صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۸۶۰۶۸
در تازه‌ترین مناظره درون حزبی

نامزدهای جمهوری‌خواه: ایران آمریکا را در خلیج فارس تحقیر کرد

نامزدهای جمهوری‌خواه در تازه‌ترین مناظره خود یک گفته مشترک داشتند و آن اینکه ایران با بازداشت نظامیان آمریکایی واشنگتن را تحقیر کرد.
با گذشت چند روز از آزادی 10 نظامی آمریکایی که این هفته در آب‌های ایران بازداشت شدند، این مسئله هنوز در رأس اظهار نظرهای مقامات آمریکایی قرار دارد و حتی بخش زیادی از مناظره روز گذشته جمهوری‌خواهان را هم که می‌گفتند ایران «واشنگتن را تحقیر کرده»، به خود اختصاص داد.

هرچند اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا پذیرفته که این نظامیان به صورت غیرمجاز وارد آب‌های ایران شده‌اند، اما نامزدهای جمهوری‌خواه که برای انتخابات نوامبر 2016 با یکدیگر رقابت می‌کنند، اصرار داشتند که ایران با بازداشت تفنگداران آمریکایی به آمریکا «اعلام جنگ» کرده است.

سناتور «تد کروز» که در نظرسنجی‌ها در رده سوم یا چهارم رقابت‌های درون حزبی قرار دارد، در حالی که باید به سوالی در مورد تولید شغل در آمریکا پاسخ می‌داد، بحث را به سمت حادثه اخیر در خلیج فارس سوق داد و گفت «از دیدن اینکه 10 ملوان آمریکایی دستشان را پشت سرشان گرفته‌اند و زانو زدند»، وحشت زده شده است. 

کروز که پیش از این هم گفته بود به محض رئیس‌جمهور شدن توافق هسته‌ای با ایران را که قرار است به زودی اجرایی شود، لغو می‌کند، این بار هم گفت: «به شما قول می‌دهم که اگر رئیس‌جمهور شوم، هیچ نظامی زن و مرد آمریکایی مجبور به زانو زدن نخواهد شد و هر کشوری زنان و مردان جنگجوی ما را اسیر کند، قدرت و خشم ایالات متحده آمریکا را احساس خواهد کرد.»

تصاویر منتشر شده از زمان بازداشت نظامیان آمریکایی، که روی زمین زانو زده و دست خود را پشت سرشان گذاشته بودند، موجب شده تا بسیاری ایران را به تحقیر واشنگتن متهم کنند و برخی دیگر مانند دونالد ترامپ نامزد پیشرو جمهوری‌خواهان، بگویند این تصاویر «اشک» آمریکایی‌ها را درآورد. 

ترامپ در مورد این تصاویر که لحظاتی بعد از محاصره دو قایق آمریکایی در نزدیکی جزیره فارسی ضبط شده‌اند، گفت که این ویدئو را در بین گروهی از کارگران ساختمانی دیده و مشاهده کرده است که پس از دیدن زانو زدن آمریکایی‌ها، «اشک تمام صورت آن‌ها (کارگران) را گرفت.»

وی که بخش پایانی صحبت‌هایش در مناظره فاکس نیوز را به ایران اختصاص داد، باز دیگر کنایه‌ای به توافق هسته‌ای ایران و 1+5 که 23 تیر ماه امسال به دست آمد زد و گفت: «این صحنه وحشتناکی بود، صحنه وحشتناکی بود. تنها دلیلی هم که آن‌ها را به ما بازگرداندند، این بود که ما با آن‌ها یک معامله احمقانه 150 میلیارد دلاری کردیم.»

بر اساس توافق هسته‌ای وین، دارایی‌های بلوکه‌شده ایران که مقامات آمریکایی آن را نزدیک به 100 میلیارد دلار تخمین زده‌اند، باید آزاد شود و همین امر موجب شده که بسیاری از جمهوری‌خواهان آزادی سریع نظامیان آمریکایی را به در پیش بودن روز اجرای توافق ارتباط دهند. 

به نوشته پایگاه پالیتیکو، در حالی که مقامات دولت آمریکا حصول توافق هسته‌ای را موجب شکل‌گیری یک کانال مستقیم با تهران و در نتیجه آزادی سریع ملوانان عنوان کرده‌اند، اما جمهوری‌خواهان می‌گویند توافق موجب تضعیف واشنگتن در برابر ایران شده است. «کریس کریستی» یکی از این جمهوری‌خواهان است که می‌گوید اگر رئیس‌جمهور بود، ایرانی‌ها «می‌فهمیدند که چطور رفتار کنند.»

«جب بوش» که به دلیل اقدامات ویرانگر برادرش بوش اکنون جایگاه خوبی در نظرسنجی‌ها ندارد، مواضعی شبیه به بوش پسر گرفت و گفت اکنون دیگر «دشمنان ما از ما نمی‌ترسند.»

در حالی که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نوامبر سال جاری میلادی برگزار می‌شود، رقابت‌های درون حزبی از چند ماه قبل آغاز شده و در این بین مسئله نوع برخورد با ایران همواره یکی از موضوعات اصلی مورد بحث در مناظره‌ها بوده است.
منبع: فارس
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات