اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۸۴۹۴۶
سازمان توسعه تجارت منتشر کرد

اطلاعات 22 شریک تجاری ایران

وضعیت تجارت کشور هدف با جهان در طول یک دوره پنج ساله، تعیین مقاصد عمده صادراتی و مبادی عمده وارداتی، بررسی وضعیت صادرات و واردات ایران و کشورهای مورد نظر و تعیین جایگاه رقبای ایران در گروه‌های مختلف کالایی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بصیرت به نقل از دنیای اقتصاد؛ سازمان توسعه تجارت با هدف نمایش اطلاعات اساسی مرتبط با بازارهای هدف صادراتی، طی گزارشی، نقشه راه تجارت ایران با 22 کشور را منتشر کرده است. از جمله محورهای کلیدی این گزارش را می‌توان معرفی ساختار دولت هر کشور، شاخص‌های مرتبط با زیرساخت‌های تجاری، وضعیت تجارت کشور هدف با جهان در طول یک دوره پنج ساله، تعیین مقاصد عمده صادراتی و مبادی عمده وارداتی، تعیین جایگاه رقبای ایران در گروه‌های مختلف کالایی عنوان کرد. هندوستان، ونزوئلا، مصر، کره‌جنوبی، چین، روسیه، صربستان، عمان، ویتنام، قزاقستان، بلاروس، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، عراق، تونس،جمهوری آذربایجان، ایتالیا، افغانستان، ارمنستان، ازبکستان و امارات، 22 کشوری هستند که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

کره‌جنوبی

این کشور به‌عنوان یکی از موفق‌ترین کشورهای در حال توسعه، در سال 2014 حجم تجاری یک هزار و 99 میلیارد دلاری را صورت داده است که 573 میلیارد دلار آن صادرات و 526 میلیارد دلار نیز به واردات این کشور اختصاص داشته است؛ سهم ایران از حجم تجاری این کشور تنها 004/ 0 درصد بوده است. چین، آمریکا و ژاپن بزرگترین مقاصد صادراتی همچنین مبادی وارداتی این کشور بوده‌اند. همچنین تجهیزات الکترونیکی، وسایل نقلیه زمینی، دیگ بخار مهم‌ترین اقلام صادراتی و سوخت‌های معدنی و پتروشیمی و تجهیزات الکترونیکی، مهم‌ترین اقلام وارداتی این کشور هستند. سهم ایران از واردات محصولات با منشأ گیاهی و حیوانی این کشور، 01/ 0 درصد، از صنایع غذایی، 01/ 0 درصد، صنایع شیمیایی 3/ 0 درصد، از صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی معادل صفر، از فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی نیز صفر و از صنایع ساختمانی معادل 01/ 0 درصد بوده است.

مصر

حجم تجاری مصر، کشوری که در شمال شرقی قاره آفریقا واقع شده، در سال 2014 معادل 98 میلیارد دلار بوده که 27 میلیارد دلار آن مربوط به صادرات و 71 میلیارد دلار آن نیز به واردات اختصاص داشته است. ایتالیا، عربستان و هند عمده مقاصد صادراتی این کشور و چین و آلمان و آمریکا نیز مهم‌ترین مبادی وارداتی مصر هستند. مهم‌ترین اقلام صادراتی سوخت‌های معدني، تجهیزات الکترونیکي و پلاستیک همچنین مهمترین اقلام وارداتی این کشور سوخت‌های معدني و پتروشیمي، رآکتورهای هسته‌ای و وسایل نقلیه زمینی ثبت شده است. همچنین حضور ایران در بازار مصر، تنها در حوزه‌های محصولات با منشأ گیاهي و حیوانی، صنایع شیمیایی، وسایل نقلیه و قطعات، سوخت‌های معدني و محصولات پالایشگاهی و صنایع ساختمانی بوده که بیشترین سهم ایران در سوخت‌های معدني و محصولات پالایشگاهی است.

ونزوئلا

نرخ رشد اقتصادی این کشور در سال 2014، معادل منفی سه درصد ثبت شده و بیشترین سهم از تولید ناخالص داخلی این کشور در بخش خدمات و معادل 8/ 60 درصد بوده است. حجم تجاری این کشور در سال 2014، معادل 104 میلیارد دلار ثبت شده که 68 میلیارد دلار آن مربوط به صادرات و 36 میلیارد دلار آن به واردات این کشور اختصاص داشته است؛ سهم ایران نیز از تجارت این کشور بسیار ناچیز بوده است. مهم‌ترین مقاصد صادراتی این کشور آمریکا، هند و چین و مهم‌ترین مبادی وارداتی آن نیز آمریکا و چین و برزیل بوده است. مهم‌ترین اقلام صادراتی این کشور الکل، مواد شیمیایی و آهن و فولاد و مهم‌ترین اقلام وارداتی این کشور نیز ماشین‌آلات صنعتی، تجهیزات برق و الکترونیک و محصولات دارویی بوده است. ایران در بازار ونزوئلا بیشترین سهم را در صنایع نیرو محرکه داشته است.

هندوستان

حجم تجاری این کشور در سال 2014 معادل 776 میلیارد دلار ثبت شده که 459 میلیارد دلار آن مربوط به صادرات و 317 میلیارد دلار آن نیز به واردات این کشور اختصاص داشته است؛ سهم ایران از حجم تجاری این کشور حدود 008/ 0 درصد بوده است. آمریکا، امارات و چین مهم‌ترین مقاصد صادراتی و چین، عربستان و امارات نیز مهم‌ترین مبادی وارداتی این کشور ثبت شده‌اند. سوخت‌های معدني، مرواريد و سنگ‌های قیمتي مهم‌ترین اقلام صادراتی و سوخت‌های معدني روغن‌های معدني، مرواريد طبیعي، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقي مهم‌ترین اقلام وارداتی این کشور در سال 2014 بوده است. همچنین بیشترین سهم ایران از بازار هند در حوزه چرم و پوست بوده است.

چین

حجم تجاری این کشور در سال 2014 معادل 5 هزار و 305 میلیارد دلار رقم خورده که سه هزار و 343 میلیارد دلار آن به صادرات و یک هزار و 962 میلیارد به واردات این کشور مربوط است. آمریکا، هنگ‌کنگ و ژاپن مقاصد عمده صادراتی و کره، ژاپن و آمریکا نیز مبادی عمده وارداتی این کشور هستند. تجهیزات الکترونیکي، دیگ بخار و رآکتور هسته‌ای، مبلمان و وسایل روشنایي مهم‌ترین اقلام صادراتی و تجهیزات الکترونیکي، سوخت‌های معدني و محصولات پالایشگاهي مهم‌ترین اقلام وارداتی این کشور هستند. بیشترین سهم ایران از بازار چین نیز مربوط به صنایع شیمیایی با سهم 5/ 2 درصد بوده است.

روسیه

حجم مبادلات تجاری روسیه با دنیا در سال 2014 معادل 774 میلیارد دلار بوده که 492 میلیارد دلار آن صادرات و 282 میلیارد دلار آن نیز به واردات مربوط است. سهم ایران از حجم تجاری روسیه نیز 002/ 0 درصد رقم خورده است. مهم‌ترین مقاصد صادراتی روسیه نیز هلند، چین، آلمان و مهم‌ترین مبادی وارداتی این کشور چین و آلمان و آمریکا است. همچنین سوخت، آهن و فولاد و سنگ‌های قیمتی مهم‌ترین اقلام صادراتی روسیه و ماشین‌آلات صنعتی، تجهیزات الکترونیکی و خودرو نیز مهم‌ترین اقلام وارداتی این کشور در سال 2014 ثبت شده است. ایران بیشترین سهم از بازار روسیه را در حوزه کشاورزی معادل 135 میلیون دلار به خود اختصاص داده است.

صربستان

این کشور در سال 2014 حجم تجاری 4/ 35 میلیارد دلاری را با دنیا رقم زده که 8/ 14 میلیارد دلار آن مربوط به صادرات و 6/ 20 میلیارد دلار آن نیز به واردات اختصاص داشته است. ایتالیا، آلمان و بوسنی و هرزگوین مهم‌ترین مقاصد صادراتی و آلمان و روسیه و ایتالیا مهم‌ترین مقاصد وارداتی این کشور ثبت شده‌اند. مهم‌ترین اقلام صادراتی صربستان وسیله نقلیه زمیني،ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقي و مهم‌ترین اقلام وارداتی این کشور نیز سوخت‌های معدني، وسایل نقلیه زمیني و رآکتور‌های هسته‌ای بوده است. بیشترین سهم ایران از بازار صربستان نیز در محصولات با منشا گیاهی و حیوانی معادل 8/ 0 میلیون دلار بوده است.

عمان

عمان کشوری با حجم تجاری 83 میلیارد دلاری در سال 2014، حجم صادرات آن 54 میلیارد دلار و حجم واردات آن نیز معادل 29 میلیارد دلار رقم خورده است. سهم ایران از حجم تجاری این کشور 004/ 0 درصد بوده است. مقاصد صادراتی این کشور امارات متحده عربی، کره و عربستان و مقاصد عمده وارداتی آن نیز امارات، ژاپن و چین بوده است. سوخت و روغن‌های معدني، وسايل نقلیه زمیني و محصولات شیمیايي آلي مهم‌ترین اقلام صادراتی و وسايل نقلیه زمیني، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقي و سوخت و روغن‌های معدني، مهم‌ترین اقلام وارداتی عمان ثبت شده‌اند. بیشترین سهم ایران از بازار عمان نیز در سوخت‌های معدني و محصولات پالايشگاهي بوده است. مهم‌ترین رقبای ایران در صادرات سوخت‌های معدني و محصولات پالايشگاهي به عمان، کشورهای امارات، هند و عربستان هستند.

ویتنام

حجم تجاری این کشور در سال 2013 معادل 264 میلیارد دلار رقم خورده که 132 میلیارد دلار آن صادرات و 132 میلیارد دلار دیگر نیز مربوط به واردات این کشور بوده است. مقاصد عمده صادراتی ویتنام آمریکا، چین و ژاپن و مبادی عمده وارداتی این کشور نیز چین، کره‌جنوبی و سنگاپور بوده است. ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقي و اجزای آنها کفش کلاه و اجزای آنها مهم‌ترین اقلام صادراتی و ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقي و ديگ بخار مهم‌ترین اقلام وارداتی این کشور بوده‌اند. حجم مبادلات تجاری ایران و ویتنام در سال 2014 معادل 318 میلیون دلار رقم خورده است. ایران از بازار ویتنام بیشترین سهم را در محصولات با منشا گیاهی و حیوانی و معادل 4/ 13 درصد داشته است. بزرگ‌ترین رقبای ایران دربازار ویتنام را می‌توان چین، آمریکا و هند برشمرد.

قزاقستان

حجم مبادلات تجاری قزاقستان با دنیا معادل 119 میلیارد دلار است که 78 میلیارد دلار آن به صادرات و 41 میلیارد دلار آن نیز به واردات این کشور اختصاص داشته است. مهم‌ترین مقاصد صادراتی قزاقستان نیز ایتالیا، چین و هلند و مهم‌ترین مبادی وارداتی این کشور روسیه، چین و آلمان بوده است. عمده اقلام صادراتی این کشور نیز سوخت و روغن‌های معدني، چدن و آهن و فولاد و اقلام عمده وارداتی قزاقستان رآکتورهای هسته‌ای، وسایل نقلیه زمیني و ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقي است. ایران بیشترین سهم را از بازار قزاقستان نیز در حوزه محصولات با منشأ گیاهي و حیواني معادل 8/ 139 میلیون دلار داشته است. حجم مبادلات تجاری ایران با این کشور نیز در سال 2014 معادل 443 میلیون دلار بوده است.

بلاروس

آمارها از تجارت جهان با بلاروس نشان می‌دهد که در سال 2014 حجم تجاری بلاروس معادل 76 میلیارد دلار بوده که 36 میلیارد دلار آن مربوط به صادرات و 40 میلیارد دلار دیگر نیز به واردات اختصاص داشته است. مقاصد عمده صادراتی بلاروس روسیه، اوکراین و انگلستان و مقاصد عمده وارداتی این کشور نیز روسیه، آلمان و چین بوده است. سوخت و روغن‌های معدني، کودها، وسایل نقلیه زمیني مهم‌ترین اقلام صادراتی بلاروس و سوخت‌های معدني و مواد قیری، رآکتورهای هسته‌ای و وسایل نقلیه زمیني مهم‌ترین اقلام وارداتی بلاروس ثبت شده‌اند. حجم مبادلات تجاری ایران با بلاروس در سال 2014 معادل 85 میلیون دلار صورت گرفته است. ایران در بازار بلاروس بیشترین سهم را در صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی دارد. سهم ایران از واردات صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی بلاروس معادل 2 میلیون دلار است.

پاکستان

حجم مبادلات تجاری پاکستان با دنیا در سال 2013 در حالی 69 میلیارد دلار رقم خورده که 25 میلیارد دلار از آن به صادرات و 44 میلیارد دلار آن نیز به واردات اختصاص داشته است. مهم‌ترین مبادی وارداتی پاکستان نیز امارات، چین، کویت و عربستان بوده است. در بازار 44 میلیارد دلاری پاکستان سهم ایران 826 میلیون دلار بوده است. ایران در این بازار بیشترین سهم را در صنایع آهنی و فلزی دارد که در سال 2013 معادل 84 میلیون دلار رقم خورده است.

تاجیکستان

آمارهای تجاری تاجیکستان نشان می‌دهد که در سال 2014 حجم مبادلات تجاری این کشور با دنیا، معادل 5/ 5 میلیارد دلار بوده که 600 میلیون دلار آن مربوط به صادرات و 9/ 4 میلیارد دلار آن نیز به واردات اختصاص داشته است. قزاقستان، ترکیه و ایتالیا از عمده‌ترین مقاصد صادراتی این کشور و چین، روسیه و قزاقستان نیز از عمده مبادی وارداتی تاجیکستان هستند. آلومینیوم، سنگ آهن، پنبه، خشکبار و مرکبات مهم‌ترین اقلام صادراتی این کشور و سوخت‌های معدني و پتروشیمي، لباس کشباف و قلاب باف نیز مهم‌ترین اقلام وارداتی تاجیکستان ثبت شده‌اند. حجم تجاری ایران و تاجیکستان در سال 2014 معادل 242 میلیون دلار بوده است. ایران بیشترین سهم را از بازار این کشور در حوزه پتروشیمی و سوخت دارد که از ظرفیت 691 میلیون دلار واردات پتروشیمی و سوخت تاجیکستان، 42 میلیون دلار آن را ایران به این کشور صادر کرده است.

ترکیه

حجم تجاری ترکیه با دنیا در سال 2014 معادل 400 میلیارد دلار رقم خورده که 158 میلیارد دلار آن صادرات و 242 میلیارد دلار نیز واردات این کشور بوده است. مهم‌ترین مقاصد صادراتی ترکیه آلمان، عراق و انگلستان و مهم‌ترین مبادی وارداتی آن نیز روسیه، چین و آلمان بوده است. وسایل نقلیه زمینی، لباس و متفرعات لباس کشباف از مهم‌ترین اقلام صادراتی ترکیه و سوخت‌های معدني و مواد قیری، رآکتورهای هسته‌ای، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقي نیز از مهم‌ترین اقلام وارداتی این کشور هستند. در سال 2014 ایران مبادلاتی به حجم تجاری 8/ 5 میلیارد دلار با این کشور داشته است. ایران بیشترین سهم را در بازار ترکیه در صنایع شیمیایی داشته است؛ به‌طوری‌که از واردات 3/ 32 میلیارد دلاری ترکیه از صنایع شیمیایی، 790 میلیون دلار آن را ایران به خود اختصاص داده است.

عراق

حجم مبادلات تجاری عراق با دنیا در سال 2014، معادل 131 میلیارد دلار ثبت شده که 86 میلیارد دلار آن مربوط به صادرات و 45 میلیارد دلار آن نیز به واردات مربوط بوده است. عمده مقاصد صادراتی عراق نیز چین، هند و آمریکا و عمده مبادی وارداتی این کشور نیز ترکیه، چین و ایران بوده است. اقلام مهم صادراتی عراق سوخت‌های معدني و پتروشیمي، مروارید و سنگ‌های گرانبها و اقلام مهم وارداتی این کشور نیز ماشین‌آلات مکانیکي، تجهیزات الکترونیکي و خودرو ثبت شده است. حجم مبادلات تجاری ایران با عراق در سال 2014 معادل 2/ 6 میلیارد صورت گرفته است. از بازار عراق، ایران بیشترین سهم را در سوخت‌های معدني و محصولات پالایشگاهي دارد، به‌طوری‌که از واردات 616 میلیون دلاری عراق از سوخت‌های معدني و محصولات پالایشگاهي، 294 میلیون دلار آن را ایران به این کشور صادر می‌کند.

تونس

در سال 2014، تونس مبادلاتی به ارزش 7/ 39 میلیارد دلار با دنیا داشته است. 1/ 16 میلیارد دلار آن صادرات و 6/ 23 میلیارد دلار نیز به واردات اختصاص داشته است. مهم‌ترین مقاصد صادراتی همچنین مبادی وارداتی تونس، فرانسه، ایتالیا و آلمان بوده است. ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقي، انواع پارچه و سوخت و روغن‌های معدني اقلام عمده صادراتی این کشور و سوخت و روغن‌های معدني، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقي مهم‌ترین اقلام وارداتی تونس بوده‌اند. سهم ایران از تجارت با تونس ناچیز و معادل 1/ 30 میلیون دلار بوده است. بیشترین سهم ایران از بازار تونس نیز به صنایع شیمیایی اختصاص دارد؛ به‌طوری‌که از واردات دو میلیارد دلاری تونس از صنایع شیمیایی 12 میلیون دلار آن سهم ایران بوده است.

جمهوری آذربایجان

براساس آمارها، در سال 2014، جمهوری آذربایجان مبادلات تجاری 9/ 30 میلیارد دلاری را با دنیا صورت داده است که حدود 7/ 21 میلیارد دلار آن صادرات این کشور و 2/ 9 میلیارد دلار نیز به واردات این کشور اختصاص داشته است. بیشترین حجم صادرات جمهوری آذربایجان از کشورهای روسیه، ایتالیا و تایلند بوده و بیشترین واردات را نیز از کشورهای روسیه، ترکیه و انگلستان صورت داده است. سوخت و روغن‌های معدني، قند و شکر و شیریني و میوه‌ها اقلام مهم صادراتی و رآکتورهای هسته‌ای، وسایل نقلیه زمیني، مصنوعات از چدن و آهن و فولاد نیز مهم‌ترین اقلام وارداتی این کشور بوده‌اند. حجم تجاری ایران با آذربایجان نیز در سال 2014 معادل 471 میلیون دلار بوده است. بیشترین سهم ایران از بازار جمهوری آذربایجان نیز به محصولات با منشأ گیاهي و حیواني اختصاص داشته است.

ایتالیا

ایتالیا که طی ماه‌های گذشته رایزنی‌های مختلفی را برای همکاری تجاری با ایران در دستور کار قرار داده یکی دیگر از کشورهایی است که در این گزارش بررسی شده است. حجم مبادلات تجاری این کشور در سال 2014 میلادی با جهان معادل هزار میلیارد دلار بوده ثبت شده است. مقاصد عمده صادراتی این کشور به ترتیب آلمان، فرانسه، آمریکا، انگلیس، سوئد، اسپانیا، بلژیک، چین، فنلاند و ترکیه بوده است. ماشین‌آلات و رآکتورهای هسته‌ای، وسایل نقلیه زمینی، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی، محصولات دارویی، مواد پلاستیکی، مصنوعات از چدن، آهن یا فولاد اقلام مهم صادراتی این کشور است. مبادی عمده وارداتی این کشور نیز آلمان، فرانسه، چین، هلند، اسپانیا، روسیه، بلژیک، آمریکا، سوئد و انگلیس است. سوخت‌های معدنی، وسایل نقلیه زمینی، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی، محصولات دارویی، مواد پلاستیکی، چدن، آهن و فولاد مهم‌ترین اقلام وارداتی این کشور است. حجم مبادلات تجاری ایران با ایتالیا در سال 2014 معادل یک میلیارد و 484 میلیون دلار است. مطابق آمارها واردات ایران از ایتالیا معادل یک میلیارد و 18 میلیون دلار و صادرات ایران به این کشور نیز معادل 466 میلیون دلار است. با توجه به تمایل این کشور به افزایش همکاری‌ها با ایران به نظر می‌رسد که حجم مبادلات تجاری ایران و ایتالیا در آینده روند صعودی را ثبت خواهد کرد.

افغانستان

تحلیل آماری فرصت‌ها و ظرفیت‌های بازار افغانستان نشان می‌دهد که در مبادی عمده وارداتی این کشور ایران با 28 درصد سهم از بازار این کشور در رتبه اول قرار دارد. بعد از ایران پاکستان، روسیه، آمریکا، هند، چین، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه و آلمان در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. سوخت‌های معدنی و پتروشیمی، وسایل نقلیه زمینی، محصولات صنعت آردسازی اقلام مهم وارداتی افغانستان است. بررسی مقاصد عمده صادراتی این کشور نیز نشان می‌دهد که پاکستان، هند و آمریکا در رده اول تا سوم قرار گرفته‌اند. اقلام مهم صادراتی این کشور شامل میوه و مغزهای خوراکی، سوخت‌های معدنی، آهن و فولاد است. حجم مبادلات تجاری این کشور در سال 2014 معادل 5/ 9میلیارد دلار است که از این میزان سهم ایران معادل 4/ 2میلیارد دلار بوده است.

ارمنستان

آمار تجارت ارمنستان با جهان در سال 2014 نشان می‌دهد که حجم مبادلات این کشور معادل 6/ 5 میلیارد دلار بوده است. سهم ایران از این میزان معادل 133 میلیون دلار است. مقاصد عمده صادراتی ارمنستان شامل روسیه، چین، آلمان، کانادا، آمریکا، بلغارستان، ایران (با 5 درصد سهم)، عراق، هلند و گرجستان است. سنگ فلز جوش خاکستر، سنگ‌های گرانبها و نیمه گرانبها از جمله اقلام مهم صادراتی ارمنستان است. مبادی عمده وارداتی ارمنستان نیز شامل روسیه، چین، ترکیه، ایران (با 5 درصد سهم)، اوکراین، ایتالیا، آلمان، سوئیس، آمریکا و برزیل است. سوخت‌های معدنی و سنگ‌های گرانبها اقلام مهم وارداتی این کشوراست.

ازبکستان

بررسی آمار تجارت ازبکستان با جهان در سال 2014 میلادی نشان می‌دهد که حجم مبادلات این کشور معادل 18 میلیارد دلار بوده است که از این میزان ایران معادل 204 میلیون دلار سهم داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که عمده اقلام وارداتی در این کشور شامل ماشین‌آلات صنعتی، خودرو، تجهیزات برق و الکترونیک، آهن و فولاد، سوخت، محصولات دارویی، مصنوعات از آهن و فولاد، محصولات پلاستیکی، آرد و گندم، لاستیک و کائوچو، تجهیزات پزشکی و کاغذ و مقوا است. بنابراین با توجه به سهم ناچیز ایران در مبادلات تجاری با این کشور، می‌توان در حوزه مزیت دار برای افزایش صادرات به این کشور گام برداریم.

امارات متحده عربی

آمار تجارت خارجی امارات متحده عربی حاکی از این است که در سال 2014 میلادی حجم مبادلات تجاری این کشور 450 میلیارد دلار بوده که از این میزان 236 میلیارد دلار مربوط به واردات این کشور و 214 میلیارد دلار نیز مربوط به صادرات است. مقاصد عمده صادراتی امارات در سال 2014 به ترتیب شامل ژاپن، هند، کره، چین، سنگاپور، تایلند، ایران، عمان، پاکستان و مالزی است. سوخت و روغن‌های معدنی، مروارید و سنگ‌های گرانبها، آلومینیوم و مصنوعات، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از آن، ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی، ماشین‌آلات و دستگا‌ه‌های برقی، چدن، آهن و فولاد و مصنوعات از چدن اقلام مهم صادراتی امارات است. مبادی عمده وارداتی امارات نیز به ترتیب چین، هند، آمریکا، آلمان، انگلستان، ژاپن، کره، ایتالیا، قطر و هنگ کنگ است. مروارید و سنگ‌های گرانبها و ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی از مهم‌ترین اقلام وارداتی این کشور است. حجم مبادلات ایران با امارات در سال 2014 میلادی برابر با 15 میلیارد و 451 میلیون دلار بوده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات