بین الملل >>  سیاست خارجی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۸۵۸۱۸
سردار جوانی در گفتگو با بصیرت

تعویق تحریم های موشکی ایران توسط آمریکا، همراه با یک مطالبه سیاسی است

در این زمینه دو نکته حائز اهمیت است: اولا تعويق‌هايي را كه انجام دادند موقت است و در موقعيت مقتضي و مناسب تحريم‌ها را اعمال خواهند كرد و ثانیا برخي از صحبت‌هايي كه شخصيت‌هاي برجسته‌ي آمريكایی مانند خانم وندي شرمن داشته اند، نشان می دهد که آن ها به دنبال اين هستند كه برجام بر روي فضاي سياسي ايران در آستانه‌ي انتخابات تأثير بگذارد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/وحید قاسمی
افزایش توانمندی های ایران در زمینه موشکی که علاوه بر ساخت و ارتقاء سطح آن ها، اختفاء موشک ها در شهرهای زیرزمینی، خود توانمندی بسیار بزرگی را به نمایش می گذارد، سخت بودن ایران را برای آمریکا هر روز بیشتر می کند و سران ایالات متحده با انواع ترفندها سعی دارند تا توان موشکی ایران را محدود سازند. در هفته های قبل کاخ سفید برنامه تحریمی خود علیه صنایع موشکی ایران را به تعویق انداخت، اما صحبت از آن و زنده نگاه داشتن فشار روانی علیه توان موشکی ایران، همچنان در رسانه های آمریکا دیده می شود.
درباره برنامه های محدودسازی توان موشکی ایران توسط آمریکا و مسائل پیرامون آن، گفتگویی را با سردار جوانی، انجام داده این که در ذیل می آید:

بصیرت: پایان هفته قبل، دکتر روحانی در نامه ای به سردار دهقان، وزیر دفاع کشورمان، از وی خواست تا برنامه های موشکی را بدون توجه به تحریم های احتمالی آمریکا، با قدرت ادامه دهند. این برنامه تحریمی آمریکا علیه توان موشکی ایران که به تعویق افتاده است را لطفا شرح دهید؟

سردار جوانی: به تعويق انداختن تحريم‌هاي موشكي آمريكا عليه جمهوري اسلامي ایران به اين خاطر است كه كاري كه آمريكايي‌ها انجام دادند به نوعي نقض برجام است. آمريكايي‌ها متعهد شده بودند كه هيچ گونه تحريم‌ جديدي را وضع نكنند. جمهوري اسلامي مي‌توانست به خاطر همين اقدام آمريكايي‌ها، اجراي برجام را متوقف كند و اقداماتی که در حال انجام است، به تعويق اندازد.
از همین رو آمريكایی ها تحریم های جدید را به عقب انداختند، چون اولاً تحریم های جدید به معنای لغو برجام است و ثانیا اين كه خود آمريكايي‌ها به نوعي مطالبه ای را مطرح مي‌كنند كه قابل توجه است.

در پُشت به تعویق افتادن تحریم های موشکی توسط آمریکا،یک مطالبه سیاسی نهفته است

در این زمینه دو نکته حائز اهمیت می باشد:
نكته‌ي اول: تعويق‌هايي را كه انجام دادند موقت است و در موقعيت مقتضي و مناسب تحريم‌ها را اعمال خواهند كرد.
 نكته‌ي دوم: برخي از صحبت‌هايي كه شخصيت‌هاي برجسته‌ي آمريكایی مانند خانم وندي شرمن داشته اند، نشان می دهد که آن ها به دنبال اين هستند كه برجام بر روي فضاي سياسي ايران در آستانه‌ي انتخابات تأثير بگذارد.
اقدام آمريكايي‌ها كاملاً خلاف توافق هسته‌اي و برجام بود و اعمال اين نوع تحريم‌هاي جديد مي‌توانست واكنش‌هايي بين مردم و ملت ما به دنبال داشته باشد. در این زمینه مسئولين جمهوري اسلامي مي‌توانستند اقداماتي را در مقابل نقض برجام از سوي آمريكا انجام دهند. به نظر مي‌رسد كه به تعويق انداختن این موضوع بي‌ارتباط با مسائل ايران و انتخابات نباشد، چرا که آمریکائی ها معتقدند در آستانه‌ي انتخابات نبايد كاري كنند كه آن جرياني كه در داخل ايران به نوعي به آن اميد بسته اند، شانس موفقيت آن كمتر شود. اين موضوع را باید به نوعي توجه داشت. البته مردم ما بصير، هوشمند و آگاه هستند. قطعاً اين موارد را مورد توجه قرار مي‌دهند.
به هر حال آنچه كه حائز اهميت است اين است كه اصل اين وضع تحريم‌ها برخلاف برجام است و نشان مي‌دهد كه آمريكايي‌ها قابل اعتماد و پايبند به تعهداتشان نخواهند بود. قطعاً مسيري كه آمريكايي‌ها دنبال خواهند كرد مسير حفظ تحريم‌ها يا وضع تحريم‌هاي برداشته شده به شكل جديد و با عناوين جديد می باشد. از همان ابتدا مقام معظم رهبري تأكيد مي‌كردند كه من در این زمینه خوشبين نيستم. بايستي به آمريكايي‌ها به ديده‌ي بدبيني نگريست و اقدامات لازم را به گونه‌اي انجام داد كه برجام در عمل، منافع كشور ما را آسيب نزده و كشور دچار خسارت نشود.

بصیرت: برخي معتقدند بعد از اين كه ايران بخش زيادي از تعهدات خود در برجام را اجرايي كرد، آمريكايي‌ها تحريم‌هاي به تعويق افتاده عليه برنامه‌ي موشكي ايران را اجرا خواهند كرد. نظر شما در اين باره چيست؟

سردار جوانی: این موضوع نكته‌ي قابل توجهي هست و همين طور هم مي‌تواند باشد. يكي از اهداف و دلايل به تعويق انداختن تحریم های اخیر توسط آمریکا، این بود كه جمهوري اسلامي اجراي برجام را متوقف نكند، زیرا در این صورت جمهوري اسلامي ایران مي‌تواند به دليل نقض برجام از سوي آمريكا، اقدامات خودش را در راستاي اجرای برجام متوقف كند. در واقع، آمريكايي‌ها با اين اقدام می خواهند درست زمانی تحريم‌ها را اعمال كنند كه جمهوري اسلامي به عمده‌ي تعهدات خودش براساس برجام عمل كرده باشد و در راستاي محدودسازي و پذيرش نظارت‌ها در حوزه‌ي هسته‌اي، كارها را انجام داده باشد. اين نكته‌اي است كه هوشمندي مسئولان جمهوري اسلامي را در اجراي برجام مي‌طلبد.

بصیرت: آيا امروز آمريكايي‌ها تحريم‌هاي مورد نظر خود عليه برنامه موشكي ايران را مستند به قطعنامه‌ي 2233 شوراي امنيت سازمان ملل مي‌كنند يا اين قطعنامه هيچ بندي جهت محدودسازي توان موشكي ايران ندارد؟

سردار جوانی: آن چیزی كه جمهوري اسلامي ایران در خصوص آن مذاكره كرده، موضوع هسته‌اي بوده و توافقات هم براساس برجام می باشد. قطعنامه‌ي جديد سازمان ملل بخشي از برجام نيست و جمهوري اسلامي رسماً اين را اعلام كرده است. آن چیزی كه مهم است آمريكايي‌ها متعهد شده‌اند كه براساس برجام و توافق هسته‌اي هيچ گونه تحريم جديدي را با هيچ عنوان وضع نكنند. در این خصوص كاري كه آمريكايي‌ها انجام مي‌دهند وضع تحريم‌هاي جديد و نقض برجام است. در این زمینه آن ها نمي‌توانند به قطعنامه‌ها استناد كنند. چون آمريكايي‌ها اين را متعهد شده‌اند و اين نشان مي‌دهد كه آمريكايي‌ها به تعهداتشان پايبند نيستند و به راحتي نقض عهد مي‌كنند.

بصیرت: در نهايت جمهوري اسلامي ايران در مقابله با سياست‌هاي تحريمي آمريكا عليه توان موشكي کشور، چه اقداماتي را بايد انجام دهد؟ چشم‌انداز مقابله‌ي آمريكا با توان موشكي ايران را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

سردار جوانی: جمهوري اسلامي بارها اين موضوع را رسماً اعلام و تصريح كرده است و الحمدالله در داخل كشور يك وحدت نظري وجود دارد كه سياست‌هاي دفاعي جمهوري اسلامي ايران تحت هيچ شرايطي نبايد از تحريم‌ها، فشارها و تهديدها تأثير بپذيرد.
جمهوري اسلامي ایران كشوري است كه از جنگ، درس ها و عبرت‌ها آموخته كه مي‌بايستي در دكترين دفاعي خودش كه جنبه‌ي دفاعي دارد هر روز بر اقتدارش بيفزايد و خصوصاً قدرت مقابله با هر تهديدي را در خودش روزافزون افزايش دهد.
برنامه‌ي موشكي جمهوري اسلامي كاملاً در راستاي سياست‌هاي دفاعي جمهوري اسلامي ايران است و هدف اصلي آن هم بازدارندگي است. طبيعي است كه در طي سال هاي گذشته همواره با تهديد مواجه بوديم. آمريكايي‌ها و صهيونيست‌ها، جمهوري اسلامي ايران را به شكل هاي مختلف تهديد مي‌كردند، حتی بحث استفاده از اقدام نظامي را بيان مي‌داشتند. اقدام جمهوري اسلامي يك اقدام معقول، منطقي و بر اساس قواعد پذیرفته شده بين‌المللي است و اين حق ملت ايران است كه اقدامات لازم را انجام دهند تا بتوانند از موجوديت، تماميت ارضي و از استقلال خودش در برابر هر نوع تهديدي دفاع كند. اساساً سياست دفاعي جمهوري اسلامي اين گونه است و برنامه‌ي موشكي ايران هم اين چنين است.
 به طور قطع اين نوع اقدامات آمريكايي‌ها در مورد تحريم‌ها و اعمال آن، تأثيري بر روي برنامه‌ي موشكي جمهوري اسلامي نه تنها نخواهد داشت، بلكه مي‌تواند جمهوري اسلامي را در پيشبرد برنامه‌‌هاي موشكي خودش مصمم كند، چرا كه اين نوع اقدامات نشانه‌اي از تداوم‌هاي دشمني‌هاي آمريكا نسبت به ملت ايران است.
آمريكايي‌ها بعد از توافق هسته‌اي به سمت وضع و اعمال تحريم‌هاي جديد رفتند و امروز به بهانه‌ي موشكي، فردا به بهانه‌ي حقوق بشر يا تروريسم این روند را ادامه می دهند و به دنبال اين هستند كه تحريم‌ها را عليه ما تشديد كنند. طبيعي است وقتي كه ملت ايران مي‌بيند كه كشوري چون آمريكا به دشمني‌هاي خودش ادامه مي‌دهد، طبيعي است كه ملت ايران اصرار داشته باشد كه برنامه‌ي موشكي خودش را به سرعت پيش ببرد و روز به روز بر توانمندي‌هاي دفاعي خودش بيافزايد. چون این اقدام تنها راه ممكن براي باز داشتن دشمن از دست زدن به هر نوع اشتباه راهبردي است.
ما بايستي در این زمینه قوي بوده و از قدرت بازدارندگي نظامي برخوردار باشیم و تهديدي در این زمینه اتفاق نيافتد. اساساً دكترين دفاعي جمهوري اسلامي، دكترين بازدارندگي نظامي است. كشوري كه بازدارندگي نظامي را در پيش گرفته طبيعي است كه لحظه‌اي دچار غفلت نخواهد شد. سياست‌هاي دفاعي جمهوری اسلامی ایران نباید تحت تأثير فضاسازي‌ها، جنجال‌ها و تحريم‌ها قرار بگيرد و باید برنامه‌ي خودش را در راستاي قوي شدن، افزايش توانمندي‌ها و بنيه‌ي دفاعي کشور دنبال کند./


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات