تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۷۹۵۱۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4200 یکشنبه 5 مهرماه 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) مدیریت غلط و اقدامات ناشایست که عامل این فاجعه (منا) بوده، نباید از نظر دور بماند. (2/7/94)

 حرف روز

دیپلماسی اقتصادی و خطر نفوذ

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در نشست با مدیران شرکت‌های آمریکایی با بیان اینکه فضای پساتحریم، اوضاع جدید اقتصادی و سیاسی را فراهم کرده است که شرکت­های بزرگ تجاری، اقتصادی و صنعتی باید از آن استفاده کنند، گفت: «تهران برای حضور شرکت‌های آمریکایی منعی قائل نیست و این شرکت‌ها نیز می‌توانند در فضایی رقابتی از شرایط پساتحریم، برای سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری به ایران بهره بگیرند». نظر به اهمیت موضوع، توجه به دو نکته در این‌باره ضروری به نظر می‌رسد:

1- با نگاهی مثبت می‌توان این سخن آقای روحانی را اقدامی در راستای برون­نگری در اقتصاد کشور دانست که البته شرط موفقیت آن، در اولویت قرار دادن تقویت ساخت درونی کشور است. به بیان دیگر، صرف حضور شرکت­های خارجی در کشور نباید با هدف ادغام اقتصاد کشور در اقتصاد جهانی صورت گیرد، ‌بلکه باید به‌دنبال «ادغام راهبردی» بود؛‌ بدین معنا که دروازه­های اقتصاد کشور را فقط باید به‌منظور تقویت درون­زایی و شکوفایی استعدادهای درونی به روی شرکت­های خارجی گشود. بنابراین،‌ مسئله اساسی حتی در دوره پساتحریم، چگونگی تقویت ساخت درونی کشور است، نه فعالیت شرکت­های خارجی که در درجه اول به دنبال بازار مصرف، منابع طبیعی و نیروی کار ارزان هستند. در این بین، باید به اولویت‌های نهادهای مسئول و کمیته‌های تخصصی برای ورود شرکت‌ها و مؤسسات اقتصادی، به‌ویژه مالی - بانکی توجه جدی شود.

2- در هر ارتباطی با آمریکا باید مواظب خدعه­ها و توطئه­های دیگر آن بود؛ زیرا در اینجا اگرچه نفس ارتباط با آمریکا ماهیت اقتصادی دارد،‌ اما طرف مقابل اشتهای فراوانی برای تسری آن به حوزه­های دیگر دارد، به‌ویژه اینکه در اوضاع کنونی راهبرد آمریکا در مقابل کشورمان بر محور نفوذ فرهنگی استوار است و این ارتباط می­تواند تسهیل­کننده نفوذ فرهنگی آمریکا در کشور باشد. نکته­ای که هوشیاری و دقت مضاعف دولتمردان را می­طلبد. 

خبر ویژه

     سخنان مهم رهبر معظم انقلاب در ابتدای درس خارج فقه

امام خامنه‌ای صبح امروز (یکشنبه) در ابتدای جلسه درس خارج فقه خود در سخنانی با اشاره به فاجعه‌ بزرگ منا، تأکید کردند: دنیای اسلام سؤالات زیادی در این‌باره دارد و حکام عربستان به جای فرافکنی، باید با عذرخواهی از امت اسلامی و خانواده‌های داغدار، مسئولیت خود را در این حادثه‌ سنگین بپذیرند و به لوازم آن عمل کنند.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، حادثه‌ تلخ منا و تبدیل شدن عید قربان به عزای امت اسلامی را یادآور شدند و افزودند: انسان لحظه‌ای نمی‌تواند خود را از این غم فارغ بداند و این غم در چند روز اخیر بر دل‌های ما و همه‌ مسلمانان سنگینی می‌کند. رهبر معظم انقلاب، فرافکنی حکام عربستان و سر باز زدن از پذیرش مسئولیت این فاجعه را نادرست و اقدامی عقیم و بی‌اثر خواندند و گفتند: دنیای اسلام سؤالات زیادی دارد و جان باختن بیش از هزار نفر در این حادثه، مسئله کوچکی نیست؛ بنابراین جهان اسلام باید برای این مسئله فکر کند. ایشان همچنین تأکید کردند: این قضیه فراموش نخواهد شد و ملت‌ها به‌طور جدی آن را دنبال خواهند کرد و سعودی‌ها نیز باید به جای فرافکنی و متهم‌کردن این و آن، مسئولیت خود را بپذیرند و از امت اسلامی و خانواده‌های داغدار عذرخواهی کنند.

ترجمه

    چشم‌انداز شکاف در حکومت اقلیم کردستان عراق

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی المانیتور 27 سپتامبر 2015 (5 مهر) در مقاله‌ای به اختلافات داخلی اقلیم کردستان عراق پرداخت و نوشت: درون اقلیم کردستان عراق اختلاف‌هایی، از جمله صادرات نفتی، فساد اقتصادی گسترده و ناکامی در پرداخت حقوق کارمندان و نیز مشروعیت ریاست مسعود بارزانی بر این اقلیم وجود دارد که رفع نکردن جدی آنها می‌تواند به شکاف میان مقامات این اقلیم و حتی ناآرامی مدنی بینجامد. تنش‌های موجود در کردستان عراق منعکس‌کننده ریشه‌های جنگ داخلی کردستان (1994 تا 1998) است که به موازات تغییر توازن قدرت در منطقه، دوباره آشکار شده است. دو حزب مهم کردی اکنون ادعاهایی در زمینه منابع دارند و رقابت برای دسترسی به نفت کرکوک پدیدار شده است.

در ادامه مقاله آمده است: بحران کنونی اقلیم کردستان عراق فراتر از رقابت‌های حزبی سنتی بر سر منابع و درآمدهاست. این بحران ناشی از گروه‌های مخالف و مستقلی است که خواهان تمرکززدایی بیشتر، شفافیت اقتصادی، نهادهای دموکراتیک و حاکمیت قانون هستند. این جریان‌ها به بحران ریاست اقلیم نیز دامن زده و شکافی میان طرفداران و مخالفان بارزانی به وجود آورده است. بحران اقتصادی کنونی منطقه، این اختلاف‌های سیاسی را تشدید می‌کند؛ درحالی‌که بیشتر جمعیت‌های محلی در ابتدا بغداد را مقصر قطع بودجه اقلیم در سال گذشته می‌دانند و بسیاری نیز مقامات اقلیم را عامل ایجاد این مسئله تلقی می‌کنند.

در پایان مقاله آمده است: احتمالاً اقلیم کردستان به موازات تشدید بحران اقتصادی، تداوم فساد و بی‌توجهی به مشروعیت سیاسی و بی‌توجهی به درخواست‌ها برای تمرکززدایی، به لحاظ مدیریتی دچار شکاف عمیقی خواهد شد. این مسئله سبب بی‌ثباتی اقلیم کردستان و در نتیجه تأثیرگذاری منفی بر توسعه اقتصادی اقلیم کردستان نیز خواهد شد.

اخبار      

بی‌حرمتی عنصر ضد انقلاب به حجاج و کشته‌شدگان منا

 علیرضا نوری‌زاده، مهره وابسته به دستگاه جاسوسی آل‌سعود که پیش از این نیز در ماجرای تعرض مأموران عربستانی به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده به دفاع از این رژیم پرداخته بود، با توهین به زائران خانه خدا، آنها را «فاقد تربیت و شعور» برای اعزام به مکه اعلام کرد! وی که در شبکه تلویزیونی «ایران فردا» (که با حمایت مالی مستقیم آل‌سعود تأسیس شده است) سخن می‌گفت، با ادعای اینکه این رژیم بهترین امکانات دنیا را برای زائران خانه خدا فراهم آورده است، در توهینی آشکار گفت: «حجاج به ویژه آنها که از آفریقا به مکه می‌آیند باید پیش از اعزام توسط دولت‌های خود تربیت بشوند؛ زیرا آنها فاقد تربیت لازم هستند و بی‌توجهی و تربیت نداشتن آنها سبب می‌شود که هر چقدر آل‌سعود تجهیزات و امکانات فراهم کند، باز هم اینها بروند و همه چیز را خراب کنند و این نشان می‌دهد که فقط مکه رفتن مهم نیست، بلکه باید حجاج تربیت هم بشوند»!

برنامه اصلاح‌طلبان برای ناطق و برنامه ناطق برای خبرگان!

   هفته‌نامه حزب کارگزاران سازندگی نوشت: به‌تازگی حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی با حجت‌الاسلام ناطق نوری دیدار کرده و از او خواسته است در انتخابات مجلس شرکت کند و نقش خود را برای انقلابی که او یکی از سرمایه‌های آن است، ایفا کند. ناطق نوری این‌بار سخنی نگفته و در برابر سخنان و اصرار سیدحسن خمینی گفته است، نیاز به آن دارد که بیشتر فکر کند. از سوی دیگر، «صدا» در گزارشی از دیدار چندی پیش غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران با ناطق نوری هم خبر داده و گفته که کرباسچی هم در این دیدار از ناطق نوری خواسته است که دوباره به خانه ملت بازگردد. این در حالی است که ناطق نوری نیز به‌تازگی به برخی از شهرستان‌ها سفر کرده است و برخی اینگونه مطرح می‌کنند که وی درصدد است با سفر به شهرهای مختلف و دیدار با علما و روحانیون، توجه‌شان را به انتخابات مجلس خبرگان در راستای آنچه در ذهن دارد، جلب کند.

وصول بیش از 40 هزار میلیارد ریال از مطالبات معوق

 طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی دو مشکل عمده اقتصاد کشور را تنگنای اعتباری و حجم بالای بدهی دولت به مردم و نظام بانکی عنوان کرد و اظهار داشت: یقیناً دستیابی به رشد اقتصادی بدون مواجهه اصولی با این دو مشکل امکان‌پذیر نیست، به‌گونه‌ای که محور توجهات در دوره پس از تحریم نیز روی این دو موضوع متمرکز است. طیب‌نیا با اشاره به اینکه هیچ واحد تولیدی و مؤسسه‌ای قادر نیست نرخ سود تسهیلات 28 درصد و بالاتر را بپردازد، گفت: عمده مطالبات معوق از همین قضیه ناشی شده است و لازم است نظام بانکی تا حد توان با واحدهای تولیدی خوش‌حساب همکاری لازم را داشته باشد. در زمینه وصول مطالبات معوق تلاش‌های ارزنده‌ای در این بانک صورت گرفته و بیش از 40 هزار میلیارد ریال از مطالبات معوق به‌صورت نقدی وصول شده است.

قاچاقچیان ترکیه در کمین اعضای بدن زنان و کودکان سوری

 بی‌توجهی به اوضاع نامساعد معیشتی و بهداشتی، آوارگان سوری در ترکیه را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده و تسلط مافیای فروش زنان و قاچاق اعضای بدن، شماری از این آوارگان را به روز سیاه نشانده است. بر اساس آخرین گزارش‌های کمیسیون امور آوارگان و پناهندگان جنگی سازمان عفو بین‌الملل، تنها 10 درصد از آوارگان سوری حاضر در ترکیه در کمپ‌های این کشور حضور دارند و 90 درصد از آنان به‌مثابه آوارگانی خیابانی در شهرها و حومه شهرهای بزرگ ترکیه در حال گذران زندگی هستند. فقر، گرسنگی و اوضاع نامساعد تغذیه و بهداشت حاکم بر آوارگان سوری در ترکیه که شمار آنان حدود دو میلیون نفر است، کار مافیای فروش زنان و اعضای بدن را رونق بخشیده و شماری از پناه‌جویان سوری در ترکیه اسیر این شبکه‌ها شده‌اند.

اخبار کوتاه      

 * یکی از مدرسان حوزه علمیه اهل سنت زاهدان گفت: قضا و قدر الهی درست است و اجل کسی را خبر نمی‌کند، ولی این درست نیست که شما انسان‌ها را بکشید و بگویید قضا و قدر در کار است. مولوی دهانی درباره نظر مفتیان عربستان در فاجعه منا گفت: آنها معتقدند مردم در سرزمین منا با خیال اینکه سرزمین مقدسی است، خودکشی کرده‌اند و این را به قضا و قدر الهی واگذار کرده‌اند. وی افزود: آنها سوء‌تدبیر و بی‌کفایتی خود را به پای قضا و قدر گذاشتند و به نظر من، این جهل و نادانی مفتیان آل‌سعود را می‌رساند.

* تحریف امام خمینی(ره) همچنان در دستور کار عده‌ای قرار دارد. درپی فاجعه منا، برخی در فضای مجازی از قول امام(ره) نوشتند: ما اگر از آمریکا بگذریم، از آل‌سعود نمی‌گذریم. درحالی‌که امام(ره) درپی فاجعه‌ جمعه خونین حج در سال 66 نوشته بودند: اگر ما از صدام بگذریم، نمى‌توانیم از مسئله حجاز بگذریم. تحریف‌کنندگان که گویا علاقه خاصی به آمریکا دارند، با جایگزین‌کردن آمریکا در جمله امام(ره)، تلاش می‌کنند دشمنی و توطئه‌های 36 ساله آمریکا را قابل گذشت جلوه دهند.

* سنگ‌پا، میخ، طناب، پوست کامل اسب، زغال چوب، خلال چوب کبریت، چوب‌پنبه و کاغذ سیگار برخی از کالاهایی هستند که امسال وارد کشور شده‌اند. برای نمونه، در پنج ماه گذشته، 5/6 تن سنگ‌پا به‌ ارزش 37 میلیون تومان، یک‌میلیون و 629 هزار کیلوگرم زغال به‌ارزش 8/4 میلیارد تومان و خلال چوب‌کبریت به‌ ارزش 490 میلیون تومان  به کشور وارد شده است.

* گروهک تروریستی داعش با صدور فتوایی اعلام کرده است، کشته‌های منا چون از اتباع خلافت اسلامی نیستند، نباید نماز میت برای دفن آنها بجا آورد! این گروهک تأکید کرده است، مسلمان حقیقی باید به خلافت ابوبکر البغدادی اعتقاد قبلی داشته باشد! داعش همچنین در فتوای صادرشده اعلام کرده است، بلاهای آسمانی به مرتدین و ردکنندگان خلافت اسلامی نازل خواهد شد!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات