تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۸۶۲۹۹
به بهانه گرامیداشت روز غزه، روز ایستادگی مردم مظلوم فلسطین:

غزه و کرانه باختری قربانی اصلی قرارداد کمپ دیوید

کشورهای عربی، اتحاد جماهیر شوروی و کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و برخی از کشورهای اروپایی نیز ضمن انتقاد از این پیمان، امضای آن را پیش از مشخص شدن مسئله فلسطین و توافق بر سر آن بی‌فایده دانستند و حتی برخی این توافق‌نامه را به دلیل تغییراتی که با از بین بردن نقش کلیدی مصر در جهان عرب و محروم ساختن اعراب از یک قدرت نظامی بزرگ در بین نیروهای عربی به وجود آورد، به سود اسرائیل دانستند.
پایگاه بصیرت / علیرضا شفیعی

نظام مقدس جمهوری اسلامی همواره دفاع از مظلومین را در مقابل زورگویان سرلوحه خود قرار داده و مسئله فلسطین و دفاع از مسلمانان آن سرزمین از دغدغه های نظام و مردم بوده است. در طول سال های اشغال‌گری رژیم صهیونیستی، امام خمینی(ره) با درایت خود در نام گذاری روز جهانی قدس، حمایت از فلسطینیان را به عنوان یک مسئله راهبردی برای نظام جمهوری اسلامی ایران تعیین کرد که ما به آن پای بند بوده و هستیم.
از سویی دیگر،به خاطر سرپوش گذاشتن رسانه های غربی بر جنایات رژیم صهیونیستی و از طرفی هم به خاطر حماسه آفرینی مردم مظلوم غزه در دفاع از سرزمینشان روز 29 دی ماه با نام روز ملی غزه نام گذاری شده است. روز غزه مانند روز جهانی قدس فرصتی است که فریاد مظلومیت و حق طلبی مردم مظلومش به گوش جهانیان برسد.

اشغال سرزمین های کشورهای اسلامی

در جریان جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ بخشی از خاک سوریه، اردن و مصر به اشغال سربازان اسرائیلی درآمد
مصری ها و سوری ها در تلاش برای بازپس گیری سرزمین های اشغال شده در روز ششم اکتبر ۱۹۷۳ حمله ای غافلگیر کننده (موسوم به جنگ یوم کیپور یا رمضان)را علیه اسرائیل آغازکردند.اما کمک‌های ایالات متحده موجب شد تا سوری ها و مصری ها نتوانند جولان و سینا را باز پس بگیرند. میانجی گری های هنری کیسینجر وزیر امور خارجه وقت آمریکا موجب شد تا دو طرف کمتر از سه هفته از آغاز جنگ، آتش بس اعلام کنند.

خیانت به آرمان های فلسطین درکمپ دیوید

کمپ دیوید نام پیمانی است که با حضور انور سادات رئیس جمهور وقت مصر و مناخیم بگین، نخست وزیر وقت رژیم اشغالگر قدس و جیمى کارتر، رئیس جمهور وقت امریکا در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۱۹۷۸ به امضا رسید. پس از پنج سال گفتگو و با تلاش های جدی جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا، مناخیم بگین و انور سادات توافق نامه صلح کمپ دیوید را امضا کردند. انور سادات اولین رئیس وقت یک کشور عربی از طرفین جنگ اعراب و اسرائیل بود که به صلح با اسرائیل و به رسمیت شناختن این کشور اقدام کرد. توافقنامه کمپ دیوید، ۳ موضوع عمده را در بر می‌گرفت؛صلح مصر با اسرائیل، تخلیه صحرای سینا و استرداد آن از سوی اسرائیل به مصر که در طی جنگ شش روزه توسط اسرائیل به اشغال درآمده بود و آغاز مذاکره جهت خود مختاری کشور فلسطینی، در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه، که به دنبال این قرارداد دو کشور اقدام به تبادل سفیر و آغاز عادی سازی روابط دیپلماتیک فی‌مابین کردند. از آن زمان تا به امروز مسلمانان کرانه باختری و نوار غزه هم از سوی رژیم صهیونیستی مورد حمله، کشتار و شکنجه قرار گرفته‌اند و هم از سوی دولت‌های مصر مورد تحریم مرزی و بی‌مهری ناجوانمردانه بوده‌اند. از این رو باید به قرارداد کمپ دیوید به دید یک مانع بزرگ در تضعیف فلسطین و فرزندان آن نگاه کرد.

امضای قرارداد خائنانه بین مصر و اسرائیل که بدون توجه به خواسته‏ های مشروع ملت فلسطین و مصالح امت اسلام انجام گرفت، به معنای صحّه گزاردن به تجاوزات صهیونیسم بین الملل و پایمال کردن حقوق مردم فلسطین که سرزمین آنها مورد تجاوز اسرائیل غاصب قرار گرفته، بود. این قرارداد که تحت نظر آمریکا تنظیم شده بود، جز استقرار اسرائیل در سرزمین‏ های اشغالی فلسطین و تثبیت آن به عنوان یک دژ استعماری در منطقه و ذلت و خفت و اسارت مردم مسلمان نتیجه‏ ای در برنداشت.

از سویی دیگر، کشورهای عربی، اتحاد جماهیر شوروی و کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و برخی از کشورهای اروپایی نیز ضمن انتقاد از این پیمان، امضای آن را پیش از مشخص شدن مسئله فلسطین و توافق بر سر آن بی‌فایده دانستند و حتی برخی این توافق‌نامه را به دلیل تغییراتی که با از بین بردن نقش کلیدی مصر در جهان عرب و محروم ساختن اعراب از یک قدرت نظامی بزرگ در بین نیروهای عربی به وجود آورد، به سود اسرائیل دانستند.

در میان کشورهاى عرب، در مقابله با این قرارداد، «جبهه پایدارى» تشکیل شد که مرکب از الجزایر، سازمان آزادی بخش فلسطین، سوریه، لیبى و یمن جنوبى بود.

موضع حضرت امام (ره) در برابر خیانت کاران

بنیانگذار جمهوری اسلامی در روز پنجم فروردین ماه 1358 پیامی را به مناسبت صلح مصر و اسرائیل خطاب به مسلمانان جهان صادر و این قرارداد را محکوم کردند. متن پیام امام چنین بود:

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

این جانب بیش از پانزده سال است که خطر اسرائیل غاصب را گوشزد کرده‏ ام و به دوَل و ملل عرب این حقیقت را اعلام نموده‏ام. اکنون با طرح استعمارى صلح مصر و اسرائیل، این خطر بیشتر و نزدیکتر و جدی‌تر شده است. سادات با قبول این صلح، وابستگى خود را به دولت استعمارگر امریکا آشکارتر نمود. از دوست شاه سابق ایران بیش از این نمى‏ توان انتظار داشت. ایران خود را همگام با برادران مسلمان کشورهاى عربى دانسته و خود را در تصمیم‏گیری‌هاى آنان شریک مى ‏داند. ایران صلح سادات و اسرائیل را خیانت به اسلام و مسلمین و برادران عرب مى ‏داند و موضع هاى سیاسى کشورهاى مخالف این پیمان را تأیید مى‏کند. و السلام علیکم و رحمة اللَّه. 5/ 1/ 58 روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

محمد انور سادات رئیس جمهور مصر به خاطر خیانت به آرمان فلسطین و امّت اسلام و امضای قرارداد ننگین صلح با رژیم اشغالگر قدس با فشار دولت استکباری ایالات متحده آمریکا، موسوم به پیمان کمپ دیوید، مورد انزوای کشورهای اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و با دستور امام خمینی(س) در چنین روزی، دولت جمهوری اسلامی با دولت مصر قطع رابطه کرد. انور سادات مدتی بعد، به جرم انعقاد این قرارداد ننگین در حین برگزاری یک رژه نظامی، مورد هدف رگبار خالد اسلامبولی، افسر غیرتمند مصری، قرار گرفت و به کیفر اعمال خویش رسید.

نظرمردم مصر نسبت به کمپ دیوید

پس از انقلاب مردمي در مصر كه به سقوط رژيم حسني مبارك انجاميد رابطه اين كشور با تل‌آويو وارد مرحله جديدي شده است به طوري كه مردم اين كشور با برپايي تظاهرات‌هايي و به آتش كشيدن پرچم تل‌آويو خواستار قطع رابطه اين كشور با رژيم صهيونيستي و لغو معاهده كمپ ديويد شدند. مسئله‌اي كه بارها از سوي مقامات فعلي مصر مطرح شده كه بر تجديد نظر در اين پيمان تأكيد كرده‌اند.

بر اساس نظرسنجي كه توسط موسسه آمريكایی «پيو» نيز به عمل آمده است، 54 درصد مردم مصر اعلام كرده‌اند كه خواستار لغو توافق رژيم صهيونيستي- مصر هستند موضوعي كه از زمان شروع تظاهرات‌هاي مردمي مصر و سقوط حسني مبارك به يكي از دغدغه‌هاي اصلي سران صهيونيست بدل شده است.

ایستادگی و مقاومت تنها راه احقاق حق

غزه تنها 1.3 درصد از اراضی فلسطین اشغالی را تشکیل می دهد. حدود 78 درصد خاک فلسطین به اشغال رژیم اشغالگر صهیونیستی در آمده است. این رژیم بارها از هوا و زمین به غزه حمله کرده است، اما هیچگاه نتوانسته آن را به اراضی اشغال شده ملحق کند.
غزه به دلیل اینکه خط مقدم مسلمانان و شیعیان در مقابله با اسرائیل و همچنین نزدیکترین مکان برای ضربه زدن به پیکره رژیم اسرائیل است، اهمیت استراتژیکی دارد. نوار غزه به دلیل نزدیکی به مصر که شاهراه انرژی و امنیت اسرائیل بوده و از طرفی هم آن ها با تصرف این منطقه می توانند کل فلسطین را اشغال کنند و دغدغه آسیب پذیری خود را از بین ببرند برای اسرائیل هم دارای اهمیت فراوانی است.سازش 65 ساله مقامات و کسانی که فکر می کنند می توانند در پشت میزهای رنگین مذاکرات حقوق اولیه مردم مظلوم فلسطین را از حلقوم غاصبان کودک کش بگیرند، مردم شجاع فلسین و بویژه اراضی غزه را به این نتیجه رساند که تنها راه احقاق حقوق ازدست رفته آنها مبارزه و کوتاه نیامدن در برابر اشغال گران است.همچنین در طول این مدت طولانی اسرائیلی های جنایت کار ثابت کرده اند که فقط یک چیز را می فهمند و آن هم زبان مبارزه و جنگ است. بنابراین، پیروزی های غزه در جنگ هشت روزه و 22 روزه و پنجاه و پنج روزه به مردم دنیا نشان داد که قدرت ایمان در مقابل تجهیزات نظامی و ساز و برگ ارتش دوم دنیا پیروز شد و هیمنه پوشالی اسرائیل را از بین برد.این پیروزی ها از طرفی هم باعث برهم زدن معادلات غرب و اسرائیل در منطقه غرب آسیا و همچنین کاهش محبوبیت سردمداران رژیم اسرائیل بین مردم و افزایش اعتبار و عزت جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان بین مسلمانان جهان شد. امروز نیز در کرانه باختری و نوار غزه شاهد شکل‌گیری انتفاضه‌ای دیگر هستیم و قطعاً با ایستادگی و مقاومت خون مظلومین این منطقه مطابق فرمایش خداوند متعال بر شمشیر کند شده ظالمان صهیونیستی پیروز خواهد شد. ان شاء الله

علیرضا شفیعی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات