چند رسانه ای >>  فیلم >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۸۳۰۹۰

9- بررسی پرونده جاسوس خبرنگار- جیسون رضائیان

 

دانلود لینک کلیک کنید


جاسوس خبرنگار

خبرنگاری کوله‌پشتی در حقیقت شاخه‌ای از علم «داده‌کاوی هوشمند از منابع آزاد» به شمار می‌رود که از ابداعات ویژه سیا به شمار می‌رود و هم‌اکنون فعالان آمریکایی این عرصه در همکاری مستقیم با آژانس امنیت ملی آمریکا و وزارت دفاع این کشور فعالیت می‌کنند. آنها با استفاده از پوشش‌هایی همچون «دیده‌بان حقوق بشر»، «عضو یک سازمان مردم‌نهاد خیر»، «گردشگر»، «مردم‌شناس» یا «خبرنگار آزاد» به جامعه هدف نزدیک شده و تلاش می‌کنند اطلاعات دست اول را از منابع محلی آزاد همچون سایر خبرنگاران، گروه‌های مردمی یا مدیران دولتی با درجات مختلف دسترسی، کسب کنند.  پس هر چند اقدام مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای دلسوز درباره صدور هشدار امنیتی برای کنترل و رصد بیشتر خبرنگاران خارجی حاضر در ایران قابل تقدیر است اما نکته اینجاست که هیچ دستگاه امنیتی از چنین پتانسیلی برخوردار نیست که حجم قابل‌توجهی از نیروهای خود را در راستای پایش رفتارها و دیدارها و حرکات خبرنگاران خارجی حاضر در خاک ایران، به کار گیرد!

جیسون شاه‌مهره‌ای بود که پس از ارسال اطلاعات حیاتی ایران در حوزه روش‌های دور زدن تحریم با همدستی با عوامل اقتصادی لابی کنگره آمریکا – «نایاک» در مجموعه شرکت‌های «آ» – تازه در تور امنیتی کشورمان گرفتار آمد! در حالی که همچنان در دستورالعمل وزارت خارجه کشورمان از زیرمجموعه خواسته می‌شود همکاری صد درصدی با لابی‌های در ظاهر حامی نظام و فعالان ضد جنگ داشته باشند! با چنین نشانه‌گذاری دقیقی مسیر نفوذ لابی‌های خطرناک تشکیلات راکفلرها در ایران کماکان با فرش قرمز تزیین می‌شود و هیچ بعید نیست فردا روز همچون ایام مذاکرات که مکرر دوستان هدایتگر جیسون رضاییان را بر سر میز مذاکرات وین و ژنو ناباورانه مشاهده می‌کردیم این بار فرضا آنها را در مرکز بررسی‌های استراتژیک ببینیم!

کارغیر قانونی در پوشش حرفه خبرنگاری

محسنی اژه‌ای در هشتاد و سومین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره هجمه غربی‌ها درباره پرونده جیسون رضائیان گفت: آنها در تلاشند تا پرونده این متهم را صرفاً در راستای کار قانونی و حرفه خبرنگاری‌اش نشان دهند، آیا این صحت دارد؟معاون اول قوه قضائیه گفت: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و پرونده ایشان مطلقاً ربطی به انجام حرفه خبرنگاری نداشته است. ما خبرنگاران زیادی با تابعیت‌های مختلف در کشور داریم که همگی فعالیت حرفه‌ای‌شان را انجام می‌دهند.

کیفرخواست

لیلا احسن وکیل مدافع جیسون رضائیان در گفت‌وگو با تسنیم از صدور کیفرخواست برای این خبرنگار ایرانی - آمریکایی متهم به جاسوسی خبر داد و گفت: جیسون رضائیان از سوی دادستانی تهران به جاسوسی از طریق جمع‌آوری تصمیمات کشور در خصوص مسائل سیاست داخلی و خارجی و قراردادن آن در اختیار افراد غیر صالح متهم شده است. وی افزود: بر اساس کیفرخواست صادره، دسترسی و جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده، همکاری با دول متخاصم و نوشتن نامه به اوباما رئیس جمهور آمریکا و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از دیگر اتهامات جیسون رضائیان است.

نگرانی در آمریکا

به دنبال انتشار خبر بازداشت خبرنگار واشنگتن‌پست، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره بازداشت اتباع این کشور در ایران ابراز نگرانی کرد. ماری هارف گفت: ما مراتب نگرانی خود را درباره شهروندان آمریکایی که به تازگی در ایران بازداشت شده‌اند از جمله جیسون رضائیان خبرنگار واشنگتن‌پست و دیگر شهروندان غیرآمریکایی اعلام می‌کنیم. ما می‌خواهیم به شفافیت اعلام کنیم که سه شهروند آمریکایی بازداشت شده‌اند. با توجه به محرمانه بودن موضوع قصد نداریم که اظهارنظر بیشتری درباره این موضوع کنیم. وی افزود: همانطور که می‌دانید اولویت اول ما تأمین امنیت شهروندان آمریکایی در خارج از کشور است.

جنجال های رسانه ای

پس از بازداشت این خبرنگار، رسانه‌های بیگانه تلاش کردند تا موجی تازه علیه کشورمان به‌راه اندازند. در همین راستا مادر جیسون رضاییان به یکی از این سایت‌ها گفت که در جریان دستگیری این خبرنگاران، نیروهای امنیتی خانه آنها را هم مورد جستجو قرار داده و وسائل شخصی از جمله لپ تاپ، کتاب و یادداشت‌های آنها را توقیف کرده‌اند.

اهمیت آزادی جیسون برای آمریکا تا حدی بود که واشنگتن پست نوشت: برای شرکت های مایل به سرمایه گذاری در ایران یک توصیه وجود دارد،قبل از پیوستن به موج سرمایه گذاران در ایران منتظر نتیجه پرونده جیسون رضائیان خبرنگار روزنامه واشنگتن پست بمانید.

«مارکو روبیو» و «مارک کرک»، دو سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی روز دوشنبه از دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور کشورشان خواستند توافق هسته‌ای با ایران را به آزادی «جیسون رضائیان»، خبرنگار ادعایی روزنامه واشنگتن‌پست و متهم شده در ایران به همکاری‌ها با سازمان سیا، مشروط کند.

به گزارش نشریه «هیل» این دو در بیانیه‌ای نوشتند: «دولت اوباما باید پیش از اتمام توافق هسته‌ای با این رژیم بی‌رحم خواستار آزادی فوری آقای رضائیان و تمام دیگر آمریکایی‌های شود که به ناحق در ایران زندانی هستند.»

نتیجه برخورد با رضائیان چیست؟

علت اصلی نام آوردن از جیسون رضاییان بر سر میز مذاکرات ایران و ۱+۵ وحشت از افشای همین موارد مهم و به خطر افتادن کل شبکه اقتصادی پشت‌پرده است، اگرنه چه کسی باور می‌کند راکفلرها به اعتراف خود بیش از یک میلیارد دلار در ۱۰ سال هزینه کرده‌اند تا ایران و آمریکا به صلحی زیبا دست یابند! این قماری یک میلیارد دلاری است که دست‌کم هزار برابر سود اقتصادی و بیش از آن منافع استراتژیک به همراه خواهد آورد و در این میان جیسون و خانواده‌اش به همراه معماریان و مرعشی و پارسی و امثالهم نیز چند صد هزار دلاری کاسب خواهند شد.

حکم صادره برای پرونده جیسون رضاییان قطعا تاثیر بسزایی بر نحوه عضوگیری شبکه جاسوسان آمریکایی- صهیونیستی خواهد گذارد و دست‌کم هزینه چنین فعالیت‌های خرابکارانه‌ای را افزایش می‌دهد اما مسیر اصلاح این روند در دستگیری سرشاخه‌های داخلی است که مجوز نفوذ رضاییان و جاسوسان اعزامی آینده به اماکن محرمانه ایران و دسترسی به اطلاعات خصوصی وزارتخانه‌ها و نهادهای مهم کشور را فراهم می‌آورند؛ مسیری که به‌رغم تنبیه قطعی رضاییان کماکان بدون ناظر امنیتی است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات