صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۸۳۱۰۳

اخبار ویژه روزنامه‌ها 27 مهر

مصاحبه یک بازیگر دستگیر شده در فتنه سبز که می‌گوید بیشتر نگران حال سگش بوده تا جنبش سبز، موجب سرخوردگی حامیان رسانه‌ای فتنه سبز شده است.

روزنامه کیهان **

ای بابا من نگران سگم بودم نه جنبش سبز

مصاحبه یک بازیگر دستگیر شده در فتنه سبز که می‌گوید بیشتر نگران حال سگش بوده تا جنبش سبز، موجب سرخوردگی حامیان رسانه‌ای فتنه سبز شده است.

رامین پرچمی در مصاحبه با مجله تماشاگران می‌گوید: گوشی دستم بود و داشتم عکس می‌گرفتم. موتور سوار بودم و سگم هم روی موتور بود. دیدم یک عده مردم ایستاده‌اند و دارند شعار می‌دهند چراغ هم قرمز بود و شاید اگر سبز بود من رد می‌شدم و هیچ کدام از این اتفاقات نمی‌افتاد. حتی وقتی دستگیر شدم تمام مشکل، سگم بود که آن را به یک درخت بستند. یعنی من همین‌طور با خنده داشتم می‌رفتم که یک نفر آمد و گفت بیا اینجا. دستم را گرفت و مرا سوار ماشین کرد. من با خودم گفتم لابد مرا شناخته و می‌خواهد نصیحت کند اما یک‌باره دیدم سر مرا فشار داد پایین و یک اسلحه هم گذاشت و گاز ماشین را گرفتند و رفتند... من فقط نگران سگم بودم و آن‌قدر گریه کردم که خودش شماره یکی از دوستانم را گرفت و بهش آدرس داد که برو و سگ را بردار. تازه بعد از اینکه رسیدیم مرا شناختند و گفتند شما چرا؟

وی با بیان اینکه «به آنان که دستگیرم کردند حق می‌دهم» خاطر نشان می‌سازد: الان که فکر می‌کنم یک بخشی به آنها حق می‌دهم چون همان شب بی‌.بی.سی اعلام می‌کند که فلانی دستگیر شد و فردایش یک نفر امضایی را که از من گرفته بود، روی سایت می‌گذارد که از اتفاق من هم جوگیر شده و یک شعر انقلابی نوشته بودم.

پرچمی در توضیح نگاه آدم‌های هم‌بندش می‌افزاید: کمک‌هایی که افراد و سیاسیون در آنجا می‌کردند برای این بود که در سایت بنویسند! یعنی اگر کاری هم می‌خواستند بکنند هدف بهره‌برداری تبلیغاتی بوده ضمن اینکه من در همان جا بسیاری از دوستان مدعی آزادی اندیشه را دیدم که اتفاقا خیلی هم متعصب بودند.

وی درباره خط قرمزهای همبندانش در زندان بیان می‌دارد: مثلا در اوین گفتند بیا برنامه فرهنگی راه بینداز و فیلم نشان بده. مثلا می‌خواستم فیلم «نفوذی» را نشان دهم می‌گفتند نه این به سازمان مجاهدین توهین کرده... خب در مملکت اسلامی فیلم به سازمان مجاهدین توهین کرده و شما ناراحتید؟ تازه توهین هم نکرده بود.

شبکه صهیونیستی بالاترین با اشاره به این مصاحبه می‌نویسد: آنچه خواندید گوشه‌هایی بود از مصاحبه رامین پرچمی، بازیگر سینما و تلویزیون که از سر اتفاق و یا بدشانسی در سال 88 به زندان می‌افتد و با بازداشت وی هزاران نفر در فیس بوک و فضاهای مجازی به خاطر همراه شدن او با جنبش سبز از او تقدیر کردند، قهرمان ملی و هنرمند سبز نام گرفت و داستانهای بسیاری از لحظه شعار دادن وی و درگیری‌اش با نیروهای امنیتی در لحظه بازداشت و رشادتهای وی در روزهای اعتراضات خیابانی نقل می‌شد!

بالاترین افزود: پرچمی به بعد از آزادی‌اش هم اشاره می‌کند که ده‌ها نفر از سایت‌های خبری فارسی از خارج از ایران و فعالان حقوق بشر مدام با او تماس می‌گرفتند تا با وعده و وعید از او داستان‌های مهیج برای مخاطبان‌شان تهیه کنند، اما او نه سیاسی بوده و نه می‌خواست سیاسی باشد و نه این حرفها را قبول داشت به شهرش می‌رود و ترجیح می‌دهد بی‌خبر از همه‌چیز آنجا زندگی کند! رامین پرچمی در آخر خود را قربانی می‌داند، قربانی جوانان معصومی که گرفتار فضای جو زده آن روزها شده بودند که از اصل موضوع خبر نداشتند و با داستانهایشان باعث به دردسر افتادن بیشتر او شدند!

این سایت ضدانقلابی نوشت: داستان پرچمی، داستانی است که کهنه نمی‌شود، داستانی که هر روز اتفاق می‌افتد، نمونه بارزش همین روزهای گذشته بود که به یکباره ژوله شد سمبل آزادیخواهی و کسی مثل امین حیایی شد خائن! این داستانها هر روز ادامه دارد و ظاهرا بنا نیست «جوزدگی» رخت بربندد. مصاحبه رامین پرچمی، را که صادقانه می‌گوید آن روزها بیشتر نگران حال سگ‌اش بوده را می‌توانید در هفته‌نامه تماشاگران امروز مطالعه کنید!

مشکل دولت بی‌برنامگی است نه بسته ضدتورم و ضد رکود

«آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی حسن روحانی، رئیس‌جمهور، واکنش‌هایی را در میان اقتصاددانان و فعالان اقتصادی به همراه داشت. اینکه تا چه میزان اظهارات رئیس‌جمهور می‌تواند اقتصاد را از رکود دامنگیر رهایی بخشد، محل شبهه است، چراکه تأکید مدام او بر مهار تورم، چندان با سیاستی که از آن به عنوان خروج از رکود یاد می‌شود، هم‌خوانی ندارد.»

روزنامه شرق با درج این تحلیل، از قول حسین راغفر، نوشت: دولت از مشکلات کنونی اطلاع دارد اما این مشکلات با رودربایستی و تعارف حل نمی‌شوند. دولت باید قاطعانه به مشکلات پاسخ بدهد در غیر این صورت با راه‌حل‌های ملایم و توأم با تعارف و رودربایستی نه‌تنها مشکلی حل نمی‌شود بلکه عملاً، همان‌گونه که تاکنون تجربه شده است، وضعیت سخت‌تر و مسائل پیچیده‌تر می‌شوند.

کامران ندری کارشناس اقتصادی هم گفته است: آنچه از صحبت‌های رئیس‌جمهوری برداشت می‌شود، این است که اقتصاد کشور دچار مشکلات جدی و اساسی است اما از صحبت‌های ایشان نمی‌توان فهمید آیا در آینده می‌توانیم بر این مشکلات فائق بیاییم یا نه. فقط وعده‌ای برای رونمایی از بسته‌ای با هدف کمک به اقتصاد برای خروج از رکود داده شد. ارائه چنین بسته‌ای برای کمک به اقتصاد، با نیم‌نگاهی به آنچه در دو سال و نیم گذشته از عملکرد دولت دیده‌ایم، چیز تازه‌ای نیست. حدود یک سال و نیم پیش وزارت اقتصاد، لایحه‌ای برای خروج از رکود به مجلس ارائه کرد که تصویب و به قانون تبدیل شد و در مواردی مانند تسهیلات‌دهی بانک‌ها و کاهش نرخ سود نیز به اجرا رسید. اما آنچه اکنون برحسب ظاهر می‌بینیم، آن قانون خروج از رکود نه‌تنها کارساز نبود و کمکی به اقتصاد نکرده، بلکه به روایت آمار؛ حدود یک سال گذشته شاهد افت قابل ملاحظه‌ فعالیت‌های اقتصادی نسبت به سال 93 نیز بودیم. گرچه هنوز از بسته حمایتی وعده داده شده توسط دولت رونمایی نشده، اما تصور این است احتمالاً این بسته نیز با مواردی مشابه همان لایحه خروج از رکود، ارائه خواهد شد و احتمالاً تمرکز اصلی بر این خواهد بود چه کنیم تا بانک‌ها بتوانند تسهیلات بیشتری به تولید دهند. آمار رئیس بانک مرکزی نشان می‌دهد تسهیلات‌دهی بانک‌ها در سال 94 رشد داشته اما می‌بینیم در وضعیت اقتصادی اتفاقی که مدنظر دولت بوده نیفتاده است و احتمالاً چنانچه دولت بخواهد با ادامه این نوع اقدامات به اهداف حمایتی خود برسد، چه‌بسا دستاوردهای ضدتورمی خود را نیز از دست دهد. دولت یازدهم با وعده اصلاحات ساختاری در اقتصاد روی کار آمد اما نه از برنامه‌ای برای این اصلاحات و نه اقدامی برای آن، خبری نیست.

مشاوران آدرس غلط می‌دهند روحانی را با واقعیت روبرو کنید!

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی از دانشگاهیان و کارشناسان خواست رئیس‌جمهور را با واقعیت‌های اقتصادی آشنا کنند.

فرشاد مومنی در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: به اعتبار نکاتی که در مصاحبه اخیر رئیس‌جمهور مطرح شده است، قاطعانه می‌توان گفت تیم اقتصادی و مشاوره‌دهنده دولت از نقایص و کاستی‌هایی برخوردار هستند و بخش‌های بزرگی از واقعیت‌ها از چشم رئیس‌جمهور پنهان باقی مانده است و این مسئله می‌تواند برای آینده اقتصاد کشور بسیار پرهزینه و احیانا مشکل‌آفرین باشد.

وی افزود: متاسفانه طرز بیان نکاتی که در سخنان رئیس‌جمهور مطرح بود به وضوح نشان می‌داد که وی به اندازه کافی پشتیبانی فکری ندارد. از او که تخصصی در اقتصاد ندارد نباید انتظار داشت که مانند یک کارشناس خبره به مسائل نگاه کند اما از مشاوران و اطرافیان وی انتظار می‌رود که قدری با دید وسیع‌تر و جامع‌تر به مسائل بنگرند و دید تنگ و محدود طیف اندکی از اقتصاددان‌ها به عنوان واقعیت‌های اقتصادی در اختیار رئیس‌جمهور قرار نگیرد. برای مثال وی به کاهش نرخ تورم بسیار بالیده است و گذشته از این مسئله رئیس‌جمهور همچنین در سخنان اخیر خویش تصریح ساخت که در آینده، تورم، استاندارد پیدا خواهد کرد.

کیست که نداند آنچه به عنوان کاهش تورم در اقتصاد روی داده است ارتباط بسیار ناچیزی با سیاست‌های اقتصادی اتخاذ شده از سوی دولت دارد. حقیقت این است زمانی که وی به مردم در باب تنش‌زدایی تعهد داد، که به نظر می‌توانست یک سیاست اصولی و راهگشا برای کشور باشد، بخش اندکی از سهم آینده‌هراسی و تورم موجود بسته شد، که به هیچ روی این مسئله ارتباطی با سیاست اقتصادی نداشت و اتفاقا اشتباهات فاحش تیم اقتصادی دولت و به ویژه مسئول بانک مرکزی سبب شد که چشم‌اندازهای کاهش تورم و ترکیدن حباب آینده‌هراسی بسیار زود متوقف شود و اگر آنها مرتکب آن خطا نمی‌شدند بدون اینکه کوچک‌ترین نیازی به سیاست‌های اقتصادی باشد تورم کاهش چشمگیرتری پیدا می‌کرد اما رئیس بانک مرکزی و همفکران وی در دولت جلوی این کار را گرفتند. مسئله مهم دیگری که از سخنان رئیس‌جمهور برمی‌آید آن است که مشاوران دولت واقعیت‌ها را به رئیس‌جمهور نگفته یا به صورت ناقص می‌گویند که روند کاهش تورم یک وجهه بسیار فاجعه‌آمیز دیگری نیز دارد و آن هم به گسترش بی‌سابقه فقر، فلاکت و فروپاشی طبقه متوسط مربوط می‌شود.

مومنی تأکید کرد: در حقیقت به وضوح روشن است که به شکل بایسته‌ای به رئیس‌جمهور اطلاعاتی داده نشده است. مومنی‌ ادامه می‌دهد: بیش از هرچیز اکنون نقش دانشگاهی‌ها بسیار پررنگ‌تر است. آنها باید به رئیس‌جمهور کمک کرده تا قدری بیشتر با واقعیت های اقتصادی روبه‌رو شوند و از تحلیل‌های کلیشه‌ای و به طرز غیرعادی و دور از واقعیت که تیم مشاوردهنده به رئیس‌جمهور ارائه می‌دهند اجتناب شود. رئیس‌ دولت باید از این تحلیل‌ها اندکی فاصله گرفته و آشنایی وی با واقعیت‌های اقتصادی قدری افزایش پیدا کند. مسئله بسیار مهم دیگر در اظهارات رئیس‌جمهور این است که وی به این مسئله حیاتی چندان توجه نکرد که راه اصولی مبارزه با تورم رونق‌بخشی به تولید و تحریک بنگاه‌های تولیدی جهت ایجاد تقاضای موثر برای مشاغل مولد است و دستکاری در متغیرهای پولی به هیچ‌وجه نمی‌تواند رونق در اقتصاد و اشتغال مولد پدید آورد.

بسته ضد رکود به نام مردم، به کام بانک‌ها

«بسته ضد رکود دولت، به نام مردم اما به کام بانک‌هاست.»

روزنامه جام‌جم در گزارشی اقتصادی نوشت: در حالی که بسته دوم خروج از رکود دولت توسط تیم اقتصادی امروز اعلام می‌شود، به نظر می‌رسد با اعلام اجرای سیاست‌های «تحریک تقاضا»، سقف و شرایط اعطای وام‌های خرد به مردم تسهیل شده و در بانک‌ها به روی مردم باز شود.

در حالی که در پنج سال اخیر درب بانک‌ها به روی مردم تقریبا بسته بود و بانک‌ها یا به دلیل نداشتن منابع یا به دلیل پایین‌بودن دستوری نرخ سود بانکی حاضر به پرداخت تسهیلات خرد به مردم نبودند، اکنون به نظر می‌رسد تحت تاثیر اعلام سیاست‌های ضد رکود دولت که بخشی از آن به مردم مربوط می‌شود و تحریک تقاضا نام دارد، این سیاست تغییر کرده و بانک‌ها با مصوبه‌ شورای پول هم سقف پرداخت تسهیلات خود را افزایش دهند و هم در شرایط پرداخت آن تغییراتی به نفع وام‌گیرنده ایجاد کنند.

کارشناسان اقتصادی با حمایت از سیاست‌های تحریک تقاضا به دولت تذکر می‌دهند که این سیاست‌ها در کوتاه مدت کاربرد دارد ولذا باید به فوریت سیاست‌های قوی برای تقویت تولید صادرات محور و رفع موانع کسب و کار اتخاذ شود تا رونق کوتاه‌‌مدت از طریق تحریک تقاضا از بین نرود. آنان همچنین بر متعادل شدن سود این تسهیلات برای مردم تاکید می‌کنند تا در نهایت بخش بزرگی از هزینه رفع رکود بر دوش مردم نیفتد. چرا که این احتمال وجود دارد که بانک‌ها بخواهند از محل این تسهیلات به نوعی سوداگری کرده و هزینه خرید توسط مردم را طوری بالا ببرند که کالای خریداری شده توسط آنان بسیار گران‌تر از قیمت اولیه درآید.

در همین زمینه دکتر مهدی تقوی، کارشناس اقتصادی به زاویه مهمی در اجرای سیاست‌های تحریک تقاضای دولت اشاره کرد و گفت: به نظر من نکته ناگفته‌ای که در کوران اجرای سیاست‌های ضد رکود و محور آن، تحریک تقاضا همواره فراموش می‌شود، حقوق مردم است.

وی توضیح داد: در این سیاست ارائه وام‌های خرد بانکی تسهیل شده و در بانک‌ها به روی مردم باز می‌شود. این خوب است اما سؤال اینجاست که این وام‌ها قرار است با چه بهره‌ای به مردم پرداخت شود؟ به نظر من کاهش بهره این وام‌ها دست‌کم تا نرخ‌های شورای پول و اعتبار که اکنون رعایت نمی‌شود، سهم سیستم بانکی در اجرای سیاست‌های ضد رکود است.

خاطرات‌ هاشمی رفسنجانی از دوستی با ملک‌عبدالله

سخنان هاشمی رفسنجانی در دیدار با وزیر خارجه آلمان نشان می‌دهد وهابیت بعد از مرگ «عبدالله» پادشاه پیشین عربستان قدرت را در دست گرفته است! وی که به پرسش‌های اشتاین مایر درخصوص روابط ایران و عربستان پاسخ می‌داد در سخنانی عجیب با یادآوری جلسات و توافق‌هایی که طی چندین سال با ملک عبدالله داشت، به توافق برای ایجاد کمیسیون علمایی اشاره کرد و افزود: اگر آن کمیسیون تشکیل می‌شد و شروع به کار می‌کرد، نمی‌گذاشتند تروریست‌های وهابی با تحریک احساسات دو ملت، برطبل اختلافات بکوبند!

ظاهرا او معتقد است قبل از مرگ ملک عبدالله جریانی غیروهابی با رویکردی غیر از رویکرد ضدیت با جمهوری اسلامی در عربستان وجود داشته و البته آن را مرهون تلاش‌های خودش برای ایجاد «کمیسیون علما» می‌داند که البته هرگز هم تشکیل نشده است! معلوم نیست اگر کمیسیونی که هرگز تشکیل نشده تا این حد آثار مثبت داشته، اگر تشکیل می‌شد چه اتفاقی می‌افتاد! اما ظاهرا هاشمی رفسنجانی که کل نامه اعمال حکام سعودی را در «اتفاق» امسال خلاصه می‌کند و تاریخ را قبل و بعد از مرگ ملک عبدالله می‌داند. معتقد است می‌توان از توان عربستان برای مبارزه با تروریسم استفاده کرد و به یاد نمی‌آورد که ده‌ها گروه وحشی و تروریستی همچون القاعده، طالبان، داعش، سپاه صحابه پاکستان و... با حمایت مستقیم و غیرمستقیم و تجهیز مالی و نظامی حکام آل سعود از سال‌ها قبل و از همان زمان که دوست‌ دیرین آقای هاشمی رفسنجانی یعنی ملک عبدالله در راس کار بود جهان اسلام را ناامن کرده و خون ده‌ها هزار مسلمان بی‌گناه را به زمین ریخته‌اند. در چنین شرایطی، تمایز بین ملک عبدالله و دیگر حکام سعودی و ادعای قدرت گرفتن وهابی‌ها پس از مرگ او عده‌ای عجیب و غیرقابل قبول است و مرور کارنامه حکام عربستان نیز حکایتی جز این دارد.

*********************************

روزنامه قدس **

ادعای نیویورک تایمز

باشگاه خبرنگاران: نیویورک تایمز در گزارشی ادعا کرد که از روز گذشته (زمان اجرای برجام) برچیدن تأسیسات هسته‌ای ایران به وسیله دانشمندان این کشور آغاز شد.

نوشتن اسامی مقدس روی سر، ممنوع

عصرایران: مصطفی آگاهی، رئیس اتحادیه آرایشگاه های مردانه درباره شیوه برخی آرایشگاه‌ها برای جذب مشتری در ایام ماه محرم، گفت: تراشیدن مو با مضمون اسامی مقدس که بتازگی در ایام محرم انجام می‌شود، یکی از مواردی است که بشدت با آن برخورد می‌شود.

اطلاق نشدن نام «شهید» به جان باختگان فاجعه منا

دفاع پرس: حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی شهیدی محلاتی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه جان باختگان فاجعه منا با اجازه رهبر معظم انقلاب اسلامی در گلزارهای شهدا به خاک سپرده شدند، گفت: نام «شهید» به این جان‌باختگان اطلاق نمی‌‌شود.

حرمت‌شکنی عاشورا با تک‌خوانی زنان

مشرق: اجرای «اپرای عاشورا» که یکی از تازه‌ترین آثار ارکستر سمفونیک تهران است با تک‌خوانی خواننده زن این گروه تبدیل به حرمت‌شکنی در روزهای محرم‌الحرام شد.

تکذیب خروج سفرای عرب از تهران

تابناک: خالد جارا... معاون وزیر خارجه کویت، تصمیم مشترک کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس را برای فراخواندن سفرای کشورهای عربی از ایران پس از اقدام اخیر بحرین، تکذیب کرد.

رکن‌آبادی اطلاعات محرمانه نظامی ندارد

میزان: سید عبدا... صفی‌الدین، نماینده دبیرکل حزب‌ا... لبنان در تهران گفت: این فرضیه را که احتمالا رکن‌آبادی ربوده شده باشد را رد نمی‌کنیم، اما آقای رکن‌آبادی اطلاعات محرمانه از نیروی مقاومت حزب‌ا... لبنان و سپاه پاسداران ایران در اختیار نداشته است.

شرط وزیر آلمانی برای لغو تحریم ها

جهان: فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان در جریان سفر به ایران اعلام کرد: تحریم‌ها فقط در صورتی برداشته خواهند شد که به تعهدات عمل شود.

انتقاد از بی‌حجابی

مهر: آیت ا... حسین نوری همدانی از مراجع عظام تقلید در دیدار جمعی از مدیران و معاونان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: متأسفانه با گذشت چندین سال از بحث‌های عفاف و حجاب، بی‌حجابی و بدحجابی در برخی از شهرهای ایران غوغا می‌کند.

هلاکت فرمانده گروه «خراسان» در سوریه

ایسنا: وزارت دفاع آمریکا روز گذشته اعلام کرد که سنافی النصر، که در حمله هوایی پانزدهم ماه جاری میلادی در سوریه کشته شده همان فرمانده گروه موسوم به «خراسان» است. گروه خراسان شاخه‌ای از القاعده و جبهه النصره در سوریه محسوب می‌شود.

افزایش اقدام‌های مستشاری ایران در سوریه

تسنیم: حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه تأکید کرد: به اقدام‌های مستشاری خود برای مبارزه با تروریسم در سوریه شدت بیشتری خواهیم بخشید.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی غذا 24 مهر گفت در جهانی که غذای کافی برای تغذیه همگان تولید می‌گردد و نزدیک به یک سوم مواد غذایی تولید شده از بین رفته و یا هدر می‌رود، حدود 800 میلیون نفر هنوز از گرسنگی رنج می‌برند. وی در پیامی به همین مناسبت، همگان را دعوت به تلاش برای محو گرسنگی، تحقق امنیت غذایی و بهبود تغذیه و ترویج کشاورزی پایدار کرد ولی هیچ اشاره‌ای به عاملان اصلی این تبعیض بزرگ که قدرت‌های استعمارگر غربی هستند و کوتاهی سازمان ملل در مقابله با این تبعیض‌ها نکرد.

* یک نشریه آمریکایی نوشت: «نیروی دریایی آمریکا در زمان اجرای توافق هسته‌ای ایران، ناو هواپیمابر در خلیج فارس ندارد؛ آنهم زمانی که آزمایش موشکی بالستیک تهران باعث بوجود آمدن نگرانی‌هایی شده است.» به گزارش جام نیوز، نشریه آمریکایی هیل (thehill) در یادداشتی به بررسی اجرای برجام پرداخت و افزود: «ناو تئودور روزولت روز سه‌شنبه هفته قبل از منطقه خاورمیانه خارج شد و هواپیمابر هری ترومن نیز تا زمستان امسال به خلیج فارس نخواهد رسید! و این یعنی عرصه به مدت چند ماه خالی از جنگنده‌های آمریکا خواهد بود.» این نشریه ادامه داد: «قدرت ناوگان آمریکا از قبل بخوبی برنامه‌ریزی شده بود ولی این آزمایش موشکی که دولت اوباما آن را نقض تحریم‌ها خواند، باعث نگرانی شدیدی درباره اقدامات تهران بدون نشانه مشهودی از پیشگیری از سوی ایالات متحده شد.» وزیر خارجه کشورمان، در پاسخ به اظهار نگرانی مقامات آمریکا گفت آزمایش این موشک ربطی به توافق هسته‌ای ندارد و نقض آن محسوب نمی‌شود.

*********************************

روزنامه ایران**

روابط عمومی مجلس:«کیهان»؛ عامل ایجاد دودستگی در کشور

روابط عمومی مجلس در اعتراض به مطالب پنجشنبه گذشته «کیهان» درباره نقش رئیس قوه مقننه در تصویب جزئیات برجام را از نمونه‌های بارز تهمت، تخریب و افترا و عملکرد این روزنامه عامل ایجاد دودستگی در کشور دانست. در بخشی از این جوابیه با اشاره به اینکه در تیتر و سوتیترها و سرمقاله مطالبی آورده شده که حاکی از بی‌اطلاعی مسئولان روزنامه از امور کشور است، لذا با برداشت انحرافی و 180 درجه خلاف واقع، به جای اصلاح تحریکات و مواضع قبلی روزنامه، خود را از مواجهه با اطلاعیه دفتر رهبر معظم انقلاب کنار کشانده، آمده است: رئیس محترم مجلس توصیه‌های لازم در هماهنگی کلی در کشور در چنین طرح مهمی را با محوریت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مطرح کردند که عین حقیقت و واقع بوده است، لذا مخالف نشان دادن این امر با بیانیه دفتر رهبر معظم انقلاب از عجایب روزگار و خلاف است و اتفاقاً در چند طرح دیگر هسته‌ای که در مجلس نیز به تصویب رسید، دقیقاً چنین هماهنگی صورت پذیرفته بود و همچنین مطالب مطرح شده توسط نایب رئیس محترم مجلس با برخی نمایندگان، درست بوده و برداشت آن روزنامه بی‌اساس و مردود است. این جوابیه ادامه داده است: از رفتارهای نسنجیده دیگر آن روزنامه، نشستن در مقام افتا و مشروع و غیرمشروع دانستن رأی نمایندگان در این طرح است. کیست که نداند رعایت ضوابط شرعی و قانون اساسی، مرجعی مشخص به نام شورای نگهبان دارد و در آن زمان که این مقاله مغشوش در آن روزنامه نوشته شده، شورای محترم نگهبان رأی خود را صادر کرده بود.

از سویی دیگر، «کیهان» دیروز در متن تیتر یک خود با عنوان «‌اعتراض به آزمایش موشک عماد نخستین دبه پسابرجام» نوشت: «با اینکه هنوز اجرای برجام آغاز نشده است، امریکا و برخی از کشورهای غربی علاوه بر دخالت آشکار در امور داخلی کشورمان آزمایش موشک بالستیک را نقض توافق تلقی و آن را ناقض قطعنامه شورای امنیت عنوان کرده‌اند.» ادعای «کیهان» در حالی است که مقامات غربی آزمایش «عماد» را ناقض قطعنامه «شورای امنیت » دانسته‌اند اما بارها تأکید کرده‌اند آزماش موشکی تهران، ناقض «برجام » نیست.

از جمله، «اوباما» شنبه گذشته یادآور شد که « آزمایش موشکی ایران نقض توافق هسته‌ای ایران و 1+5 نیست.» از دیگر مقام‌های غربی هم سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، آزمایش موشک «عماد» را «نقض آشکار قطعنامه شورای امنیت» دانست و نماینده انگلیس در سازمان ملل هم صرفاً از کمیته تحریم‌های ایران در شورای امنیت خواست تا آزمایش موشک «عماد» را مورد بررسی قرار دهد. بنابراین، برخلاف ادعای «کیهان»، مقامات غربی نه فقط موضعی حاکی از «نقض توافق» در جریان آزمایش موشک «عماد» نداشته‌اند، بلکه بر بی‌ارتباط بودن «توافق» با پرتاب «عماد» تأکید کرده‌اند. این چندمین باری است که این روزنامه خبرهای هسته ای تحریف شده و خلاف واقع منتشر می کند.

پیگیری اطلاعاتی حادثه دزفول

در پی حمله عده‌ای مسلح به عزاداران حسینی در دزفول، دادستان این شهر از پیگیری «اطلاعاتی و انتظامی» این پرونده خبر داد. به گزارش «مهر»، احمد قهرمانی ضمن حضور در مجلس سوگواری جان‌باختگان این حادثه تأکید کرد: «کشف تمام زوایای موضوع و شناسایی و دستگیری تمام عوامل پیدا و پنهان حادثه، همکاری گسترده و جدی عوامل اطلاعاتی و انتظامی استان را می‌طلبد.»

توئیت دیدار اشتاین مایر و آیت‌الله هاشمی

اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان در ادامه دیدارهای خود با مقامات کشورمان صبح دیروز با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دیدار کرد. وزارت خارجه آلمان پس از این دیدار با پست کردن توئیتی در حساب رسمی این وزارتخانه در توئیتر عکسی هم در این خصوص منتشر کرد. وزارت خارجه آلمان با انتشار این عکس نوشته است: «دیدار وزیر خارجه اشتاین مایر با آیت‌الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت ایران.»

*********************************

روزنامه جام جم **

ابلاغ قانون اجرای برجام

پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری اعلام کرد: حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان، قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام را برای اجرا به وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی ابلاغ کرد.

دادستانی کل؛ مرجع رسیدگی حقوقی فاجعه منا

ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: دادستانی کل کشور مرجع رسیدگی به پرونده فاجعه مناست. او در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما افزود: پیگیری پرونده فاجعه منا در دادسرای ویژه‌ای که از سوی دادستانی کل کشور تعیین شده است، ادامه دارد.

اوباما: آزمایش موشکی ایران نقض برجام نیست

باراک اوباما در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید در واکنش به آزمایش موشک بالستیک عماد در ایران گفت: این اقدام برجام را نقض نمی‌کند، اما ایران بارها ممنوعیت آزمایش‌های موشکی را زیرپا گذاشته است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روزنامه وال‌استریت ژورنال، او با ادعای این‌که آزمایش موشکی اخیر ایران می‌تواند نقض قطعنامه‌های سازمان ملل باشد، گفت: آمریکا امکان نقض قطعنامه‌های شورای امنیت را بررسی و مانند گذشته با آن برخورد خواهد کرد.

ماجرای دست دادن محافظ رئیس‌ دولت اصلاحات با کلینتون

سعید حجاریان از فعالان اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی با تسنیم به بیان خاطره‌ای درباره دست دادن یک محافظ رئیس دولت اصلاحات با بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا پرداخته است. او در این باره گفته «ما سه تا (سعید حجاریان، ابطحی و رضا خاتمی) داشتیم می‌رفتیم در کریدور کنار شورای امنیت. دیدیم یک‌دفعه کلینتون با محافظش دارد می‌آید. (محمد) خاتمی هم به ما گفته بود مبادا شما جایی روبه‌رو شوید با اینها. بنا بود بالاخره دست ندهیم دیگر... خلاصه دیدیم چاره‌ای نداریم، پریدیم در سالن اندونزی و پشت‌ پرده‌ها قایم شدیم. ما مدام می‌ترسیدیم نکند گاردش بفهمد و بگوید ایستاده‌اند اینجا که کلینتون را ترور کنند! یک محافظ آقای خاتمی بود که او بیرون ماند و نتوانست بیاید داخل و کلینتون با او دست داد و رفت. می‌خواهم بگویم واقعا اقدام اخیر ظریف (در دست دادن با اوباما) تصادفی بوده است.

اطلاعات رکن‌آبادی از حزب‌الله چقدر است؟

خبرگزاری میزان به نقل از سیدعبدالله صفی‌الدین، نماینده دبیرکل حزب‌الله لبنان در تهران درباره احتمالاتی که درباره مفقود شدن رکن‌آبادی سفیر پیشین ایران در لبنان در جریان فاجعه منا وجود دارد، نوشت: این فرضیه را که احتمالا رکن‌آبادی ربوده شده باشد، رد نمی‌کنیم. اما برای اثبات آن نیاز به دلیل است. به هر حال، آقای رکن‌آبادی اطلاعات محرمانه زیادی از نیروی مقاومت حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در اختیار نداشته است. به‌دلیل ناامنی‌های حال حاضر سفرا نباید اطلاعات زیادی در دست داشته باشند. اما ایشان یک فرد سیاسی هستند و نه نظامی ‌ـ امنیتی، بنابراین اطلاعات محرمانه نظامی در دست ندارد. پس نمی‌توان این‌گونه تحلیل کرد که مقامات آل‌سعود دنبال تخلیه اطلاعاتی ایشان هستند.

آزادی معلمان ایرانی با تعهد سفیر

به دنبال آزادی معلمان بازداشت‌شده ایرانی در امارات، حسن قشقاوی معاون وزیر امور خارجه به تشریح روند آزادی این معلمان پرداخت. به گزارش اداره‌کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، وی گفت: ملاقات‌هایی در سطح بالا که بین سفیر کشورمان و مقامات مسئول اماراتی در حوزه‌های سیاسی، کنسولی و قضایی انجام شد، به ویژه ملاقات با شیخ منصور، معاون نخست‌وزیر امارات با حضور دادستان ابوظبی، سرانجام با تعهد شخص سفیر و سفارت و دستور مثبت شیخ منصور به آزادی معلمان عزیز و تداوم کار آنها منجر شد.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات