تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۷۹۴۱۷
سیدافقهی در گفتگو با بصیرت:

لازمه پاکسازی داعش در عراق، ایستادن جلو مداخلات آمریکاست

مطالبات حقیقی مردم عراق جهت انجام اصلاحات، سعی می شود توسط برخی عناصر وابسته با شعارهای دیگر به انحراف کشیده شود و دشمنان دارند در فرآیند شروع اصلاحات، حرکت را به سمت تغییرات ریشه ایی تغییر می دهند

پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: دولت و ارتش عراق ، در حالی که مشغول مبارزه با تروریست ها هستند، طی هفته های قبل با اعتراضات مردمی نسبت به وجود فساد اداری مواجه شدند و البته این اعتراضات با اصلاحات سیاسی نسبتا سریع دولت، به زودی فروکش کرد، اما برخی همچنان به دنبال بهره برداری سیاسی از این اعتراضات هستند و حیدرالعبادی اخیرا از تداوم توطئه های داخلی علیه خود سخن گفته است، اما اعلام کرد به قیمت جانش اصلاحات را دنبال می کند.

درباره آثار اصلاحات دولت عراق بر امنیت این کشور و چشم انداز نبرد با داعش در عراق، خبرنگار گروه بین الملل بصیرت گفتگویی را با سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل منطقه، انجام داده که در ادامه می آید:

 

بصیرت: اصلاحات سیاسی حیدرالعبادی در عراق تا چه اندازه به رفع اعتراضات کمک خواهد کرد؟

سیدافقهی: با توجه به حجم اعتراضات ، تنوع اعتراضات، گونه شناسی معترضین و اهداف و مطالباتی که مطرح می کنند و با توجه به امکانات فعلی دولت حیدرالعبادی و محدودیت هایی برای یک مانور جدی شروع اصلاحات، من با این شیوه کار آقای عبادی موافق نیستم. انجام اصلاحات در عراق امروز فقط مطالبه مردم نیست، بلکه در پشت این مطالبات، مرجعیت عراق است. مخصوصا هشدار آیت الله سیستانی که گفتند با مشت آهنین این اصلاحات را انجام دهید. وقتی ایشان می فرمایند با مشت آهنین، یعنی قطعا کسانی هستند که می خواهند در مقابل شروع این تغییرات و تحقق مطالبات مردم دست به اسلحه شوند و اگر نه برای تغییرات اداری و مالی نیازی به مشت آهنین نیست.

در این رابطه مطالبات حقیقی مردم دارد توسط برخی عناصر مشکوک با یک سری شعارهای دیگر به انحراف کشیده می شود و دشمنان دارند در فرآیند شروع اصلاحات، قطب نمای حرکت را به سمت تغییرات ریشه ایی تغییر می دهند و به سمت یک سری شعارهای سیاسی و طایفه گری منحرف می کنند. بنابراین با توجه به تمام این عوامل بنده با این سرعت و شیوه عمل حیدر العبادی تا این جا خوشبین نیستم و لیکن تا الان طبق آنچه دفتر ایشان اعلام کرده به زودی آقای حیدرالعبادی حرکت ضربتی و اصلی خودش را برای اصلاحات و مطالبات مردمی و تحقق خواسته های مراجع شروع خواهد کرد. در این زمینه باید صبر کنیم ببینیم که در آینده چه چیزی از داخل اصلاحات بیرون می آید.

این که دو تا وزیر و مشاور و... جا به جا شود، این، آن نیست که مردم را به جوش و خروش آورده است. مردم عراق که حامی مبارزه با تروریسم هستند، واقعا می خواهند خدمات انرژی، بهداشت، برق و... اصلاح شود و فساد اداری و مالی و رشوه خواری از بین برود. این مطالبات اصلی و محوری بود. در این زمینه یک سری آمدند مطالبات سیاسی را با غرض یا بی غرض مطرح کردند که این موارد خودش دو تا زیرشاخه می شود. منظور از مطالبات سیاسی این که کسی از کار کنار برود و یا کسی بر سر کار بماند؛ این ها شعارهای سیاسی که مسائل سیاسی و امنیتی را نسبت به مسائل معیشتی پُر رنگ می کند و حتی الان دارند شعارهای سیاسی سر می دهند و می خواهند حیدرالعبادی را جابجا کنند، اما خوشبختانه افرادی که  در این زمینه فعال بودند، خیلی زود شناسایی شدند و مردم آن ها را طرد کردند. این ها کسانی بودند که اساس و کیان عراق را تهدید و تهدید به تقسیم عراق می کردند.

 

بصیرت: در مجموع نوع اعتراضات در عراق نسبت به مشکلات دولت به چه شکل است؟

سیدافقهی: در گونه شناسی اعتراضات در عراق سه لایه وجود دارد:

1- معترضان حقیقی که کاملا نوع اعتراضات و تجمعاتشان مدنی بود و اکثریت بدنه معترضین این ها بودند.

2- یک سری برای اغراض و جابجایی سیاسی و بازگرداندن حزب بعث عمل می کردند.

3- یک عده هم با یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق در واقع مخالف هستند.

 

بصیرت: این اصلاحات چه تاثیری در افزایش امنیت عراق و شکست داعش خواهد داشت؟

سیدافقهی: اگر این مطالبات، یعنی آن مطالباتی که از سوی بدنه اصلی حامیان ارتش یعنی حشدالشعبی و خانواده های آن ها، که در این تظاهرات هم بودند، اگر این مطالبات تامین شود، در روحیه رزمندگان شیعه و سنی که الان دارند با تروریسم مبارزه می کنند، این مجاهدان در یک بستر امن و یک عقبه امن تری که یعنی خانواده های آنان مصون از آسیب های معیشتی و امنیتی هستند، تأثیر می گذارد و روحیه آن ها را بالا می برد.

 

بصیرت: غیر از داعش چه گروه های معارض دیگری در عراق علیه دولت می جنگند؟

سیدافقهی: الان خود داعش یک ویترین است و پشت داعش یک اتاق جنگ بسیار پیچیده و مخوفی است که  افسران حزب بعث و بقایای این حزب همراه داعش هستند. نقشبندی ها زمینه دینی و عاطفی برای پیوستن به داعش هستند. عشایر وابسته به عربستان، قطر و امارات و کردهای سلفی اقلیم کردستان تحت امر داعش هستند. برخی از عناصر سیاسی مثل آقای اسامه النجیفی، رئیس سابق پارلمان عراق و برادرش که استاندار بود و سلاح های زیادی و انبارهای پُر از مهمات عراق را در اختیار داعش قرار داد و بعد از آن به اربیل عراق کرد. در کنار این ها ایاد علاوی هست که از آمریکا پول می گیرد و در منطقه کشورهایی مانند اردن، قطر، ترکیه و امارات و در راس آنها عربستان و رژیم صهیونیستی از داعش حمایت می کنند.

 

بصیرت: اوضاع داعش در عراق را چگونه ارزیابی می کنید؟ یعنی آیا روند به سوی پیروزی کامل دولت عراق در جریان است؟

سیدافقهی: این مشروط به چند شرط اساسی است:

اول اگر آمریکایی ها داخالت نکنند در حالی که اکنون دارند دخالت می کنند و حتی نیروهای ارتش عراق را در دروازه های شهر الرمادی متوقف کردند به همین جهت مبارزه با داعش کُند پیش می رود.

دوم اگر العبادی از آمریکایی ها نترسد و به دستورها و هشدارهای آن ها اعتنا نکند و بلکه جلوی آن ها محکم بیاستد و به مردم، نیروهای خودش، مراجع و به دوستان حقیقی و واقعی خودش که در رأس آن ها جمهوری اسلامی ایران هست، تکیه دهد، تصور می کنم روند شکست، نابودی و اخراج داعش از عراق خیلی طولانی نخواهد بود، ولی من مطمئن هستم آمریکا اخلال می کند و نفوذ می کند و اگر مقتضی شود حتی حشدالشعبی و نیروهای مسلح عراق را بمباران می کند. اگر شرایط آمریکا در عراق روشن شود ان شاء الله شکست داعش رو به جلو خواهد شد.

 

بصیرت: در هفته قبل نشستی هم در دوحه قطر در مخالفت بادولت عراق تشکیل شد. آن را چگونه ارزیابی می کنید؟

سیدافقهی: این یک توطئه بود که توسط سفیر انگلیس در دوحه قطر دنبال شد که می خواستند تمام اهل سنت را چه در خارج که بعثی های آدم کش و هم پیمانان داعش و وابسته به بیگانگان بودند و چه اهل سنت داخلی را در مقابل دولت العبادی، واحد و یک صدا کنند.

در این میان آقای سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق،  هرچند در این نشست شرکت نکرد و لیکن دیدار وی با مقامات قطری، همزمان با این کنفرانس جای انتقاد داشت و وزیر خارجه عراق، آقای ابراهیم الجعفری، اعتراض کرد و حدود 100 نفر از نمایندگان پارلمان خواستند آقای سلیم الجبوری را عزل کنند. او توضیح داد که از قبل من هماهنگ کردم و قصد خیانت را نداشتم. اما هدف این کنفرانس، برنامه ریزی جهت سرنگونی حیدرالعبادی و ایجاد یک دولت سکولار بود که با اکثریت شیعه نباشد و آرام آرام به سمت حکومتی که بیشتر به عربستان سعودی، کشورهای حوزه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی و آمریکا تمایل داشته باشد، حرکت کنند، اما خوشبختانه خیلی زود عراقی ها متوجه شدند و موضع گیری های خیلی جدی و هشدار دهنده دادند و من فکر می کنم که قطر دلال این قضیه بود، اما این حرکت در نطفه خفه شد./

با تشکر از جناب آقای سیدافقهی که وقت خود را در اختیار پایگاه بصیرت قرار دادند.

مصاحبه از: وحید قاسمی 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات