صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۸۴۹۲۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 1 دی 94 شماره 4259

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مطمئناً دشمنان نظام اسلامی و جهانخوارانی که می‌خواهند با منطق‌های مغلوط بر دنیا مسلط شوند، از این ملت و ملت‌های مستقل تودهنی خواهند خورد. (88/9/22)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

حرف روز
فتنه‌گران خواب‌زده!

حجت‌الاسلام اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه روز گذشته در همایش «دانشگاه سدی در برابر فتنه» در دانشگاه تهران گفت: «فتنه‌گران تا زمانی که توبه نکنند و جبران مافات نداشته باشند و بر موضع غلط خود بمانند، عفو نخواهند شد.»
فتنه 88 پس از یک پیروزی بزرگ و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری روی داد و تا ماه‌ها کشور را درگیر خود کرد. در این میان نقش سران فتنه که مدیریت و صحنه‌گردانی اغتشاشات و آشوب‌ها را با بیانیه‌ها و سخنرانی‌های‌شان برعهده داشتند، بر کسی پوشیده نیست؛ کسانی که بی‌اعتنا به توصیه‌ها و تذکرات متعدد بزرگان نظام، از جمله رهبر معظم انقلاب، بر مسیر غلط خود اصرار کردند و نظام اسلامی با صبوری و سعه صدر با آنان برخورد کرد و مجبور شد برای حفظ امنیت و آرامش مردم محدودیت‌هایی را برای آنها اعمال کند.
با گذشت زمان و کنار رفتن گرد و غبار فتنه و روشن شدن حقایق، متأسفانه سران فتنه همچنان بر اشتباه بزرگ خود اصرار داشته و در این مدت از کرده خود اظهار پشیمانی نکرده‌اند. در همین حال، عده‌ای گاه و بی‌گاه سخن از رفع حصر به میان می‌آورند و به عبارتی درصدد بازسازی و ترمیم چهره فتنه‌گران در مناسبت‌های مختلف هستند؛ این در حالی است که در این میان کمترین کار، اذعان سران فتنه به اشتباه‌شان است که متأسفانه تاکنون صورت نگرفته است. موضوعی که رهبر معظم انقلاب هم در اوج فتنه در آذر ماه سال 88 فرمودند: «این برادران سابق ما که اسم و رسم خود را مدیون انقلاب اسلامی هستند، چرا به خود نمی‌آیند و چرا نمی‌بینند که دشمنان انقلاب و امام چگونه از سخنان و اقدامات آنان خوشحالند...» واقعیت این است که برخی‌ها مصالح و منافع خود را بر هر چیزی ترجیح دادند و وقتی با حقیقت تلخ عدم اقبال مردم در انتخابات 88 روبه‌رو شدند، کوشیدند تا به بهانه‌هایی زیر بار این حقیقت نروند؛ به عبارتی خود را به خواب زدند و به‌راستی کسی که خود را به خواب زده باشد، هیچ‌گاه بیدار نخواهد شد.

ترجمه
نقض برجام؛ محدودیت‌هایی از نوع روادید
گروه ترجمه-
روزنامه «نیویورک‌تایمز» 22 دسامبر 2015 (1 دی) در مقاله‌ای به اقدام اخیر آمریکا در زمینه محدودیت‌های روادید برای کسانی که به ایران سفر می‌کنند، پرداخت و نوشت: «محدودیت روادیدی جدید آمریکا برای اروپایی‌ها و غیراروپایی‌هایی که به کشورهای پرخطر سفر می‌کنند، سبب واکنش خشمگینانه ایران شده است. برخی رهبران ایران می‌گویند، این اقدام نقض توافق هسته‌ای ماه ژوئیه است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفته است، این محدودیت‌ها در روادید «مانعی از سوی برخی افراد بوده» که امیدوار است به زودی حل‌وفصل شود. آقای ظریف به نامه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اشاره کرده و اظهار داشته است که این محدودیت بر توافق هسته‌ای تأثیری نخواهد گذاشت. این نامه که به دست شورای ملی ایرانی‌های آمریکا رسیده و فاش شده بود، به این موضوع اشاره می‌کند که باراک اوباما از قدرت اجرایی خود به منظور معافیت ایران از این محدودیت‌ها استفاده خواهد کرد.»
در ادامه مقاله آمده است: «این محدودیت که تقریباً به تصویب تمام اعضای کنگره رسیده است، روز جمعه به دست اوباما امضا و به قانون تبدیل شد. مصوبه مذکور که گام امنیتی ناشی از حملات تروریستی اخیر پاریس و سن‌برناردینو بود، مسافرت بدون روادید به آمریکا را برای کسانی که به سوریه، عراق، سودان و ایران سفر می‌کنند یا تابعیت این کشورها را دارند، ممنوع می‌کند. به طور دقیق دلیل گنجاندن نام ایران در این فهرست مشخص نیست؛ زیرا ایران دشمن داعش است.»
در پایان مقاله آمده است: «سیاستمدارن ایرانی، به ویژه کسانی که ضدیت شدیدی با آمریکا دارند، می‌گویند که این اقدام مانعی در برابر تجارت پس از اجرای برجام و لغو تحریم‌ها خواهد بود. در حال حاضر، آقای کری قول داده است، این قانون به منافع تجاری مشروع ایران آسیب نزند. ایرانی‌ها به این مسئله واکنش نشان داده‌اند و گفته‌اند عربستان و پاکستان در فهرست کشورهای پرخطر نیستند، در حالی که 15 نفر از 19 عامل حملات یازدهم سپتامبر، عربستانی بودند. زوجی که حملات تروریستی سن‌برناردینوی آمریکا را صورت دادند، نیز سعودی و پاکستانی و ضدشیعه بودند.»

گزارش روز
هنر ترویج انقلاب

روز گذشته سخنان امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در جمع برگزارکنندگان جشنواره شعر حوزه رسانه‌ای شد؛ سخنانی که بار دیگر نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب به مقوله هنر را نشان داد و حکایت از ضرورت توجه بیشتر به مقوله شعر و در کل موضوع هنر دارد؛ چرا که در جهان امروز، هنر ابزار و وسیله‌ای است که برای گسترش گفتمان‌ها و ایدئولوژی‌ها در جهان کاربرد ویژه‌ای یافته است و شاهد آن هستیم که جبهه استکبار و کفر فرهنگ سراسر غلط و تفکر باطل خود را با همین ابزار شعر، سینما، موسیقی و... می‌آرایند و در جهان گسترش می‌دهند. چنانکه گویی تفکر غربی حق مطلق و تنها راه پیش روی بشر است. ما هم اگر می‌خواهیم تفکر اسلام ناب محمدی و گفتمان انقلاب اسلامی را در جهان بسط دهیم و توجه جهانیان را به آن جلب کنیم، باید از ابزار هنر به نحو احسن سود بجوییم که البته خوشبختانه در سال‌های گذشته با تأکیدات ویژه رهبر معظم انقلاب، هنر انقلاب اسلامی در شاخه‌های مختلف آن، به ویژه شعر انقلاب پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است؛ اما این به معنای پایان راه و رسیدن به مقصود در این حوزه نیست و نیازمند تلاش بیشتر و برنامه‌ریزی دقیق است که معظم‌له نیز بر این موضوع تأکید ویژه دارند و می‌فرمایند: «نگاه به هنر اسلامی و سینمای دینی باید نگاهی بلندمدت و همراه با برنامه‌ریزی دقیق و امید به آینده و بهره‌گیری مناسب از ابزار هنر برای تأثیرگذاری حداكثری باشد.»
 
 
اخبار
کاهش طلاق با افزایش تحصیلات

  اگرچه در‌ سال‌های اخیر برخی تحلیلگران و کارشناسان اجتماعی افزایش طلاق را با افزایش تحصیلات و ورود زنان به دانشگاه مرتبط می‌دانستند؛ اما حالا مسئولان سازمان ثبت احوال از نتایج تحقیقاتی خبر می‌دهند که نشان داده است، با افزایش سطح تحصیلات، نسبت طلاق به ازدواج هم کاهش یافته است. این یافته‌ها نسبت آمار تعداد طلاق به ازای هر ۱۰۰ ازدواج را مشخص می‌کند. تحلیل‌ها نشان می‌دهد، 5/29 درصد مردان و 6/29 درصد زنان دارای سواد خواندن و نوشتن بدون مدرک، ازدواج‌شان به طلاق انجامیده که این آمارها با افزایش تحصیلات کم شده است. براساس این پژوهش ۱۶‌ درصد مردان و ۱۹‌ درصد زنان دارای مدرک دیپلم یا پیش‌دانشگاهی، 3/8 درصد مردان و 4/9‌ درصد زنان دارای لیسانس و همچنین 5/7‌ درصد مردان و ٩‌ درصد زنان دارای مدرک کارشناسی ارشد زندگی‌شان به طلاق منجر شده است. به عبارتی، هرچه سطح تحصیلات بالا رفته، نسبت طلاق به ازدواج هم در زنان و هم در مردان کاهش پیدا کرده است.

اخبار کوتاه

**  پس از ده روز بی‌خبری از «شیخ‌ابراهیم زکزاکی» سرانجام اطلاعاتی درباره وی منتشر شد. «سولومون اراسه» بازرس کل پلیس نیجریه در دیدار با اعضای یک کمیته ویژه از شورای عالی امور اسلامی نیجریه اعلام کرد، رهبر جنبش اسلامی نیجریه در حال حاضر در بازداشت پلیس است و در یک مرکز پزشکی تحت مداوا قرار دارد. اعضای کمیته تلاش کردند تا محل نگهداری شیخ‌زکزاکی را شناسایی و با او ملاقات کنند؛ اما سولومون اراسه به آنها اطلاع داد که تا زمان پایان معالجه وی، هیچ‌کس نمی‌تواند به او دسترسی داشته باشد! بازرس پلیس نیجریه تأکید کرد که هیچ خطری، جان آقای زکزاکی را تهدید نمی‌کند و روند معالجات وی به خوبی در حال انجام است. وی در عین حال گفت: پس از بهبودی شیخ نیز تا زمان ابلاغ دستور از مقامات بالا، امکان دیدار اعضای این کمیته با وی وجود ندارد!
**  محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی به تصور اشتباه برخی افراد از سطح کیفی دامداری‌های کشور اشاره کرد و گفت: از لحاظ مشخصات فنی، بازدهی و کیفیت تولید واحدهای ایرانی با واحدهای اروپایی برابری می‌کند و به نظر بنده دامداری‌های ما از واحدهای دامداری آمریکا و کانادا نیز قوی‌تر است. در حال حاضر، بستر مناسبی برای صادرات محصولات لبنی ما وجود دارد و در یک سال اخیر 600 میلیون دلار محصولات لبنی صادر کرده‌ایم. وی درباره نحوه صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه نیز گفت: براساس مذاکراتی که در روزهای اخیر با مقامات روسی داشته‌ایم، صادرات ما به این کشور به طور مستقیم و از طریق کشورهای آذربایجان و ارمنستان انجام می‌شود.
**  سیدحسن نصرالله در واکنش به برخی اخبار منتشرشده درباره اقدام عناصر تروریستی در ترور سمیر قنطار گفت: برخی از رسانه‏‎ها اعلام می‏کنند که گروه‌های مسلح در عملیات ترور قنطار دست داشتند که دروغ است و این رژیم صهیونیستی بود که با موشک‎های خود به طور دقیق هدف‌گیری کرد. وی با بیان اینکه حزب‌الله، اسرائیل را مسئول ترور شهید سمیر قنطار می‌داند، افزود: قنطار عاشق فلسطین بود و همه زندگی خود را برای سرنوشت ملت و اسرا و مقاومت آن صرف کرد. سیدحسن نصرالله تأکید کرد: به دوست و دشمن می‌گوییم که به اقدام اسرائیل در ترور قنطار در هر زمان و مکانی واکنش نشان خواهیم داد و این حق ماست.
**  شورای فتوای مالزی در جدیدترین فتوای شرعی خود استعمال سیگار الکترونیکی را برای مسلمانان این کشور به دلیل خطرات ناشی از استفاده این سیگار و تأثیر بر سلامتی انسان حرام اعلام کرد. ارزش تولید جهانی این محصول در سال 2013 میلادی به مرز سه میلیارد دلار رسید. در حال حاضر، برخی از شرکت‌های بزرگ تولید سیگار در جهان که در سال‌های اخیر با کاهش قابل توجه فروش روبه‌رو شده‌اند، به سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیق و تولید سیگار الکترونیکی روی آورده‌اند.
**  آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی در دیدار فرمانده نیروی انتظامی، برقراری امنیت داخلی و مرزها، مبارزه با مفاسد اجتماعی و بدحجابی را از جمله وظایف این نیرو دانست و تأکید کرد: جای این سؤال باقی است که چرا سال‌های زیادی است که درباره بدحجابی صحبت می‌شود، ولی تاکنون عملی نشده است؟ لذا نهادهای حکومتی و صداوسیما باید با تمام قدرت و ظرفیت، برای مبارزه با بدحجابی هماهنگ باشند تا این موضوع تأثیرگذار شود.
**  انصارالله یمن اعلام کرد: ۳۰۰ مرکز نظامی و منطقه مهم و حساس در عربستان هدف حملات موشکی این گروه قرار گرفت. انصارالله در بیانیه‌ای تأکید کرد، این حملات پس از پایان بی‌نتیجه مذاکرات صلح میان نمایندگان انصارالله و دولت مستعفی و فراری یمن در سوئیس صورت گرفت. بنا بر اعلام وزارت دفاع یمن از سه‌شنبه گذشته تاکنون با وجود اعلام آتش‌بس، ائتلاف وابسته به سعودی‌ها بیش از 400 مورد نقض آتش‌بس کرده‌اند.
**  وزارت آموزش و پرورش فلسطین از شهادت 19 دانش‌آموز فلسطینی و بازداشت بیش از 100 دانش‌آموز در جریان انتفاضه قدس خبر داد و اعلام کرد، در طول این انتفاضه بیش از هفت هزار فرصت تحصیلی نوجوانان فلسطینی از بین رفته است.
**  وزیر گمرک ترکیه اعلام کرد: میزان کالاهای بازپس فرستاده‌شده از روسیه به ترکیه افزایش یافته است و تاکنون 27 کشتی و هواپیمای حامل کالاهای ترک از طرف روسیه مرجوع شده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات