صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۸۶۲۱۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 29 دی 1394 شماره 4278

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در پایه‌ریزی تمدن نوین اسلامی نباید نگاه‌مان به غربی‌ها باشد و نباید به لبخند و اخم آنها توجه کنیم؛ بلکه باید با اتکاء به توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود، در مسیر صحیح حرکت کنیم. (94/10/8)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf
 
▼ حرف روز 
تقویت میانه‌روها

رسانه‌ها و جریان‌های خبری، فضای پس از برجام را فضای «تقویت میانه‌روها» دانسته‌اند و تأکید دارند که این فضا سبب قدرت‌گرفتن میانه‌روها در مجلس و اقبال مردم به سوی آنان می‌شود.
پایگاه اینترنتی «تایم» در مقاله‌ای به قلم «کارل ویک» نوشت: گفته می‌شود سه اتفاق جدید، یعنی آزاد کردن «جیسون رضائیان» خبرنگار واشنگتن‌پست و سه تن دیگر از زندانیان با تابعیت دوگانه، آزاد کردن 10 تفنگدار آمریکایی، واکنش شدید مقامات ایران به عاملان حمله به سفارت عربستان سعودی در دوم ژانویه (دستگیری عاملان این حمله)، همه تقویت موضع نیروهای میانه‌رو در تهران را نشان می‌دهد. روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» هم نوشت: بعضی از مقامات دولت آمریکا می‌گویند که نگاه ما به انتخابات پارلمانی ایران است. آنها امیدوارند که اجرای هموار توافق باعث پیروزی میانه‌روها در انتخابات فوریه شود. گروه‌های میانه‌رو در ادبیات سیاسی آمریکا به گروه‌هایی اطلاق می‌شود که ضمن پذیرش مبانی سکولاریستی و هژمونیک غرب، نسبت به ارزش‌های ملی و اسلامی کشور خود تعلق خاطر چندانی ندارند. از این رو، در پروژه‌های مختلف دموکراتیزه کردن ایران که از سال 2003 شروع شده است، سالیانه 30 میلیون دلار برای تقویت گروه‌های میانه‌رو و مقابله با اندیشه‌های انقلابی در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
در مؤسسه پژوهشی «رند» کتابی با عنوان «ایجاد شبکه‌هایی از مسلمانان میانه‌رو» تدوین شده و در آن راهکارهای تقویت و راه‌اندازی تشکل‌های میانه‌رو ذکر شده است. نویسندگان این کتاب معتقدند، آینده جوامع اسلامی و استمرار مسئله‌ای که آنان با عنوان «تروریسم جهادی» از آن یاد می‌کنند، تحت تأثیر مسئله عدم تساهل و خشونت در این جوامع خواهد بود و از آنجا که این مسئله به طور مستقیم امنیت غرب را متأثر می‌کند، ‌باید آن را با دقت مورد توجه و بررسی قرار داد.
اکنون که پروژه نفوذ یکی از راهکارهای نظام سلطه پس از برجام است، لازم است پروژه «مسلمانان میانه‌رو» نیز بار دیگر مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا آمریکا در هر طرحی می‌خواهد آنان را تقویت کند.

▼ گزارش روز 
اعتراف دیرهنگام

پس از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اجرای برجام، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راهی تهران شد تا با مقامات کشورمان دیدار کند؛ سفری که علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان و عضو تیم مذاکره‌کننده، آن را تشریفاتی خواند، اما شواهد امر و گفته برخی از مسئولان مربوطه حکایت متفاوت از گفته‌های علی‌اکبر صالحی را بیان می‌کند. آمانو ابتدا با صالحی دیدار کرد و پس از این دیدار در نشست خبری مشترک با رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد، روابط ایران و آژانس وارد مرحله تازه‌ای خواهد شد. وی البته به این پرسش که پرونده ایران چه زمانی به طور کامل بسته خواهد شد، با جملات مبهمی پاسخ داد و از همکاری مداوم سخن به میان آورد. برنامه بعدی آمانو در تهران دیدار با رئیس‌جمهور بود، آمانو در این دیدار بر همکاری گسترده آژانس با تهران تأکید کرد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان هم با محمدجواد ظریف دیدار کرد که متن گفت‌وگوهای آن رسانه‌ای نشد.
اما فارغ از این دیدارهای مرسوم، آنچه اهمیت این سفر را آشکار می‌کند، سخنان کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی هسته‌ای کشورمان است. وی در این‌باره از تدوین راهکاری گسترده برای جمع‌بندی و نتیجه‌گیری مسائل مختلف در خلال سفر آمانو به تهران خبر داد و سفر وی را سفری سازنده دانست که موجب تسریع در جمع‌بندی و نتیجه‌گیری بخش‌های مختلف برجام شده است.
اما جدا از این سفر آنچه برای ما بسیار اهمیت دارد، این است که اکنون و پس از اعتراف دیرهنگام آژانس به حسن‌نیت ایران، باید از توانمندی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای پیشرفت و گسترش فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان استفاده کنیم و تنها به راستی‌آزمایی‌های هسته‌ای قناعت نکنیم.

▼ خبر ویژه 
فاز جديد پروژه تخریب شورای نگهبان

پس از مشخص شدن نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس از سوی هیئت‌های نظارت، جریان اصلاحات فاز جدیدی از پروژه تخریب شورای نگهبان را آغاز کرده است. بر اساس اخبار رسیده، اصلاح‌طلبان پس از مشخص شدن ردّ صلاحیت چهره‌های منسوب به خود، «نهضت شکایت» از هیئت‌های نظارت و شورای نگهبان را کلید زده‌اند. برخی لیدرهای مطرح اصلاح‌طلب در تماس‌هایی با نمایندگان خود در استان‌های مختلف، از آنها خواسته‌اند که همه منسوبان جریان اصلاحات در استان‌ها با مراجعه به هیئت‌های نظارت، از عملکرد این هیئت‌ها شکایت کنند. البته هیئت‌های اجرایی که در مرحله اول مسئولیت بررسی صلاحیت‌های داوطلبان را با استعلام از مراجع چهارگانه برعهده داشتند، بیش از 10 هزار نفر، یعنی 90 درصد داوطلبان را که برخی سوابقی نظیر قاچاق مواد مخدر نیز در کارنامه‌شان وجود داشت، تأیید کردند.
بر مبنای این طرح که برای فشار بر شورای نگهبان طراحی شده است، اصلاح‌طلبان بر لزوم «ارائه مستندات به صورت علنی» و اعلام دلایل ردّ صلاحیت نیروهای خود تأکید خواهند کرد. تاکنون تعدادی از چهره‌های منسوب به جریان اصلاحات بر اساس همین طرح، شکایت خود را به هیئت‌های نظارت ارائه داده‌اند.
 
▼ اخبار
1- قدردانی مجلس از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

230 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتشار بیانیه‌ای از اقدام نیروی دریایی سپاه در دستگیری ملوانان آمریکایی تقدیر کردند. در قسمتی از این بیانیه آمده است: «توقف شناورهای رزمی آمریکا و دستگیری تفنگداران به دلیل ورود غیرقانونی و غیرمجاز به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران و سپس بهره‌برداری از پالایشگاه‌های 15 و 16 پارس جنوبی توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، دو نمونه فاخر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه‌های دفاعی و سازندگی به شمار می‌رود.» در این بیانیه تصریح شده است: «ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی از خانه ملت، اقدام غرورآفرین نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در دو صحنه متفاوت، اما هم راستا در تأمین منافع ملی را به ملت رشید و فهیم ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی تبریک عرض نموده و با اعلام پشتیبانی همه‌جانبه از مجاهدت‌های سترگ آنان، توفیق روزافزون نظام جمهوری اسلامی ایران را از خداوند متعال مسئلت می‌نماییم.»

2-  200 هزار بمب و مین خنثی‌نشده در الرمادی
شورای استانداری الانبار عراق اعلام کرد: 200 هزار بمب و مینی که گروهک تروریستی داعش در سطح شهر الرمادی کار گذاشته، هنوز خنثی نشده است. براساس خبرهای رسیده، 80 درصد از شهر الرمادی تخریب شده و برای بازسازی مناطق تخریب‌شده این شهر به اعتباری بالغ بر 15 میلیارد دلار نیاز است. گروهک تروریستی داعش اقدام به بمب‌گذاری و مین‌گذاری وسیعی در شهر الرمادی کرده و با وجود این میزان بمب و مین کار گذاشته شده، خطر تمام مناطق شهر الرمادی را تهدید می‌کند و رفت‌وآمد در خیابان‌های این شهر فقط برای نیروهای ویژه و زرهی امکان‌پذیر است. گفتنی است، سازمان ملل متحد برای خنثی‌سازی بمب‌ها و مین‌های شهر الرمادی وعده‌هایی را داده است.

▼ تا انتخابات
غلامـعلی حـدادعادل، سخنـگوی شورای ائتـلاف اصولگـرایان درباره فراینـد رسیـدن به فهرست نهایی 30 نفره در تهران گفت: ما از تشکل های اصولگرا خواستیم که هم فهرست 30 نفره پیشنهادی خود و هم شاخص‌های خود را ارائه کنند. همچنین، از حدود 180 نامزد اصولگرا دعوت کردیم که آنها نیز هر کدام یک فهرست 30 نفره به ما ارائه بدهند. از مجموع این پیشنهادها به حدود 60 نفر خواهیم رسید که این افراد در کمیته تعیین شاخص‌های فهرست نهایی که مسئولیت آن با حجت‌الاسلام تقوی است، بررسی خواهند شد.
بنا بر اخبار دریافتی، تاکنون 37 نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی از سوی هیئت‌های نظارت ردّ صلاحیت شده و از حضور در رقابت‌های انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بازماندند. از این بین 25 نفر با گرایش اصولگرا، هشت نفر با گرایش اصلاح‌طلب و چهار نفر مستقل هستند؛ به این ترتیب، بیشتر ردّ صلاحیت‌ها مربوط به اصولگرایان بوده است.
محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی از اعضای شورای نگهبان درخواست خواهد کرد تا کارگروهی برای استماع سخنان نمایندگان معترض تشکیل شود. وی افزود: ما امروز با رئیس مجلس در این زمینه صحبت کردیم و تشکیل این کارگروه منوط به مذاکره رسمی رئیس مجلس با شورای نگهبان است. آقای لاریجانی قول این رایزنی را داد و گفت که در حال صحبت درباره این موضوع است.

▼ اخبار کوتاه
یک سال پس از مرگ «آلبرتو نیسمان» دادستان پرونده انفجار «آمیا»، مائوریسیو ماکری، رئیس‌جمهوری آرژانتین به خانواده او قول اجرای عدالت را داد. آلبرتو نیسمان دولت را متهم کرده بود که کمیته حقیقت‌یاب می‌خواست به قصد لغو پیگرد قضایی پلیس اینترپُل علیه مقامات ایرانی شکل بگیرد و کریستینا کیرشنر، رئیس‌جمهور وقت آرژانتین از طریق کانال‌های اطلاعاتی تلاش کرده تا با لغو تعقیب متهمان به معاملات تجاری نفت ایران در برابر غلات آرژانتین بپردازد.
عبدالرضا مصری، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس با سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات گفت: مسئولان وزارت اطلاعات بیان کردند علما و بزرگان اهل تسنن منطقه همکاری بسیار جامع و صمیمانه‌ای داشتند که همکاری آنان در پیشگیری و خنثی کردن اهداف گروه‌های تکفیری در کشور مؤثر بوده است.
جنرال موتورز، کرایسلر، فورد و تسلا که چهار غول خودروسازی ایالات متحده آمریکا به شمار می‌روند، از وزارت خزانه‌داری آمریکا خواسته‌اند تا مجوز حضور آنها در ایران را صادر کند. خودروسازان آمریکایی که پیشتر نیز اخباری مبنی بر مذاکرات آنها با خودروسازان ایرانی منتشر شده بود، می‌خواهند سهمی در بازار پساتحریم خودرو ایران داشته باشند و اجازه ندهند کیک این بازار تنها میان اروپایی‌ها تقسیم شود.
گاردین نوشت: گزارش جدیدی از آکسفورد نشان می‌دهد، شکاف عظیمی بین فقرا و ثروتمندان ایجاد شده است، تا جایی که ثروت 62 میلیاردر برابر با ثروت نیمی از جمعیت جهان است. در سال 2010 اعلام شده بود، 388 ثروتمند جهان، ثروتی معادل 50 درصد از کل جمعیت جهان را دارند.
زندانیان آمریکایی در ایران پس از آزادی، با یک فروند هواپیمای اختصاصی دولت سوئیس تهران را ترک کردند و ابتدا به شهر ژنو سوئیس رفتند و سپس، وارد پایگاه نظامی رامشتاین آمریکا در کشور آلمان شدند. در مقابل، آمریکا نیز هفت ایرانی زندانی در آمریکا را آزاد و ۱۴ ایرانی دیگر را نیز از فهرست افراد تحت تعقیب خارج کرد.
بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد، دولت و نیروی انتظامی در سال آینده از محل جریمه‌های رانندگی، مبلغ دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان درآمد خواهند داشت. این مبلغ در سال ۱۳۹۴ دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات