است و پیامدهای سنگین دارد، اما نفوذ سیاسی و فرهنگی دشمن، خطر بسیار بالاتری است که همه باید مراقب آن باشند».

تأکید فرمانده معظم کل قوا بر شناخت دشمن و تهدیدات داخلی و خارجی ازسوی پاسداران، با توجه به جایگاه و وظایف و مأموریت‌های خطیر سپاه است که طبق قانون، حافظ دستاوردهای انقلاب و صیانت از انقلاب و نظام است. همین وظیفه مهم و اساسی است که سبب شده تا سپاه هر کجا که احساس کند نظام و انقلاب در خطر است و مورد تهدید قرار گرفته است، وارد میدان شده و برای مقابله با آن خطر و تهدید به‌سرعت به پا خیزد. از همین روست که ما حضور و ورود سپاه را در بسیاری از عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی و امنیتی می‌بینیم؛ موضوعی که سبب شده تا دشمنان خارجی به عمد و برخی داخلی‌ها خواسته و ناخواسته بر طبل سپاه‌هراسی بکوبند و حضور سپاه به برخی عرصه‌ها را دخالت نظامیان و... القا کنند! حال آنکه طبق قانون، ورود سپاه به همه عرصه‌ها صرفاً به‌دلیل صیانت از نظام و دستاوردهای انقلاب است و اگر تهدیدی در این عرصه مشاهده نشود و نیاز به سپاه نباشد، این نهاد انقلابی نیز هیچ‌گاه وارد این عرصه‌ها نخواهد شد. همین نیاز است که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کرده و «مورد تهدید بودن انقلاب» را یکی از ابعاد مفهوم «پاسداری از انقلاب» می‌دانند و می‌فرمایند: «اگر تهدیدی وجود نداشت، پاسداری از انقلاب لزومی نداشت». پس، وجود تهدیدات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... بوده که سبب شده تا سپاه بنا بر ضرورت و برحسب شرح وظایف سازمانی خود، وارد این عرصه‌ها شود؛ عرصه‌هایی که در حالت عادی و رفع تهدید، لزومی به حضور سپاه در آن نیست. هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که ما هیچ تهدید اقتصادی یا فرهنگی و سیاسی نداریم، پس سپاه نباید وارد این عرصه‌ها شود! چراکه دشمن امروز، همه‌جانبه و در تمام عرصه‌ها، نظام و انقلاب را مورد تهدید قرار داده و همگان نیز از آن آگاهند. پس اینجاست که نقش سپاه به‌عنوان حافظ انقلاب پررنگ‌تر شده و در میدان حاضر می‌شود و چه دشمنان خارجی و داخلی خوش‌شان بیاید و چه نه، سپاه کاملاً آماده دفاع در تمام عرصه‌هاست؛ موضوعی که دشمنان داخلی و خارجی را به‌شدت می‌رنجاند و همین کارکرد مؤثر و کارآمد سپاه در این عرصه‌هاست که دشمنان را وارد ساخته تا با دروغ‌پردازی‌ها و داستان‌سرایی‌های بیهوده و عوام‌فریبانه، دست به سپاه‌هراسی بزنند. اگر سپاه در حفاظت از نظام و انقلاب کارآمد و مؤثر نبود، قطعاً دشمنان بر آن نمی‌تاختند و کینه این نهاد انقلابی و مؤثر را در دل نمی‌داشتند. از همین‌روست که فرمانده معظم کل قوا در این دیدار، سپاه را نعمت بزرگ الهی و پاسدار آگاه و بینای انقلاب اسلامی در مسائل داخلی و خارجی می‌خوانند. البته، پاسداران نیز بدون توجه به این هیاهوهای تبلیغاتی دشمنان علیه این نهاد تأثیرگذار، به آب و آتش زدن دشمنان داخلی و خارجی را نشان‌دهنده کارآمدی و درستی راه خود دانسته و چون همیشه، با پیروی از بیانات فرمانده معظم کل قوا، قاطع و مستحکم، وظایف قانونی و شرعی خود را در صیانت از انقلاب به نحو احسن انجام خواهند داد. ان‌شاءالله

 

ترجمه

اقتدارگرایی اردوغان و بی‌ثباتی سیاسی در ترکیه

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی المانیتور 19 سپتامبر 2015 (28 شهریور) در مقاله‌ای به تحولات ترکیه و اقدامات حزب عدالت و توسعه پرداخت و نوشت: حزب عدالت و توسعه بیش از یک دهه با قاطعیت بر ترکیه حاکم بوده و طی سه انتخابات 2002، 2007 و 2012 اکثریت قاطع را کسب کرده است. این حزب افزون‌بر اینکه پیروز هر یک از این انتخابات شده، میزان آرای خود را نیز افزایش داده است. این حزب در سال 2002، یعنی در کمتر از یک سال پس از پایه‌گذاری، به دولت تک‌حزبی تبدیل شد و با کسب حدود 34 درصد آرا بسیاری را در داخل و خارج شگفت‌زده کرد. کلیدواژه «ترکیه نوین» که اردوغان و طرفدارانش آن را به‌کار می‌برند، درواقع به‌معنای جایگزینی با نظم قدیمی ترکیه، یعنی نظم کمالیستی است.

در ادامه مقاله آمده است: بنابراین، اسلام‌‌گرایی به ایدئولوژی نانوشته دولتی در ترکیه بدل شده و کمالیسم کنار رفته است. نتیجه انتخابات پارلمانی 7 ژوئن سبب شد، این حزب نتواند دولت تک‌حزبی تشکیل دهد و لذا برای تشکیل دولت، باید قدرت را تقسیم کند. اردوغان به‌دلیل بی‌میلی به این نتیجه، کشور را به‌سوی برگزاری مجدد انتخابات در یکم نوامبر کشاند. ترکیه به‌طور خطرناکی دوقطبی شده است و ازبین‌رفتن آتش‌بس با کردها به خشونت انجامیده و حاصل آن، تعداد بسیاری کشته بوده است. این حوادثی است که پیش از برگزاری مجدد انتخابات یکم نوامبر در حال وقوع است. اردوغان انتظار دارد با این انتخابات، هدفی را محقق کند که در ماه ژوئن نتوانست به آن برسد. گردهمایی حزب عدالت و توسعه هفته گذشته در زمان وقفه بین دو انتخابات برگزار شد که مؤید تسلط شدید اردوغان بر این حزب بود.

در پایان مقاله آمده است: از نظر عبدالله گل و بولنت آرینک، سخنگوی سابق پارلمان و سخنگوی دولت‌های اردوغان و اغلو، اوضاع حزب تغییر کرده و فردمحوری اردوغان بر آن غالب شده است. عبدالله گل نیز 17 سپتامبر در مصاحبه مفصل خود، اختلاف‌های خود با اردوغان را، از جمله در مسائل سیاست ترکیه در قبال سوریه و کردها تشریح کرد. اتین مهکوپیان، مشاور داوداغلو طی مصاحبه‌ای با سی‌ا‌ن‌ان ترک فاش کرد، اردوغان با دخالت در فهرستی که داوداغلو تهیه کرده است، نامزدهای وی را رد کرده و گزینه‌های دست‌چین‌شده خود را تحمیل کرده است. مهکوپیان تشریح کرد: «به‌منظور حفظ اتحاد و یکپارچگی حزب در آستانه انتخابات سرنوشت‌ساز، داوداغلو مجبور به عقب‌نشینی شد». در نتیجه، تمام وزنه‌های حزب عدالت و توسعه، از جمله آرینک، علی باباکان، مهمت سیمسک، بصیر آتالای، سعدالله ارگین کرسی‌های خود در هیئت اجرایی را از دست دادند و وفاداران دوآتیشه اردوغان، از جمله داماد وی جایگزین آنها شدند. یک منبع موثق و مطلع از درون حزب که نخواست نامش فاش شود، گفت: «تسلط شدید اردوغان بر حزب، طی دو سال آینده تشدید خواهد شد؛ اما تعداد بسیاری از اعضای حزب سرخورده خواهند شد. این مسئله احتمال شکاف درون حزب پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری 2019 را افزایش می‌دهد. احتمالاً شکاف‌های موجود درون حزب طی ماه‌های آینده مشهودتر خواهد شد». به‌طور کلی، باید گفت: با این تحولات و اقدامات اقتدارگرایانه اردوغان، دوره چالش و بی‌ثباتی سیاسی در انتظار ترکیه است.  

 

اخبار

1- شما چرا از فرزندت برائت نمی‌جویی؟!

 آیت‌الله نورالله طبرسی در همایش ائمه جمعه استان مازندران در شهرستان جویبار، ضمن اظهار تسلیت به مناسبت درگذشت آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی، با ذکر خاطره‌ای از ایشان در آخرین اجلاس خبرگان رهبری، گفت: آیت‌الله خزعلی نمونه یک انسان انقلابی، مجاهد و ولایت‌مدار بود. در اجلاسیه اخیر خبرگان رهبری، آیت‌الله خزعلی با انتقاد از هاشمی‌رفسنجانی، به وی گفت: من با اختیار از فرزند خودم برائت جستم، شما چرا از فرزند خودتان برائت نمی‌جویید! گفتنی است، مهدی هاشمی مفسد اقتصادی و سیاسی و امنیتی پس از قطعی‌شدن حکم دادگاه در حالی روانه زندان شد که ازسوی پدر مورد مشایعت و تشجیع قرار گرفت و روزنامه‌های زنجیره‌ای چند روز فضایی عاطفی و مظلوم‌نمایانه را با استفاده از فضاسازی هاشمی و همسر و فرزندانش به راه انداختند.

2- پشت پرده اقدامات دولت انگلیس در یمن!

 روزنامه انگلیسی «گاردین» در گزارشی با افشای اقدامات دوگانه دولتمردان انگلیس درباره یمن نوشت: انگلیس با یک دست کمک‌های پزشکی و غذایی به یمنی‌ها می‌دهد و با دست دیگرش تسلیحات و مهمات و فناوری نظامی در اختیار عربستان و متحدانش برای حمله به یمن می‌گذارد. این روزنامه تأکید کرد: دولت انگلیس به خوبی می‌داند که حمایت تسلیحاتی از عربستان باعث تشدید درگیری‌ها و افزایش احتمال ارتکاب جنایات جنگی خواهد شد. روزنامه گاردین همچنین فاش کرد: از آغاز درگیری‌ها در یمن در مارس ۲۰۱۵ میلادی تاکنون، دولت انگلیس ۳۷ مجوز برای صادرات محموله‌های نظامی و تسلیحاتی به عربستان را صادر کرده است، ولی از فاش‌کردن محتوای این محموله‌ها برای پارلمان امتناع می‌کند.

 

اخبار کوتاه

* پایگاه اینترنتی «المانیتور» خبر داد که دولت اوباما قصد دارد دفتر ویژه‌ای برای هماهنگی اجرای توافق هسته‌ای با ایران (برجام) تشکیل دهد که سفیر پیشین آمریکا در لهستان مسئول آن است. گفته می‌شود، «موول» یکی از دیپلمات‌های بلندپایه آمریکایی است که تاکنون در پرونده‌های مهمی حضور داشته است.

* درحالی‌که این روزها انتظار می‌رود، همزمان با ورود دانشجویان جدید، فضای دانشگاه‌های استان قم محیطی کاملاً علمی و آرام داشته باشد؛ اما این مهم حاصل نشده و دانشگاه به جولانگاه سران فتنه تبدیل شده است. تنها در یک نمونه، غرفه انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی قم به بهانه استقبال از ورود دانشجویان در اقدامی کاملاً سیاسی صوت و نماهنگ دو تن از سران فتنه را در غرفه خود پخش کرده است. این اقدامات در حالی جالب‌تر می‌شود که سکوت مسئولان دانشگاه بر این اقدامات ناشیانه در جهت تطهیر سران فتنه سایه سنگینی افکنده است!

* به‌تازگی «محمد هاشمی» یکی از دانشجویان دخیل در تسخیر لانه جاسوسی و همسر «معصومه ابتکار» در گفت‌وگو با یک خبرگزاری گفته است: یقیناً روزی می‌رسد که بازگشایی سفارت آمریکا صورت می‌گیرد، نمی‌دانم این روز نزدیک است یا خیر؛ شاید خیلی‌ها دوست ندارند، نزدیک باشد!

* درحالی‌که دکتر روحانی در روزهای آینده راهی مقرّ سازمان ملل در آمریکا خواهد شد، روزنامه اصلاح‌طلب «آفتاب یزد» که سال‌ها به سردبیری مشاور فراری یکی از سران فتنه 88 چاپ می‌شد و در ایام فتنه، سرسپردگی خود را به جریان غربی سبز به خوبی به اثبات رسانده بود، نوشت: درواقع از آنجایی که فی‌الحال تابو مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا در مسئله هسته‌ای شکسته شده است، دور از ذهن نیست که رؤسای جمهوری دو کشور نیز برای باقی مسائل بین ایران و آمریکا ملاقات و گفت‌وگو کنند!

 

 ***************** 

اطلاعیه

تشییع و تدفین شهدای گمنام

مکان: اتوبان شهید بابایی، دانشگاه عالی دفاع ملی

زمان: چهارشنبه، اول مهر، ساعت 10 تا 12

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات