تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۸۵۳۲۰

تخريب مستمر كميسيون «برجام» از سوي زنجيره‌اي‌ها

پایگاه بصیرت / سعيد همتي
(روزنامه جوان ـ 1394/06/18 ـ شماره 4622 ـ صفحه 5)
از زماني كه كميسيون ويژه برجام با 15 نفر عضو در مجلس شكل گرفت، جماعت تجديدنظرطلب و رسانه‌هاي متعدد آن شمشير را براي آن از رو بستند و تلاش كردند تا به هر شكل ممكن و به هر بهانه‌اي عملكرد اعضاي آن را زير سؤال برده و رويكرد آن در قبال پرونده هسته‌اي را حزبي و جناحي بنامند. هر چند كه بايد يادآور شد ورود مجلس به موضوع بررسي برجام يا همان برنامه جامع اقدام مشترك همواره با انتقادات و اعتراضات جناح مدعي اصلاح‌طلبي طي يك ماه اخير همراه بوده است. رسانه‌هاي زنجيره‌اي اين جناح كه اصرار دارند با به كارگيري القابي همچون دلواپسان و تندروهاي سياسي، منتقدان و كارشناسان دلسوز توافق هسته‌اي كه خواهان بررسي قانوني و دقيق برجام هستند را نزد افكار عمومي تخريب كنند، روز گذشته هم در گزارشات و مطالب خود به شدت نسبت به عملكرد اين كميسيون انتقاد كرده‌اند.

تخريب كميسيون ويژه برجام خط رسانه‌اي زنجيره‌اي‌ها

به عنوان نمونه روزنامه اعتماد بخش قابل توجهي از صفحات خود را به بحث بررسي برجام در كميسيون ويژه اختصاص داد و در يكي از مطالب خود با درج تيتر «‌استفاده از اطلاعات جليلي براي پاسخگويي به عراقچي» نوشت: «‌اطلاعات فني جليلي براي مقابله بهتر با عراقچي؛ اين تاكتيكي است كه ديروز رسماً در كميسيون برجام رونمايي شد. جايي كه منتقداني چون سيد محمود نبويان، مهرداد بذرپاش و حتي حميد رسايي كه عضو كميسيون ويژه نيست پيشنهاد مي‌كنند تا در جلسات هفته آينده ابتدا اين مجموعه در روز يك‌شنبه ميزبان سعيد جليلي باشد تا عراقچي روز دوشنبه عازم بهارستان شود. دليل آن را هم به صراحت در صحن جلسه عنوان مي‌كنند؛ دريافت پاسخ‌هايشان از سوي جليلي براي داشتن دستي پر در مقابل عراقچي.»

اين روزنامه در ادامه با تخريب رويكرد كنوني اين كميسيون مي‌نويسد:‌«‌اين يعني همان «مناظره هسته‌اي» بدون رويارويي مستقيم. مناظره‌اي كه در جلسه ديروز كميسيون برجام خود جليلي و تيم همراه او هم نشان دادند كاملاً براي آن آماده و مشتاق هستند. منتقدان توافق ديروز گفته‌اند بهتر است فرصتي براي آنها مهيا شود تا بتوانند ابهامات مدنظر جليلي و ايرادات او درباره برجام را از عراقچي بپرسند و آماده‌تر از هميشه به مصاف تيم هسته‌اي بروند. جليلي براي نشان دادن اشتياقش به چنين مصافي در دومين حضورش در بهارستان بعد از توافق هسته‌اي حمله‌اي تمام‌عيار را به برجام كليد زد و از چشمپوشي روي «صد حق مسلم» ايران در اين توافق سخن گفت. برنامه منتقدان هسته‌اي اگر طبق روال جلو برود احتمال بالا گرفتن اختلافات در هفته آينده اصلاً بعيد نيست. اختلافاتي كه شايد يك نفر بتواند آن را جمع كند.»

اين روزنامه همچنين صفحه 3 خود را به همين موضوع اختصاص داده و با انتخاب عبارت جهت‌دار «مهمانان ناخوانده در كميسيون بررسي برجام» ادعا مي‌كند كه انتقادها به حضور نمايندگان غيرعضو در جلسات كميسيون ويژه ادامه دارد در حالي كه حضور برخي ديگر از نمايندگان ملت مطابق قانون و با هماهنگي قبلي صورت گرفته است.

در اين گزارش با ادبياتي تخريبي مي‌خوانيم: «‌جلسه پشت جلسه. روايت اين روزهاي كميسيوني است كه براي بررسي برجام به صورت ويژه تشكيل شده است.... مجلس تعطيل است اما جلسات كميسيون ويژه برقرار است... كميسيون ويژه اما اين روزها مهماناني هم دارد كه شايد در نگاه اول ناخوانده به نظر برسند اما براساس برخي خبرها گويا آنها هم خوانده مي‌شوند. حضور برخي نمايندگان غيرعضو در اين كميسيون كمي حاشيه برانگيز شده است. بسياري نسبت به حضور آنهايي كه عضو اين كميسيون نيستند اما حضور دارند، سؤال مي‌كنند و برخي‌شان حاشيه‌سازي‌هايي هم مي‌كنند و انتقاد‌هايي دارند.»

دوقطبي در جامعه به سبك آرمان

آرمان روزنامه خانوادگي ‌هاشمي رفسنجاني هم از جمله ديگر روزنامه‌هاي زنجيره‌اي است كه در گزارش‌هاي خود به تخريب اين كميسيون پرداخته. اين روزنامه در گزارش خود تحت عنوان «‌كميسيون كارشناسي يا محل تخريب سياسي‌» تلاش مي‌كند تا اعضاي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان را رودرروي منتخبان ملت قرار دهد و دوقطبي كاذب در جامعه را تشديد كند، آن هم با به كارگيري اين ادبيات: «‌آسمان همان آسمان است، موضوع هم همان كه بود، انرژي هسته‌اي، توافق، برجام، منافع ملي، غني‌سازي، تحريم و سانتريفيوژ، بازهم ديپلمات‌ها يك سوي ميز هستند، آماده و مصمم، اين بار اما عرصه چانه‌زني، خاك بيگانه نيست حريم خانه خودي است اين بار در برابر رقيب خارجي صف‌آرايي نكرده‌اند بلكه آمده‌اند تا در برابر نمايندگان، در خانه ملت از دستاوردها بگويند و نقد كارشناسي بشنوند اما باز هم مرغ دلواپسان يك پا دارد. ديپلمات‌هايي كه در برابر عالي‌ترين مقامات شش قدرت جهاني سر خم نكرده و چهره بشاش و سرافراشته آنان در سخت‌ترين لحظات مذاكرات نماد اقتدار ايران در منظر جهانيان بود و سخنشان مبني بر عدم تهديد ايراني تلنگري شيوا در گوش قدرتمداران جهاني، اين بار مانده‌اند كه در برابر نقدهاي تند داخلي چه بگويند.»

عصبانيت از حضور جليلي در كميسيون

البته فضا‌سازي رسانه‌هاي جماعت تجديدنظرطلب عليه منتخبان ملت به روز گذشته خلاصه نمي‌شود و طي روزهاي گذشته استمرار داشته است. به عنوان نمونه محمدرضا تابش در واكنش به حضور جليلي در كميسيون مربوطه به شرق مي‌گويد: « چه دليلي دارد در نخستين جلسات اين كميسيون از سعيد جليلي دعوت شود و از او بخواهند كه راجع به برجام نظر بدهد؟... من واقعاً نسبت به اينكه اين كميسيون بتواند كاري انجام دهد، اميدوار نيستم. ان‌شاءالله كه آقايان نخواهند به‌عنوان اعضاي اين كميسيون، مكنونات قلبي و جناحي خودشان را در جامعه بيان كنند و محل بررسي اين موضوع شوراي‌عالي امنيت ملي است.»

كميسيون برجام عصاره مجلس است

در مقابل تاكتيك ياد شده جماعت تجديدنظرطلب هم برخي از اصولگرايان و منتخبان ملت مجبور به واكنش شده و از روند شكل‌گيري و خروجي كميسيون برجام در مجلس حمايت كرده‌اند، حسينعلي حاجي دليگاني نماينده مردم شاهين‌شهر در مجلس، در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به اقدام زنجيره‌اي اخير توسط رسانه‌هاي اصلاح‌طلب در تضعيف كميسيون ويژه برجام و ايجاد دو قطبي در اين زمينه در كشور گفت: كميسيون برجام، عصاره مجلس است، چون تمام نمايندگان مجلس با رأي مستقل خود ۱۵ عضو اين كميسيون را انتخاب كرده‌اند تا بررسي برجام را در دستور كار خود قرار دهند.

وي افزود: كساني كه به دنبال ايجاد دوقطبي سياسي در مسئله بررسي برجام در مجلس هستند، ورود مجلس به بررسي اين توافقنامه را خطرناك مي‌دانند و بيم آن را دارند كه در جريان اين بررسي برخي حقايق رو شده و به گوش مردم برسد. اين نماينده مجلس ادامه داد: انتظار همه اركان نظام از اجراي توافق هسته‌اي اين است كه گره‌هاي اقتصادي كشور برطرف شده و تحريم‌هاي ظالمانه برداشته شود، اما اگر قرار باشد در اين زمينه گشايشي در كشور ايجاد نشود بنابراين برجام هم ثمره‌اي براي ملت نخواهد داشت.

حاجي‌دليگاني گفت: آنچه مجلس در حال انجام آن است، بررسي برجام و به طور كلي سير و روند انجام مذاكرات در سال‌هاي گذشته است كه هر كس به فراخور مسئوليت خود در دوره‌هاي قبلي نيز درباره آن توضيحاتي را به اعضاي كميسيون برجام ارائه مي‌دهد، اما موضع‌گيري‌هاي رسانه‌هاي اصلاح‌طلب نشان مي‌دهد كه سعي مي‌كنند با تضعيف اين كميسيون، اجازه افشاي حقايق داده نشده يا حقايقي را كه در جلسات كميسيون برجام مطرح مي‌شود، كم‌ارزش قلمداد كنند. وي با بيان اينكه غوغاسازي و سروصدا كردن در كشور هيچ نفعي براي مردم ندارد، خاطرنشان كرد: بايد هرآنچه طي سال‌هاي گذشته در جريان مذاكرات اتفاق افتاده، براي مردم گفته شود تا در جريان آن قرار گيرند.

صف‌آرايي مستمر تجديدنظرطلبان مقابل قانون

سابقه نشان داده كه جماعت تجديدنظرطلب هر گاه خواسته‌هاي حزبي و جناحي خود را مقابل قانون اساسي ديده‌اند، تلاش كرده‌اند با ايجاد بلوا و جوسازي‌هاي سياسي معادله را به نفع خود تغيير داده تا بلكه اهداف جناحي‌شان محقق شود. رفتار مورد اشاره اين جريان هم يكي ديگر از رفتارهاي خلاف قانون و مخالف مصالح كشور است كه بدون در نظر گرفتن منافع كشور و اصول قانون اساسي در جريان است، چراكه قانون اساسي طبق اصل 125 و77 اختيار تام بررسي توافقنامه‌اي به نام برجام را به مجلس داده و جماعت تجديدنظرطلب چون چنين روندي را برخلاف آمال حزبي خود مي‌بينند تلاش مي‌كنند آن را به هر شكل ممكن تخريب و تخطئه كنند آن هم در شرايطي كه همين روند در سناي امريكا در حال روي دادن است.

http://javanonline.ir/fa/news/738577

ش.د9402494

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات