تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۸۵۳۱۱

نگاهي به پديده هرزه‌نگاري در دنياي غرب

پایگاه بصیرت / حسينعلي اكبري

(ماهنامه موعود - بهمن‌ماه 1392 - شماره 156 - صفحه 30)

نگاهي به پديده «هرزه‌پردازي» در دنياي غرب

هرزه‌پردازي يكي از ابزارهاي قدرتمند جنگ عليه خانواده است كه قلب، روح و وجدان زنان و مردان جوامع مختلف از غرب گرفته تا شرق را هدف قرار داده است. با ظهور اينترنت و تلويزيون‌هاي ماهواره‌اي، تمامي جوامع جهان هدف يك تهاجم هرزه‌پردازانه قرار گرفته‌اند. نتايج اين هجمه روان‌شناختي و جامعه‌شناختي با توجه به آمارهاي مربوط به «خانواده» در كشورهاي مختلف با گذر زمان، بيش از پيش آشكار مي‌شود. عمدتا يهوديان در قالب توليدكنندگان، بازيگران و فروشندگان محصولات هرزه‌پردازانه مديريت اين كار كثيف را در جهان به عهده دارند.

ليندا گوردون مي‌گويد:

خانواده هسته‌اي بايد متلاشي شود و مردم بايد راه‌هاي بهتري براي زندگي با هم پيدا كنند. از هم پاشيدگي خانواده‌ها هم‌اكنون يك فرايند انقلابي است. خانواده‌ها كه پشتيبان ستمي مانند قرار دادن مردم در واحدهاي كوچك جدا از هم بوده‌اند ديگر قادر به اتحاد براي مقابله با منافع همگاني نيستند.1

مورگان مي‌گويد: ما نمي‌توانيم بي‌عدالتي موجود بين مرد و زن را بدون نابود كردن ازدواج از بين ببريم.

گلوريا استينم، ويراستار مجله MS مي‌گويد:

در سال 2000م. آرزومندم كه كودكانمان را به جاي افراد باورمند به خدا، معتقد به پتانسيل‌هاي انساني بار بياوريم.

هرزه‌نگاري يا پورنوگرافي: تحقير طبيعت انسان و ارزش خانواده

دست‌يابي به اهدافي كه به صورت نمونه‌هايي در جملات بالا نشان داده شد، از آرزوهاي ديرينه زمينه‌سازان و برپاكنندگان نظم نوين جهاني است. برنامه‌ريزان اين نظم شيطاني، به خوبي مي‌دانند كه مهم‌ترين چالش پيش‌روي آنها در پيشبرد بعد اجتماعي اين نظم، «خانواده» و پيوستگي عاطفي انسان‌ها در درون آن به يكديگر در زير چتري از معيارهاي اخلاقي، انساني در جوامع مختلف است.

از اين‌رو، طراحان دنياي جديد ابزارهاي مختلفي را براي از بين بردن اين سد بزرگ پيش‌بيني كرده و با تمامي قواي مالي، فكري و ايده‌پردازي سياسي، اجتماعي و روان‌شناختي خود، جنگ عظيمي را عليه «خانواده» به راه انداخته‌اند كه از جبهه‌هاي مختلفي همچون فمينيسم، تحركات ضداجتماعي، تبليغ انزوا و زندگي مجردانه، تبليغ همجنس‌بازي، حيازدايي، عادي نشان دادن عدم پاي‌بندي به موازين اخلاقي، تبليغ بي‌بندوباري و نيز هرزه‌پردازي هدايت مي‌‌شود. در اين گزارش به طور ويژه به اين جنگ هرزه‌پردازانه عليه انسان، خانواده و جامعه‌ مي‌پردازيم.

هرزه‌پردازي يكي از ابزارهاي قدرتمند جنگ عليه خانواده است كه قلب، روح و وجدان زنان و مردان جوامع مختلف از غرب گرفته تا شرق را هدف قرار داده است. در دنياي ارتباطات دست‌يابي به محتواهاي جنسي به راحتي از طريق تلويزيون، فيلم‌ها، كانال‌ها و سايت‌هاي اينترنتي مقدور شده است. به بيان ديگر، با ظهور اينترنت و تلويزيون‌هاي ماهواره‌اي، تمامي جوامع جهان هدف يك تهاجم هرزه‌پردازانه قرار گرفته است كه نتايج اين هجمه روان‌شناختي و جامعه‌شناختي با توجه به آمارهاي مربوط به خانواده در كشورهاي مختلف با گذر زمان بيش از پيش آشكار مي‌شود.

اصرار بر دم غنيمت‌شماري خودخواهانه براي لذت‌جويي به هر قيمتي، شاكله دروني و ذات پورنوگرافي را تشكيل مي‌دهد. هرزه‌پردازي افكار معتقدان به نجابت و عفت و پاكي و مسئوليت اخلاقي در برابر خداوند را به مسخره مي‌گيرد و زنان و مردان و كودكان را استثمار كرده، جايگاه انساني آنها را فروكاهيده و شرافت و حقوق آنها را چپاول مي‌كند. هرزه‌پردازي تحقير و تنزل احساسات و كنش‌هاي طبيعي جنسي انسان به يك پديده شديدا اعتيادآور، مخرب، اخلاق‌زدا، فسادآور و مهلك است كه با فرصت‌طلبي عوامل فعال در پياده‌سازي بخش اجتماعي نظم نوين شيطاني سامان داده شده تا راه زندگي اخلاقي و نجيبانه بر انسان عصر ارتباطات و رسانه بسته شود.

هرزه‌پردازي جسم، روح و ذهن را به آلودگي مي‌كشاند

هرزه‌پردازي نگاه و تصور طبيعي فرد نسبت به واقعيت و هدف روابط جنسي را تغيير داده و بذر گرايش‌هاي انحرافي جنسي را در روان بيننده مي‌پراكند. براساس مطالعات محققان بنياد ملي تحقيقات خانواده كانادا، تصورات غيرواقعي خطرناكي در ذهن فرد استفاده‌كننده از آثار هرزه‌پردازانه شكل مي‌گيرد كه موجب دست زدن به برخي رفتارهاي زننده و ضداخلاقي از جانب او مي‌شود؛ براي مثال، نتايج مطالعات نشان مي‌دهد كه در ميان مردان معتاد به هرزه‌پردازي كه اقدام به تجاوز به عنف به زنان كرده‌اند؛ باوري شايع بوده مبني بر اينكه: زنان خود باعث و باني مورد تجاوز قرار گرفتن مي‌شوند؛ زيرا آنها از رابطه‌اي كه شكل تجاوز داشته باشد، لذت مي‌برند و فرد متجاوز يك انسان عادي بوده و بدون مشكل است! ريشه اين تصور خطرناك كه دروازه ورود به حريم جسمي افراد ديگر و ارتكاب كثيف‌ترين جنايات است، در تصوير غيرواقعي ارائه شده از روابط جنسي در هرزه‌پردازي است كه ذهن فرد را به صورت حق به جانبي براي ارتكاب جرايم جنسي قانع مي‌سازد.

اعتياد به هرزه‌پردازي خطرناك‌تر از اعتياد به مواد مخدر

براساس مطالعات دكتر ويكتور كلاين كه متخصص درمان اعتياد به سكس است، استفاده مكرر از محتويات هرزه‌پردازي قابليت احساس لذت در زندگي عادي زناشويي را از بين مي‌برد و به تدريج منجر به كشيده شدن فرد به سوي محصولات حاوي اعمال خشونت‌آميز و غيرانساني جنسي مي‌شود كه در نهايت به انحراف جنسي و ارتكاب جرايم سكسي، همچون تجاوز به عنف و تجاوز به كودكان مي‌انجامد. با رسيدن فرد به اين درجه، احتمال گرايش به هرگونه انحراف جنسي وجود دارد و ديگر برگشتن از اين گرايش‌ها گاهي حتي با به وجود آمدن احساس گناه سنگين در فرد نيز غيرممكن مي‌شود.

كارشناسان اذعان دارند كه درمان اعتياد به پورنوگرافي مي‌تواند بسيار سخت‌تر از درمان اعتياد به مواد مخدر باشد. درمان اعتياد به مواد مخدر اكثرا با سم‌زدايي شروع مي‌شود تا مواد از بدن خارج شوند؛ اما در اعتياد به هرزه‌پردازي بنا به گفته دكتر ليدن، از اساتيد دانشگاه «پنسيلوانيا» تصوراتي ذهني ايجاد مي‌شود كه به طور دائمي در ذهن كاربر جاگيري مي‌كند و با سيستم شيميايي مغز درگير مي‌شود. به همين دليل است كه معتادان به توليدات مستهجن مي‌توانند به طور واضح، همه جوانب فيلم‌هاي مشاهده شده در مدت‌ها قبل را توضيح دهند. سم‌زدايي رواني اين نوع اعتياد بسيار سخت بوده و گاهي در حد غيرممكن است كه در اين حالت ديگر فرد از شأن انساني خارج شده و در حالات مهلك رواني، جنسي قرار مي‌گيرد.

مهم‌ترين موضوع در اين رابطه، اين است كه افتادن در اين مسير، به تدريج و در يك حالت غيرقابل تشخيص روي مي‌دهد. به عقيده دكتر كلاين مانند سرطان رشد كرده و پخش مي‌شود و بسيار به ندرت به خودي خود جمع شده و از بين مي‌رود و درمان آن سخت است. مردان مبتلا به اعتياد به هرزه‌پردازي اكثرا آن را انكار مي‌كنند و در نتيجه قابل پيش‌بيني است كه از مواجهه با آن خودداري مي‌كنند كه منجر به ناهماهنگي‌هاي زناشويي بين زوجين مي‌شود و گاهي به طلاق منجر مي‌گردد و گاهي نيز موجب از هم پاشيدن روابط عاطفي موجود بين افراد ديگر مي‌شود.

هرزه‌پردازي به همه آسيب مي‌رساند

نهادهاي مدافع اخلاق در اروپا و آمريكا در دفاع از خانواده با هرزه‌پردازي، مبارزه تبليغاتي انجام مي‌دهند.

طبق مطالعات، ارتباط اثبات شده‌اي بين اعتياد به محصولات هرزه‌پردازي و تجاوز به عنف و ديگر خشونت‌ها نسبت به زنان و كودكان وجود دارد. بخش زيادي از افراد دستگير شده در مورد خشونت‌هاي جنسي به تمايل شديد به استفاده از محصولات حاوي پورنوگرافي خشونت‌آميز اعتراف مي‌كنند. در اوايل مشاهده صحنه‌هاي خشونت‌آميز جنسي، فرد متوجه تأثير آن بر كاركرد رواني خود نيست؛ اما رفته رفته گرايش به خشونت جنسي و تخيلات مربوط به آن، در فرد ايجاد شده و با تداوم استفاده از اين محصولات اين گرايش در مسيري كاملا تدريجي براي او عادي و لذت‌بخش مي‌شود.

پورنوگرافي سطح و اهميت رابطه جنسي بين زوجين را كه به عنوان وجهي از عشق و ابراز عواطف محبت‌آميز به صورتي كاملا اخلاق‌مدارانه بين زن و مرد در آن روي مي‌دهد، به عملي كاملا حيواني تنزل مي‌دهد كه مي‌تواند هرگونه گرايش حتي خشونت‌آميز و ضدانساني را شامل باشد. در واقع، پورنوگرافي يك تفسير و تعبير ضدانساني از يك واقعيت زيبا و مهم وجود انسان است و در آن، روابط انحرافي هيجان‌انگيز و مطلوب جلوه داده مي‌شود و بر كام‌جويي شخصي بدون در نظر گرفتن حرمت افراد ديگر تأكيد شده و زن و مرد و كودك به صورت اشيايي براي لذت جنسي معرفي مي‌شود.

طبق يافته‌هاي روان‌شناختي، هرزه‌پردازي زمينه‌ساز تجاوز به عنف و اقدامات ضداخلاقي فراواني است.

هرزه‌پردازي و نوجوانان

به عقيده برخي محققان، هرزه‌پردازي بر تكوين طبيعي مغز كودكان تأثير منفي دارد. آمارهاي جهاني نشان مي‌دهد كه پسربچه‌هاي 12 تا 17 ساله از گروه‌هاي عمده مراجعه‌كننده به محصولات حاوي هرزه‌پردازي هستند. در واقع براي اكثر آنها اين محصولات، اولين و ساده‌ترين مسير براي كنجكاوي‌ها و آموزش‌هاي جنسي محسوب مي‌شود؛ در حالي كه اين سايت‌ها و فيلم‌ها از هرگونه آموزش و بيان واقعيت و مسائل بهداشتي خالي بوده و نوجوانان را در معرض بيماري‌هاي جنسي و رواني مختلف قرار مي‌دهند.

تأثير ناگوار هرزه‌پردازي بر كودكان، همواره مورد توجه مدافعان كيان خانواده در سراسر جهان بوده است.

تصويري كه هرزه‌پردازي در ذهن نوجوانان مذكر از جنس مؤنث مي‌آفريند، بسيار تحقيرآميز است؛ به گونه‌اي كه تمامي وجود انساني و تن دختران و زنان را در اذهان نوجوانان پسر در حد يك شيء كه نسبتي با احترام و عواطف ندارد، پايين مي‌آورد. در نتيجه امكان ايجاد رابطه طبيعي حاوي نگاه انساني و محترمانه بين دو جنس از بين رفته و زمينه ارتكاب به تجاوز و تعدي جنسي فراهم مي‌شود. بديهي است قربانيان جنايات جنسي تا مدت‌هاي مديد و گاه تا آخر عمر با يك رنج پنهان دروني دست به گريبان بوده و در نگاه طبيعي آنها به روابط اجتماعي و به خصوص روابط زناشويي و زندگي خانوادگي، اخلال‌هاي بزرگي ايجاد خواهد شد.

دكتر جوديت رايسمن (Dr.Judith Reisman) مدير انستيتو آموزش رسانه‌اي و يكي از مخالفان هرزه‌پردازي مي‌گويد: مشاهدات عصب‌شناختي در مورد پاسخ غريزي مغز به تصاوير و صداهاي مستهجن نشان مي‌دهد كه تماشاي اين توليدات يك رويداد بيولوژيك مهم است كه آگاهي فردي براي تصميم‌گيري را مختل مي‌كند كه اين اتفاق براي مغز منعطف و تحت‌تأثير قرار گيرنده كودكان مضر است؛ زيرا قدرت دريافت واقعيت از سوي آنها را از بين برده و در نتيجه تأثيرات نامناسبي بر سلامتي جسمي و روحي، آسايش و شادي آنها مي‌گذارد.

فعالان فراواني در سراسر جهان با تشكيل تجمع‌هاي اعتراضي نسبت به هرزه‌پردازي معترضند.

از هم پاشيدن خانواده

هرزه‌پردازي بر رفتار تأثير گذاشته و گرايش‌ها را هدايت مي‌كند. پيام‌هاي آن در ابتدا اغواكننده هستند؛ زيرا خيالي بوده و بنابراين بسيار هيجان‌آورتر از واقعيت نمايش داده مي‌شوند. در اشخاصي كه از هرزه‌پردازي استفاده مي‌كنند انتظارات غيرواقعي اعجاب‌آوري در مورد روابط جنسي شكل مي‌گيرد كه منجر به آسيب ديدن روابط بين فردي، اجتماعي و خانوادگي آنها مي‌شود. در واقع، هدف اصلي اشاعه هرزه‌پردازي همين است كه اعتماد و صداقت را كه دو ركن اصلي يك ازدواج است، از بين ببرد.

از آنجا كه ارتباط با سايت‌ها و توليدات هرزه‌نگاري، عمدتا به صورت مخفيانه انجام مي‌گيرد؛ اين مخفي‌كاري اكثرا منجر به رفتارهاي فريب‌آميز و دروغ‌گويي مي‌شود كه در نتيجه، در زوج‌ها احساس مورد خيانت واقع شدن و حس شك به وجود مي‌آيد. آنها نمي‌توانند بفهمند كه چرا ديگر براي همسرشان خوشايند نيستند يا چرا همسرشان برايشان جذابيت قبلي را ندارد. همان‌طور كه در بالا تأكيد شد، هدف هرزه‌پردازي از هم پاشيدن خانواده است و دست‌يابي به اين هدف، بدون اينكه اعضاي خانواده متوجه باشند، به تدريج روي مي‌دهد.

معرفي نماد روبان سفيد و هفته مبارزه با هرزه‌پردازي

از اقدامات جهاني عليه اين پديده ضدانساني اينترنت و هرزه‌نگاري

در همايش سال 2003م. وكلاي خانواده در آمريكا، دو سوم وكلاي شركت‌كننده از نقش تأثيرگذار اينترنت در طلاق صحبت كردند. هرزه‌پردازي آنلاين، بيشترين تأثير مثبت را در ميان هرزه‌پردازي‌هاي اينترنتي بر رشد طلاق داشته است. اين در حالي است كه در نيمه نخست دهه نود كه هنوز اينترنت، توسعه و گسترش نيافته بود، تأثير فيلم‌ها و مجلات هرزه بر طلاق، چيز قابل توجهي نبود.

بيش از 75% محصولات هرزه اينترنتي در آمريكا توليد مي‌شود. نزديك به 15% در اروپا و مابقي در ساير مناطق، بيش از 70 ميليون نفر در طول هفته به سايت‌هاي هرزه سر مي‌زنند كه حدود 20 ميليون آنها از آمريكاي شمالي هستند. «آلمان»، «انگلستان»، «فرانسه»، «ايتاليا» و «اسپانيا» از بزرگ‌ترين مشتريان هرزه‌پردازي آنلاين در اروپا هستند. در آلمان كاربران اينترنتي سايت‌هاي هرزه به طور ميانگين در هر ماه 70 دقيقه صرف اين سايت‌ها مي‌كنند. در ميان اروپاييان مراجعه‌كننده به اين سايت‌ها افراد بالاي 50 سال بيشترين زمان را در اين سايت‌ها مي‌گذرانند. حدود 70% از ترافيك سايت‌هاي مستهجن در طول روز روي مي‌دهد. در ميان محتويات حدود 100 هزار سايت، تصاوير و فيلم‌هاي مستهجن در مورد كودكان مشاهده مي‌شود.

اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي نقش پررنگي در گسترش و نفوذ هرزه‌پردازي در جوامع داشته است.

يكي از اساتيد گروه انسان‌شناسي «دانشگاه تهران» در سال 1387هـ.ش. در مورد ايران مي‌گويد: انفجار بزرگي است كه در گسترش سايت‌هاي پورنوگرافي در ايران رخ داده است. روابط مبهم و متناقض بين جنسيتي، افزايش شديد ايدز، گسترش شديد سايت‌هاي پورنوگرافيك و پورنوگرافي زيرزميني و محتواي آنها، خشونت عليه زنان و كودكان و سوءاستفاده از آنان، از موارد آسيبي روابط بين جنسيتي محسوب مي‌شوند. اين قبيل سايت‌ها از پربيننده‌ترين سايت‌ها در بين مخاطبان ايراني مي‌باشند. اين گفته نشان مي‌دهد كه ايران يكي از اهداف اصلي جنگ بزرگ و ويرانگر هرزه‌پردازانه است و برنامه‌ريزان امنيت اجتماعي ايران نيز متوجه اين موضوع مي‌باشند.

سردار كمال هاديانفر، رئيس‌پليس «فضاي توليد و تبادل اطلاعات ناجا» در مرداد ماه سال جاري (1391 هـ.ش.) در گفت‌وگو با «ايسنا» بر پاكسازي فضاي مجازي از محتويات غيراخلاقي تأكيد كرده است و از وجود برنامه‌هايي براي مقابله با رشد و توسعه خطرناك استفاده از محتويات هرزه اينترنتي خبر داده است كه به دنبال آن، سايت خبري هافينگتون‌پست در تيتر خود ايران با كمك غول شبكه‌هاي اجتماعي به جنگ پورنوگرافي مي‌رود آشكارا به واژه جنگ اشاره كرده است.

پي‌نوشت‌ها:

1. «كاركردهاي خانواده»، ليندا گوردون، ژورنال وومن، پاييز 1969.

منابع و مآخذ:

http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/2010/jul/02/gail-dines-pomography

http://www.deseretnews.com/article/700066752/New-initiative-sheds-light-on-pornographys-impact-on-families.html?pg=all

http://www.aftabnews.ir/vdcdjz05.yt05x6a22y.html

http://www.wecaretoo.com/Organizations/CAN/nffre.html

http://criminaljustice.state.ny.us/missing/i_safety/pom_dangers.htm

http://www.drjudithreisman.com/archives/2011/10/pom_numbs_body.html

http://www.focusonthefamily.com/marriage/divorce_and_infidelity/dealing_with_pomography.aspx

http://www.drjudithreisman.com/erototoxin.html

http://www.catholicculture.org/commentary/articles.cfm?id=134

http://www.drjudithreisman.com/archives/2005/12/the_sex-industr.html

http://www.americanhumanist.org/HNN/details/2012-04-a-humanist-argument-against-pomography

http://www.huffingtonpost.com/2012/07/24/iran-facebook-police-pom-cyber-crimes_n_1699632.html.

گزارش ويژه سايت مشرق

تاريخ انتشار: 25 شهريور 1391.

ش.د920078ف

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات