صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۸۵۲۴۴

برنامه‌های دموکراسی آمریکایی!

قانونی که کنگره آمریکا روز ۱۸ دسامبر ۲۰۱۵ تصویب کرد، محدودیت‌های شدیدی بر شهروندان ۳۸ کشور مهم جهان در زمینه سفر،‌ سرمایه‌گذاری و تجارت با ایران وضع کرد؛[...]
یادداشت:  قانونی که کنگره آمریکا روز ۱۸ دسامبر ۲۰۱۵ تصویب کرد، محدودیت‌های شدیدی بر شهروندان ۳۸ کشور مهم جهان در زمینه سفر،‌ سرمایه‌گذاری و تجارت با ایران وضع کرد؛ در بند ۷۰۴۱ این قانون نیز، بودجه ویژه‌ای برای براندازی نرم در ایران اختصاص داده شده است.
این برنامه براندازی با عنوان «برنامه‌های دموکراسی» تعریف شده و مسئولیت آن به وزارت خارجه آمریکا به ریاست جان کری، سپرده شده است. گفتنی است، مبلغ بودجه اختصاص داده شده برای این برنامه براندازی نرم مشخص نشده و گویا محرمانه و شناور است.
بند دیگری از این قانون به تعریف مفهومی و تعیین بودجه «برنامه‌های دموکراسی» می‌پردازد. مبلغ این پروژه به صورت کلی بالغ بر دو میلیارد و ۳۰۸ میلیون دلار ذکر شده است که به جز ایران، چند کشور دیگر از جمله روسیه نیز در آن قرار دارند. نامی از کشورهایی چون عربستان سعودی در برنامه‌های دموکراسی دیده نمی‌شود. در این قانون برنامه‌های دموکراسی به شکل حاکمیت خوب، انتخابات معتبر و رقابتی، آزادی بیان، تجمع و تشکل و مذهب، حقوق بشر،‌ حقوق کارگری، رسانه‌های مستقل و حاکمیت قانون حمایت تعریف شده است. بودجه مذکور در اختیار وزیر خارجه آمریکا یا رئیس آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده وابسته به وزارت خارجه است. شایان ذکر است، آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده در سال ۸۸ به حمایت مالی سنگین از جنبش سبز پرداخته بود.
 این مسئله عمق نگاه رهبر معظم انقلاب در تبیین پروژه نفوذ به‌منزله  چالش اصلی در رویارویی با غرب پس از تصویب برجام را نشان می‌دهد. ایشان فرمودند: «نیّت آنها این بود که از این مذاکرات و از این توافق، وسیله‌ای پیدا کنند برای نفوذ در داخل کشور. ما این راه را بستیم و این راه را به طور قاطع خواهیم بست.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات