تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۷۹۳۳۷
اوباما در تلاشی جدید برای جلب حمایت لابی یهودیان از توافق:

اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران امکانپذیر نیست


رئیس جمهوری امریکا در حالی برای پیشی گرفتن از مخالفان توافق هسته‌ای در میان مردم و اقلیت یهودی کشورش از دستاورد مذاکرات دفاع می‌کند که به حمایت لازم نمایندگان کنگره برای امکان اجرای وتوی رأی منفی قانونگذاران این کشور نزدیک‌تر شده است. جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید با اشاره به ۳۰ سناتوری که تاکنون از توافق ایران حمایت کرده‌اند گفته است: «‌نیروی لازم در جبهه ما ایجاد شده است». با وجود این اوباما درصدد است در مقابل تحرکات مقامات اسرائیلی که درصدد یارکشی در میان نمایندگان کنگره برای جلوگیری از اجرای توافق هستند، یهودیان را مجاب کند توافقی که دولت امریکا پای آن ایستاده است مغایر امنیت ملی تل آویو نخواهد بود.

رئیس جمهوری امریکا در یکی از جدیدترین اظهارات خود، اختلافات میان واشنگتن و تل‌آویو بر سر توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را به اختلاف خانوادگی تشبیه کرد و گفت که این مناقشه پس از اجرای این توافق پایان خواهد یافت. به گزارش رویترز، اوباما در این کنفرانس ویدئویی که توسط فدراسیون یهودیان شمال امریکا در کاخ سفید برگزار شد، ابراز امیدواری کرد که پس از اجرای توافق هسته‌ای، اختلاف میان این دو متحد قدیمی یعنی امریکا و رژیم صهیونیستی بسرعت حل شود. اوباما در ادامه به طور تلویحی مخالفان توافق هسته‌ای را جنگ‌طلب خواند و گفت که «اگر کنگره امریکا ماه آینده به توافق رأی منفی بدهد گزینه نظامی علیه تهران محتمل خواهد بود. در این صورت ما واقعاً گزینه‌های متعددی نخواهیم داشت و به نوعی کورکورانه پیش خواهیم رفت». رئیس جمهوری امریکا اظهار داشت: «اگر ما این توافق را رد کنیم، ابتکار عمل را به ایران می‌دهیم، آنها می‌توانند امریکا و اسرائیل را به عنوان برهم زنندگان توافق معرفی کرده و منزوی کنند.»

اوباما گفت: «من می‌دانم بهترین حالت این است که ایران هیچ زیرساخت هسته‌ای نداشته باشد و این تنها تضمینی است که ایران هیچ وقت سلاح هسته‌ای نداشته باشد مگر اینکه از کره شمالی بخرد. متأسفانه این واقعیتی است که قابل دستیابی نیست. کسانی که خواهان توافق بهتری هستند، می‌گویند که ایران نه تنها نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد بلکه نباید هیچ برنامه صلح‌آمیز داشته باشد. مشکل این است که حتی ایرانی‌های اپوزیسیون، معتقدند ایران باید حق برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای را داشته باشد».

وی افزود: « نه فقط روسیه و چین بلکه جامعه جهانی معتقدند براساس معاهده منع گسترش همه می توانند برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای داشته باشند». اوباما توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را بهترین گزینه دانست و گفت «بازرسی‌هایی که طبق این توافق از ایران انجام می‌شود، شدیدتر از موارد مشابهی است که تاکنون در تاریخ مورد مذاکره قرار گرفته است.» رئیس جمهوری امریکا در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه با رد توافق هسته‌ای گزینه دیگری به غیر از اقدام نظامی پیش روی ما نخواهد بود تأکید کرد که «اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران تأثیرگذار نیست.» اوباما یادآور شد: «توافق هسته‌ای نگرانی‌های جامعه بین‌الملل درباره برنامه هسته‌ای ایران را برطرف می‌کند و با توجه به گسترش نیروهای داعش در منطقه و بحران سوریه این توافق موجب می‌شود رسیدگی به این موضوعات راحت‌تر باشد.»

حمایت 30 سناتور از اوباما

اظهارات اوباما در حالی است که نمایندگان کنگره امریکا با اکثریت جمهوری‌خواه از زمان حصول این توافق در 23 تیرماه با یک مهلت 60 روزه برای بررسی برجام روبه رو هستند. تاکنون اغلب سناتورهای دموکرات حمایت خود را از توافق هسته‌ای اعلام کرده‌اند اما هنوز احتمال رد توافق در کنگره وجود دارد. احتمالی که در صورت وقوع آن، اوباما این اختیار را دارد که تصمیم کنگره را وتو کند. اما اگر بیش از دو سوم سناتورها به توافق رأی منفی بدهند رئیس جمهوری امریکا اختیار وتوی آن را نخواهد داشت. این در حالی است که کاخ سفید این اطمینان را داده که از حمایت لازم در کنگره برای حفظ حق رئیس جمهوری برای وتوی قطعنامه رد توافق هسته‌ای با ایران برخوردار است. بر اساس گزارشی که رویترز منتشر کرده است، با اضافه شدن سناتور تام کارپر، از حزب دموکرات، تاکنون 30 سناتور از توافق حمایت کرده‌اند. «جاش ارنست» در نشست خبری با اشاره به حمایت 30سناتور ازتوافق هسته‌ای، گفت: «شاهد تقویت حمایت‌ها ازموضع کاخ سفید در کنگره هستیم.» حامیان توافق به رأی 34 نفر ازمجموع 100 سناتور امریکایی یا 146 نفر از435 عضو مجلس نمایندگان برای حفظ حق وتوی اوباما نیاز دارند. سامانتا پاور نماینده امریکا در سازمان ملل هم گفته است که «مخالفت کنگره با توافق هسته‌ای موجب انزوای واشنگتن و تضعیف توانایی امریکا برای پیگیری دیگر مسائل مربوط به عرصه سیاست خارجی می‌شود.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات