صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۸۶۰۷۴

تابلوی سیاسی 26 دیماه شماره308

تابلوی سیاسی 26 دیماه شماره308- word

تابلوی سیاسی 26 دیماه شماره308- pdf


روزنامه جوان/نوبت اجراي وعده‌هاي برجام
سرعت زايدالوصف دولت براي انجام تعهدات برجام مثال‌زدني است، به صورتي كه از قاعده «رهرو آن است كه آهسته و پيوسته رود» نيز استفاده نمي‌نمايد. به تعبير بهتر، دولت در اجراي برجام پروسه اعتدال‌گرايي و اعتدال‌خواهي را استثنا كرده است. تحليلگران سرعت مذكور را با دو رويكرد بدبينانه و خوشبينانه تحليل مي‌كنند. برخي بر اين باورند كه سرعت اجراي برجام از سوي دولت به خاطر مشكلات كشور و نهايتاً مشكلات مردم است كه سرعت در اجرا مي‌تواند به كاهش سريع‌تر آلام مردم و مشكلات اداره كشور منجر شود. ديدگاه دوم سرعت اجراي برجام را با انتخابات گره مي‌زند كه دولت تلاش مي‌كند با نشان دادن اثرات اجراي برجام جهت‌گيري رأي و سازمان رأي را به صورت طبيعي در دست گيرد و مجلس همسو با دولت شكل گيرد. ديدگاه سومي هم وجود دارد كه اگر اجراي برجام مشكلي را از مشكلات مردم حل مي‌كند چه اشكالي دارد ثمرات آن در سبد دولت هم قرار گيرد. مردم انتظار دارند تلخي پركردن رآكتور اراك را همراه با شيريني پر شدن سفره خود ببينند و آن خدشه به غرور ملي را با ارتقاي معيشت خود تسكين دهند. بنابراين سخن گفتن دولت پايان يافت و در عمل نيز دولت فراتر از آنچه غرب توقع داشت به تعهدات خود عمل كرد. حتي تحريم‌‌هاي  جديد امريكا كه به ظاهر بي‌ارتباط با هسته‌اي هستند، دولتمردان ما را نااميد نكرد بلكه همچنان تلاش كردند تعهدات را اجرا كنند و دشمن را به حوزه اعتمادسازي بكشانند. از امروز توقع اين است كه دولت به صورت علني باز شدن گذرگاه‌هاي بسته را مطالبه نمايد و در موضع طلبكاري و هجوم در مقابل غرب قرار گيرد. اگر بر پاشنه «ديگر هر حرفي را نبايد زد» قرار گيرد نه تنها عوايدي در سفره مردم ملموس نخواهد شد بلكه خود نيز در عرصه سياسي جوانمرگ خواهد شد.

روزنامه قدس/كانال ظريف-كرى تنها راه ارتباط ما با ايران است

سخنگوى وزارت خارجه آمريكا گفت: ديدن فيلم نظاميان آمريكايى در حالى كه زانو زده و تسليم شده بودند برايم سخت بود. »جان كربى « افزود: اين تفنگداران هنوزتوسط كارشناسان پنتاگون درقطر در حال بازجويى هستند.وى در پاسخ به اين سوال كه آيا اين اتفاق نقض كنوانسيون ژنو نيست؟ گفت: »ما كه با ايران در حال جنگ نيستيم كه اين موضوع را با كنوانسيون ژنو بسنجيم؛ البته اين اقدام ايرانيان نامناسب و غيرسازنده بود. « جان كربى ادامه داد: »ما با ايران روابط ديپلماتيك نداريم و فعلاً تنها كانال ارتباط ما،كانال دو وزير خارجه است كه فعلاً كارآمدترين كانال موجود است.


روزنامه رسالت/ صداي لرزان آمريکا را شنيديم
سردار حسين سلامي با اشاره به دستگيري تفنگداران آمريکايي در خليج‌فارس خاطرنشان کرد: بعد از جنگ جهاني دوم هيچ کشوري در جهان نتوانسته بود يک نظامي آمريکايي را دستگير کند اما وقتي اين نظاميان وارد آب‌هاي ما شدند شناورهاي کوچک ايراني با تعداد نيروي کمتر مانند عقاب آن‌ها را محاصره و دستگير کردند و اين ده تفنگدار در مقابل 5-6 جوان پاسدار سر تسليم فرود آوردند.جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران ادامه داد: آمريکايي‌ها در ناو هواپيمابرشان که داراي 60 هواپيماي جنگي و 5 هزار نفر خدمه است دچار دستپاچگي شده و هول کرده بودند و پي‌درپي هواپيماهاي خود را به پرواز در مي‌آوردند و ما صداي لرزان اين ابرقدرت را مي‌شنيديم.وي افزود: در ادامه واحدهاي شناور ما بلافاصله جزيره فارسي را پوشش دادند و تهديد کردند که اگر حرکت کوچکي از شما سر بزند پاسخ کوبنده‌اي از ايران دريافت خواهيد کرد.سلامي ادامه داد: بعد از آن صداي عجز و التماس مقامات سياسي‌شان شنيده شد که طي تماس‌هايي تقاضاي آزادي اين تفنگداران را مي‌کردند؛ ما نيز طي بررسي‌هايي که انجام شد فهميديم اين ملوانان بدون قصد وارد آب‌هاي ايران شده‌اند.جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران اظهار داشت: اين ملوانان پس از دستگيري گريه مي‌کردند اما مهرباني پاسداران ما باعث احساس آرامش آنان شد.وي با اشاره به عذرخواهي مقامات آمريکايي تصريح کرد: آمريکايي‌ها متواضعانه به اقتدار ما اقرار کردند و ما نيز به دليل اينکه تشخيص داديم اين ملوانان غير عمد وارد آب‌هاي ايران شده بودند آن‌ها را آزاد کرديم و حتي سلاح‌هايشان را هم به آنها بازگردانديم.


روزنامه خراسان/حدادعادل: یکی از راه‌های نفوذ جلوگیری از وحدت اصولگرایان است
غلامعلی حداد عادل در دومین همایش شورای ائتلاف اصولگرایان گفت: ما اصولگرایی را چیزی جز ادامه راه امام نمی‌دانیم و اصولگرایی تبلور سیاسی است که امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری پرچم‌دار آن هستند. حداد عادل تأکید کرد:‌ امروز بیش از هر زمان دیگری باید گله‌های گذشته را مطرح نکرده و اتفاقاتی که باعث تفرقه می‌شود را تکرار نکنیم. امروز نباید به دنبال به دست آوردن بهانه برای ایجاد اختلاف باشیم. وی ادامه داد: شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان تاکنون 5 جلسه داشته؛ اما در استان‌ها این‌گونه نیست که نامزد تعیین کنیم اما توصیه‌مان این بوده که اصولگرایان هر شهرستان به وحدت برسند و در مرحله بعد در مرکز استان این ریش‌سفیدی صورت بگیرد. وی یکی از راه های نفوذ دشمن را تلاش برای عدم وحدت اصولگرایان عنوان و تصریح کرد: طی 2 ماهی که این شورا تشکیل‌شده است می‌بینید که چقدر ناراحت هستند البته مردم انقلابی از اعلام وحدت بسیار خوشحال شدند.

خبرگزاری صداوسیما/ زمان اعلام نتايج صلاحيت داوطلبان انتخابات مجلس
سخنگوي هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات گفت: بررسي صلاحيت داوطلبان انتخابات مجلس شوراي اسلامي در پايان وقت اداري 26 دي به اتمام مي رسد و دلايل رد صلاحيت شدگان به طور مستند به آنها اعلام خواهد شد.سيامک ره‌پيک در خصوص روند بررسي صلاحيت داوطلبان انتخابات مجلس افزود: بعد از بررسي‌هايي که در هيئت اجرايي صورت گرفت، فرصتي براي اعتراض به آراء هيئت هاي اجرايي بود؛‌ در اين فاصله هيئت هاي نظارت استاني پرونده‌هاي داوطلبان اعم از کساني که در هيئت هاي اجرايي رد صلاحيت شدند يا غير آنها را بررسي کردند.وي گفت: طبق قانون، هيئت هاي نظارت استاني ضمن اينکه پرونده هاي داوطلبان را بررسي و اعلام نظر مي کنند بايد نظر هيئت مرکزي را هم کسب کنند. سخنگوي هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات گفت: بر اساس زمان بندي قانوني، انتهاي روز 26 دي بايد بتوانيم نتايج را اعلام کنيم که اميدواريم در موعد مقرر اين کار انجام شود.

خبرگزاری ایسنا/موضع جامعه روحانیت درباره کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی
بعد از انتشار اخبار ضد و نقیض درباره حمایت و عدم حمایت جامعه روحانیت مبارز از کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو ارشد این تشکل گفت: ما در مورد ایشان در شورای مرکزی بحث کردیم و تصمیم گرفتیم اما این تصمیم را رسانه‌ای نکردیم زیرا می‌خواهیم لیست ما با جامعه مدرسین در کمیته مشترک بین دو جامعه به توافق برسد و تا این لیست نهایی نشده و در این باره تصمیم گیری نشده اعلام موضع نخواهیم کرد و منتظر تصمیم کمیته مشترک می مانیم.

روزنامه ایران/ انتقاد سردار نجات از هیأت‌های اجرایی
سردار محمدحسین نجات با اشاره به افزایش تعداد نامزدهای انتخابات افزود: «نفس حضور افراد زیاد برای نامزدی در انتخابات ایرادی ندارد چراکه ایراد اصلی در سیستم انتخاباتی کشور است». وی افزود: «در همه‌جا یک شرایط اولیه برای کاندیداهای هر انتخاباتی در نظر می‌گیرند و مثلاً باید تعدادی از شورای شهر یا شهرداری آن فرد را تأیید کنند که مشخص شود مقبولیت اجمالی دارد».معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه ادامه داد: «چون این خصوصیات در قانون انتخابات نیست شخصی که صرفاً یک مدرک تحصیلی بالایی دارد ولی شاید هیچ اطلاعاتی از مجلس نداشته و یا مقبولیتی ندارد، در انتخابات ثبت‌نام کند». نجات ضمن انتقاد از عملکرد هیأت‌های اجرایی عنوان کرد: «به نظر ما هیأت‌های اجرای وظایفشان را درست انجام ندادند؛ بررسی صلاحیت حق‌الناس است یعنی کسی که صلاحیت ندارد، اگر تأیید شود حق مردم ضایع شده است.» معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه نتیجه انجام نشدن درست وظیفه هیأت‌های اجرایی را سخت شدن کار شورای نگهبان دانست و افزود: «حالا شورای نگهبان مجبور است کسری کار هیأت‌های اجرایی را جبران کند و قطعاً افراد زیادی ریزش پیدا می‌کنند». وی در جواب کسانی که می‌گویند باید اصل بر برائت باشد، گفت: «اصل بر برائت یعنی اینکه کسی که در خیابان می‌رود کسی با او کاری ندارد اما کسی که می‌خواهد نماینده مجلس شود و عصاره یک ملت باشد باید صلاحیتش به تأیید برسد».معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه افزود: «اگر کسی شرایطش احراز نشد به این معنی نیست که برای کارهای دیگر صلاحیت ندارد و شاید بتواند یک شرکت بزرگ را اداره کند.»

روزنامه وطن امروز/ سلمان به نفع پسرش کنار می‌رود
یک اندیشکده مستقر در واشنگتن که مسائل و خبرهای عربستان سعودی را پیگیری می‌کند، از کناره‌گیری ملک سلمان از قدرت به نفع پسرش محمد بن سلمان (جانشین ولیعهد و وزیر دفاع) خبر داده است. «بنیاد مسائل خلیج» در یادداشتی نوشت: سلمان آل‌سعود، پادشاه سعودی درنظر دارد پادشاهی‌اش را واگذار کرده و محمد پسرش را به عنوان پادشاه منصوب کند. در این خبر آمده است: ملک سلمان 80 ساله در حال دیدارهایی با برادرانش بوده تا حمایت آنها را از این اقدام جلب کند؛ اقدامی که سبب حذف محمد بن نایف ولیعهد کنونی و محبوب آمریکا خواهد شد. این اندیشکده با اشاره به نداشتن فرزند پسر توسط ولیعهد کنونی سعودی ادامه داد: بن نایف 2 دختر دارد و به دلیل اعتیادش به کوکائین که روی فرزندآوری او اثر گذاشته، هیچ فرزند پسری ندارد اما محمد بن سلمان 2 دختر و2 پسر به نام‌های سلمان و مشهور دارد. در ادامه این گزارش هم آمده است: سلمان اولین پادشاه سعودی خواهد بود که با رضایت خودش سلطنت را کنار گذاشته و پسرش را به عنوان پادشاه می‌گمارد. اقدام مشابهی توسط حمد بن خلیفه آل‌ثانی، حاکم سابق قطری در سال 2013 انجام شد و او تمیم پسرش را به جای خود نشاند. منابع مطلع زمان دقیقی برای کناره‌گیری(سلمان) از قدرت اعلام نکردند اما معتقدند ظرف چند هفته آینده این موضوع انجام خواهد شد. منابع همچنین گفتند پادشاه در حال هزینه صدها میلیون دلاری برای جلب حمایت از این تصمیمش در درون خاندان حاکم است. فته می‌شود پادشاه 79 ساله عربستان دچار بیماری زوال عقل شده و قادر به تمرکز بیش از چند ساعت در روز نیست و عملاً محمد بن سلمان قدرت واقعی را در عربستان در دست دارد.



  روزنامه  کیهان/ ضرب شست ارتش عراق به تروریست‌ها البغدادی 3 روز عزای عمومی اعلام کرد
«ابوبکر بغدادی» که همین هفته گذشته دستور تیرباران ده‌ها تروریست فراری از جبهه نبرد «رمادی» را در «موصل» صادر کرده بود، دیروز به خاطر هلاکت 237 تن از عناصر خود در استان الانبار، سه روز عزای عمومی اعلام کرد.این تروریست‌ها اواخر هفته گذشته در منطقه «بروانه» شهرستان «حدیثه» در حمله نیروهای بسیج مردمی و ارتش عراق از پای درآمده بودند.هم‌اکنون شرایط برای داعش در الانبار به شدت بحرانی است؛ به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، منابع رسمی در عراق می‌گویند، منطقه «السوره» در شرق «رمادی» از اشغال تروریست‌های داعش کاملا آزاد شده است. شهر «رمادی» هم که از فروردین گذشته به اشغال داعش درآمده بود، اخیرا آزاد شد.در حد فاصل دو استان شمالی «صلاح‌الدین» و «دیاله» هم تروریست‌های داعش پنجشنبه گذشته حملات سنگینی را برای اشغال مجدد برخی مناطق ترتیب دادند، اما با برجا گذاشتن ده‌ها کشته، عقب نشستند. در عملیات تروریستی صلاح‌الدین، هدف داعش اشغال مجدد چاه‌های میدان نفتی «علاس» در ارتفاعات «حمرین» بود.
 
خبرگزاری فارس/ از قطع روابط دیپلماتیک کشورهای عربی با ایران حمایت کنید
نماینده جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به «جان کری»، وزیر خارجه این کشور از او خواسته‌اند با صراحت از اقدام عربستان در قطع روابط دیپلماتیک با ایران، حمایت کند. قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا با بیان این ادعا که دولت آمریکا، تصمیم‌گیری در عرصه سیاست خارجی را تنها بر اساس توجیه شایستگی‌های توافق جامع هسته‌ای با ایران استوار کرده نوشته‌اند: «این استدلال نادرست دولت، باعث جسور شدن ایران شده و این نقش این کشور به عنوان حامی تروریسم دولتی را توسعه بخشیده است.»آنها در بخشی از این نامه می‌نویسند: «گزارش‌های خبری حاکی است عربستان سعودی، همراه با بحرین، امارات، کویت و سودان روابط دیپلماتیک با ایران را بر سر رویدادی بین‌المللی که از نگرانی‌ها بر سر ادامه حمایت ایران از فعالیت‌های غیرقانونی تروریستی نشأت می‌گیرد قطع کرده و یا کاهش داده‌اند.» علی‌رغم انتقادهای بین‌المللی از نقش عربستان در ترویج تروریسم، نمایندگان کنگره آمریکا در نامه روز جمعه خود این کشور را در تقابل با تروریسم و در حال جنگ با آن معرفی کرده‌اند. آنها می‌نویسند: «این اقدامات دیپلماتیک (قطع روابط با تهران) تنها چند ماه بعد از آن صورت گرفت که عربستان ائتلافی متشکل از 30 کشور اسلامی برای مقابله با تروریسم تشکیل داد.»قانونگذاران آمریکایی نوشته‌اند: «ما منتظر پاسخ رسمی شما به اقدامات عربستان و دیگران علیه ایران هستیم. ایران، همراستا با اقداماتش در گذشته، کماکان توافقنامه‌های موجود را برای پیگیری اهدافش لغو می‌کند.»

خبرگزاری مهر/ هند بزرگترین مشتری نفت ایران در پساتحریم می‌شود
ایران و هند برای افزایش ۲۶۰ هزار بشکه‌ای صادرات روزانه نفت در پساتحریم به توافق رسیدند و هندی‌ها با پیشی گرفتن از چین به زودی بزرگترین مشتری طلای سیاه ایران خواهند شد. به نقل از «رویترز»، ایران در حال حاضر ۲۲ کشتی نفت‌کش غول پیکر در اختیار دارد که ۱۳ فروند از آنها با ظرفیت کامل بر روی دریا و با رفع تحریم‌ها آماده راهی شدن به اروپا و هند هستند.در همین حال، با اجرای برجام، قرار است تولید نفت ایران در مرحله نخست، ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد و به تدریج ۵۰۰ هزار بشکه دیگر هم به صادرات نفت این کشور در روز افزوده خواهد شد.همچنین یک مقام ارشد ایرانی که خواست نامی از او برده نشود، در مصاحبه با رویترز گفت: مقصد اصلی این نفتکش‌ها هند هستند.این مقام ارشد ایرانی به این نکته اشاره کرد که تقاضا هند برای نفت از سایر کشورهای آسیایی بیشتر است و ما هم همچون سایر رقبای خود نظر ویژه ای به هند داریم. همچنین این مقام ارشد ایرانی تصریح کرد: پالایشگاه‌های نفت هند اعلام کرده‌اند که با شرایط فعلی قیمت نفت و فروش بیشتر خودرو در این کشور خواهان واردات بیشتر نفت از ایران هستند و آمار سالانه فروش خودرو هند در حال حاضر بیشتر از چین است.در همین حال، مدیر عامل شرکت نفت «اسار» هند گفت: با ایران رابطه دیرینه ای داریم و با رفع تحریم‌ها، واردات خود را افزایش خواهیم داد.از این رو به دلیل رشد کند اقتصادی چین، کره جنوبی و ژاپن، صادرات نفت ایران به این کشورها قابل توجه نخواهد بود و مقصد اصلی صادرات ایران در آسیا به هند خواهد بود.

تابناک / یارانه نقدی ۳میلیون نفر دیگر حذف می‌شود
در حالی وزارت کار از حذف یارانه نقدی ۱۸ساله‌ها به بالا که کارت ملی ندارند، از بهمن ماه خبر داده که بنابر آخرین آمار سازمان ثبت احوال، شمار آنها حدود ۳میلیون نفر است و این افراد از امروز ۲۰ روز فرصت دارند نسبت به دریافت کارت ملی اقدام کنند.به گزارش خبرگزاری تسنیم، چند روز پیش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، براساس ماده 4 آیین‌نامه اجرایی از ماده 7 قانون هدفمند سازی یارانه‌ها، تمامی هموطنان بیشتر از 18 سال سن که دارای شماره ملی بوده اما تاکنون کارت ملی خود را دریافت نکرده‌اند، موظفند حداکثر تا تاریخ 15 بهمن سال جاری اقدامات لازم را برای دریافت کارت ملی انجام دهند، در صورت عدم‌تعیین تکلیف وضعیت کارت ملی مربوطه، پرداخت یارانه این افراد از بهمن سال جاری متوقف می‌شود.

انتخاب/  برخی رسانه های داخلی معلوم نیست کجایی هستند، پیام تشکر جان کری از ایران را تیتر کردند
رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت:رسانه امروز در دست قدرت های شیطانی است و هر روز به تعداد آنها افزود می‌شود؛ البته آنها اقدامات میدانی را هم بعنوان مکمل رسانه در دستور کار دارند.رئیس سازمان بسیج مستضعفین اضافه کرد: مهرماه آمریکا به یک بیمارستان در افغانستان حمله کرد اما اصلا رسانه ها به ان نپرداختد و یا همین روز گذشته سربازان امام زمان مثل موش گوش سربازان آمریکایی را گرفتند و گفتند اینجا جای شما نیست، اما برخی رسانه های کشور معلوم نیست کجایی هستند پیام تشکر وزیر امور خارجه امریکا را تیتر کردند؛ که باید گفت  اصلا غلط کرده که تشکر کرده اصلا و سربازانشان غلط کردند که به خلیج فارس آمدند.وی اقدامات میدانی استکبار را برای تکمیل کار رسانه ها مهم دانست و افزود: برای خشن جلوه دادن ملت ایران مزدوران سرویس های جاسوسی آمریکایی فعال می شوند و عناصری که سلطنت طلب هستند وارد دستگاهای نظام می‌شوند و قتل‌های زنجیره ای را راه می اندازند و بدون دادگاه و قاضی برخی را می‌کشند و روز دیگری به صورت برخی خانمها اسید می‌پاشند که چهره حزب اللهی ها را بد جلوه دهند.سردار نقدی ادامه داد: روز دیگر با دست های پشت پرده برنامه ریزی می‌کنند و به سفارت عربستان می‌ریزند تا چهره بچه های ما را خراب کنند وگرنه 100 نفر نصف شب از کجا آمدند و حمله کردند؟وی ادامه داد: ماموریت این رسانه ها و مزدورانشان این است که سطح مبارزه ملت ایران با آمریکا را به مبارزه عجم و عرب و عربستان تنزل دهند.نقدی خاطرنشان کرد: برای جا انداختن این موضوع تیتر می زنند که ایران باید از جهان عرب مدتی فاصله بگیرد. اینها تلقین رسانه های وابسته است.وی تاکید کرد: بایستی امروز خیلی هوشیارانه عمل کرد چون حرکت عظم انقلاب ملت‌ها را به صحنه اورده حالا دشمنان میخواهند این قدرت را علیه خود ملتها با تفرقه و جنگ و تکفیری ها بکار گیرند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات