صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۸۳۱۷۲

دوراندیشی های امضای برجام

توجه، دقت، نظارت، پایش مستمر و انجام اقدامات به موقع در مسائل فرهنگی باید پس از برجام با وسواس بیشتری دنبال شود و از دولت محترم نیز انتظار داریم در جهت اجرای این مهم عزم و اراده جدی داشته باشد.مردم نیز همواره باید بر عملکرد دولت و مجلس نظارت مستمر داشته باشند.
پایگاه بصیرت / لاله افتخاری
پایگاه بصیرت،دکتر لاله افتخاری*/ نامه مدبرانه  رهبر معظم انقلاب درباره برجام دور اندیشی معظم له را نسبت به مسائل آینده آشکار می سازد؛ در این نامه نکاتی وجود دارد که باید با مداقه بیشتری مورد توجه قرار بگیرد:
1.اهمیت به مسائل فرهنگی پس از برجام: برجام تنها یک بحث هسته‌ای نیست بلکه بیش از آن که هسته‌ای باشد سیاسی است و به تبع آن فرهنگی و امنیتی هم خواهد بود؛لذا ما باید برای مسئله فرهنگی برجام اهمیت ویژه‌ای قائل باشیم.کمیسیون فرهنگی مجلس با حضور صاحب نظرانی که در این زمینه پژوهش انجام داده بودند برگزار و در آن جلسه مباحث فرهنگی مطرح شد، در طرح مجلس هم یک ماده ذکر شده که در آن ماده به موارد احتیاطی که باید بعد از اجرای برجام مورد توجه باشد کاملا شفاف اشاره شده است.
2. پایش مستمر: توجه، دقت، نظارت، پایش مستمر و انجام اقدامات به موقع در مسائل فرهنگی باید پس از برجام با وسواس بیشتری دنبال شود و از دولت محترم نیز انتظار داریم در جهت اجرای این مهم  عزم و اراده جدی داشته باشد.مردم نیز همواره باید بر عملکرد دولت و مجلس نظارت مستمر داشته باشند.
3.تاکید بر اقتصاد مقاومتی:یکی از نکات مورد تاکید مقام معظم رهبری  به دولت این بود که فکر نکنید بعد از برجام وضعیت اقتصادی کاملا بهبود پیدا خواهد کرد و تاکید داشتند آنچه که اقتصاد ما را بهبود می‌بخشد اقتصاد مقاومتی است. در ماده 8 یا 9 مصوبه مجلس هم همین مسئله ذکر شده که دولت باید منابع مالی که بعد از برجام به دست می‌آورد به طور کامل در جهت بهبود تولید داخلی و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی صرف کند الحمدلله این مصوبه مجلس خواست معظم له را تامین می‌کند.
4. مقابله با نفوذ:  در نامه رهبری انقلاب به  رئیس جمهور بر بحث نفوذ تاکید شده است  و در مصوبه مجلس این مسئله نیز مورد توجه قرار گرفته و دولت را موظف به پایش مستمر می‌کند تا از نفوذ دشمن در تمام  زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جلوگیری کند.
5. جلوگیری از ورود مواد مصرفی آمریکایی: یکی از زمینه‌های نفوذ دشمن مسئله مواد غذایی  و مواد مصرفی است و برندهای ایالات متحده آمریکا در این رابطه حرف اول را می زنند که حضرت آقا تاکید کردند این محصولات نباید وارد کشور شود.
6.لغو تحریم ها:مطلب دیگری که حضرت آقا به آن اشاره داشتند بحث تحریم‌ها بود که فرمودند اگر آنها تحریم‌ها را به طور کامل لغو نکنند و یا این که تحریم‌های جدیدی اعمال کنند نقض برجام صورت می‌گیرد این مسئله در مصوبه مجلس هم مورد تاکید قرار گرفته و ذکر شده که دولت باید در این مسئله هم نظارت و پایش مستمر، دقیق و جدی داشته باشد.همچنین دولت موظف است اقدامات مقتضی را فورا انجام دهد و 190 هزار سویی که رهبر انقلاب  مشخص کردند را در طی دو سال به سرانجام برساند و طی 4 ماه باید طرح خود را در این راستا به شورای عالی امنیت ملی تقدیم کند.
7.تحقیق و توسعه: بحث دیگری که رهبر معظم انقلاب مطرح فرمودند بحث تحقیق و توسعه است، این مسئله نیز در طرح مجلس ذکر شده که دولت باید طرح جامع خود در زمینه تحقیق و توسعه در بحث غنی سازی و مباحث دیگر هسته‌ای در قالب طرحی 15 ساله تهیه و به تصویب شورای عالی امنیت ملی برساند بر اساس این طرح باید تحقیق، توسعه و پیشرفت صنعت هسته‌ای به طور کامل ادامه پیدا کند.
*نماینده مردم تهران و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات