صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۸۳۱۲۳

اخبار ویژه روزنامه‌ها 29 مهر

طبق متن برجام، روز 26 مهرماه، روز تصویب این توافق بود و از این روز، زمان اجرای تعهدات مختلف ایران در زمینه از کار انداختن و جمع کردن 14هزار سانتریفیوژ، خارج کردن 98 درصد ذخایر اورانیوم غنی‌شده از کشور، توقف غنی‌سازی در فردو، تغییر کاربری رآکتور آب سنگین اراک، اجرای پروتکل الحاقی و... فرا می‌رسد.

روزنامه کیهان **

تحریم‌ها باز هم فرو پاشید باور نمی‌کنید؟ ببینید!

روزنامه‌های مختلف دیروز به شیوه‌های متفاوت فرا رسیدن روز اجرای تعهدات یکطرفه ایران را در صفحات اول خود منتشر کردند.

طبق متن برجام، روز 26 مهرماه، روز تصویب این توافق بود و از این روز، زمان اجرای تعهدات مختلف ایران در زمینه از کار انداختن و جمع کردن 14هزار سانتریفیوژ، خارج کردن 98 درصد ذخایر اورانیوم غنی‌شده از کشور، توقف غنی‌سازی در فردو، تغییر کاربری رآکتور آب سنگین اراک، اجرای پروتکل الحاقی و... فرا می‌رسد. در این روز در مقابل فقط آمریکا و اروپا اعلام می‌کنند که بخشی از تحریم‌ها را پس از عمل به همه تعهدات و تأیید و اعلام رضایت آژانس، متوقف یا تعلیق می‌کنند، اما برخی روزنامه‌ها تیترهای انحرافی و غلط‌انداز برای این مقطع انتخاب کردند و طبق معمول آدرس‌های غلط به افکار عمومی دادند.

تیتر روزنامه‌های مختلف به این شرح است:

- جام جم: آزمون لغو تحریم‌ها

- رسالت: منتظر اقدام آمریکا و اروپا برای لغو تحریم‌ها هستیم

- جوان: ‌لغو تحریم‌ها فعلا روی کاغذ

- قدس: لغو تحریم‌ها، شاید 2 ماه دیگر...

- وطن امروز: آغاز تخریب هسته‌ای، وعده تعلیق تحریم‌ها

- آفتاب یزد: دستور لغو تحریم از سوی آمریکا و اروپا

- بهار: ‌رژیم تحریم‌ها فرو ریخت

- شرق: آغاز لغو عملی تحریم‌ها

- شهروند: تمام شد (دستور لغو تحریم‌های ایران را صادر کردند)

- ایران: دستور آمریکا و اروپا برای لغو تحریم ایران

- روزنامه اعتماد هم تیتر بزرگ تمام صفحه خود را به کلمه «تحریم» در حال تکه‌تکه شدن و فروریختن اختصاص داد.

- آرمان: روز تصویب، روز گام بزرگ برجام. فهرست لغو تحریم‌ها اعلام شد.

یادآور می‌شود نشریات زنجیره‌ای و برخی محافل دولتی ظرف 2 سال گذشته دست‌کم 3 بار مدعی شده‌اند تحریم‌ها فرو پاشیده و رژیم تحریم‌ها درهم شکسته است! از جمله پس از توافق موقت ژنو در آذر 92 گفته شد می‌دانید این توافق یعنی چه، یعنی فروپاشیدن تحریم‌ها.

 ایل جورناله: جنگ نرم علیه ایران  مدت‌هاست که شروع شده است

یک روزنامه ایتالیایی نوشت جنگ نرم علیه ایران مدت‌هاست که آغاز شده و جنبش سبز نمونه‌ای از این جنگ نرم بود.

روزنامه ایل‌جورناله می‌نویسد: جنگ نرم علیه ایران مدت‌هاست که آغاز شده است. کسانی، تلاش «انقلاب سبز» به هدایت واشنگتن، لندن و پاریس جهت واژگونی دولت اسلامی ایران را به یاد می‌آورند. برنامه این بود که بلافاصله پس از انتخابات 2009، یک بسیج توده‌ها از خارج با استفاده از «اتهام تقلب» توسط برندگان انتخابات ایجاد و سپس یک دولت انتقالی به ریاست میرحسین موسوی تشکیل شود، فردی که باید بخش نفت را خصوصی‌سازی می‌کرد و پسر شاه سابق را نیز بازمی‌گرداند.

این روزنامه می‌افزاید: هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا نیز در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفته بود ما از پشت صحنه فعالیت می‌کنیم و برای تقویت تظاهرکنندگان، خیلی کار کرده‌ایم.»

ایل جورناله نوشت: با وجود تلاش رسانه‌های غربی، این مخالفت‌ها محدود به طبقات شمال شهر تهران به ویژه جوانان شد بدون اینکه بتواند به عمق ایران نفوذ پیدا کند.

این روزنامه خاطرنشان می‌کند: انقلاب سبز، شبحی است که همواره به ویژه در این ماه‌ها و در پی توافق هسته‌ای دیده می‌شود. اجرای این تفاهم شامل از میان برداشتن تحریم‌ها در دو مرحله می‌شود و تاکنون تنها امتیازی که ایران داده است ورود ناظران آژانس هسته‌ای به سایت پارچین بود اما همه این برگشت‌پذیر است، چه زمانی که ایران به توافق هسته‌ای احترام نگذارد و چه زمانی که آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌ها را مجددا و بدون توجیه اعمال کنند.

ایل جورناله افزود: قبلا غربی‌ها ایران را یک «شر مطلق» تصور می‌کردند ولی امروز ناگهان یک تمدن هزاره‌ای به شمار می‌رود که با او می‌توان گفت‌وگو کرد. هرگز نباید به پشتک‌های دیپلماتیک و روزنامه‌نگاری اطمینان کرد. آیت‌الله علی خامنه‌ای به‌عنوان یک سیاستمدار واقع‌بین، مانع هیجان شد و در این خصوص هشدار داد. وی اخیراً در طی دیدار با مدیران رادیو و تلویزیون ایران اظهار داشت که یک جنگ نرم در حال انجام است که هدف آن استحاله جمهوری اسلامی ایران و واژگونی اصول انقلاب است. وی همچنین بر نقش اساسی رسانه‌ها به‌عنوان ابزار مبارزه علیه این دشمن نامرئی، تاکید کرد.

ایل جورناله افزود: خطاب آیت‌الله خامنه‌ای بیشتر رو به جوانان بود. او گفت که هدف جنگ نرم، القا نظریات نادرست مربوط به دنیای غرب میان جوانان با انتشار تصاویر جذاب از کشورهای ثروتمند که ظاهرا امن و بدون مسائل اجتماعی هستند است. این‌گونه القا می‌شود که اوضاع کنونی ایران شرم‌آور است و باید پیشرفت کنند.

روزنامه ایتالیایی با اشاره به ترویج مظاهر سبک زندگی غربی از طریق شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ای و رستوران‌ها و مغازه‌های لوکس می‌نویسد: چنین محیط‌هایی در زندگی شمال شهری، دیگر ایران نیست بلکه غرب است. جنگ نرم‌ مدتی است که آغاز شده است.

 قرار بود 30 هزار میلیارد تومان به تولید اختصاص داده شود!

بسته جدید دولت برای حمایت از تولید و خروج از رکود درحالی رونمایی می‌شود که پیش از این سهم یارانه بخش تولید از افزایش حامل‌های انرژی پرداخت نشده است.

روزنامه فرهیختگان ارگان دانشگاه آزاد اسلامی در گزارشی نوشت: براساس وعده‌های جدید رئیس‌جمهور، بسته خروج از رکود رونمایی می‌شود. آن‌طور که پیش‌بینی شده، قرار است در این بسته 7/5 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های اقتصادی تزریق شود اما موضوع مورد بحث این است که این میزان اعتبار به چه بخش‌هایی از اقتصاد اختصاص یابد تا اقتصاد کشور از رکود خارج شود. در این میان برخی از فعالان بخش خصوصی معتقدند که این تسهیلات مشکلی از اقتصاد کشور حل نمی‌کند و برخی دیگر بر این باورند که این 7/5 هزار میلیارد تومان بهتر است در بخش تولید هزینه شود.

«تسهیلات 7/5 هزار میلیارد تومانی گره‌ای از مشکل اقتصاد باز نمی‌کند.» اینها بخشی از اظهارات مسعود دانشمند، یکی از اعضای اتاق بازرگانی در پاسخ به هزینه‌کرد این میزان تسهیلات برای اقتصاد کشور است. وی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» تأکید می‌کند که «اصولاً این میزان رقمی نیست که بتواند در مجموعه اقتصاد کشور تحرکی ایجاد کند.»

این عضو اتاق بازرگانی علاوه بر این اضافه می‌کند: «در گذشته همچنین تسهیلاتی به واحدهای تولید داده شد اما اتفاق خاصی ایجاد نشد و عملاً این تسهیلات بدون اینکه نتیجه‌ای داشته باشد، از بین رفت. موضوع دیگر این است که قرار بود 30 درصد از وجوه پس‌انداز شده از افزایش قیمت حامل‌های انرژی یعنی 30 تا 35 هزار میلیارد تومان به تولید داده شود، اما پرداخت نشد؛ حال این 7/5 هزار میلیارد تومان رقمی نیست که بتواند مشکلی از اقتصاد کشور و بخش‌های آن حل کند.»

وی می‌گوید: «این تسهیلات، عددی نیست که بخواهیم درباره اولویت بخشیدن آن به بخش‌های اقتصادی صحبت کنیم. به نظر شما چنین رقمی باید به کدام بخش تخصیص داده شود؟ بخش نساجی، خانگی، پتروشیمی، ساختمانی، خودرو، کدام یک؟ بنابراین تا زمانی که اهداف و برنامه دولت در این‌باره مشخص و جزئیات این بسته تشریح نشود، نمی‌توان به روشنی درباره آن سخن گفت.»

 هشدار بنیاد آمریکایی عربستان بر لبه پرتگاه است

یک مقام سابق آمریکایی گفت شاه سعودی و پسرش، عربستان را به سمت پرتگاه نابودی می‌برند.

جان هانا از مقامات دولت بوش از اعضای بنیاد دفاع از دموکراسی اخیرا گزارشی را تهیه کرده و در جمع کارشناسان این بنیاد ارائه کرد. به گزارش شبکه خبری المیادین جان هانا گفته است: پیچیدگی و تشدید اوضاع امنیتی در منطقه عربی می‌تواند عواقب خطرناکی  به دنبال داشته باشد که قبل از همه می‌تواند عربستان سعودی را در معرض خطر قرار دهد و امنیت و ثبات آن را تهدید کند. شاید بتوان گفت که عربستان به سمت پرتگاه در حرکت است.

وی افزود: عربستان با مشکلات متعددی روبه‌رو است بدون این که راه حلی برای آن‌ها داشته باشد، این مشکلات فقط محدود به مشکلات اقتصادی نیست، بلکه بیش از همه منازعات داخلی است که در درون خانواده سلطنتی جریان دارد که به قضایای مختلفی کشیده شده و می‌تواند کشور را به پرتگاه ببرد.

هانا گفت: جنگ در یمن بدون این که راه حلی در افق دیده شود، ادامه خواهد یافت و به دنبال آن عاملی به تقسیم‌بندی‌‌ها و چند دستگی‌‌های داخلی در عربستان تبدیل خواهد شد.

وی نسبت به حکومت ملک سلمان و پسرش نیز هشدار داد و گفت: «این دو، کشور را به سمت ویرانی سیاسی و اقتصادی و نظامی خطرناکی هدایت می‌کنند.»

هانا سپس به اوضاع اقتصادی عربستان پرداخت و گفت: «کسری بودجه‌ای که دامنگیر عربستان شده نتیجه جنگ یمن، کاهش قیمت نفت، افزایش نرخ بیکاری و کاهش ذخایر ارزی است که باعث نگرانی‌ بازارهای جهانی نیز شده و این مسئله سهم بسزایی در فرار سرمایه از عربستان ایفا می‌کند.»

هانا خاطرنشان کرد: مشروعیت پادشاه عربستان در پی حوادث منا به شکل بی‌سابقه‌ای مورد تهدید قرار گرفته است.

تاکنون مشروعیت هیچ پادشاهی به اندازه او در محاق نبوده است. این مسئله می‌تواند عواقب وخیمی بر مشروعیت سیاسی و دینی نظام پادشاهی حاکم بر عربستان بگذارد.

 دلالی و فسادهای نفتی بزرگ‌تر از کرسنت و استات اویل؟!

وزیر نفت شرکت‌های خارجی از دلالان فاصله بگیرند، این افراد حقه بازند.

بیژن زنگنه در همایش نفت و نیرو، اظهار داشت: شرایط تحریم اقتضائات خاصی را داشت که تمام شد اما در پساتحریم باید با شفافیت کامل، معاملات دولتی و نفتی را انجام داد.

وی با بیان اینکه افراد فاسد شاید به شرکت‌های خارجی بگویند که حرف‌های زنگنه برای تبلیغات است و تا زمانی که حق حساب و پورسانت دلالی را نپردازند، کارشان انجام نمی‌شود، تصریح کرد: اما من به شرکت‌های خارجی می‌گویم که این حرف‌ها را باور نکنند من دسترسی به خود و مدیران نفتی را در آینده راحت‌تر می‌کنم تا اگر مشکلی وجود داشته باشد به ما مراجعه کرده و به سراغ دلالان نروند.

وی ادامه داد: این افراد فاسد هیچ توانی جز حقه بازی ندارند و متاسفانه در دوران تحریم تعدادشان بالاتر رفته است.

زنگنه خطاب به شرکت‌های نفتی اضافه کرد: کار فاسد در نهایت یک روزی آشکار می‌شود که باعث از بین رفتن اعتبار شرکت‌ها شده و گرفتاری‌های حقوقی را به دنبال دارد.

شایان ذکر است برخی پرونده‌های مهم فساد و دلالی نفتی از جمله کرسنت و استات اویل در دوره وزارت زنگنه در دولت اصلاحات رخ داده که از جمله یک قلم خسارت کرسنت بنابر اعلام علی جنتی وزیر ارشاد برابر 14/5 میلیارد دلار برای کشور است. در پرونده کرسنت برخی مسئولان ارشد وزارت نفت در دولت اصلاحات نقش داشتند.

بنابر این به نظر می‌رسد ضرورت دارد آقای زنگنه فهرست دلالان مذکور را باید منتشر کند.

*********************************

روزنامه قدس **

  بازارها در انتظار لغو تحریم ها

گروه سیاسی: خبرها حاکی است که با توجه به لغو احتمالی تحریم ها در 2ماه آینده و احتمال کاهش شدید قیمت کالاها، بسیاری از بازارها در‌انتظار این تحول هستند.

   هشدار ما جدی است

میزان: منصور حقیقت پور، نماینده مجلس با اشاره به اظهارات اخیر عادل الجبیر در کنفرانس خبری مشترک با اشتاین مایر گفت: بهتر است وزیر خارجه سعودی از این اراجیف نگوید، چرا که در صورت اشاره گوشه چشمی از سوی رهبر معظم انقلاب، بجز مک ه و مدینه بقیه شهرهای عربستان از جمله ریاض و جده را با خاک یکسان می کنیم.

   نماینده گستاخ سعودی

فارس: نماینده عربستان سعودی در اجلاس اتحادیه درون‌پارلمانی در ژنو سوئیس، با یادآوری کردن جنایت آل‌سعود در کشتار حاجیان ایرانی در دهه هشتاد میلادی، مدعی شد که ایران تنها کشوری است که در موسم حج مرتکب جنایت و آشوب شده است!

   مشکل کامیون‌های ایرانی در مرز ترکیه

فرارو: روزنامه دیلی‌صباح ترکیه اعلام کرد: با کند شدن تردد در مرز ایران و ترکیه صف ۱۶ کیلومتری کامیون ها ایجاد شده است. این گزارش در حالی است که مرزهای ترکیه در هفته‌های اخیر ناامن شده است.

    چه ظلمی به «اپرای عاشورا» شد!

عصرایران: علی جنتی، وزیر ارشاد با بیان اینکه به «اپرای عاشورا» ظلم شد، گفت: وقتی من «اپرای عاشورا» را دیدم، متوجه شدم، یک اثر بسیار برجسته و قابل عرضه در سطح جهانی است که بسیاری از اشعار آن برگرفته از تعزیه‌های خودمان است. جای تأسف دارد، یکسری از عناصری که فقط و فقط به سیاست‌بازی فکر می‌کنند، به چنین کاری خدشه‌ وارد کنند و زحمات کسانی را زیر سؤال ببرند.

   اشغال یک شهرهم مرز با ایران

انتخاب: در پی آغاز حمله‌های طالبان به ولایت هرات در غرب افغانستان، شهرستان غوریان در مرز با ایران سقوط کرد. گفته می شود که گروه  تروریستی داعش نیز تحرکاتی را در برخی مناطق افغانستان آغاز کرده است.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* تلویزیون متعلق به عربستان، با صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین همصدا شد. شبکه «العربیه» عربستان سعودی با نحوه گزارش خود از عملیات استشهادی یک فلسطینی در «بئرالسبع» خشم فلسطینی‌ها را برانگیخت. این شبکه، که به دروغ‌گوئی و حمایت از غرب و رژیم صهیونیستی شهرت دارد، برای عملیات شهادت‌طلبانه‌ای که «مهند العقبی» در یکی از ایستگاه‌های اتوبوس «بئرالسبع» در هفته جاری انجام داد اصطلاح «تجاوز» استفاده کرد و خشم فلسطینی‌ها را بار دیگر برانگیخت. وبگاه «فلسطین پرس» نوشت: کاربران اینترنتی تصویری از شبکه العربیه منتشر کرده‌اند که در زیرنویس خود نوشته است: «عامل تجاوز، مهند العقبی از «النقب» است». سال گذشته نیز این شبکه سعودی در تهاجم رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه برای رزمندگان مقاومت در نوار غزه که علیه تجاوز صهیونیست‌ها ایستاده بودند، اصطلاح «شبه نظامی» به کاربرد و خشم فلسطینی‌ها را برانگیخت. در عملیات استشهادی «بئرالسبع»، دو صهیونیست از جمله یک افسر عالی‌رتبه کشته و 11 تن دیگر زخمی شدند.

* مفتی عربستان در فتوایی جدید مدعی شد مراسم روز عاشورا «مخالف کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) است»! به گزارش بولتن نیوز، به نقل از شبکه خبری المسله، اظهارات بی‌اساس عبدالعزیز بن عبدالله آل شیخ، مفتی عربستان پس از آن ایراد شد که اخیراً افراد مسلح به حسینیه‌ای در شهر «سیهات» واقع در استان «القطیف» حمله کرده و عزاداران حسینی را هدف قرار دادند. وی ضمن هشدار نسبت به عزاداری و سینه‌زنی در روز عاشورا مدعی شد: «این اقدامات مخالف کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) است. کسانی که دست به چنین کارهایی می‌زنند ادعا می‌کنند حب پیامبر و خاندان او را در سینه دارند»! مفتی عربستان که عزاداری شیعیان در ماه محرم را حرام اعلام می‌کند هرگز در سخنانش عملیات تروریستی را که افراد مسلح و با حمایت ریاض و برخی دیگر از کشورهای منطقه و جهان علیه بی‌گناهان انجام می‌دهند حرام اعلام نکرده است.

* دولت انگلیس برای نخستین بار اعلام کرد به صورت قانونی جرایم «اسلام ستیزی» را به رسمیت می‌شناسد. به گزارش خبرگزاری‌ها، تا قبل از این اسلام ستیزی در چارچوب کلی جرم به شمار می‌رفت اما از این پس این موضوع، جرم مستقل به شمار می‌رود. اسلام دومین دین بزرگ در انگلیس است. از میان جمعیت 60 میلیونی نزدیک به 2 میلیون نفر مسلمان هستند. هم اکنون 600 مسجد و 60 مدرسه اسلامی در انگلیس فعالیت می‌کنند. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام کرد جرایم کینه توزی و نفرت افکنی علیه مسلمانان در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن به میزان 45 درصد افزایش یافته و به 52 هزار مورد رسیده است. همزمان مرکز تحقیقات «دیموس» انگلیس در گزارشی اعلام کرده است در بازار کار در انگلیس، میان مسلمانان و غیرمسلمانان، تبعیض اعمال می‌شود. این مرکز از دولت انگلیس خواسته است قوانینی را تصویب کند که براساس آن افراد متقاضی کار در شرکت‌های بزرگ از اعلام دین خود معاف شوند.

*********************************

روزنامه ایران**

پاسخ سبحانی‌نیا به تکذیب نشست سه نفره

 در پی سخنان  اخیرعلیرضا زاکانی رئیس کمیسیون ویژه «برجام» که در سخنان خود در جمع دانشجویان، گفته بود «جلسه لاریجانی، شمخانی و حجازی کذب محض است»، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: متأسفانه چند روزی است این بحث‌ها از ناحیه برخی دوستان مطرح شده است، اما نمی‌دانم برداشت آقایان از طرح این مسائل چیست؛ چراکه نمایندگان مجلس و حداقل آنهایی که با اکثریت قاطع به برجام رأی دادند، در جریان ماوقع قضیه قرار دارند. حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرآنلاین افزود: شاید دوستان با طرح این گونه مسائل تکلیف دیگری احساس می‌کنند و باید از خود آنها سؤال کرد که مستندات‌شان برای بیان این مسائل چیست؟ و آیا صرف ادعاست؟ یا مستنداتی برای مسائلی که مطرح می‌کنند، دارند؟ چراکه ما باید قواره و معیارهایی را قبول داشته باشیم.

 استرداد «عبدالستار ریگی» روی میز مذاکره

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در دیدار با نورمحمد جادمانی سفیر پاکستان در تهران، ضمن  اشاره به تصویب قرارداد استرداد مجرمان بین دو کشور، گفت: امیدواریم زندانیان و افراد فراری را به کشورهای مبدأ برگردانیم تا اگر جرمی مرتکب شدند، در کشور خودشان مجازات شوند. ناصر سراج  ادامه داد: امیدواریم پاکستان، عبدالستار ریگی را نیز تحویل ایران بدهد تا دو کشور به کمک یکدیگر تروریست‌ها را از مناطق مرزی پاکسازی کنند. سفیر پاکستان نیز  در این دیدار گفت: با اقداماتی که تاکنون انجام شده، 70 درصد تروریست‌ها پاکسازی شدند، همچنین در سفری که قرار است آقای علی شمخانی به پاکستان داشته باشد، موضوع «ستار ریگی» مطرح می‌شود.

 محکومیت ۵۰ میلیارد دلاری امریکا در محاکم قضایی ایران

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: ما در سال گذشته در قبال حقوق تضییع شده شهروندان‌مان، ۴۵ پرونده را مورد رسیدگی قرار دادیم و ۵۰ میلیارد دلار رأی علیه امریکا صادر کردیم. به گزارش مهر، غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران، روز گذشته در شورای اداری استان تهران که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار و معاونان وی در استانداری تهران و به میزبانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد، از گشایش پرونده جدیدی در ارتباط با فاجعه «منا» در مجموعه دادگستری کل استان تهران خبر داد و افزود: رسیدگی به این موضوع البته زمان خواهد برد اما قطعاً پیگیری و به نتیجه رسیدن آن، آثار و برکات فراوانی خواهد داشت. وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه دوره، دوره نفوذ دشمن است، ادامه داد: این‌گونه نباشد که به بهانه مقابله با افراطی‌گری، نیروهای حزب‌اللهی از ادارات حذف شوند. نباید این‌گونه باشد که جیسون رضائیان در مهم‌ترین مراکز حساس ما به عنوان خبرنگار حضور پیدا کند، ما می‌دانیم که او چه کارهایی کرده است.

 تشکر زنگنه از نقش‌ لاریجانی در ساماندهی مذاکرات

وزیر نفت از تلاش‌های علی لاریجانی در «ساماندهی مذاکرات هسته‌ای» قدردانی کرد. به گزارش مهر، در اختتامیه همایش و نمایشگاه نفت و نیرو  و پیش از سخنان رئیس مجلس، مجری برنامه از وزیر نفت برای سخنرانی به جایگاه دعوت کرد، زنگنه پشت تریبون رفت و در سخنانی کوتاه گفت: من قصد سخنرانی ندارم و فقط آمدم تا از نقش تعیین‌کننده آقای لاریجانی رئیس محترم مجلس در ساماندهی مذاکرات هسته‌ای و در آخر، در تصویب طرح اجرای برجام با وجود فشارهای سنگین تشکر کنم. وی افزود: ما باید قدردان این نسل از سیاستمداران باشیم و امیدواریم که ایشان و همفکران‌شان موفق باشند.

*********************************

روزنامه جام جم **

سنجش موفقیت برجام، شاید سال آینده!

وزیر خارجه آلمان که پس از سفر به کشورمان، راهی عربستان سعودی شده، در گفت‌وگو با روزنامه سعودی «الشرق‌الاوسط» با تاکید بر این که «لغو تحریم ایران فقط بعد از عملکرد این کشور به تعهداتش انجام خواهد شد»، گفت: شاید اوایل سال آینده دریابیم که توافق وین موفق بوده است. او در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح کرد: ما به‌صورت واقعی نقش ایران را در منطقه به‌ویژه در سایه حمایت از نظام سوریه و حزب‌الله ارزیابی می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، او همچنین در نشست خبری مشترک با عادل الجبیر همتای عربستانی خود در ریاض گفت: ایران نقش محوری در منطقه ایفا می‌کند و باید برای ایفای این نقش در منطقه تلاش کنیم. وزیر خارجه عربستان اما در این نشست با تکرار ادعاهای پیشین خود علیه کشورمان، تاکید کرد: ما رفتارهای ایران، تعامل آن با کشورهای همسایه و چگونگی استفاده از اموالی را که پس از لغو تحریم‌ها به دست خواهد آورد، زیر نظر داریم و پس از آن درباره گسترش روابط با ایران تصمیم‌گیری خواهیم کرد. او همچنین در ادعایی مضحک گفت: از توان نظامی خود برای مقابله با ایران استفاده خواهیم کرد.

 توصیه‌های دانفورد به نتانیاهو

ژنرال ژوزف دانفورد، رئیس جدید ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت، در حالی که آمریکا و اسرائیل درباره توافق هسته‌ای ایران اختلاف‌نظر دارند، دو طرف باید با فعالیت‌های «بد» ایران در منطقه برخورد کنند.

به گزارش فارس و به نقل از روزنامه هاآرتص، در این دیدار نتانیاهو مدعی شد، توافق هسته‌ای به ایران قدرت می‌دهد تا ناآرامی را در خاورمیانه گسترش دهد و در عین حال، این کشور را قادر می‌سازد تا بمب اتمی تولید کند.

 ‌نام‌نویسی نامزدهای انتخابات ۹۴ از ۲۶ آذر

حسین‌علی امیری، سخنگوی وزارت کشور درخصوص ثبت‌نام برای نامزدی انتخابات به خبرگزاری صداوسیما گفت: نام‌نویسی برای نامزدی انتخابات مجلس شورای اسلامی از ۲۸ آذر و برای مجلس خبرگان رهبری از ۲۶ آذر آغاز می‌شود و در این انتخابات حدود۹۶۰ هزار نفر عوامل و هیات‌های اجرایی فعال خواهند بود.

وی افزود: برآورد می‌شود حدود6000 نفر ثبت‌نام‌کننده نسبت به دوره گذشته مجلس بیشتر باشد و پیش‌بینی می‌شود انتخابات پرشکوهی را در 7 اسفند 1394 شاهد باشیم.

 شهادت یک فرمانده دیگر در سوریه

یکی دیگر از فرماندهان ایرانی نیروهای مدافع حرم حضرت زینب(س) به درجه رفیع شهادت نائل شد.

به گزارش شفقنا، سرهنگ پاسدار شهید مسلم خیزاب که سال‌ها مسئولیت فرماندهی گردان یا زهرا(س) لشکر 14 امام حسین(ع) را به عهده داشت، در حین انجام ماموریت مستشاری در سوریه به شهادت رسید. پیکر پاک این شهید والامقام، صبح امروز در اصفهان تشییع خواهد شد.

*********************************

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات