صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۸۴۶۳۵
صالحی در چهارمین همایش نقش پژوهش در فرآیند قانون‌گذاری:

نظرصالحی‌درباره‌پیش‌نویس‌قطعنامه‌شورای‌حکام

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: با قطعنامه امروز شورای حکام پرونده هسته‌ای ایران بسته شده و از شورای حکام خارج می‌شود.
پایگاه بصیرت: علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی صبح امروز سه‌شنبه 24 آذر در چهارمین همایش نقش پژوهش در فرآیند قانون‌گذاری که به همت مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی در ساختمان مشروطه مجلس برگزار شد، با اشاره به جایگاه امروز کشور در عرصه هسته‌ای در دنیا گفت: غرب می‌داند جایگاه ما کجاست از این رو چنین رفتار سختی در این سال‌ها با ما انجام داد.

وی با اشاره به نقطه کنونی پرونده ساختگی هسته‌ای ایران که پس از 12 سال به آن رسیده است،‌اظهار داشت: خرسندیم که غرب با بحث حقوق بشر به مصاف ما نیامد چرا که یک بحث جدلی است اما موضوع هسته‌ای یک بحث «دو دو تا چهار تا» است. 

صالحی با اشاره به صدور قطعنامه حکام آژانس بین‌المللی اتمی درباره پرونده هسته‌ای ایران که امروز صورت می‌گیرد، گفت: بعضی می‌‌گویند پیش‌نویس این قطعنامه آنگونه که باید نبوده است؛ بله، هیچ چیز آنگونه که باید نبوده است این که مکشوف است.

وی اضافه کرد: فرض کنید این قطعنامه آنگونه بود که ما می‌خواستیم شما فکر می‌کنید در دنیای امروز آنها نمی‌توانستند با مسئله دیگری تقابل با ما را ادامه دهند؛ آنها در زمانی که هیچ مشکلی وجود نداشت با بحث هسته‌ای شروع کردند.

وی از ایرادات وارد بر پیش‌نویس قطعنامه شورای حکام سخن گفت و خاطر نشان کرد: آنها آمدند در تهران نمونه‌گیری و مشاهده عینی کردند چیزی نیافتند پس ادعایشان نادرست است اما پرونده ایران با قطعنامه امروز بسته شده و از شورای حکام خارج می‌‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور درایت به کار گرفته شده را موجب خروج توأم با پیروزی ایران از مسئله هسته‌ای برشمرد و گفت:‌ همه ساختار هسته‌ای ما از جمله رآکتور آب سنگین اراک، تحقیقات هسته‌ای و ... سر جای خود باقی می‌ماند و هیچ کدام از شاکله‌های هسته‌ای در جریان توافق هسته‌ای آسیب ندید هر چند محدودیت‌هایی پذیرفتیم.

وی پذیرش همه خواسته‌های ایران از سوی آژانس را دور از انتظار خواند و اظهار داشت: ایران با هوشمندی محدودیت‌هایی را پذیرفت که در واقع محدودیت نیست مثلاً ما پذیرفتیم که برای 10 الی 15 سال پلوتونیوم تولید نکنیم.

صالحی با تأکید بر اینکه ایران در توافق هسته‌ای هیچ چیزی را برای ابد نپذیرفته است، گفت:‌بعضی به غلط این موضوع را مطرح می‌کنند در حالی که ما اصلا پلوتونیوم نداریم که بخواهیم برای تولید آن تلاش کنیم زیرا پلوتونیوم سوخت نیروگاه بوشهر اصلاً‌ قابل استخراج نیست و باید به روسیه برود و نیروگاه تهران هم که پلوتونیوم ندارد یا مثلا درباره عدم تولید فلز اورانیوم ما که نمی‌خواهیم سلاح هسته‌ای بسازیم.

وی با اشاره به اینکه تا اندازه‌ای کندی‌هایی ظاهری در امر تحقیق و توسعه در حوزه هسته‌ای ایجاد می‌شود، هوشیاری و هوشمندی جمهوری اسلامی ایران را موجب لطمه ندیدن صنعت هسته‌ای کشور خواند و ابراز امیدواری کرد که امروز خبر خوبی شنیده و قطعنامه پیشنهادی در شورای حکام تصویب شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا صنعت هسته‌ای و تولید سانتریفیوژها ارزش هزینه‌های آن را داشت، گفت:‌ وقتی می‌خواستیم سوخت 20 درصد خریداری کنیم 6 میلیون دلار باید پرداخت می‌کردیم لذا از صفر شروع کردیم و در کمال ناباوری با 12 میلیارد تومان آن را تولید کردیم اما رسانه‌های خارجی  در کمال ناباوری می‌گفتند  ایران بلوف می‌زند.

وی سوخت 20 درصد را در داخل تجلی اراده ملی و موجب رفع نیاز جامعه خواند و گفت: رآکتور تهران نیاز درمانی یک میلیون بیمار را پاسخ خواهد گفت.

صالحی در ادامه سخنان خود در چهارمین همایش نقش پژوهش در فرآیند قانون‌گذاری گفت:‌یک نیروگاه هسته‌ای هزار مگاواتی حدود 8 میلیون بشکه در سال صرفه‌جویی سوخت برای ما دارد و کل اداره نیروگاه در سال 100 میلیون دلار هزینه دارد و در طول 4 الی 5 سال این هزینه برمی‌گردد و به اندازه 7 میلیون تن از انتشار گازهای گلخانه‌ای جلوگیری می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان خطاب به مدیران مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار داشت: اگر کوچک‌ترین کندی در اختصاص بودجه به صنعت هسته‌ای کشور اختصاص داده شود استدلال کسانی که قبول می‌کردند و توافق هسته‌ای روند پیشرفت این صنعت به عقب خواهد افتاد درست در می‌آید لذا نباید گرای اشتباه به دیگران بدهیم.
منبع: فارس
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات