صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۸۶۰۷۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 26 دی 1394 شماره 4275

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اگر در انتخابات خبرگان یا مجلس آدمی باشد که صلاحیت قانونی ورود را نداشته باشد و ما اغماض و صرف‌نظر کنیم، این هم باطل کردن و خراب کردن حق مردم است. (94/10/14)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


▼ حرف روز
پایان تحریم‌ها در روز اجرا

پس از گذشت 185روز از حصول برجام در وین و با گذر از سنگ‌اندازی‌های متعدد در کنگره آمریکا و مخالفان برجام در منطقه، زمان برای رسیدن به «روز اجرای» برنامه جامع اقدام مشترک نزدیک شده است. آخرین گام‌های عملیاتی ایران برای محدود کردن و تغییر در تأسیسات هسته‌ای ایران اجرایی شده و پس از راستی‌آزمایی این اقدامات از سوی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ساعات آینده، مقامات ایران و گروه 1+5 فرا رسیدن روز اجرای برجام را اعلام خواهند کرد و تحریم‌های شدید و ظالمانه‌ای که به شکلی فزاینده در سال‌های اخیر بر مردم ایران تحمیل شده است، برداشته خواهد شد. برآیند فضای داخل جامعه و حتی فضای بین‌المللی به گونه‌ای است که همه در انتظار لحظات حساس اجرای برجام هستند؛ اما در این میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی از این وضعیت ناراحت و عصبانی‌اند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته است: با وجود آغاز اجرای توافق هسته‌ای، باید همچنان فشار علیه ایران ادامه داشته باشد. وی با متهم کردن ایران به پیگیری «سیاست‌های تجاوزکارانه»، از واشنگتن خواسته است از تل‌آویو حمایت کند. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی نیز موضعی مشابه نتانیاهو گرفته و گفته است: آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران، مایه نگرانی است. این دو مخالف در طول 185 روز با لابی صهیونیست برای تأثیرگذاری بر برجام هزینه‌های زیادی پرداخت کرده‌اند.
سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای هم بیان کرده است: «سعودی‌ها هزینه سنگینی در کنگره پرداخت کردند تا نمایندگان کنگره را راضی کنند که مانع از وتوی رئیس‌جمهور شوند. ما اخبار قطعی در این رابطه داریم که آنها برای هر نماینده کنگره سه میلیون دلار کنار گذاشتند و صهیونیست‌ها نیز پولی و غیرپولی لابی کردند». در کنار مخالفان، برخی از کشورها، از جمله اتحادیه اروپا برای شکستن تحریم‌ها لحظه‌شماری می‌کنند. یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفت: اتحادیه اروپا آمادگی دارد به محض آنکه آژانس حرکت ایران در راستای برجام را تأیید کند، تحریم‌های اقتصادی ایران را بردارد.

▼ گزارش روز
پایان داعش

عقب‌نشینی‌های پیاپی تروریست‌ها در سوریه و عراق، مهم‌ترین خبر این روزها در منطقه غرب آسیاست. مقابله جدی با داعش روزهاست که به واسطه عزم جدی اتحاد ایران، روسیه، عراق و سوریه برای نابودی تروریسم در حال پیگیری است؛ موضوعی که روز گذشته با اعزام پیاده‌نظام‌های روس به سوریه وارد مرحله تازه‌ای شد. ژنرال «سرگئی رودسکوی» رئیس اداره کل عملیات ستاد کل ارتش روسیه، صبح جمعه از آغاز اجرای «عملیات انسانی» خبر داد تا معلوم شود با وجود همه سنگ‌اندازی‌ها علیه اتحاد منطقه‌ای برای نابودی داعش، اتحاد چهارگانه با قدرت در حال پیشروی است. عراق رسماً اعلام کرده است، با کمک همین اتحاد در سال جاری داعش را در عراق نابود خواهد کرد و ولید معلم، وزیر خارجه سوریه نیز در سخنانی کنایه‌آمیز اعلام کرده است، دستاوردهایی که طی عملیات سه ماهه ائتلاف چهارگانه علیه داعش به‌دست آمده، ده‌ها بار بیشتر از دستاوردهای یک‌ساله ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکاست. نگاهی گذرا به آمار اقدامات روسیه که تنها یکی از اعضای این ائتلاف است، این عزم را بیش از پیش نشان می‌دهد. روسیه از زمانی که در عرصه مبارزه با داعش پا گذاشته است، جنگنده‌هایش حدود 145 سورت پرواز بر فراز سوریه داشته‌اند و یک‌هزار و 500 بمب شلیک کرده‌اند. همچنین، روسیه توانسته است مسیر صادرات نفت به ترکیه را با مخاطره جدی روبه‌رو کند و داعش کیلومترها عقب نشسته است. بشار اسد نیز برخلاف میل رژیم آل‌سعود و دوستانش از جایگاه سیاسی و اجتماعی بیشتری برخوردار شده است، موضوعاتی که نشان می‌دهد موازنه در منطقه به سرعت در حال تغییر است.
البته این روند اگرچه پشتیبانان داعش را با انفعال روبه‌رو کرده است؛ اما مطمئناً بدون واکنش از سوی حامیان داعش در ترکیه، عربستان و آمریکا نخواهد بود که اعزام کماندوهای آمریکایی به عراق را باید نمونه اول این واکنش‌ها دانست.

▼ خبر ویژه
در همایش اصولگرایان چه گذشت؟

دومین همایش هم‌انديشي اصولگرايان در مجموعه فرهنگي شهداي انقلاب اسلامي (محل انفجار حزب جمهوري اسلامي) با حضور آيت‌الله موحدي‌کرماني و نمایندگان گروه‌های مختلف اصولگرایی برگزار شد. به گزارش بصیرت، در این همایش که نمادهای مطلوبی از وحدت اصولگرایان داشت، شخصیت‌های مختلف به ابراز نظرات خود درباره انتخابات و لزوم ائتلاف اصولگرایان پرداختند. حجت‌الاسلام والمسلمين تقوي، قائم‌مقام جامعه روحانيت مبارز گفت: دو ماه پس از تنفيذ رياست‌جمهوري روحاني، جمعي از اصولگرايان به دفترم آمدند تا پيامي به آيت‌الله مهدوي‌کني ارسال کنند که دوباره اصولگرايان براي همگرايي دور هم جمع شوند. وی افزود: بر همين اساس با حمايت آيت‌الله مهدوي‌کني، بنده پيش‌قدم شدم و کار فراگير شد و به سراسر کشور توسعه پيدا کرد و در قالب شوراي همگرايي اصولگرايان هماهنگي بسيار خوب ادامه يافت. در این نشست روح‌الامینی، نماینده محسن رضایی؛ حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده یکتا؛ ذاکری، نماینده قالیباف و چهره‌هایی، همچون حسین فدایی، محمدرضا باهنر، صادق محصولی، حسن غفوری فرد، اسدالله بادامچیان، محمدنبی حبیبی، علیرضا زاکانی، محمد کوثری، مهرداد بذرپاش و دیگر فعالان اصولگرا نیز حضور داشتند.
 
▼ اخبار
1- ایران سربازان قوی‌ترین ارتش دنیا را به زانو زدن مجبور کرد

خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه در مطلبی، با اشاره به سخنرانی سالیانه اوباما در کنگره، نوشت: اقدام ایران در بازداشت سربازان آمریکایی، تحقیر سخنان رئیس‌جمهور آمریکا بود. این خبرگزاری افزود: همان زمان که باراک اوباما در حال سخنرانی و تعریف و تمجید از ارتش آمریکا در مقابل کنگره بود، سربازان این کشور مقابل سربازان ایرانی زانو زده و دستان‌شان بالای سرشان بود. بنا بر این گزارش، باراک اوباما در سخنرانی سالیانه خود مقابل کنگره گفت: «آمریکا قوی‌ترین کشور جهان است، ما برای ارتش‌مان بیش از هر کشور دیگری هزینه می‌کنیم و نیروهای ما بهترین جنگجویان در تاریخ هستند؛ هیچ ملتی جرئت حمله به ما و هم‌پیمانان‌مان را ندارد؛ چراکه به خوبی می‌دانند هلاک خواهند شد.» این کلمات دقیقاً از زبان باراک اوباما جاری شد و در همان لحظه، سربازان قوی‌ترین ارتش دنیا زانو زده و دستان‌شان بالای سرشان بود. اسپوتنیک در ادامه نوشت: سربازان آمریکایی این‌گونه بر روی قایق‌ها ظاهر شدند و ایران ساعاتی پس از اینکه اعلام کرد آمریکا عذرخواهی کرده است، آنها را آزاد کرد.
2- رکود 93 درصدی شهرهای آمریکا
به گزارش «بیزینس اینسایدر» طبق آخرین مطالعات صورت‌گرفته تنها 214 شهر از 3142 شهر آمریکا به وضعیت اقتصادی پیش از رکود بزرگ در سال‌های 2008 و 2009 در این کشور بازگشته‌اند. تحقیقات انجمن شهرهای آمریکا نشان می‌دهد، 93 درصد از شهرهای این کشور همچنان در حال دست و پنجه نرم کردن با بحران رکود و تلاش برای خروج از آن هستند. این گزارش تأکید می‌کند، با توجه به شاخص‌هایی، نظیر نرخ سالیانه اشتغال، میزان بیکاری،‌ قیمت مسکن و همچنین درآمد اقتصادی، تنها 214 شهر آمریکا توانسته‌اند از رکود خارج شوند. این گزارش می‌افزاید، تنها 9/28 میلیون آمریکایی معادل 4/9 درصد از کل جمعیت این کشور در شهرهایی زندگی می‌کنند که از رکود خارج شده‌اند و 7/278 میلیون آمریکایی همچنان در شهرهایی زندگی می‌کنند که با رکود روبه‌رو هستند.

▼ تا انتخابات
حسن بیادی، سخنگوی جبهه ایستادگی گفت: در رابطه با تعیین صلاحیت‌ها طبق قانون، شورای نگهبان فصل‌الخطاب است و همه گروه‌ها و جناح‌های سیاسی باید به این تمکین کنند. وی افزود: عده‌ای که بنا دارند با عدم تأیید صلاحیت برای شورای نگهبان مشکل ایجاد کنند، باید بدانند که همیشه درِ شورای نگهبان برای کسانی که بر ردّصلاحیت خود اعتراض دارند، باز است. بنابراین باید قانون رعایت شود.
حشمتیان، رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران اظهار داشت: کاندیداها، دبیران کل و رؤسای دفاتر شهرستان‌های جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار می‌کنند. وی افزود: قرار است پس از دیدار با آقای لاریجانی با حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی نیز دیدار و گفت‌وگو کنیم.
مصباحی‌مقدم‌، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز پس از انتشار اخبار ضد و نقیض درباره حمایت و عدم حمایت جامعه روحانیت مبارز از نامزدی هاشمی‌رفسنجانی، گفت: جامعه روحانیت در این‌باره تصمیم‌گیری کرده است، اما این تصمیم را تا حصول نتیجه در کمیته مشترک جامعتین اعلام نخواهد کرد.
حدادعادل، سخنگوی ائتلاف اصولگرایان در دومین همایش ائتلاف اصولگرایان گفت: یکی از راه‌های نفوذ این است که مانع وحدت اصولگرایان شوند، اتاق فکر داشته باشند و کاری کنند که به جامعه وانمود شود اصولگرایان نمی‌توانند با هم وحدت داشته باشند.

▼ اخبار کوتاه
پایگاه خبری «بریت بارت» از قول یک مقام دولت آمریکا گزارش داد، چگونگی رفتار ایران با تفنگداران بازداشت‌شده و پخش تصاویر مربوط به عذرخواهی آنها، نقض کنوانسیون ژنو  نیست. وی گفت: نحوه بازداشت تفنگداران آمریکایی و رفتار ایران با آنها نقض کنوانسیون ژنو در ارتباط با زندانیان جنگی نبوده است. رسانه‌های آمریکایی در روزهای اخیر از پخش تصاویر بازداشت تفنگداران آمریکایی و عذرخواهی یکی از آنها و همچنین پوشاندن حجاب به تفنگدار زن آمریکایی انتقاد کرده بودند.
بیات، معاون بین‌الملل دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین از رویکردهای جدید این دانشگاه در جذب دانشجویان خارجی خبر داد و گفت: در تلاش هستیم تا زمینه جذب دانشجو از کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا در این دانشگاه ایجاد شود. وی افزود: شمار دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی این استان، حدود یک‌هزار و ۵۰۰ نفر است که از کشورهای مختلف در استان قزوین حضور دارند.
دکتر جعفر مهراد با بیان اینکه «تامسون رویترز» هر سال پراستنادترین پژوهشگران جهان را معرفی می‌کند، اظهار داشت: در میان سه هزار و 126 پژوهشگر پر استناد جهان، شش پژوهشگر از جمهوری اسلامی ایران هستند، این در حالی است که در سال 2014 تعداد پژوهشگران پر استناد کشور 10 نفر بوده است.
شهرام رفیعی‌فر، سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت اعلام کرد: سالانه 63 هزار مرگ ناشی از مصرف دخانیات در کشور داریم؛ همچنین 10 هزار میلیارد صرف خرید سیگار می‌کنیم که در مقابل، وزارت بهداشت سه برابر این رقم را برای درمان بیماری ناشی از آن هزینه می‌کند.
یک مقام وزارت نفت با بیان اینکه براساس مصوبه هیئت دولت، شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ماهانه حدود 2163 میلیارد تومان به عنوان یارانه نقدی پرداخت می‌کند، گفت: برخی شرکت‌ها می‌گویند اگر یک ماه این مبلغ را به ما بدهید، یک کارخانه پتروشیمی راه‌اندازی می‌کنیم.
اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با انتقاد از مقررات سختگیرانه سازمان هواپیمایی برای ورود سرمایه‌گذاران، گفت: طبق قانون حداقل سرمایه برای أخذ مجوز تأسیس ایرلاین با تمام فعالیت‌های مجاز، 164 میلیون دلار است که 25 درصد این مبلغ برای ضمانت باید در بانک‌ها سپرده‌گذاری شود.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات